Auteur Topic: Doordenkertjes  (gelezen 94492 keer)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Doordenkertjes
« Reactie #740 Gepost op: 15-06-2011, 20:50:32 »
Maar monster Piet is sneller - zelfs als je de paling dumpt [wat moeilijk gaat, want je bent allergisch voor ze, dus aanraken is niet wat de dokter zou aanraden]. Dus die staat je allang aan de kant op te wachten.

btw: de paling is niet van invloed op het raadsel  ::rofl::
Citaat
Gelukkig ben je over land veel sneller dan het monster
als je met dat bootje gevult met water op de kant staat, dan staat dat monster aan één kant van de boot, als je dan aan de andere kant uitstapt en je bent sneller op het land..
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #741 Gepost op: 15-06-2011, 20:53:08 »
Vrees dat het iets met Pi is... omtrek is 2 keer Pi keer straal...
Als de hoovercraft naar de kant vaart, kan Piet 4 keer 2 keer Pi dezelfde afstand afleggen....

Hmmmm

Als je halverwege de kant bent, dan van richting veranderen in een hoek van 90 graden... en dan steeds halverwege weer 90 graden van richting wisselen....

Na vele bochten zul je uiteindelijk de kant bereiken... lijkt mij?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #742 Gepost op: 15-06-2011, 20:54:48 »
als je met dat bootje gevult met water op de kant staat, dan staat dat monster aan één kant van de boot, als je dan aan de andere kant uitstapt en je bent sneller op het land..

Hoovercraft



Geeeen bootje



 ::ohno::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Doordenkertjes
« Reactie #743 Gepost op: 15-06-2011, 20:54:55 »
dat was ook al mijn idee, maar ik haat wiskundige dingen

volgens mij is de oplossing om als een spiraal te varen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Doordenkertjes
« Reactie #744 Gepost op: 15-06-2011, 20:56:02 »


je hebt verschillende typen hoovercrafts ::ohno::

jammer dat je eerst lult en dan pas denkt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #745 Gepost op: 15-06-2011, 21:00:54 »
Vrees dat het iets met Pi is... omtrek is 2 keer Pi keer straal...
Als de hoovercraft naar de kant vaart, kan Piet 4 keer 2 keer Pi dezelfde afstand afleggen....

Hmmmm

Als je halverwege de kant bent, dan van richting veranderen in een hoek van 90 graden... en dan steeds halverwege weer 90 graden van richting wisselen....

Na vele bochten zul je uiteindelijk de kant bereiken... lijkt mij?


steeds 90 graden hoeken is wat grof, maar ja, ik denk dat het kan. Ik denk dat je een spiraal kunt maken zodanig dat t monster aan de kant steeds een net iets te grote afstand moet overbruggen dan dat hij kan, doordat je zegmaar door de spiraal je aankomst-punt blijft bijstellen.

Dat is de elegante oplossing die ik meldde - ik denk dat zo'n spiraal werkt, maar ben de wiskunde vergeten om te bewijzen - of uit te zoeken of het werkt. Als iemand denkt het te weten, be my guest, maar ik ben vergeten hoe dat moest.

Ik weet, zoals gezegd, een andere oplossing die minder mooi is, maar wel werkt.

Heeft inderdaad te maken met pi; omtrek van een cirkel als 2*pi*r


-

@ tdietz: In de oorspronkelijke problemen [bestaan paar versies waar ik van weet], zwemt de persoon altijd. Dit heeft als voordeel dat er weinig alternatieve oplossingen mogelijk zijn - maar als nadeel dat de persoon helemaal moe en doorweekt aan de kant komt. En in die conditie ga never-nooit harder rennen dan een gemiddeld monster. En de oplossing 'Zo kom je aan de kant. Vervolgens word je daar opgegeten.' leek me ook niet optimaal. Vandaar de hoovercraft.
« Laatst bewerkt op: 15-06-2011, 21:03:25 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #746 Gepost op: 15-06-2011, 21:02:39 »
 ::bravo::

Was al een nieuwe opgave aan het uitwerken toen deze ineens verscheen. Enfin, hier komt ie:

Heb wel wat extra overbodige info aan toegevoegd, maar is voor de leuk.

Ergens in het grijze verleden, nog voor de Punische Oorlogen, leefde in Carthago een rijke edelman genaamd Hadrus. Omdat zijn vrouw hem de mooiste dochter van de stad had geschonken, werd hij ook wel Meester Lukie genoemd. De dochter, genaamd Jezebel, was nog mooier dan de mooiste bloem en men noemde haar liefkozend Daisy.

Op een dag was Daisy oud genoeg om uitgehuwelijkt te worden. Vele mannen dongen naar haar hand, maar uiteindelijk bleven er twee over die Daisy geschikt achtte om haar man te worden. Het waren Hamilcar en Barkas. Lukie echter vond beide knapen maar niks. Hij vond ze maar idioten en noemde ze Koekoe en Ook-Dwaas.

Omdat Koning Hanibal de Twee-En-Een-Halfde beval dat er een beslissing moest worden genomen, Daisy was al dertien jaar oud, hoog tijd om te trouwen, besloot Lukie om een wedstrijd te organiseren: Koekoe en Dwaastoo hadden allebei een olifant. Daarmee moesten ze gaan racen. Echter, degene wiens olifant die als laatste bij de oase in de woestijn aankwam, won de wedstrijd en mocht met Daisy huwen.

