Auteur Topic: Waarom Thomas NIET de Mol is!  (gelezen 48654 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #100 Gepost op: 11-02-2017, 12:25:02 »
Eens dat Art bepaalde dingen elk seizoen wel noemt. Alleen benoemd Art het nu een aantal keren in meerdere afleveringen, komen zijn woorden terug in het dagboek van de mol en vooral lijkt het na lange tijd weer eens waar te zijn.

"Het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert achter je rug." hebben we vorig jaar zo'n 100 keer naar ons hoofd gekregen. We zijn gaan kijken naar de meest cryptische betekenis van die zin om het te koppelen aan Klaas (Een enkeling probeerde het misschien nog aan Tim of Annemieke te koppelen). Achteraf blijkt dan dat het een uitspraak was die voor de kandidaten relevant was (de Mol stond op de achterkant van het geld en in het klooster stond een kruis achter de kandidaten wanneer een oud-Mol sprak), maar voor de kijker thuis was de uitspraak volledig irrelevant.

De eerste 2 keren dat ik een seizoen van WIDM live zag (2014,2015), ben ik ook iedere week hard gaan letten op zowat alles wat Art zei (ik wist op dat moment van hints als 'Jungens' al af), maar ik ben daar nu echt wel vanaf gestapt, omdat het in mijn ogen gewoon wat sfeerschepping is.

Citaat
...
Blijkbaar willen ze wel zelf door maar hebben er weinig moeite mee enthousiast een ander eruit te kwakken, niemand wil voor de groep gaan (dat was ook in vorige seizoenen wel anders).
...

Ik snap ook niet waar die nood vandaan komt om die bondjes te creëren. Wanneer je als kandidaat op het punt komt dat je al je kennis wil delen met iemand anders, dan verdien je niet meer dan een exit. Het mag dan misschien iets ruiger lijken dan andere jaren, maar dit is eigenlijk voor het eerst sinds lang terug waar het om draait. Dit is een spel dat je alleen speelt.

Citaat
Ze stelen zelfs van elkaar, molboekjes, vragenlijsten en kamersleutels en er is een afspraak nodig dat er in elk geval niet meer gejat wordt uit de grote bagage (overigens voorgesteld door Diederik die zeer benadrukte hoe ver over de lijn het was, arme Sigrid ;) ). Hierom denk ik dat niet zozeer dat de sfeer grimmig is (dat zegt Art trouwens ook niet) maar wel dat de deelnemers voortdurend op scherp staan, het wantrouwen omdat iemand de mol is erg wordt gevoed en de groep psychisch goed is verdeeld. Oftewel dat het nu eens klopt wat Art constateert.

Dat gestolen molboekje van Jochem heeft mogelijk ook een diepgaander verhaal: We zijn er achter gekomen dat hij alle relevante info versleuteld door de namen te veranderen. Als Jochem de Mol is, is zijn molboekje sowieso niets waard. Als Jochem niet de Mol is, wil ik nog wel weten of hij het niet expres heeft laten slingeren om zichzelf verdacht te maken "Oh, Jochem gaat zo nonchalant met zijn molboekje om, omdat hij het ook niet nodig heeft."

Ik weet ook niet of de kamersleutel gestolen is. Sigrid heeft hem, maar ik weet niet hoe ze er aan komt. Dat de groep achteraf niet de bedenking maakt dat iemand anders de sleutel heeft, doet me vermoeden dat het blijkbaar gebruikelijk was dat de kandidaten sleutels van andere kamers hadden.
Dat ze in de bagage van Thomas zit, is niet netjes, maar anderzijds stond zijn tas gewoon open en had kamergenoot Diederik dus even goed die vragenlijst kunnen zien als hij alleen terug op de kamer zou zijn.

Het spel wordt dit jaar inderdaad misschien iets meer gespeeld dan voorgaande jaren, maar ik krijg verre van de indruk dat de groep verdeeld is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #101 Gepost op: 11-02-2017, 12:28:15 »
@Newbie2; wil jij bewijs? Kijk eens naar het meest rechtse briefje. Duidelijk een halfje lijkt mij!

