Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435295 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1500 Gepost op: 28-05-2019, 14:50:24 »
Er is natuurlijk een verschil met rechts en extreemrechts. Ik heb even gekeken maar rechts zit nu toch ook gewoon in de regering? Dan zou je zeggen dat er toch naar geluisterd wordt?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1501 Gepost op: 28-05-2019, 15:01:46 »
Er is natuurlijk een verschil met rechts en extreemrechts. Ik heb even gekeken maar rechts zit nu toch ook gewoon in de regering? Dan zou je zeggen dat er toch naar geluisterd wordt?

Klopt, het verschil tussen NVA en VB is niet zodanig groot. Daarom snap ik niet zo goed waarom ze met VB niet kunnen onderhandelen.

Ons land is wel onbestuurbaar geworden op federaal vlak. Wallonië heeft links tot extreem links gestemd. Lijkt me onmogelijk om een federale coalitie te vormen

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1502 Gepost op: 16-01-2020, 13:33:59 »
Lang niet meer gepost hier, maar er is van alles gebeurd in de politiek. Wat denken we: zit het kabinet nog wel de rit uit? Gaat de stikstofproblematiek nog enigszins opgelost worden? Of wellicht zo veel spanning geven dat het kabinet alsnog valt? En welke partij komt in deze coalitie het beste naar voren, wie blijft er nog overeind na de volgende verkiezingen?

Ik denk dat ze het nog wel volhouden, maar dat het wederom geen gemakkelijk jaar gaat worden. Het volgende kabinet blijft in meer of mindere mate met de stikstofcrisis zitten. Het CDA heeft misschien de voordeligste positie in deze samenstelling (ondanks alle boerenprotesten), met bv. twee populaire ministers Hugo en Wopke. Ik denk wel dat alle coalitiepartijen gaan dalen in zetelaantal, CU blijft wss gelijk.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1503 Gepost op: 5-03-2020, 11:15:30 »
Lang niet meer gepost hier, maar er is van alles gebeurd in de politiek. Wat denken we: zit het kabinet nog wel de rit uit? Gaat de stikstofproblematiek nog enigszins opgelost worden? Of wellicht zo veel spanning geven dat het kabinet alsnog valt? En welke partij komt in deze coalitie het beste naar voren, wie blijft er nog overeind na de volgende verkiezingen?

Ik denk dat ze het nog wel volhouden, maar dat het wederom geen gemakkelijk jaar gaat worden. Het volgende kabinet blijft in meer of mindere mate met de stikstofcrisis zitten. Het CDA heeft misschien de voordeligste positie in deze samenstelling (ondanks alle boerenprotesten), met bv. twee populaire ministers Hugo en Wopke. Ik denk wel dat alle coalitiepartijen gaan dalen in zetelaantal, CU blijft wss gelijk.

Vind eerlijk gezegd het huidige kabinet verschrikkelijk. Rutte is die persoon die op school altijd het beste uit de verf wilde komen, maar eigenlijk niet de kwaliteiten ervoor had. Kunnen we alvast D66 wat zetels geven? Die vind ik namelijk wel wat echter in hun standpunten...

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1504 Gepost op: 16-04-2020, 21:14:04 »
Iemand toevallig Zembla gezien?

Ik vind het niet heel geruststellend.
Krijgt vast nog een vervolg.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1505 Gepost op: 17-04-2020, 06:59:23 »
Iemand toevallig Zembla gezien?

Ik vind het niet heel geruststellend.
Krijgt vast nog een vervolg.
Nee, niet gezien. Waar ging het over?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1506 Gepost op: 17-04-2020, 12:36:08 »
Nee, niet gezien. Waar ging het over?

Ik heb het gezien. Ik zou het zeker terugkijken. Thierry Baudet wordt waarschijnlijk betaald door een Kremlin Puppet om hier anti-EU/NAVO propaganda te verkondigen.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1507 Gepost op: 17-04-2020, 13:46:18 »
Ik zou alles wat Zembla zegt met een korreltje zout nemen hoor, ik heb van meerdere insiders gehoord dat er weinig klopte van de uitzendingen die ze over de bedrijven waar die werken gemaakt hadden.

