Auteur Topic: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk  (gelezen 14123 keer)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #40 Gepost op: 17-01-2012, 15:18:24 »
En als je gewoon een som zou hebben waar je één waarde wegstreept, dan is de uitkomst van die som anders. -500 + 3000 = 2500, maar 0 + 3000 = 3000.
Schuld is schuld, die verdwijnt niet zomaar, was het punt.
Citaat
On Topic: Ik denk niet dat de opdrachten expres onmogelijk zijn gemaakt. Is ook niet leuk voor Anton als hij al die moeite doet om opdrachten te verzinnen en ze mislukken allemaal. Je wil toch ook wel dat dat lukt. Ik meen me te herinneren dat hier ook ooit eens iets over is gevraagd op een fandag. Staat vast in een map van Laura.

Ik denk dat sommige opdrachten wel degelijk zo lastig te halen zijn dat het in enige mate voorspelbaar is wat wel en wat niet gehaald moet worden. Vandaar dat ik ook zei dat de kans dat de laatste zou slagen vele malen groter is dan die andere twee door de gehele opzet ervan.
Of dat wel of niet de opzet is van dhr Jongstra kan ik onmogelijk weten, maar het lijkt me een constatering die te staven is met feiten. Dat zal de productie na zoveel jaar maken van de serie toch ook niet ontgaan zijn lijkt me zo.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #41 Gepost op: 17-01-2012, 15:25:53 »
Schuld is schuld, die verdwijnt niet zomaar, was het punt.
Jawel, maar dan ga je weer uit van een andere verhouding tussen partijen.
Als jouw gasbedrijf je per ongeluk teveel in rekening brengt, en zij dus een schuld bij jou hebben, dan geef jij ook geen briefje van -500 euro terug.
Ik snap het punt wel, maar gezien vanuit een wiskundig standpunt, klopte Maartens redenatie dat als je een positieve pot kwijt kunt raken, je ook een negatieve pot kwijt kunt raken wel degelijk.
The British are not impressed.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #42 Gepost op: 11-03-2012, 22:53:16 »
Nu de reeks ten einde is, lijkt me een mooi momentom deze stelling nog eens te bekijken.

Er wordt op verschillende plaatsen de kritiek geuit dat de beloningen niet in verhouding zijn met de opdrachten. De voorbeelden die dan vaak worden aangehaald zijn: de vispuzzel (6.3) en de abseilopdracht (7.2). Nota bene vlak na elkaar, een opdracht van vijf minuten versus een opdracht waar vijf angsten worden overwonnen. Bij de visopdracht wordt redelijk eenvoudig 2000 euro gewonnen en bij de abseilopdracht was de verwachte opbrengst -500 euro (en dit werd dan ook gehaald).

Dat is simpelweg niet in verhouding.



Maar goed. Tijd om eens alle opdrachten af te gaan. Welke opdrachten vinden jullie echt te moeilijk? Van welke opdrachten vinden jullie de beloning niet in verhouding? En hoe is de moeiljkheid en beloning van opdrachten over de gehele linie? Verder lijkt het mij aardig om deze topic te gebruiken om andere feedback te geven op de opdrachten.

Ik vind dat er in het algemeen te veel opdrachten zijn waarbij álles moet kloppen om geld te verdienen (noem ik hierboven een èn-èn-opdracht). Bij al die opdrachten stel ik als alternatief voor dat er geld wordt verdiend pèr goed geplaatst item, met een verdubbeling als alles klopt. Volgens mij is er dan veel meer motivatie. TEvens vind ik dat er in veel opdrachten een erg klein groepje een erg grote rol heeft. Met name de woordspooropdracht (2 van de 9) en de rondleiding in Reykjavik (2 van de 8). De kans dat iemand dan net níet de juiste gedachte maakt is dan te groot.

Ik ben benieuwd naar andere meningen over de opdrachten. Mijn mening volgt in het bericht hieronder, omdat de forumsoftware mij niet toestaat alles in één bericht te zetten...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #43 Gepost op: 11-03-2012, 22:53:26 »
Hierbij mijn feedback op alle opdrachten.

