Auteur Topic: Olympische Spelen boycotten?  (gelezen 2234 keer)

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Olympische Spelen boycotten?
« Gepost op: 10-01-2008, 14:38:15 »
Erik van Muiswinkel roept de Nederlandse atleten op niet te gaan.

Erik van Muiswinkel roept Nederlandse sporters op om niet naar de Olympische Spelen in China te gaan. Rond de jaarwisseling gaf de cabaretier in de Volkskrant aan dat hij niet snapt dat de Spelen in een land worden gehouden waar de mensenrechten worden geschonden.

Volgens Van Muiswinkel is China de laatste grote totalitaire staat die de wereld nog kent. 'Er zijn meer dan duizend concentratiekampen (eufemistisch ‘heropvoedingskampen’genoemd) in vol bedrijf. De vervolging van de Falung Gong Beweging heeft gruwelijke vormen aangenomen. Bovendien bemoeit de Volksrepubliek zich direct en openlijk met Tibet, Birma en Darfur, je hoeft geen winnaar van de Nationale Nieuwsquiz te zijn om te weten welk karakter die bemoeienis heeft.'

Lees hier zijn hele brief. Heeft Van Muiswinkel gelijk?

Bron: www.dag.nl

Wat is jullie mening hierover?

Keep calm and eat chocolates!

Offline Beaudelaire

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Olympische Spelen boycotten?
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2008, 19:49:16 »
Lijkt me niet nodig dat daar miljoenen mensen de dupe van worden, denk ik.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2008, 12:20:46 »
Hij heeft wel gelijk natuurlijk, maar de vraag is of het niet nuttiger is als de sporters wel naar China gaan om daar ter plekke telkens te laten weten hoe ze over de Chinese regering etc. denken. Zo'n boycot-actie werkt alleen als heel veel grote namen mee zouden doen, maar dat gaat niet lukken.
Een opvallendere actie zou bijv kunnen zijn dat medaillewinnaars in Peking weigeren op het podium te gaan staan ofzo, dat miljoenen kijkers zoiets zien gebeuren. Dat zou veel meer impact hebben.
Ik vind het slap van het Nederlands Olympisch Comité (Erica Terpstra) dat ze haar sporters verbied dat soort acties te voeren in China.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2008, 13:07:39 »
Hij heeft wel gelijk natuurlijk, maar de vraag is of het niet nuttiger is als de sporters wel naar China gaan om daar ter plekke telkens te laten weten hoe ze over de Chinese regering etc. denken. Zo'n boycot-actie werkt alleen als heel veel grote namen mee zouden doen, maar dat gaat niet lukken.
Een opvallendere actie zou bijv kunnen zijn dat medaillewinnaars in Peking weigeren op het podium te gaan staan ofzo, dat miljoenen kijkers zoiets zien gebeuren. Dat zou veel meer impact hebben.
Ik vind het slap van het Nederlands Olympisch Comité (Erica Terpstra) dat ze haar sporters verbied dat soort acties te voeren in China.
Dat vind ik wel een goed idee eigenlijk  ::ok::

Ik ben het met hem eens dat het een schande is hoe de mensenrechten in China worden geschonden. Ik denk alleen wel dat deze actie veel te laat is. Ten tijde van het toewijzen van de Spelen aan Peking had er natuurlijk al geprotesteerd moeten worden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2008, 15:30:21 »
De spelen hadden in de eerste plaats al niet aan China toegewezen moeten worden  ::ohno::

Die actie van KD lijkt me trouwens wel wat  ::jaja:: Maar ik denk niet dat de sporters dat zullen gaan doen  :-\\

De kijkers zouden natuurlijk ook kunnen boyotten. Ik zat er zelf aan te denken. Maar ja, van één Nederlandse kijker minder zullen die Chinezen natuurlijk ook niet echt wakker liggen.  ::)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2008, 20:52:44 »
De Spelen hadden inderdaad niet aan China toegewezen mogen worden. Ik vond het dan ook erg amusant dat ze op hun snufferd gingen, bij een eerdere toewijzing, toen ze dachten dat ze de Spelen binnengehaald hadden (en er een enorm vuurwerk werd ontstoken), en de editie van 2000 naar Sydney ging. Ik lag echt dubbel, het fragment is die dag tig keer herhaald.

Je hebt Bidbooks. Dat zijn kostbare beloftes van de kandidaat-steden, waarin men aangeeft hoe men één en ander sportief, logistiek en financieel denkt aan te gaan pakken.

In zo'n Bidbook hoort mijns inziens ook ruime aandacht te zijn voor de impact die de Spelen hebben op de omgeving, en het land waar ze gehouden worden. En hierin is ook het IOC ernstig tekort geschoten.