Dank voor de foto, Duklo. Klopt, maar dat is maar één briefje en dat kan dus ook het halfje van 1.000 zijn. Dat is nu juist mijn punt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #102 Gepost op: 11-02-2017, 12:40:47 »
Dank voor de foto, Duklo. Klopt, maar dat is maar één briefje en dat kan dus ook het halfje van 1.000 zijn. Dat is nu juist mijn punt.

Als je een paar shots na elkaar ziet, dan zie je dat er 2 halfjes na elkaar worden genomen en je kan op 1 van die halfjes een getal met 3 cijfers zien staan. Ik zou de frames kunnen posten, maar je moet er zo'n stuk over 15 vlak na elkaar kunnen bekijken om het te kunnen zien en dat wordt hier dan best wel druk.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #103 Gepost op: 11-02-2017, 12:49:02 »
Okay dan vertrouw ik op jouw waarneming, Hulpmol. Ik zie het zelf niet, maar heb ook geen mogelijkheid om het frame voor frame te bekijken. Ik zie maar één halfje en wel die drie cijfers, maar de hand van Art is net op de plaats waar ook het vierde cijfer (de 1 van 1.000) zou kunnen staan.

Ik vind dit wel een ijzersterke montage, moet ik zeggen. Als je bij zo'n cruciaal moment zo minutieus moet kijken en er dan (zoals ik) nog niet achter komt. Dus complimenten voor de productie hier!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #104 Gepost op: 11-02-2017, 12:54:37 »
Misschien een slideshow maken met https://photoscape.nl.softonic.com/ Hulpmol?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #105 Gepost op: 11-02-2017, 12:56:10 »
Okay dan vertrouw ik op jouw waarneming, Hulpmol. Ik zie het zelf niet, maar heb ook geen mogelijkheid om het frame voor frame te bekijken. Ik zie maar één halfje en wel die drie cijfers, maar de hand van Art is net op de plaats waar ook het vierde cijfer (de 1 van 1.000) zou kunnen staan.

Ik vind dit wel een ijzersterke montage, moet ik zeggen. Als je bij zo'n cruciaal moment zo minutieus moet kijken en er dan (zoals ik) nog niet achter komt. Dus complimenten voor de productie hier!

Dit is het beste frame dat ik kan vinden waar volgens mij duidelijk wordt dat een halfje van 500 de finish gehaald heeft. Als je de afbeelding groot genoeg kan maken, lijkt het cijfer voor de laatste 2 nullen meer een 5 dan een 0.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #106 Gepost op: 11-02-2017, 13:18:15 »
Dit is het beste frame dat ik kan vinden waar volgens mij duidelijk wordt dat een halfje van 500 de finish gehaald heeft. Als je de afbeelding groot genoeg kan maken, lijkt het cijfer voor de laatste 2 nullen meer een 5 dan een 0.

Ja, dit is de foto die eerder gepost is, en zo ver was ik inderdaad gekomen. Het is hier niet zijn hand die een mogelijk 4e cijfer bedekt, maar de omslag van het biljet zelf. Overtuigender vind ik dat hij in zijn rechterhand nog een halfje lijkt te hebben, maar ik kon niet uitsluiten dat het dubbel gevouwen is met de achterste rand onder de voorste. Al met al de reden dat ik het onder de aandacht wilde brengen, in de hoop dat er betere beelden beschikbaar waren. Maar goed, ik houd er over op, het moet ook weer geen halszaak worden.  ::tandpastasmiley:: Dank voor het meedenken!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #107 Gepost op: 11-02-2017, 13:41:23 »
Als het een halve 500 is, en dat is het volgens mij, dan weten we dat die andere er ook is zonder het te zien. Was die andere helft er niet, dan ging er nog 500 van het totaal af.

