Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 86475 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: OV-chipkaart
« Reactie #320 Gepost op: 31-10-2011, 23:47:46 »
En dan durft men te beweren dat de ov-chipkaart is ingevoerd omdat dat zwartrijden zou tegengaan, waardoor er minder controleurs en controles nodig zijn.

Inmiddels is dus wel duidelijk dat dat een leugen is.
klopt, het is duidelijk merkbaar dat je vaker gecontroleerd word dan ooit.
laatst werd ik nog 3 keer in dezelfde trein gecontroleerd en in totaal 6 keer over de hele reis ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart
« Reactie #321 Gepost op: 1-11-2011, 09:29:53 »
klopt, het is duidelijk merkbaar dat je vaker gecontroleerd word dan ooit.
laatst werd ik nog 3 keer in dezelfde trein gecontroleerd en in totaal 6 keer over de hele reis ::).

Serieus? Ik reis voor m'n werk regelmatig Utrecht - Amsterdam en daar zie ik zelden een controleur, 1x in de twee weken denk ik.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: OV-chipkaart
« Reactie #322 Gepost op: 1-11-2011, 09:40:30 »
Serieus? Ik reis voor m'n werk regelmatig Utrecht - Amsterdam en daar zie ik zelden een controleur, 1x in de twee weken denk ik.
::jaja:: Van Hoogezand-Sappemeer naar Velp. Zit wel in vier verschillende treinen maar de trein van Groningen naar Zwolle word echt zoveel gecontroleerd, ben er nog nooit geen conducteur tegen gekomen :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: OV-chipkaart
« Reactie #323 Gepost op: 2-11-2011, 17:50:59 »
Vanaf morgen alleen nog maar reizen met de chipkaart in het openbaar vervoer. Maar het is wel een crimineel systeem:

Citaat
Inval bij streekvervoerders wegens ov-chipkaart

AMSTERDAM - De NMa  is dinsdag een onderzoek gestart naar een aantal streekvervoerders vanwege een onderzoek naar prijsafspraken rondom de ontwikkelingskosten van de OV-chipkaart voor studenten.

Dat bevestigt een woordvoerster van Veolia, een van de leden van de vereniging 'Studenten Streekvervoer Nederland'. Naast Veolia zijn de vervoerders Arriva, Connexxion, Qbuzz en Syntus hiervan lid.

Zij hebben onderling kosten verrekend voor de invoering van de OV-chipkaart voor studenten.

De NMa deed dinsdag een inval in het kantoor van Veolia in Breda. Volgens Veolia is daarbij geen administratie meegenomen.

Ook bij Syntus is de NMa een onderzoek gestart, zo bevestigt een woordvoerder. Arriva wil het onderzoek bevestigen noch ontkennen, terwijl Qbuzz zegt nog geen contact met de NMa te hebben gehad.

Positief

Veolia en Syntus zeggen ervan uit te gaan dat het NMa-onderzoek geen mededingingsinbreuken aan het licht zal brengen. Veolia staat naar eigen zeggen positief 'tegenover de belangstelling die de NMa toont voor de openbaar vervoer-sector'.

De NMa zelf wil alleen het onderzoek bij Veolia bevestigen, "over andere bedrijven doen wij geen uitspraken".

Bron: Nu.nl
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #324 Gepost op: 9-11-2011, 19:37:22 »
Niet te geloven, dit:

Na enige vasthoudendheid met emailen, en bellen met mensen van de provincie, was het me al gelukt om speciaal voor de lijn 50, van Maastricht naar Aken een alternatief voor de OV-chipkaart terug te krijgen. Dat scheelde de reiziger 8 euro (8 euro, ipv 16 euro retour).

Maar na nog een paar keer heen en weer mailen heeft Veolia een paar leuke besluiten genomen, en een aantal nieuwe (papieren) kaartsoorten ingevoerd.


http://www.veolia-transport.nl/vervoerbewijzen/vervoerbewijzenLimburg/veoliakaartsoorten/

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: OV-chipkaart
« Reactie #325 Gepost op: 21-12-2011, 13:01:58 »
Citaat
AMSTERDAM - Een bus vol met reizigers die van Druten naar Nijmegen reed is woensdagochtend in brand gevlogen.

De Gelderlander schrijft dat de buschauffeur van lijn 85 zijn bus in Beuningen langs de kant zette toen hij een brandlucht rook.
De man liet de passagiers uitstappen en bluste de brand bij het linkervoorwiel met een brandblusser. Volgens de chauffeur hadden de passagiers niet door dat het om een ernstige situatie ging. Ze wilden eerst uitchecken met hun ov-chipkaart, voordat ze de bus verlieten. Ze werden verder vervoerd met een andere bus.

Bron: Telegraaf.nl

BRAND!!!

Nee, ik moet eerst nog even uitchecken!  ;D
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #326 Gepost op: 21-12-2011, 16:34:48 »
Brand? Sabotage, zul je bedoelen.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: OV-chipkaart
« Reactie #327 Gepost op: 21-12-2011, 16:39:47 »
verloopt het saldo eigenlijk wel eens,ik heb er wel zat opstaan, maar gebruik het zo weinig?
vraag! :D
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #328 Gepost op: 21-12-2011, 16:48:46 »
Er gaan indianenverhalen over het ''verdampen'' van het tegoed. Maar dt is onzin, omdat je kunt aantonen dat het er gewoon op moet staan.

