Auteur Topic: Speerwerpen  (gelezen 14682 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Speerwerpen
« Reactie #140 Gepost op: 9-10-2014, 23:08:00 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Speerwerpen
« Reactie #141 Gepost op: 10-10-2014, 09:58:48 »
Je bent vergeten de naam van darts naar schaken te veranderen ::zwaai:: ;D

--

I don't know man. Waarom wel c.q. waarom niet?

Onze grote, en enigszins overmatig intelligente, vriend Wittgenstein heeft een vrij beroemd stuk geschreven over wat we bedoelen met een 'spel'. En, if memory serves, kwam het er feitelijk op neer dat het vaak wat characteristieken heeft zoals regels, competitie en een doel - maar dat dat een inadequate beschrijving van het fenomeen spel is. Maar dat we desalniettemin weten wat we ermee bedoelen.

Definitie van sport lijkt me op overeenkomstige bezwaren stuiten.
De, schijnbaar eenvoudige, oplossing is zeggen dat sporten in feite fysiek zijn, en spellen in feite mentaal. Dus schaken is een spel. Right?
Bijvoorbeeld 100 meter hardlopen is dan vrij puur een sport. En sure, bij voetbal heb je opstellingen en strategie en tactiek.. maar best fysiek right.
Ennnumm.. Formule-1 rijden? Nouja, het echte werk wordt verricht door het voertuig, en de kwaliteiten van de rijder als reactievermogen en wederom tactiek enzo zijn mentaal.. Anderzijds schijnt het redelijk inspannend te zijn, dus het heeft ook een fysieke component.. Okay, laten we F1 even als een sport beschouwen, en niet als een spel.
In ieder geval lijkt me competitief dansen in dat geval een sport. Dat doe je toch helemaal zelf.
Uhm. Waar stel nu dat Dance Dance Revolution ineens [weer] helemaal aan populariteit gaat winnen?
You know, dit:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Dat ziet er nogal fysiek en inspannend uit.
Dus bij deze is DDR een sport, en geen spel. Of niet - omdat het momenteel niet populair genoeg is, met een wereldwijde overzienende organisatie?
In dat geval is de distinctie tussen sport en spel niet alleen inherent een de kwaliteiten van de activiteit - maar aan de maatschappelijke status.

Enfin, de kwestie lijkt me dus niet zo zwart-wit. Zou nodig even door kunnen gaan, maar ik heb zin in ontbijt :P Besides, dan ben ik alleen maar herhaaldelijk bezig.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Speerwerpen
« Reactie #142 Gepost op: 10-10-2014, 11:35:57 »
Tikkertje noemen we ook en spel, maar is fysiek behoorlijk inspannend hoor  ;)
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?