Koekoe en Dwaastoo, hoewel elkaars rivalen, waren ook vrienden. Ze doorzagen de list van Lukie: omdat geen van tweeën als eerste bij de oase aan wil komen zou er ook nooit iemand als tweede daar aankomen.
"Tja," zei Dwaastoo, "Dit kan wel een eeuwigheid gaan duren"
"Ik vrees dat Carthago eerder zal worden verwoest," opperde Koekoe.
"Jeetje, hoe oud zou Daisy tegen die tijd zijn?"
"Ouder dan de oudste mummies uit Egypte"
"Beter dat één van ons wint dan geen van ons.... maar hoe?"

Koekoe en Dwaastoo besloten om eerst raad te gaan vragen bij een zeer wijze man in Rome. Omdat niemand hem daar kent noemt men hem ook wel Niuno. En Niuno kwam tot een oplossing waardoor de wedstrijd niet oneindig zou gaan duren.

Hoe luidde die oplossing?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #747 Gepost op: 15-06-2011, 21:05:29 »
Ik moet toegeven - je bent creatiever met je namen dan ik  ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Doordenkertjes
« Reactie #748 Gepost op: 15-06-2011, 21:09:15 »
::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #749 Gepost op: 16-06-2011, 12:52:08 »
Ik heb geen flauw idee.

Heb zelf ook een klein 'raadseltje' bedacht:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #750 Gepost op: 16-06-2011, 13:21:43 »
Voor niuno's raadsel moet je goed lezen wat de opdracht aan de Dwazen Koeien was  ;)

Voor die van jou: Dacht aan 'personal touch', maar da's niet 1 woord. En wel vrij letterlijk  ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #751 Gepost op: 16-06-2011, 13:31:51 »
Nope. :p

T is best wel een slecht raadsel maargoed. xD
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #752 Gepost op: 16-06-2011, 15:30:17 »
Voor niuno's raadsel moet je goed lezen wat de opdracht aan de Dwazen Koeien was  ;)

Kan ik hieruit opmaken dat jij de oplossing weet?

@Molow: Mantouch? Manheld? Mancontact? Manhug? Iets met Man...?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #753 Gepost op: 16-06-2011, 15:33:40 »
Nope.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #754 Gepost op: 16-06-2011, 15:34:54 »
Je olifant doodmaken zodat ie nooit bij de oase aan kan komen en je dus sowieso laatste bent? ;D
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #755 Gepost op: 16-06-2011, 15:42:22 »
Je olifant doodmaken zodat ie nooit bij de oase aan kan komen en je dus sowieso laatste bent? ;D

In Carthago leefde ook een bakker. De bakkersvrouw, klein van stuk en daarom Bakkertje genoemd, hield van alle dieren. Nijlpaarden zijn haar lievelingsdieren, maar ook olifanten kunnen op haar liefde rekenen.
Omdat ze koning Hannibal de Twee-En-Een-Halfde al regelmatig heeft verwend met zelfgefokte cavia's, heeft ze het voor elkaar gekregen dat iedereen die een olifant, nijlpaard of neushoorn vermoordt, per direct wordt opgehangen. De twee idioten zullen het wel laten om hun olifanten te doden.
Daarnaast moet de olifant ook daadwerkelijk als tweede aankomen. En een dode olifant krijg je pas makkelijk vooruit als ie genoeg is aangevreten door de maden.

Kortom: niet juist
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Doordenkertjes
« Reactie #756 Gepost op: 16-06-2011, 15:48:06 »
Op elkaars olifant gaan en zo snel mogelijk er heen proberen te komen. :)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #757 Gepost op: 16-06-2011, 15:51:13 »
Op elkaars olifant gaan en zo snel mogelijk er heen proberen te komen. :)

Bravo  ::bravo::

@Molow: Babysitter... een baby is een persoon en als je erop zit raak je hem... :P
« Laatst bewerkt op: 16-06-2011, 15:53:35 door Niuno »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Doordenkertjes
« Reactie #758 Gepost op: 16-06-2011, 16:46:29 »
Ja niuno - en ik vind het niet zo leuk het antwoord te geven als ik het al ken en anderen nog puzzelen  ;)

Overigens heeft nog niemand echt het meer-raadsel opgelost. Spiraal werkt waarschijnlijk wel [puur op intuitie], maar als je -zoals jij suggereerde- steeds met 90 graden hoeken draait, dan ga je al snel weer terug naar het meer en krijg je een in-zichzelf-draaiende spiraal. Waardoor je de buitenkant niet haalt  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Doordenkertjes
« Reactie #759 Gepost op: 16-06-2011, 17:13:24 »


Hmmm, klikte net ergens naast en sloot ineens dit tabblad af. Terwijl ik net een heel betoog had gehouden waarom deze oplossing goed zou zijn.

Enfin, ik probeer het betoog maar niet te herschrijven, want ben inmiddels tot de inzicht gekomen dat dit helemaal niet klopt.

Volgens mij moet de hoovercraft met de rotte paling eerst naar een kant toe varen, maar net niet helemaal tot aan de wal. Piet staat daar al te wachten. Dan klein stukje terug varen naar het midden en Piet denkt dat je aan de andere kant van het meertje wil landen. Dus Pietje wacht je daar op. Dan snel weer de eerste richting uit. Voor jou nog maar een klein stukje terwijl Piet het halve meer om moet rennen.


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!