Auteur Topic: Aflevering 7 - donderdag 2 mei  (gelezen 19711 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #20 Gepost op: 5-05-2013, 12:20:14 »
De uitzending was weer mooi, alleen ging de eindproef inderdaad wat te ver. Zeker bij een programma als Pelgrimscode. Dit was meer een proef geweest voor Expeditie Robinson.
Ich bin ein Bärliner!

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #21 Gepost op: 6-05-2013, 08:52:41 »
Ik vond ook de eerste proef leuk, maar de tweede hadden ze misschien beter op zacht zand kunnen doen  ::) Het leek me trouwens ook ontzettend saai om naar te kijken als ie wel door zou zijn gegaan  :P

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #22 Gepost op: 6-05-2013, 09:40:52 »
Wat een teleurstelling was deze aflevering. Die eliminatieopdracht sloeg echt helemaal nergens op. Ik heb er met afgrijzen naar zitten te kijken. Ik vind het onverantwoord dat televisiemakers zo'n psychologische druk op deelnemers leggen om zich zo te laten vernederen. Ja, je kunt zelf beslissen om niet mee te doen, maar om zo de finale mis te lopen is wel erg wrang. Ik geef Sjoerd groot gelijk dat hij de eer aan zichzelf hield; ik heb grote bewondering voor zijn keuze. Stoer dat hij net nog heeft geprobeerd, maar eigenlijk ging dat al te ver. Zoals hij het zelf aangaf ga je als televisiemaker echt de grens over als je kandidaten dwingt zichzelf enorm pijn te doen. Eigenlijk vind ik dat Sjoerd de plaats in de finale verdiend heeft, juist doordat hij bewust voor zichzelf koos. Deze opdracht is echt een smet op het seizoen, waar ik juist met zoveel plezier naar keek.

Maar dan toch nog over de eerste opdracht: die vond ik juist heel erg goed. Lekker uitgebreid en tactisch goed gespeeld van Kim. Ik gun het haar echt enorm om te winnen. Ook Wim heeft het heel goed gedaan; ik begin hem steeds leuker te vinden. En dan Bert, tja mijn respect voor hem is echt ver te zoeken. Hij is zó bezig met het spel dat hij niet meer echt normaal reageert. Hij wil alleen maar winnen en gaat daarbij (bijna letterlijk) over lijken. De manier waarop hij in de eliminatieproef Sjoerd onder druk zette om dan maar mee te doen vind ik niet netjes. Hij had ook samen met Sjoerd de proef kunnen weigeren en dan had de productie maar een andere opdracht moeten bedenken (en hadden we dit waarschijnlijk ook niet in de aflevering teruggezien).

Offline FLITS

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #23 Gepost op: 6-05-2013, 17:25:12 »
Alle spellen in de Pelgrimscode moeten niet alleen leuk zijn om te spelen én om naar te kijken. In dit programma moeten ze ook passen in een bepaald thema: in het eerste seizoen waren dat de locaties die pelgrims in de middeleeuwen bezochten, in het vorige seizoen was er de exodus van de Israëlieten uit Egypte en dit jaar de reis van Sheba naar Salomo.
Wat ze allemaal gemeen hebben is de inhoudelijke grondlaag die gebaseerd is op de bijbel en de geschiedenis, tradities en gebruiken in het christendom door de eeuwen heen. Bij die tradities horen processies: processies voor verering van heiligen, maar ook boetedoening, martelaarschap, toewijding, onderdanigheid, lijden. Pelgrims door de eeuwen heen ervoeren pijn en ontbering in hun tocht naar Jeruzalem, de stad waar Jezus zijn kruistocht onderging.

Het beeld van een 'geknielde' processie past volgens mij helemaal in dit kader. Ja, het is een erg fysieke uitdaging, maar het was lang niet de enige zware opdracht in deze reeks. Sjoerd heeft zich overigens meermaals over de pijngrens heen getrokken, en daar was hij steeds - terecht - trots op. Bert heeft Sjoerd niet onder druk gezet, maar heeft zich - zoals we allemaal weten - erg fanatiek in het spel gegooid omwille van zijn - eveneens terechte - vastberadenheid om te winnen.
Dit spel was bovendien zo mooi gemonteerd, dat het epische - zelfs bijbelse - proporties aannam, ondanks het opgeven van Sjoerd. Hij had zich misschien een meer heroïsche exit voorgesteld, maar daar had hij zelf voor kunnen zorgen. Toch alle respect voor deze zeer fijne persoonlijkheid. En ook respect voor Bert, want ik vind het oneerlijk hoe hij hier en op andere sociale media wordt afgeschilderd.

Maar goed, ieder zijn mening. Dat respecteer ik dan weer.


Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #24 Gepost op: 6-05-2013, 22:03:30 »
Alle spellen in de Pelgrimscode moeten niet alleen leuk zijn om te spelen én om naar te kijken. In dit programma moeten ze ook passen in een bepaald thema: in het eerste seizoen waren dat de locaties die pelgrims in de middeleeuwen bezochten, in het vorige seizoen was er de exodus van de Israëlieten uit Egypte en dit jaar de reis van Sheba naar Salomo.
Wat ze allemaal gemeen hebben is de inhoudelijke grondlaag die gebaseerd is op de bijbel en de geschiedenis, tradities en gebruiken in het christendom door de eeuwen heen. Bij die tradities horen processies: processies voor verering van heiligen, maar ook boetedoening, martelaarschap, toewijding, onderdanigheid, lijden. Pelgrims door de eeuwen heen ervoeren pijn en ontbering in hun tocht naar Jeruzalem, de stad waar Jezus zijn kruistocht onderging.

Het beeld van een 'geknielde' processie past volgens mij helemaal in dit kader. Ja, het is een erg fysieke uitdaging, maar het was lang niet de enige zware opdracht in deze reeks. Sjoerd heeft zich overigens meermaals over de pijngrens heen getrokken, en daar was hij steeds - terecht - trots op. Bert heeft Sjoerd niet onder druk gezet, maar heeft zich - zoals we allemaal weten - erg fanatiek in het spel gegooid omwille van zijn - eveneens terechte - vastberadenheid om te winnen.
Dit spel was bovendien zo mooi gemonteerd, dat het epische - zelfs bijbelse - proporties aannam, ondanks het opgeven van Sjoerd. Hij had zich misschien een meer heroïsche exit voorgesteld, maar daar had hij zelf voor kunnen zorgen. Toch alle respect voor deze zeer fijne persoonlijkheid. En ook respect voor Bert, want ik vind het oneerlijk hoe hij hier en op andere sociale media wordt afgeschilderd.

Maar goed, ieder zijn mening. Dat respecteer ik dan weer.

Helemaal mee eens!  ::ok::

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #25 Gepost op: 6-05-2013, 22:14:13 »
Ik kan mij hier ook in vinden. Maar ik heb de aflevering niet gezien, dus ik kan me er niet helemaal een goed oordeel over vormen.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - donderdag 2 mei
« Reactie #26 Gepost op: 6-05-2013, 23:04:51 »
Alle spellen in de Pelgrimscode moeten niet alleen leuk zijn om te spelen én om naar te kijken. In dit programma moeten ze ook passen in een bepaald thema: in het eerste seizoen waren dat de locaties die pelgrims in de middeleeuwen bezochten, in het vorige seizoen was er de exodus van de Israëlieten uit Egypte en dit jaar de reis van Sheba naar Salomo.
Wat ze allemaal gemeen hebben is de inhoudelijke grondlaag die gebaseerd is op de bijbel en de geschiedenis, tradities en gebruiken in het christendom door de eeuwen heen. Bij die tradities horen processies: processies voor verering van heiligen, maar ook boetedoening, martelaarschap, toewijding, onderdanigheid, lijden. Pelgrims door de eeuwen heen ervoeren pijn en ontbering in hun tocht naar Jeruzalem, de stad waar Jezus zijn kruistocht onderging.

Het beeld van een 'geknielde' processie past volgens mij helemaal in dit kader. Ja, het is een erg fysieke uitdaging, maar het was lang niet de enige zware opdracht in deze reeks. Sjoerd heeft zich overigens meermaals over de pijngrens heen getrokken, en daar was hij steeds - terecht - trots op. Bert heeft Sjoerd niet onder druk gezet, maar heeft zich - zoals we allemaal weten - erg fanatiek in het spel gegooid omwille van zijn - eveneens terechte - vastberadenheid om te winnen.
Dit spel was bovendien zo mooi gemonteerd, dat het epische - zelfs bijbelse - proporties aannam, ondanks het opgeven van Sjoerd. Hij had zich misschien een meer heroïsche exit voorgesteld, maar daar had hij zelf voor kunnen zorgen. Toch alle respect voor deze zeer fijne persoonlijkheid. En ook respect voor Bert, want ik vind het oneerlijk hoe hij hier en op andere sociale media wordt afgeschilderd.

Maar goed, ieder zijn mening. Dat respecteer ik dan weer.



Bedankt voor je reactie. Die respecteer ik ook. Zo blijkt maar weer dat de grenzen voor iedereen anders liggen. Voor mij ging deze opdracht veel te ver, ook al ken ik de achtergrond van dit soort processies (misschien is dat het hem juist ook wel, als je het doet uit diep geloof voor je god vind ik het iets heel anders dan voor een finaleplaats, dit soort dingen horen voor mij niet thuis in een tv-programma).