Auteur Topic: Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)  (gelezen 8848 keer)

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #20 Gepost op: 16-04-2003, 21:05:31 »
Als we 2 minuten na de uitzending hadden beslist dat Astrid als vertrekker bij aflevering 5 hoort, dan was er niet echt een probleem. Iedere Poolstemmer wist dan waar hij aan toe was.
Wat maakt het uit wat jullie na 2 minuten na de uitzending besloten hebben? Ik bedoel; pas toen ik Compuart's post in dit topic las snapte ik welk systeem jullie wilden hanteren. Daarvoor dacht ik gewoon dat die eerste executie voor afl. 5 zou gelden.

Citaat
Veel mensen gaan er van uit dat er aan het eind van afl. 6 weer iemand afvalt. Dat is nog maar zeer de vraag. We kunnen echt alles verwachten.
Hoe de executie van aflevering 6 zal verlopen, doet in casu niet terzake. Of er wel of niet iemand in die executieronde (die bij afl. 6 hoort) is weer een ander verhaal; stel er valt bv. niemand af, dan reken je alle antwoorden gewoon goed.

Citaat
Dan zien we Astrid in afl. 6 vertrekken, maar moeten we het toch gaan fout rekenen als iemand dat heeft ingevuld in de pool.  :-\ Erg lullig, want we hebben niet aan de deelnemens van de Pool duidelijk gemaakt dat Astrid bij afl. 5 hoort.
Nee, als diegene Astrid goed had willen hebben als afvaller had diegene Astrid moeten invullen als afvaller in aflvering 5. En als er dus weer zo'n situatie ontstaat dat er niemand afvalt kun je het weer goed rekenen zoals ook in afl. 3 is gebeurd.

Citaat
En omdat we dat niet gedaan hebben en er toch veel onduidelijkheid heerst, zijn we genoodzaakt om het goed te rekenen. Of je Astrid bij afl. 5 of bij afl. 6 hebt ingevuld als afvaler maakt dan niet uit. Beide wordt goedgerekent. Net als bij een examen. Is een vraag niet goed of te onduidelijk, dan wordt zowel antwoord A als B goed gerekend.

Je kunt niet een half uur voor het einde van een  examen toch duidelijkheid gaan verschaffen en vervolgens fout gaan rekenen. Dat is niet eerlijk t.o.v. de mensen die al klaar waren en de zaal hebben verlaten.

Onduidelijkheid is er sowieso, welk systeem jullie ook willen hanteren. Immers, ik ging er vanuit net als robbie dat die eerste executie bij aflevering 5 ging horen. Dus het argument dat 'het besluit al genomen is en dat het nu niet meer veranderd kan worden, want dan weten mensen niet hoe het zit' gaat niet op, want ik denk dat er meer mensen denken dat het zal gaan zoals robbie en ik dachten, gelet ook op de overweldigende reacties vóór dat (logische) systeem in dit topic...

Desnoods gooien we nog een sticky topic tegenaan in het hoofd-forum of sturen alle pool-deelnemers een mailtje oid...
Want ook al blijf je dit systeem hanteren wat jullie nu voorstaan, de onduidelijkheid blijft bij iedereen die dit topic niet heeft doorgelezen lijkt me.








Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #21 Gepost op: 16-04-2003, 21:33:23 »
De Van Dale er nog even bijgepakt ;D

af·le·ve·ring (de ~ (v.))

2 [boekw.] elk der gedeelten van een boek, vervolgverhaal, tv-serie die op regelmatige tijden worden uitgebracht of uitgezonden

oftewel de 50 minuten die we gezien hebben op tv. Afgelopen zaterdag de vijfde, komende zaterdag de zesde. Vraag aan Astrid 'In welke aflevering ben jij afgevallen?' zal ze toch zeker niet beantwoorden met: 'aflevering 5'.
Laten we even aannemen dat ofwel Astrid neemt het aanbod aan of valt af in die direct daarop volgende executieronde.
Vraag aan Astrid: Kun je aangeven bij welke aflevering hoorde jouw executie?
Antwoord van Astrid: Geenzins bij aflevering 6, maar bij aflvering 5. Ik durf bijna nieteens te zeggen bij aflevering 5, want daar kwam ik al bijna niet in voor. Wat die jongens van de montage bij de AVRO allemaal uithalen weet ik ook niet, maar mijn executie hoorde toch echt niet bij aflevering 6. Ik mag toch hopen dat opzetters van pool-spelletjes een eventueel afvallen van mij als in aflvering 6 fout zullen rekenen. Mag ik hierbij trouwens nog de groetjes doen aan mijn dochters?Antwoord: Nee.


Citaat
De vraag in de Pool is geenzins anders. Vraag: welke kandidaat valt in aflevering 5 af? Antwoord: er valt geen kandidaat af, dus welk antwoord je ook hebt ingevuld, wordt goed gerekend.

Ah! Ik heb goed gezocht maar ik heb nergens die vraag in de pool gelezen: "Welke kandidaat valt er in aflevering 5 af?"

vraag·zin (de ~ (m.))

1 zin in de vorm van een vraag

Ik heb die zin in de vorm van de vraag niet gezien; je moet wel een afvaller aangeven per aflevering. Iedereen in dit topic is het er mee eens dat áls Astrid dus in die executie die we nog moeten zien afvalt, die executie toch echt bij aflevering 5 hoort en niet bij aflevering 6. Precies zoals je dat moest aangeven in de pool. Dat is dus geenzins anders.


Citaat
Misschien is het wat ambtelijk om heel strikt te kijken naar de afleveringsgrenzen, maar het is wel helder in alle situaties.
Nogmaals mijn eerste reactie nagaand en zo'n reactie als die van robbie lezend -> wij dachten dat het anders zou gaan: helder is het allerminst!








Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #22 Gepost op: 16-04-2003, 21:59:33 »
Bij deze wil ik een compromisvoorstel doen. Achtergrondinformatie: Aafke is de derde afvaller en de komende aflevering (19 april 2003) is aflevering 6.
  • Alleen de vierde afvaller wordt goedgerekend in aflevering 5. Hiermee kom ik tegemoet aan de wens van de pooldeelnemers die in dit topic hebben gereageerd.
  • Zowel de vierde als de vijfde afvaller worden goedgekeurd in aflevering 6. Hiermee kom ik tegemoet aan de wens van de poolorganisatoren.
  • Indien aflevering 6 net als aflevering 5 een uitgestelde afvalronde bevat, dan worden nog steeds de vierde en de vijfde afvaller voor deze aflevering goedgerekend. Voor aflevering 7 wordt alleen de zesde afvaller goedgekeurd.
Voorbeeld 1: Astrid vertrekt straks aan het begin van aflevering 6 en in de afvalronde aan het eind wordt Ron naar huis gestuurd. De mensen die op Astrid hebben gestemd in aflevering 5 of in aflevering 6 krijgen punten. De mensen die op Ron hebben gestemd in aflevering 6 krijgen punten.

Voorbeeld 2: Astrid vertrekt straks aan het begin van aflevering 6 en de afvalronde aan het eind wordt uitgesteld tot aflevering 7. Aan het begin van aflevering 7 moet Ron vertrekken en aan het einde wordt Elise weggestuurd. De mensen die op Astrid hebben gestemd in aflevering 5 of in aflevering 6 krijgen punten. De mensen die op Ron hebben gestemd in aflevering 6 krijgen punten. Alleen de mensen die op Elise hebben gestemd in aflevering 7 krijgen punten.

Het enige minpunt aan dit voorstel is dat het mogelijk lijkt om met dezelfde afvaller twee keer punten te halen. Dit kan eventueel in de programmatuur worden opgelost als jullie dat belangrijk vinden en als dat mogelijk is. Het belangrijkste voor mij is dat ik straks gewoon op de volgende afvaller kan stemmen want nu heb ik net als Bertha mijn stem met pijn in het hart moeten veranderen naar dezelfde persoon als de vorige week.








Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #23 Gepost op: 16-04-2003, 22:19:40 »
en wat dan als ik een afvaller van de executie van afl. 5 als mol/winnaar/verliezer invul bij aflevering 6? Dan kost me dat dus extra punten... punten die ik anders niet verloren was, want dan had ik niet de mogelijkheid gehad om ze in te vullen als mol/winnaar/verliezer...

Een anders mogelijkheid is om de pool voor afl. 5 weer open te stellen... we moeten tenslotte nu voor afl.6  2 afvallers voorspellen en we hebben een niet voorziene mogelijkheid gekregen, die de kandidaten wel wisten bij het maken van hun test (molkeuze). Had ik geweten wat ik nu weet, had ik de pool voor 5 ook anders ingevuld.

De pool voor alf. 6 wordt er in ieder geval niet makkelijker op...

Het "veiligste" is dus om Astrid als afvaller in te vullen, gaat ze vrijwillig dan heb je het goed... gaat ze niet maar maakt de test van 5 het slechtst, heb je het goed en dan heb je nog een kans als ze de test van afl. 6 slechtst maakt... 3 x kans voor Astrid om naar huis te gaan...
of begrijp ik het niet helemaal?







Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #24 Gepost op: 17-04-2003, 00:44:45 »
Bij deze wil ik een compromisvoorstel doen.
Ik vind het een prachtig voorstel, zo wordt ook recht gedaan aan de 'onwetenden'. Het enige minpunt is ook al genoemd.

en wat dan als ik een afvaller van de executie van afl. 5 als mol/winnaar/verliezer invul bij aflevering 6? Dan kost me dat dus extra punten... punten die ik anders niet verloren was, want dan had ik niet de mogelijkheid gehad om ze in te vullen als mol/winnaar/verliezer...
Dat is eenmaal niet anders.

Citaat
Een anders mogelijkheid is om de pool voor afl. 5 weer open te stellen... we moeten tenslotte nu voor afl.6  2 afvallers voorspellen en we hebben een niet voorziene mogelijkheid gekregen, die de kandidaten wel wisten bij het maken van hun test (molkeuze). Had ik geweten wat ik nu weet, had ik de pool voor 5 ook anders ingevuld.
Dat idee heb ik ook altijd na een aflevering, maarja het is wel een pool hè? ;)
Citaat
De pool voor alf. 6 wordt er in ieder geval niet makkelijker op...
Een waar woord, maar dat is de 'schuld' van de AVRO-montage, niet van het systeem wat gehanteerd zal worden.

Citaat
Het "veiligste" is dus om Astrid als afvaller in te vullen, gaat ze vrijwillig dan heb je het goed... gaat ze niet maar maakt de test van 5 het slechtst, heb je het goed en dan heb je nog een kans als ze de test van afl. 6 slechtst maakt... 3 x kans voor Astrid om naar huis te gaan...
of begrijp ik het niet helemaal?
Je begrijpt het perfect. De kans is zeer groot dat Astrid zal afvallen. Dat is juist zo jammer, ik heb naar mijn gevoel Astrid al goed ingevuld, en ga nu, net als Erik TKS, liever op zoek naar de afvaller van afl. 6, maar nu wordt ik 'gedwongen' om weer op veilig te spelen en wéér Astrid in te vullen...








Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #25 Gepost op: 17-04-2003, 00:52:37 »
maar als er nou 2 afvallen in de 6e aflevering???? ik moet vast ergens boerenverstand hebben..het lukt me niet om stadse gedachtengangen te volgen.....met alle respect voor Enschede overigens.
We hebben het over de 5e en 6e afvaller toch. We hebben het over de 5e executie en de 6e executie toch. Als wij Astrid vragen bij welke executie mocht jij beslissen of je geld mee naar huis zou nemen of zou blijven, dan zal zij zeggen bij de 5e
executie!!!!!!!!!... en niet bij de 6e. Nou ja la maar.......zuchtje  ??? ??? ???







Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #26 Gepost op: 17-04-2003, 01:22:38 »
Ik heb een beter voorstel.

