Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 578799 keer)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Vakantie
« Reactie #1540 Gepost op: 8-02-2016, 16:23:11 »
I'm in  ::bravo::
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #1541 Gepost op: 8-02-2016, 22:47:49 »
So am I ::bravo::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1542 Gepost op: 2-03-2016, 17:07:32 »
Weer terug uit Sarajevo.


Zaterdag kwamen we rond 18.00 aan op het vliegveld van Tuzla, een voormalige legerbasis.  Vanaf hier was het nog 2 uur rijden naar Sarajevo. Helaas was het al donker, dus weinig van de natuur kunnen zien. Bij aankomst snel onze spullen in het hostel kunnen zetten (een hostel met als thema de 1e wereldoorlog en met name de aanslag op Franz Ferdinand, met overal weetjes over de aanslag op de muren). Hierna moesten we kijken of er nog ergens plaats was om te eten. Uiteindelijk de grootste hamburger die ik ooit gezien heb gegeten, was wel erg lekker. Maar helaas kreeg ik de super lekkere aardappels niet meer op.  :\'( Daarna gingen we naar een of andere nachtclub met live muziek. Ik hou daar nooit van, want als ik uitga wil ik met mensen kunnen praten. Dat was hier echt niet mogelijk vanwege de herrie. Dat je dat leuk vind, snap ik nog als je gaat dansen, maar dat deed ook niemand... Gelukkig wilde de rest van de meiden die bij mij op de kamer sliepen ook vroeg terug.
De volgende dag eerst een stadswandeling door Sarajevo. Echt de meest bizarre stad ooit. Wij zaten midden in het centrum, als je daar de straat uitliep dan kwam je in de oude Osmaanse wijk terecht. Die valt het best te beschrijven als een combinatie tussen een Zwitsers bergdorp en een Turkse bazaar  :o. In de rest van de stad staat ook van alles en nog wat door elkaar heen: Osmaanse stijl nieuwbouw, naast Habsburgse gebouwen, naast Oostblok kolossen, naast ruïnes, naast gerenoveerde gebouwen, die in de oorlog vernield zijn geraakt. Heel bijzonder, nog nooit ergens op deze manier gezien.
Na de koffie bij de authentieke koffiebar (de Mac) gingen we naar Srebenica gallery, een klein museum over de oorlog met de nadruk op Srebrenica. Wij kregen daar een rondleiding van een sympathieke erg objectieve gids. Iemand van onze groep vroeg echter hoe er nu in Bosnië gedacht wordt over Dutchbat. Ze twijfelde best een tijdje. Ik denk dat ze het moeilijk vond om vanuit haar objectieve rol als gids daar iets over te moeten zeggen en zeker tegen een groep Nederlanders. Maar uiteindelijk is het zo dat de beelden van feestende Dutchbatters ook in Bosnië te zien zijn geweest. En toen Dutchbat weg was, is er graviti gevonden op de muren in de voormalige compound van Dutchbat, zoals bv deze:



In het museum waren ook diverse documentaires te zien. Als het goed is krijgen we die nog per mail opgestuurd. Een daarvan was de docu: Miss Sarajevo, over hoe het leven in Sarajevo tijdens de oorlog gewoon doorging, inclusief een miss verkiezing in een ondergrondse parkeergarage. Ook was er te zien hoe jongeren nog maar een dag in de week naar school gingen, als er geen sluipschutters actief waren tenminste. Het meest indrukwekkend waren de beelden van een meisje, ze zal nu mijn leeftijd zijn... In het begin is ze optimistisch, later legt ze uit dat ze wel Moslim is, maar dat iedereen toch in dezelfde God gelooft en op het eind vertelt ze dat ze alle hoop is verloren dat het leven steeds zwaarder wordt, dat er niet meer te leven valt in Sarajevo en dat veel van haar vrienden inmiddels dood zijn. Ik zat met tranen in mijn ogen en ik was niet de enige. Stilletjes gingen we de stad weer om te lunchen. Intussen kijk je om je heen en denkt: 2/3 (op zijn minst) van de mensen die hier om mij heen lopen, heeft bewust een oorlog meegemaakt...
Na de lunch hebben we de tram gepakt en kwamen we langs een boulevard waar allemaal flats staan, flats die in de oorlog werden gebruikt door sluipschutters. Aan het eind van de tramreis kwamen we bij een huis, waar vroeger een tunnel onder zat. De enige uitweg uit de stad in die tijd.



Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1543 Gepost op: 2-03-2016, 17:08:08 »
Vervolg:

's avonds weer terug en toen stond er echt een stevige wandeling de bergen in op het programma. Ik heb heus niet een hele slechte conditie, maar dit was echt hel. Maar bovenaan werden we beloond met een prachtig uitzicht over de stad en op dat moment begonnen de minaretten op te roepen tot gebed. Dat gaf alles helemaal een heel bijzondere sfeer. De minaretten waren nog maar net stil, of de kerkklokken begonnen te luiden. Wat een bijzondere sfeer. Daarna lekkere Bosnische hapjes gegeten en weer naar beneden gewandeld. Een deel van ons zou de volgende dag Mostar bezoeken en een deel zou gaan chillen, shoppen en de hammam bezoeken. De Mostar groep ging voor een groot deel naar het hostel om de avond door te brengen met wat weerwolven. We hebben wat legendarische potjes gespeeld. Een potje met maar een weerwolf, een potje met twee weerwolven die ook nog geliefden waren, een potje met een weerwolf die zo stom was om te zeggen dat ie cupido was, een potje met een heks die dacht dat ze ziener was en toen vanwege volstrekte ongeloofwaardigheid gelynched werd en een potje met een ziener die de heks verdacht ging maken, terwijl ze had gezien dat het de heks was.

Toch nog enigzins op tijd gingen we allemaal naar bed, want de wekker ging de dag erna om 6.45. Dat was niet helemaal nodig geweest want de bus naar Mostar had 20 minuten vertraging. Waar in Sarajevo heel veel gerestaureerd is, ligt in Mostar nog veel echt in puin. Wel is de oude brug gerestaureerd, onder andere ook met geld uit Nederland. We hebben ook een moskee bezocht. Alle vrouwen braaf een sjaal op hun hoofd: nee hoor, dat hoeft niet, alleen als je gaat bidden... De meesten hadden de minaret nog beklommen, maar ik vond het halverwege de enge stijle trap wel weer genoeg geweest. 's Middags weer 2 uur terug met de bus door de bergen heen. Daarna gegeten in een ouderwetse Osmaanse herberg. Een deel van de groep kwam al niet eens opdagen, omdat onze groep had laten weten dat er geen bier was. Verder zaten er geen locals, dan moeten natuurlijk alle alarmbellen wel gaan rinkelen en idd het eten smaakte zoals je het in een tent zonder locals kan verwachten, deze tent wordt dan ook in volgende reizen van het programma geschrapt. Na het taaie eten door naar een nachtclub in een voormalige bioscoop. Bijzondere locatie, afschuwelijke sfeer, onbeleefd personeel, rookstank en veel te druk, dus wij zijn na een drankje naar een super leuk tentje gegaan, dat helemaal volgestouwd stond met frutsels en dingetjes (foto's komen later). Na een warme chocolademelk ook maar eens besloten aan de alcohol te gaan. Maar na 5 sipjes baileys begon alles weer te duizelen (mijn evenwichtsorgaan werkt niet altijd even goed mee met de rest van mijn lichaam en schijnbaar heeft ie besloten ook niet meer tegen een paar sipjes alcohol te kunnen, zeker niet als ik verkouden ben  ;D) gelukkig wilde er nog iemand terug naar het hostel. De volgende dag om 9.00 in de bus op weg naar Tuzla, nu wel kunnen genieten van het ritje door de bergen. Daarna gingen we op het minivliegveld wat eten in het enige restaurant dat het vliegveld rijk was. Gelukkig was ons vliegtuig op dat moment ook het enige vliegtuig. Net toen onze tafelgenoot haar pizza kreeg deelde de ober mee dat by the way over tien minuten de paspoortcontrole dicht ging  :P dus dat gaf enige stress. Maar uiteindelijk zat iedereen veilig en op tijd in het vliegtuig. En dat was het einde van een reis om nooit meer te vergeten. En oh ja Bosniërs zijn de liefste, leukste, openste en tofste mensen die er zijn... ::bravo::

Foto's komen nog



Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1544 Gepost op: 2-03-2016, 17:08:21 »
Voor mensen die nog wat achtergronden willen en niet helemaal weten hoe de oorlog nou in elkaar zat, hier een samenvatting, ik weet het nu namelijk eindelijk:

