Auteur Topic: Eredivisie  (gelezen 978855 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #5560 Gepost op: 23-03-2020, 22:57:50 »
Poh. Dat zeg je wel makkelijk....

Een andere oplossing heb ik ook niet. Maar om met 9 wedstrijden te gaan op basis van doelsaldo Ajax naar groepsfase CL te sturen en AZ niet vind ik nogal wat... Financieel ook, zeker voor een club als AZ.

Zou dus sowieso de europese gelden anders verdelen. Bekerticket zou ik aan Utrecht geven.

Wellicht na 1 juni nog Ajax-AZ laten spelen om CL tickets en de bekerfinale ofzo.

Ideaal is het natuurlijk nooit.
You'll never walk alone

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #5561 Gepost op: 24-03-2020, 10:21:26 »
en krijgen we gezelschap van 2 mooie clubs: Graafschap en Heerenveen.

Oei. Daar maak je hier in Leeuwarden geen vrienden mee, MV... :P
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Eredivisie
« Reactie #5562 Gepost op: 24-03-2020, 11:01:10 »
Poh. Dat zeg je wel makkelijk....

Een andere oplossing heb ik ook niet. Maar om met 9 wedstrijden te gaan op basis van doelsaldo Ajax naar groepsfase CL te sturen en AZ niet vind ik nogal wat... Financieel ook, zeker voor een club als AZ.

Zou dus sowieso de europese gelden anders verdelen. Bekerticket zou ik aan Utrecht geven.

Wellicht na 1 juni nog Ajax-AZ laten spelen om CL tickets en de bekerfinale ofzo.

Ideaal is het natuurlijk nooit.

Zou inderdaad neigen naar een play-off van Ajax-AZ om het CL-ticket, eventueel achter gesloten deuren.
En FC Utrecht heeft een wedstrijd minder gespeeld dan Willem2, waarbij ze haasje-over zouden gaan op doelsaldo als ze die wedstrijd zouden winnen. Dus dat moet sowieso worden opgelost, maar kan inderdaad via de bekerticket.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Eredivisie
« Reactie #5563 Gepost op: 21-04-2020, 17:23:19 »
Dick Advocaat heeft voor één seizoen bijgetekend bij Feyenoord  ::ok::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Eredivisie
« Reactie #5564 Gepost op: 21-04-2020, 17:27:13 »
 ::bravo:: ::bravo::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #5565 Gepost op: 21-04-2020, 19:30:16 »
Dan zal ie zn eerstvolgende wedstrijd in de Eredivisie pas na 1 september gaan coachen. Maar verder geweldig nieuws  ::bravo::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Eredivisie
« Reactie #5566 Gepost op: 23-04-2020, 21:48:24 »
Morgen wordt besloten wat er met de stand gaat gebeuren: wordt de huidige stand de eindstand, wordt de eindstand van vorig seizoen als basis genomen, degraderen ADO en RKC of bestaat de eredivisie volgend seizoen uit 20 clubs?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Eredivisie
« Reactie #5567 Gepost op: 24-04-2020, 10:01:27 »
Zou inderdaad neigen naar een play-off van Ajax-AZ om het CL-ticket, eventueel achter gesloten deuren.
En FC Utrecht heeft een wedstrijd minder gespeeld dan Willem2, waarbij ze haasje-over zouden gaan op doelsaldo als ze die wedstrijd zouden winnen. Dus dat moet sowieso worden opgelost, maar kan inderdaad via de bekerticket.

Als Tilburger geef ook ik mijn mening haha :D. Als Ajax en AZ tegen elkaar moeten spelen, waarom Willem II en FC Utrecht niet? FC Utrecht had een inhaalwedstrijd tegen Ajax. De kans dat ze die zouden winnen is klein, daarnaast is het ook niet zeker dat ze de beker zouden winnen.