De afvaller die in afl 6 afvalt in het begin moet gewoon goed gerekend worden.
Wie het ook mag zijn.
Ook als er niemand mocht afvallen in het begin,moet het goed gerekend worden.
Tel het maar als afl 5 in de pool.

Conclusie Aflevering 5 en begin afl 6(tellen als afl 5) moeten dus niet mee gerekend worden.

Aan het einde moet gewoon voor afl 6 de afvaller gekozen worden.

Dit moet wel ff vertelt worden in de pool Schema keuze en in een aparte thread genaamd.

Wijzing in Pool,iedereen moet dit lezen.







« Laatst bewerkt op: 17-04-2003, 01:24:47 door Pierce Brosnan »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #27 Gepost op: 19-04-2003, 10:17:18 »
Ik ben het met Bertha531, ondanks dat me dat waarschijnlijk punten gaat kosten.








Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #28 Gepost op: 19-04-2003, 10:58:09 »
Ik vind al jullie oplossingen erg plausibel, ware het niet dat a)er (ingrijpende) softwarewijzigingen nodig zijn en b)er een wijziging in regels noodzakelijk is.

ad a)
De voorstellen van Erik, Momferdia en Pierce vergen alledrie een wijziging in de software. Daar heb ik geen tijd voor, zeker na deze bizarre week met providerproblemen.

ad b)
Als ik van te voren de manier waarop de AVRO de afleveringen gemonteerd had had kunnen weten, dan had ik misschien de regels kunnen aanpassen en zeggen dat een afvaller voor een aflevering ook nog telt als alleen maar de vragen beantwoord worden in die ene aflevering en de daadwerkelijke executie plaatvindt in de volgende aflevering. Ik ben het wat dat betreft er mee eens dat het leuker geweest was als de ingevulde afvaller voor afl. 5 ook nog zou tellen als de eerste afvaller van afl. 6, maar als je volgens de regels zou kijken dan is afl. 6 de aflevering van vandaag en vindt vandaag eventueel het moment van afvallen plaats (rood scherm, dan wel het ja-woord van Astrid).

Ik wil er aan toevoegen dat ik het erg jammer vind om een (duidelijk) impopulaire maatregel toch door te moeten zetten.







« Laatst bewerkt op: 19-04-2003, 11:03:27 door Compuart »
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #29 Gepost op: 19-04-2003, 11:38:50 »
Ik stel voor de AVRO eens goed te onderhouden over de gang van zaken. Ze maken het deze site niet echt makkelijk met hun "creativiteit".

 ;D ;)







“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #30 Gepost op: 19-04-2003, 14:25:24 »
en b)er een wijziging in regels noodzakelijk is.
Jij noemt het regels wijzigen, ik noem het handelen naar de ontstane situatie, maar ok.
Citaat
Ik wil er aan toevoegen dat ik het erg jammer vind om een (duidelijk) impopulaire maatregel toch door te moeten zetten.
Ach, iemand moet het doen.  ;)








Offline Lauren

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Koekoek!
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #31 Gepost op: 19-04-2003, 16:12:26 »


ad a)
De voorstellen van Erik, Momferdia en Pierce vergen alledrie een wijziging in de software. Daar heb ik geen tijd voor, zeker na deze bizarre week met providerproblemen.


Dat bedenk je je toch vantervoren als je zo'n professionele site opzet...  ???
Ik snap niet dat jullie zo moeilijk doen, ik was er vorige week zaterdag al vanuit gegaan dat je gewoon 2 afvallers kon kiezen deze x. 1 voor afl 5 en 1 voor afl 6. Maar dit kan blijkbaar niet. Kan iemand ff duidelijk vermelden hoe het nou wel gaat?









« Laatst bewerkt op: 19-04-2003, 16:13:07 door Lauren »
Koekoek!

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #32 Gepost op: 19-04-2003, 16:49:00 »
Je kiest deze week 1 afvaller. Valt diegene idd deze aflevering af, maakt niet uit op welk moment, dan wordt het antwoord goed gerekend.








Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #33 Gepost op: 19-04-2003, 16:52:58 »
Dat bedenk je je toch vantervoren als je zo'n professionele site opzet...  ???
Pardon? De site is professioneel, dus de software dient dan ook maar rekening te houden met welk scenario de AVRO dan maar kan verzinnen? De Pool is een van de meest tijdrovende stukken software van deze site en heeft een redelijke mate van flexibiliteit, maar alles heeft een grens.

Als je zelf een pool wilt programmeren die wel rekening houdt met dubbele afvallers en veranderende spelregels, ga je gang, maar verwacht niets van mij. Het zou misschien wat anders worden als ik een professionele organisatie was die geld verdiende met deze site, maar het tegendeel is waar: de site kost mij alleen maar geld.







Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #34 Gepost op: 19-04-2003, 17:01:16 »
wat maakt het allemaal in godsnaam uit mensen (en nu ga ik iets heel doms zeggen) het is maar een tv spelprogramma.
we kunnen allemaal kosteloos deze site gebruiken om met onze "hobby" bezig te zijn. wees blij dat er een pool is.......laten we nou niet gaan overdrijven.








Offline Talpa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #35 Gepost op: 19-04-2003, 17:22:47 »
Ben ik met je eens, Cora Bora. Deze site wordt al heel goed onderhouden en dat kost al veel tijd en moeite, zeker deze week. Ik ken een heleboel sites die wel door betaalde krachten worden onderhouden, waar de zaken er een stuk slechter voorstaan. Als je daar gaat klagen, zeggen ze gewoon dat veranderingen van de site niet in de planning staan. Er wordt zoveel moeite in deze site gestoken, juist omdat het iemands hobby is. Alle moderators en hulp-moderators doen hard hun best en dan vind ik het idee van "het is een professionele site en ik wordt kwaad als die niet perfect is" niet op zijn plaats. Bovendien is het maar een pool, je kunt er niks mee winnen en de kans dat je eerste wordt is toch al ±1 op 400. Daar hoef je het dus ook niet voor te doen.








Offline Lauren

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Koekoek!
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #36 Gepost op: 19-04-2003, 18:50:30 »
Yo! Dat stukkie was niet lullig bedoeld ofzo, zoals iedereen nu denkt. Doei!







Koekoek!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Pool Probleem ivm dubbelle afvaller volgende week (afl 6)
« Reactie #37 Gepost op: 20-04-2003, 09:26:03 »
Voor alle standpunten in deze discussie is iets te zeggen. Wellicht een idee om voor een eventuele volgende serie alles nog eens goed na te lopen, en alle mogelijke valkuilen die nu zijn opgedoken, in de regels hiervoor op te nemen? Of nog beter: vantevoren goed aan de deelnemers van de poll uitleggen welke gevolgen het heeft voor de puntentelling, als er in 1 aflevering meer mensen weggaan. Dan hoeft dat softwarematig niet te worden aangepast, dan weet iedereen dat toch vantevoren?

Ik ben maar een leek hoor, maar ik vind dat de AVRO het voor de makers van de poll (en de regels daarvoor) inderdaad erg lastig heeft gemaakt.

Het probleem dat hierbij opduikt, is dat er bij WIDM alleen 1 basisregel is: 1 kandidaat per aflevering weg, totdat er 3 voor de finale overblijven, zo is het immers ooit begonnen. Maar er is inmiddels ZO vaak en op ZOVEEL verschillende manieren afgeweken van die regel, dat er voor niemand meer een touw aan vast te knopen is. Resultaat: het verloop van de serie is volstrekt onvoorspelbaar geworden. Ik graag me dan ook af: zijn er wel regels voor WIDM?

Misschien willen ze helemaal niet dat de kijkers op deze manier met het programma bezig zijn, maar juist alles dat eromheen is gegroeid, maakt WIDM zo leuk. Anders kun je net zo goed naar GTST gaan kijken. Waarmee niets verkeerd is bedoeld tegenover kijkers naar dat programma...... :o







« Laatst bewerkt op: 20-04-2003, 09:36:19 door bodejosm43 »