Na de dood van Tito hadden de Serviërs langzamerhand meer macht in handen gekregen. Zeker de Kroaten vonden dit erg oneerlijk, omdat zij het meeste geld betaalden. De andere gebieden wilden dus onafhankelijk, in de gebieden Slovenië en Macedonië gaf dit weinig problemen omdat daar eigenlijk alleen Slovenen en Macedoniërs wonen. In Kroatië ging het al wat lastiger, maar daar heeft de oorlog hooguit een jaar geduurd. Dan Bosnië met 30% Moslims, 30% Serviërs en 30% Kroaten, allemaal als de dood om zeggenschap kwijt te raken aan anderen.
Er kwam een referendum waaruit bleek dat de Bosniaks (moslims) en Kroaten onafhankelijkheid wilden, de Serven hadden het referendum echter geboycot, maar moesten vervolgens wel mee in de uitslag van het referendum. De Serven  hebben dan ook altijd gezegd dat ze zichzelf wilden beschermen en begonnen vanuit hun gebied (vanuit de bergen) Sarajevo te belegeren. Die belegering heeft 4 jaar geduurd. Heel veel mensen zijn gestorven van de honger, door beschietingen vanuit de bergen, door Servische sluipschutters of door Servische zelfmoordaanslagen. Nu hebben eigenlijk alle gebieden: Bosnië, Herzegovina (kroatisch gebied) en de Republika Srbska veel eigen zeggenschap en er wordt weinig op nationaal gebied besloten


Mostar: een gebied waar iedereen vrolijk naast elkaar leefde, waar mensen uit alle geloven met elkaar trouwden en waar niks aan de hand was. Tot moslimterroristen een Orthodoxe kerk opbliezen. De Serven pikten dit niet, oorlog tussen de Serven en de Bosniaks, ook de Bosniaks en de Kroaten begonnen elkaar te wantrouwen. Van de ene op de andere dag was de buurman waar je altijd op de koffie kwam je vijand. Nu wonen er in Mostar nauwelijks Serven meer en de Moslims wonen aan de ene kant van de rivier en de Kroaten aan de andere kant.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2016, 17:29:03 door Loezel »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #1545 Gepost op: 2-03-2016, 17:26:21 »
Mooi om te lezen, en heel interessant om eens op deze manier kennis te ''nemen'' van de achtergronden van de gebeurtenissen destijds.


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #1546 Gepost op: 2-03-2016, 17:36:49 »
mooi verslag Loezel
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1547 Gepost op: 2-03-2016, 18:17:07 »
Klinkt als een zeer mooie interessante reis Loezel. ::ok::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1548 Gepost op: 2-03-2016, 18:22:58 »
Mooi Loezel, en die toevoeging is ook erg fijn. Lijkt me een indrukwekkende reis.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #1549 Gepost op: 2-03-2016, 18:24:34 »
Mooi verslag en een intensieve reis volgens mij.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #1550 Gepost op: 2-03-2016, 19:48:50 »
Mooi verslag Loezen! ben benieuwd naar je foto's :)
er was eens......

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Vakantie
« Reactie #1551 Gepost op: 3-03-2016, 18:09:19 »
Mooi verslag Loezel. Weer een fantastische ervaring rijker :)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1552 Gepost op: 3-03-2016, 18:24:05 »
Leuk om te lezen  ::ok::
...maar soms even niet :)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1553 Gepost op: 3-03-2016, 20:04:30 »
Hier dan de beloofde foto's. Sarajevo is een bijzondere stad met heel veel verschillende bouwstijlen door elkaar:








Helaas is er niet veel geld om de boel op te knappen:



Wel zijn sommige gebouwen die verwoest waren in de oorlog, weer precies zo opgebouwd als voorheen. zoals deze oude bibliotheek:



Inclusief een geschiedenisles op de gevel:



Dit was tijdens de oorlog de enige weg uit de stad:



Hierop is te zien waarom. Rood is vijandelijk gebied, waar vandaan geschoten wordt:



Sarajevo by night:



Mostar. De brug op de achtergrond was geheel verwoest in de oorlog en is weer opnieuw opgebouwd. Onder andere met geld uit Nederland:





In Mostar is nog veel schade van de oorlog te zien, zoals bij de oude villa van Tito in de stad:



In dit gezellig tentje zaten we de laatste avond:





« Laatst bewerkt op: 3-03-2016, 20:09:27 door Loezel »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1554 Gepost op: 3-03-2016, 20:08:21 »
Oef, zelfs de foto's maken al indruk. Mooi Loezel! ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #1555 Gepost op: 3-03-2016, 20:17:24 »
Ziet er leuk uit Loezel :D

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1556 Gepost op: 3-03-2016, 20:31:35 »
mooie foto's, alleen de bar is leeg  ???
...maar soms even niet :)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1557 Gepost op: 3-03-2016, 20:32:51 »
Nee hoor, wij zaten aan de andere kant. En het was natuurlijk een doordeweekse dag

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #1558 Gepost op: 3-03-2016, 20:39:11 »
 ::ok:: ;)
...maar soms even niet :)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #1559 Gepost op: 5-03-2016, 10:15:35 »
mooi Loezel!! En die bar.. daar zou ik ook wel eens foto's willen maken  ;D
er was eens......