Willem II draait een goed seizoen en moet daarom zeker niet zomaar het kind van de rekening wornde :)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #5568 Gepost op: 24-04-2020, 12:36:03 »
Zoals het er nu uitziet gaat Utrecht enorm worden genaaid.

Allereerst door het afgelasten van Utrecht-Ajax in een periode waarin Ajax nog geen barkruk voorbij kwam. Daarnaast door het niet kunnen spelen van de bekerfinale en ook het niet kunnen spelen van playoffs worden alle kansen op Europees voetbal ontnomen. 

Ook AZ wordt enorm genaaid, aangezien zij beter in vorm leken dan Ajax en het niet heel waarschijnlijk was dat ze nog buiten de top 2 zouden eindigen.

De onterechte 1-1 in de laatste minuut uit bij WillemII in februari leek op dat moment niet zo veel te betekenen aangezien beide ploegen toch wel in de playoffs terecht zouden komen, maar is nu precies het verschil tussen wel of geen Europees voetbal.

De beste oplossing zou zijn om aan het begin van het seizoen twee of 3 wedstrijden te spelen

week 1: de bekerfinale Feyenoord-Utrecht (voor groepsfase EL)
week 2: Ajax-AZ
week 2: PSV-WillemII (als Utrecht de beker wint) of WillemII-Utrecht (als Feyenoord de beker wint) voor 2e voorronde EL

hmmm, dan gaat vast Vitesse weer klagen dat ze ook in de playoffs willen...
Wit is ook een kleur!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eredivisie
« Reactie #5569 Gepost op: 24-04-2020, 13:36:57 »
Ik ben wel een voorstander om het seizoen te openen met de bekerfinale (ipv de Johan Cruijffschaal), dan gaat de eerste wedstrijd iig ergens om.
Ik weet niet wanneer men het Europees voetbal denkt de beginnnen, maar dat gaat echt nog wel even duren. Ik zie in augustus echt niet bijv een FC Astana uit Kazachstan afreizen naar weet midden of Zuid Europa, da's vragen om problemen.
Ook al zou je alles achter gesloten deuren spelen. Dus Europese tks is denk ik alleen op papier een probleem. Ook al zou de UEFA het willen (lees: geld).

Ja Utrecht gaat waarschijnlijk genaaid worden, maar dat gaan er meer.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #5570 Gepost op: 24-04-2020, 13:50:34 »
gematst: Ajax, Feyenoord, PSV, Willem II en Fortuna
genaaid: AZ, Utrecht, Vitesse, Volendam, NAC en alle andere ploegen die nu de playoffs mislopen
« Laatst bewerkt op: 24-04-2020, 13:52:42 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Eredivisie
« Reactie #5571 Gepost op: 24-04-2020, 13:56:21 »
Zou het vooral voor AZ en F.C. Utrecht lullig vinden, net als wellicht een paar kleine clubs uit de K.K.D.

Ben het eens met het voorstel van de Bekerfinale. Zou een mooie openingswedstrijd zijn die daadwerkelijk ergens over gaat.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #5572 Gepost op: 24-04-2020, 14:09:41 »
mocht het Europees wel doorgaan dan is dit op zich wel een van de beste verdelingen voor het NL voetbal
(er van uitgaande dat er geen titelhouders zullen zijn in de CL en EL en die spots dus niet gebruikt worden)

Ajax rechtstreeks naar de groepsfase van de CL
AZ naar voorronde 3 van de CL (minimaal groepsfase EL)
Feyenoord rechtstreeks naar de groepsfase EL
PSV in de 3e voorronde van de EL met een hoge coëfficiënt
Willem II in de 2e voorronde (weliswaar met een lage coëfficiënt maar dat zouden Utrecht of Vitesse ook hebben)
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Eredivisie
« Reactie #5573 Gepost op: 24-04-2020, 14:32:54 »
Ja Utrecht gaat waarschijnlijk genaaid worden, maar dat gaan er meer.