X = te moeilijk
O = goed te doen en goed gebalanceerd
# = goed te doen, maar te lage beloning
+ = erg makkelijk

X 1.1 Dropping. Simpelweg onmogelijk haalbaar omdat het èn-èn is.
X 1.2 Gletsjer. Verwachte opbrengst 0 euro.
O 1.3 Brug. Verkloot door de kandidaten zelf.
X 2.1 Trap. Goede opdracht, maar op de bedoelde manier onmogelijk haalbaar. De enige oplossing was valsspelen (de vragen negeren en gewoon getallen roepen). Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet bedenken.
X 2.2 Woordspoor. Schier onmogelijk om precies aan te sluiten, verder is er te weinig controle op de twee sleutelposities.
X 2.3 Rooksignalen. Weer een èn-èn-opdracht, gelukkig ging het om de juiste voorspelling.
# 3.1 Riverjet. Relatief makkelijk om hier geld te halen, maar de geldbedragen stellen echt niks voor. 50 euro per woord... Ja, dan snap ik dat je niet optimaal je best doet.
+ 3.2 Jokerspel. Leuke mindfuckopdracht, makkelijke manier om wat geld te verdienen, maar de beloning is daarmee absoluut uit verhouding tot de moeilijkheid van de opdracht. Had echter beter in aflevering 1 gekund zodat er tenminste een beetje een positief begin is.
O 3.3 Rondleiding. Aardige opdracht. Jammer dat het lot van de hele opdracht in handen van twee personen ligt; vind ik een te kleine groep. Er zijn acht kandidaten, maar daarvan doe ner zes tot aan het einde eigenlijk niet mee aan de opdracht.
O 4.1 Fietsen. Lijkt mij een goed te doene opdracht.
X 4.2 Snorkelen. Wederom een èn-èn opdracht.
X 4.3 Onderhandelingen. Op dit forum is uitgerekend dat de kans op een lege pot 2/3 is. Dat geeft de opdracht de verwachtingswaarde van ongeveer -7.000 euro. Vind ik absoluut buitensporig.
# 5.1 Vliegtuig. De opdracht is niet moeilijk, maar de bedragen zijn een lachertje (beetje net zoals "zoek de verschillen" vorig jaar waar een fout veel strenger werd bestraft dan een goed werd beloond.).
# 5.2 Westerndorp. Goede, mooie opdracht, maar natuurlijk pakt iedereen jokers. Ook hier vind ik dat er meer geld in het spel moet komen.
O 5.3 Kruizen. Goede opdracht, wel weer het punt van de sleutelposities. De beloning vind ik wel wat laag.
O 6.1 Boogschieten. Heel lastig te beoordelen hoe moeilijk dit is, maar ben wel blij dat er überhaupt geld mee gemoeid was. Goede opdracht.
X 6.2 Aggregaten. Weer een èn-èn-opdracht.
+ 6.3 Vispuzzel. Voor een opdracht van vijf minuten is de beloning wat hoog.
# 7.1 De stier. De opdracht zelf was niet moeilijk, maar wel erg zwaar en dan vind ik de beloning (die ook nul had kunnen zijn!) echt te laag.
X 7.2 Drie bruggen.. De verawchte opbrengst van die opdracht was -500. Vind ik ondermaats gezien de te leveren prestatie.
X 7.3 Schilderijen.. Ik weet niet hoe moeilijk het ècht is om die titels te weten, dus lastig te oordelen. Ik vind wel dat er geld had moeten zijn voor het raden van de schilders. Verder is de rol van Tim toch weer te allesbepalend.
X 8.1 Foto's maken. Volgens mij sowieso een erg moeilijke opdracht, maar lastig te beoordelen omdat de groep ook wel weer een erg frappante oplossing bedacht.
O 8.2 Labyrint. Prima te doene opdracht en beloning is volgens mij redelijk goed in verhouding met de moeilijkheid.
- 8.3 Kwartetten. Geen geld mee te verdienen.
O 9.1 Ontvoering. Mooie opdracht. Beloning had iets hoger kunnen zijn. Jammer dat Liesbeth buitenspel werd gezet waardoor de opdracht effectief met z'n tweeën moest worden gedaan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas