Albanie kan er toch niets aan doen dat Portugal onder de maat presteert? Het toernooi gaat nu de knockout-fase in. En daarbij valt iedere ronde de helft af, tot er 2 overblijven die onderling mogen uitmaken wie Europees kampioen mag worden.
12 jaar geleden was het Portugal, dat wel even dacht de titel binnen te slepen, alleen al omdat ze toevallig thuis speelden. Ze hadden buiten de Grieken gerekend.
Wat ik ermee zeggen wil: er doen nu 24 landen mee, die allemaal graag het toernooi winnen. Er zijn er nu een paar naar huis, maar bij de landen die nog verder hopen te komen, zitten voor mij toch een paar aangename verrassingen. Waarom zou Wales of desnoods Kroatië geen kampioen mogen worden? Als zij ervoor hebben gespeeld, en ze winnen alle wedstrijden vanaf nu, dan zijn ze de terechte kampioen.
De titel hoort voor mij namelijk niet automatisch aan een van de ''grote'' landen toe te vallen, het zijn juist de landen van wie het vooraf niet werd verwacht, die het toernooi kleur geven. En als dan 1 van die kleinere landen de titel grijpt, dan hebben ze hem verdiend ook.