Yup, er gaan sowieso clubs ontevreden zijn.
Zag iets langskomen als voorstel om clubs die nadeel ondervinden financieel te compenseren. Dus bijvoorbeeld dat AZ een deel vd CL-inkomsten van Ajax krijgt, indien Ajax het ticket krijgt.
Vermoed dat zoiets de enige oplossing is om te voorkomen dat meerdere clubs naar de rechter stappen (ongeacht wie nadeel ondervindt).

Immers, als je wel laat degraderen, dan hebben de degradanten ruim voldoende aanleiding om dat aan te vechten. En als je dat niet doet, dan hebben de would-be promovendi dat. Als beide uitkomsten dan sowieso tot een rechtzaak leiden, dan kan je beter bv een eenmalige compensatie bieden aan de benadeelde partij om dat te voorkomen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #5574 Gepost op: 24-04-2020, 15:59:54 »
Mijn bescheiden persoonlijke mening


Ajax --> Groepsfase CL
AZ --> Play offs + Financiële compensatie van Ajax (ze stonden immers gelijk)
Feyenoord --> EL Groepsfase
PSV --> Voorronde EL
Utrecht --> Voorronde EL

Willem II: Financiële compensatie van Utrecht

Ado en RKC degraderen gewoon en Cambuur en Graafschap komen erin. Fortuna blijft.

De pijn ligt wat mij betreft bij Utrecht/Willem II. Ik vind dat Utrecht met een wedstrijd minder en met de bekerfinale in het verschiet meer recht heeft op dat ticket. Maar de huidige stand geeft die aanleiding niet. Dit is dus een lastige. Starten met een bekerfinale vind ik een mooie optie.

Ik snap uiteraard dat Ado en RKC een rechtszaak beginnen als ze degraderen, maar ze staan een straatlengte achter. Je moet een streep zetten, dat is nooit ideaal, maar door de grote achterstand vind ik het te rechtvaardigen. Zelfde geldt voor de grote voorsprong van Cambuur en de Graafschap in de KKD. Geluk bij een ongeluk.

 ::zwaai::
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #5575 Gepost op: 24-04-2020, 16:24:12 »
Wat betreft de promotie en degradatie is ook wel een behoorlijk pijnpuntje. Je kunt een streep zetten en weg zijn die 2, maar aan de andere kant, ook al stond ADO 7 en RKC (11) punten achter, ze hadden nog 8 wedstrijden om 7 punten te verzamelen.

Dat zijn 8 keer 3 punten, 24 punten haalbaar. En in het geval van ADO zouden ze nog spelen tegen Fortuna, Emmen, VVV en Zwolle en Twente alle vijf concurrenten in de onderste regionen. Op kwaliteit denk ik dat ze die niet zouden winnen, maar theoretisch gezien was er nog een flinke kans om minimaal 16e te worden. RKC heeft met 11 punten achterstand een lastiger programma(Vitesse uit, PSV uit, Feyenoord thuis, Heerenveen uit, Willem II thuis, Groningen thuis) het is maar de vraag of ze daar voldoende punten zouden kunnen halen i.c.m de andere wedstrijden tegen Emmen en Fortuna. Maar ook voor hen gold: er is een theoretische kans.

Maar het mogelijk halen van punten is sowieso hypothetisch en als als... want er is geen als. Feit is dat de boel stilligt en dat nooit gespeeld gaat worden. Zelfde geldt ook voor ADO natuurlijk.

In theorie was er voor beiden een kans nog erin te blijven.  De degradatie was nog nog afwendbaar op het moment van stilleggen. Datzelfde geldt ook voor de 2 clubs die op promotie staan. Cambuur en De Graafschap zouden nog kunnen ingehaald worden ook al staan ze kilometers ver voor.

En dan heb je ook nog alle clubs met een periodetitel (NAC, Volendam) en de clubs die in de play-offs zouden belanden. Die gaan natuurlijk ook aanvechten hoe of wat. Al stond de nummer 16 van de competitie ook allerminst vast op moment van stilleggen.