Ik snap alleen niet goed waarom Thomas een 500 zou halen om het vervolgens weer weg te gooien. Diederik had al toestemming gegeven om rechtstreeks naar de finish te lopen als hij geen halve biljetten meer had. Hoe onlogisch ook, het lijkt de enige logische optie. Misschien wist hij niet wat waar lag (was als laatste loper ook niet nodig) en hoopte hij op nog een halve? Dan heeft de productie hem met het overzichtskaartje verraden.

De enige mogelijkheid is, dat we niet een halve maar een hele 500 zien. Dan moet voor Thomas iemand een halve 500 hebben geloosd (Imanuelle of Jochem) en heeft Thomas of Imanuelle de andere halve 500 ook weggegooid om niet met een halve te blijven zitten. Imanuelle is niet logisch omdat ze niet wisten wat nog kwam. Thomas is niet logisch omdat hij dan ook de halve 1000 zou hebben gevonden.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #108 Gepost op: 11-02-2017, 15:58:55 »
Hij vertelt niemand waar Imanuelle 6 minuten heeft uitgehangen (en die zou hij toch na een minuut waarschuwen en in totaal twee minuten geven?)

Het is me niet helemaal duidelijk, 
Diederik zegt tegen Imanuelle:'voor 2 mensen hebben we nu nog 7½  minuut'

Als ze bij Jochem komt zegt Diederik: 'Jochem pak gewoon een zijpad, je hebt nog tijd genoeg.

Dan geeft Diederik pas weer een tijd als Thomas er om vraagt. 'Je hebt nog 3 minuten'.
En even later: 'Je hebt nog 2 minuten en 15 seconden'.

Volgens mij is Imanuelle nooit 6 minuten spoorloos geweest, (heeft ze gewoon op haar eindplek gekeken naar wat de volgenden deden, net zoals de kandidaten voor haar)  maar heeft óf Jochem óf Thomas flink de tijd genomen om geld te pakken.



Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #109 Gepost op: 11-02-2017, 17:52:48 »
Als het een halve 500 is, en dat is het volgens mij, dan weten we dat die andere er ook is zonder het te zien. Was die andere helft er niet, dan ging er nog 500 van het totaal af.

Ik snap alleen niet goed waarom Thomas een 500 zou halen om het vervolgens weer weg te gooien. Diederik had al toestemming gegeven om rechtstreeks naar de finish te lopen als hij geen halve biljetten meer had. Hoe onlogisch ook, het lijkt de enige logische optie. Misschien wist hij niet wat waar lag (was als laatste loper ook niet nodig) en hoopte hij op nog een halve? Dan heeft de productie hem met het overzichtskaartje verraden.

De enige mogelijkheid is, dat we niet een halve maar een hele 500 zien. Dan moet voor Thomas iemand een halve 500 hebben geloosd (Imanuelle of Jochem) en heeft Thomas of Imanuelle de andere halve 500 ook weggegooid om niet met een halve te blijven zitten. Imanuelle is niet logisch omdat ze niet wisten wat nog kwam. Thomas is niet logisch omdat hij dan ook de halve 1000 zou hebben gevonden.

EDIT: Wat hier onder staat bevat een fout. Enkel lezen als je tegen onzin kan. ;)

Ik ga even uit de Thomastunnel komen. Er komen veel veronderstellingen aan te pas, maar ik ga hem toch achter laten in dit topic:

We zien Thomas aan een rood paaltje staan om iets te nemen. Hij zegt niet door de portofoon wat het is, hij zegt niet in een biecht wat het is. Maar we krijgen een handig kaartje dat zegt dat Thomas 500 euro neemt. Wat nu als het kaartje fout is (zou niet de eerste keer zijn. Ik denk maar aan de tuktuks die verkeerd getekend stonden bij de laseropdracht in 2015) en Thomas 250 euro neemt?