Niet dat het dus niet waar is hoor, maar het is ook niet per se wel waar ;)
Also ik heb het niet gezien dus verder weet ik niet waar ik het over heb ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1508 Gepost op: 17-04-2020, 14:14:27 »
Dit artikel in de Volkskrant gaat over de Zembla-uitzending over Baudet's vermeende Russische connecties.

Ik zou alles wat Zembla zegt met een korreltje zout nemen hoor, ik heb van meerdere insiders gehoord dat er weinig klopte van de uitzendingen die ze over de bedrijven waar die werken gemaakt hadden.
...

Waar ging dit onderwerp over?
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1509 Gepost op: 17-04-2020, 14:20:13 »
Ik heb ook wel met een wat kritische blik gekeken. En ik denk ook niet dat Baudet nou echt betaald wordt door Rusland. Maar hij lijkt toch wel echt beïnvloed te worden door die Russische journalist.

Het moment dat Baudet op die boot zegt dat juist Oekraïne druk uitoevend op het referendum en niet Rusland. Er zouden 50 Oekraïeners op het Rokin zitten, waarna Otten vraagt 'kun je dat hard maken?'.
En Baudets antwoord is 'Nee, maar dat zei Kornilov'.

Tja, dat soort dingen vind ik niet dat je als politicus kan doen. Het kan zijn dat Kornilov de inside joke is binnen de partij. Maar dan nodig je die toch niet uit op partijbijeenkomsten?


Baudet zal het vast niet bewust doen. Niet alles uit Rusland is slecht (eens). Een journalist is erg positief op je nieuwe partij. En Baudet is daar erg blij mee en neemt daarom adviezen over van de betreffende man.
Al lijkt daar dus wel een tactiek van Rusland achter te zitten. Destijds om het Oekraïne-verdrag te stoppen. En dat is ze gelukt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1510 Gepost op: 17-04-2020, 14:22:38 »
Dit artikel in de Volkskrant gaat over de Zembla-uitzending over Baudet's vermeende Russische connecties.

Waar ging dit onderwerp over?

Dolfinarium en Bakkersland
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1511 Gepost op: 17-04-2020, 20:52:38 »
Iemand toevallig Zembla gezien?
Meh, ik ben bang dat dit hem alleen maar populairder maakt. :-\\
🜃

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1512 Gepost op: 17-04-2020, 23:12:06 »
Misschien een heel botte bewering, maar geef deze populisten een keer wat macht en het hele land zal zien dat het een hoop gebakken lucht is en dan is baudet ook weer geschiedenis.  Het is zo makkelijk om te Roepen wat er mis is en wat er anders moet, maar om dit dan ook uit te voeren en te financieren, dat is compleet andere koek.

Zolang het met een land niet goed gaat zullen veel mensen zich tot dit soort partijen aangetrokken voelen. Zij gedeien  op onveiligheid , verdeeldheid en angst.


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1513 Gepost op: 18-04-2020, 10:29:18 »
Trump is nog even populair bij z'n eigen achterban, ondanks jaren wanbeleid.

Wilders bleef populair, ook nadat hij macht had als officiële, onbetrouwbare gedoogpartner in Rutte-1.

Het is ook heel makkelijk om eventueel falen weg te verklaren: het boze, bureaucratische moeras dat de populistisch held wilde droogleggen bleek te weerbarstig.
Maar het is een proces van de lange adem, en als de populist net wat meer macht zou hebben, dan zouden al z'n plannen voor de gouden toekomst waar worden.

En het werkt fantastisch, want de aanhangers zijn overwegend toch al aangetrokken door die polarisatie, en nu verklaart het ook nog eens waarom hun grote leider nog zo weinig gedaan krijgt.
Besides, écht ingrijpende veranderingen zie je het effect misschien pas 10 jaar later van, en dan is het een probleem van een andere regering, dus dat is ook geen probleem.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1514 Gepost op: 18-04-2020, 14:05:00 »
over trump denk ik dat we wat meer moeten finetunen.
A vind ik hem geen populist maar gewoon een clown die alleen maar vanuit economisch standpunt naar iets kan kijken. Zijn economie  ol zijn bankrekening wel te verstaan, of op een van de vele bedrijven waar hij ook na zijn ambtstermijnen een vinger in de pap heeft.
B zijn aanhang is echt niet onverdeeld tevreden over hem, maar
C het alternatief trekt ook op 3 keer niks.




Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1515 Gepost op: 26-05-2020, 15:39:25 »
Tijd voor een nieuwe (politieke) stelling. Het is iets waar ik al een tijdje over nadenk, van wat als... Ongeacht waar je op stemt, links en rechts kruipen naar elkaar toe en op basis van de laatste peilingen (het zijn maar peilingen, maar toch), zouden de grootste partijen van Nederland slechts 19! zetels hebben. Dat is ongekend laag, waardoor er bij een formatie misschien wel een coalitie uitrolt van 6-7 partijen, om maar op die 75+ uit te komen. En allemaal hebben ze hun eigen belangen/ideeën die ze willen vasthouden, maar ook weer niet kunnen en waar ze dan weer op afgerekend worden.  Daarom de stelling:

Het huidige kiessysteem maakt Nederland praktisch onbestuurbaar (of als iemand een andere formulering heeft..?)
December 2019 postte ik dit in de stelling van de dag...

5 maanden later staan de peilingen er ineens zo voor. Like... hoe dan  ???

VVD: 44
GL: 15
CDA/PVV: 14
PvdA: 13
Fvd: 12
D66: 10
CU: 6
Dieren: 5
SGP 3 (zoals altijd :P)
50plus: 2
DENK: 2  ::) (why... echt?)
Partij v.d toekomst (krol): 1

Weet niet hoe gezond deze verdeling nou weer is. Maar ja, het is slechts een peiling onder 1048 mensen van Ipsos/Éénvandaag.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1516 Gepost op: 26-05-2020, 15:49:59 »
Volgens mij ben je nog wat partijen vergeten... ik tel geen 150 zetels ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1517 Gepost op: 26-05-2020, 16:18:02 »
Volgens mij ben je nog wat partijen vergeten... ik tel geen 150 zetels ::hypocriet::
Alleen de SP ontbreekt met 9 zetels
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1518 Gepost op: 27-05-2020, 11:40:29 »
Veel mensen zijn wel te spreken over hoe Mark Rutte Nederland door de crisis heen leidt. Dus dat geeft de VVD veel stemmen. Maar even afwachten hoe iedereen er over een half jaartje weer over denkt.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1519 Gepost op: 27-05-2020, 12:56:04 »
Het enige wat ik altijd zo jammer vind is dat mensen zo vaak afgaan op hoe populair de lijsttrekker is. Terwijl een partij toch echt meer is dan dat ene figuur.

Rutte vind ik een hele goede MP, maar met VVD moet ik dan weer weinig hebben.
Veel partijen zijn denk ik de dupe van minder krachtige leiders. D66 is zonder Pechtold snel gezakt. SP met Lilian Marijnissen is ook niet echt overtuigend. En kent iemand Pieter Heerma?

Jesse Klaver is dan toch wat bekender. Ascher doet het ook prima. Maar vooral Thierry Baudet is natuurlijk een goed voorbeeld van hoe mensen op 1 man willen stemmen. (Ten koste van Wilders)

En dan zijn er nog een paar partijen met een beperkte doelgroep.
50+, wie heeft de leiding nu?
PVDD, goed dat ze een zetel hebben, maar regeren zou wel heel vreemd zijn.
Denk, Azarkan nog best Prima kerel, maar moet het toch vooral hebben van de moslims.
SGP, Kees zit al lang in de kamer, maar als je niet wat strenger gereformeerd bent stem je hier niet op.
CU, Segers zou denk ik geen slechte leider zijn, maar er zijn toch weinig niet-christenen die hierop stemmen.

Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?