Bovenin het je hetzelfde probleem en misschien nog wel een lastiger probleem. Als je ADO en RKC degradeert,dan moet je Ajax CL,AZ voorronde CL, Feyenoord EL, PSV voorronde 3 EL en Willem II voorronde 2 EL laten spelen. Maar ja... wedstrijd tegoed voor Utrecht (en die ook nog weer die beker heeft).  En dn krijg je misschien weer de 4 EL playoff ploegen op je dak. Als je zegt ADO RKC blijven erin dan begin je eigenlijk weer opnieuw, maar dan zou PSV voorronde CL spelen, AZ EL, Ajax groepsfase Feyenoord EL en Utrecht ook weer voorronde EL.

Ikzelf was wel voorstander van 20 clubs en dan de stand zo houden als hij is. Bekerfinale op de plek van de JC schaal als seizoensopening laten spelen voor het laatste ticket. Dan heb je alleen clubs in de KKD die zich minderwaardig voelen en Utrecht die zich genaaid voelen waarschijnlijk. Maar ja, of Utrecht nou zo goed is om Europa in te gaan  ::) Behalve dat ene superseizoen met Zenit en Celtic zijn ze altijd tegen Luxemburgse, Montenegrijnse en andere niks zeggende clubs eruit gegaan :P Alleen is dat verder geen argument natuurlijk.

Maar dat scenario met 20 clubs is ook al afgeschoten, al is het maar vanwege de late start na 1 september en we een EK voor de deur hebben staan in 2021. Dus dan zeg ik laat de stand maar hoe hij nu is, maar dan geen degradanten, geen kampioen en gewoon 1 t/m 5 Europa in. In de amateurdivisies is dat ook gebeurd zonder kampioenen en degradanten... hoe lullig ook. Want eigenlijk zou je als je bovenin de eindstand neemt, dat ook weer onderin moeten zijn... en zo spreek ik mezelf eigenlijk alweer tegen en blijf je een beetje in een cirkeltje van als A... dan B... maar als B dan C... hangen.

Kortom, ik zwam met dit bericht even een eind weg, maar lijkt  gewoon geen faire oplossing te zijn. Er zijn hier altijd verliezers...

Overigens zag ik dat ADO een advocaat in de hand genomen had die van de week letterlijk zei: een van de argumenten die we op zullen voeren is dat ADO het in de laatste jaren in het restant van de competitie altijd het best presteert ::rofl:: ja zo wil ik ook wel advocaat worden. Van dat geld kun je beter een goede speler halen denk ik dan  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 24-04-2020, 16:32:39 door MollenvangR-Art »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #5576 Gepost op: 24-04-2020, 17:09:05 »
KNVB heeft zojuist besloten: ADO en RKC blijven. Cambuur en Graafschap blijven ook (in de KKD).

Edit: en top 5 gaat Europa in (dus geen Utrecht)
« Laatst bewerkt op: 24-04-2020, 17:14:28 door MollenvangR-Art »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eredivisie
« Reactie #5577 Gepost op: 24-04-2020, 17:27:04 »
Ik denk dat de KNVB er op gokt dat het financieel compenseren van Cambuur en de Graafschap goedkoper uitvalt dat als ze (vooral) ADO en RKC hadden moeten compenseren.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #5578 Gepost op: 24-04-2020, 18:19:29 »
KNVB heeft zojuist besloten: ADO en RKC blijven. Cambuur en Graafschap blijven ook (in de KKD).

Edit: en top 5 gaat Europa in (dus geen Utrecht)

Dat is dus de slechtst mogelijke beslissing:

Als je niemand laat degraderen/promoveren annuleer je de competitie en moet je dus ook de teams die vorig jaar bovenaan stonden in Europa laten spelen

Als je kiest voor de huidige top 5 dan moet je ook de onderste twee laten degraderen.
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #5579 Gepost op: 24-04-2020, 18:23:36 »
Eens. Seizoen telt of telt niet. Dat is de basis
You'll never walk alone