Het is simpel: laad jij er 30 euro op, en je verbruikt voor een treinreis 10 euro, dan hoort het restsaldo 20 euro te zijn.

Je kunt aantonen dat er 20 euro saldo op staat, wanneer je hebt ingecheckt, en ook weer ''geldig'' hebt uitgecheckt.

Verdampen van je saldo is dus niet aan de orde. Er zit dus eigenlijk een soort driehoekscontrole op. Het geld moet ergens zijn, kan niet zomaar van je kaart verdwijnen.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: OV-chipkaart
« Reactie #329 Gepost op: 21-12-2011, 16:54:07 »
Mooi, Bedank Bodejos
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #330 Gepost op: 21-12-2011, 17:39:11 »
Uiteraard zal er weleens iets kunnen gebeuren (kaart beschadigd, waardor het saldo niet mer bruikbaar is, bijvoorbeeld), maar als jij kunt aantonen dat je het tegoed nog zou moeten hebben (iemand anders kan met jouw kaart hebben gereisd, maar dat kan alleen maar als je geen controle hebt gehad), is er
niet veel aan de hand.

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart
« Reactie #331 Gepost op: 21-12-2011, 22:06:44 »
En als het zo zou zijn dat het tegoed na een tijdje verloopt, is dit niet anders dan bij de strippenkaart. Die was ook maar beperkt te gebruiken.
The sun came up and reality set in.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #332 Gepost op: 23-12-2011, 19:30:41 »
Ik heb het bij Veolia nog even nagevraagd, maar het tegoed op je kaart mag helemaal niet verlopen. Het is een tegoed, dat anders dan met strippenkaarten een vaste waarde heeft.

Beter gezegd, als jij er 20 euro op hebt staan, dan blijft die 20 euro erop staan. Je zal er op lange termijn alleen minder kilometers mee kunnen bekostigen.

Zo werd het mij verteld, gisteren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: OV-chipkaart
« Reactie #333 Gepost op: 23-12-2011, 19:35:18 »
behalve dan dat een ov chipkaart maar 4 of 5 jaar geldig blijft ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart
« Reactie #334 Gepost op: 23-12-2011, 19:44:00 »
behalve dan dat een ov chipkaart maar 4 of 5 jaar geldig blijft ;)

Ik mag toch aannemen dat je geld mee kunt verhuizen. Als je geld op je pin chip hebt staan, kan je dat ook mee later verhuizen naar je nieuwe kaart. ::jaja::

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart
« Reactie #335 Gepost op: 23-12-2011, 20:55:19 »
Yep, het tegoed blijft het tegoed.

Heel gek: een strippenkaart was na een jaar na tariefswijziging waardeloos, je kreeg voor de resterende strippen geen geld terug.

Daarentegen hebben koopzegels die je ooit bij een supermarkt kocht, en waarvoor je destijds betaald hebt, nog steeds geldig, zij het dat er er iets op verliest omdat ze nu 5 eurocent ward zijn.


Snel OT: De kaart levert soms nog steeds hilariteit op bij het inchecken. Hoe moeilijk kan het inchecken zijn, vraag ik me dan af?

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart
« Reactie #336 Gepost op: 24-12-2011, 17:42:47 »
En om terug te komen op de vorige bladzijde: in Rotterdam door poortjes, oké, maar ik zie heel vaak, voornamelijk jonge jongens, zo achter iemand aan het poortje door gaan. Die dingen blijven relatief lang open ;) En bij de liften controleren ze lang niet altijd.. in elk geval niet bij mijn metrostation..

Ik baal er trouwens van dat we als student nu ook moeten gaan inchecken. Ik reis elke dag met de trein, en ga het zeker vergeten als ik haast heb. Geen excuus, maar toch. Heb al wel geoefend de afgelopen maand, maar ik vind het gewoon vrij nutteloos. In het weekend reis ik al braaf met de chipkaart, als ik ooit in het weekend reis. Mweh. Irritant.
« Laatst bewerkt op: 24-12-2011, 17:45:48 door Mascha* »
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: OV-chipkaart
« Reactie #337 Gepost op: 7-02-2012, 22:36:11 »
Kijk vanaf 06:05 en huiver:
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart
« Reactie #338 Gepost op: 25-06-2012, 11:14:47 »
Zuch, zucht zuch... mn ov heeft het begeven zo vlak voor het einde van het jaar... K heb m maar als verloren opgegeven (Dan heb ik sneller een nieuwe en kost t me niks XD)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: OV-chipkaart
« Reactie #339 Gepost op: 25-06-2012, 12:11:54 »
Zuch, zucht zuch... mn ov heeft het begeven zo vlak voor het einde van het jaar... K heb m maar als verloren opgegeven (Dan heb ik sneller een nieuwe en kost t me niks XD)
De mijne ook ....
Nu gingen ze in de trein er weer helemaal moeilijk over doen dat ik een kaartje met korting had, maar ik wist toch niet dat hij het niet meer deed :P. Kost het wel wat als hij niet verloren is maar bijv. beschadigd?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human