Dan hebben we
2 x 250 (Sigrid en Thomas)
2 x 1/2 500 (Roos en Sanne)
en in het opdrachttopic had ik al geplaatst dat ik 2 x 10, 3 x 20 en 1 x 50 (2x50,3x20,1x10) had gezien in Art zijn handen.

Samen is dat dan 1130 euro en laat dat nu net het bedrag zijn dat ze hebben binnen gehaald. (1170 dus en daar zit de fout)
In dat geval zou de Mol (indien dat niet Thomas is) een hoop kleine briefjes verduisterd kunnen hebben. Dan komen we misschien terug bij Imanuelle die er bij Jochem op drukt dat ze maar weinig briefjes bij haar heeft.

De zwakte van de redenering is dus dat je moet aannemen dat we een valse kaart krijgen en dat Art in zijn handen meer dan 8 hele en 3 halve briefjes lijkt te hebben.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2017, 17:59:58 door Hulpmol »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #110 Gepost op: 11-02-2017, 18:03:21 »
Dit is het beste frame dat ik kan vinden waar volgens mij duidelijk wordt dat een halfje van 500 de finish gehaald heeft. Als je de afbeelding groot genoeg kan maken, lijkt het cijfer voor de laatste 2 nullen meer een 5 dan een 0.



Wil je eens meekijken Hulpmol?
Het lijkt wel of er 2 halve in beeld zijn?
Kan het niet zo goed zien
Ook lijkt het me dat die rechtse 1000 is?



Verderop is er 1 halve goed te zien.
Ik weet niet of dat dezlfde als de eerste is.


Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #111 Gepost op: 11-02-2017, 18:42:33 »
Citaat
De zwakte van de redenering is dus dat je moet aannemen dat we een valse kaart krijgen en dat Art in zijn handen meer dan 8 hele en 3 halve briefjes lijkt te hebben.

En dat naast de valse kaart de ene kandidaat een halve duizend pakt en de volgende kandidaat dat ondanks aandringen (alleen iets pakken als je een halve hebt) dat niet controleert. Dan lopen er al drie te klooien.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #112 Gepost op: 11-02-2017, 19:16:57 »
Wil je eens meekijken Hulpmol?

Graag ;)

Citaat
Het lijkt wel of er 2 halve in beeld zijn?
Kan het niet zo goed zien
Ook lijkt het me dat die rechtse 1000 is?

Ik dacht dat de rechtse een 500 is. Ik vind het teken voor de 2 laatste nullen geen nul lijken en ging er daarom vanuit dat het de 500 moest zijn.

Ik heb ook wel 2 halfjes gezien dus sowieso moeten de 2 halve van 500 zeker aangekomen zijn.

Citaat
Verderop is er 1 halve goed te zien.
Ik weet niet of dat dezlfde als de eerste is.

Ik denk dat dat inderdaad de eerste is. Wat eerst geteld werd, ligt namelijk bovenaan volgens mij.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #113 Gepost op: 11-02-2017, 19:37:06 »
Graag ;)

Ik dacht dat de rechtse een 500 is. Ik vind het teken voor de 2 laatste nullen geen nul lijken en ging er daarom vanuit dat het de 500 moest zijn.

Ik heb ook wel 2 halfjes gezien dus sowieso moeten de 2 halve van 500 zeker aangekomen zijn.

Ik denk dat dat inderdaad de eerste is. Wat eerst geteld werd, ligt namelijk bovenaan volgens mij.

Lijkt me nu ook 500 als ik het vergelijk met het hele 500 biljet

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #114 Gepost op: 11-02-2017, 22:11:53 »
Helemaal duidelijk is de puntenverdeling niet dat ben ik met je eens.

De app is meer dan 500.000 keer gedownload. Dat kan corresponderen met het aantal verdenkingen.(519.859) Overigens waren er vorige week nog meer dan 600.000 verdenkingen. Dat kan betekenen dat nog niet alle app deelnemers deze week hun punten hebben ingezet of dat er deze week veel app deelnemers hun punten zijn kwijtgeraakt en uit het spel liggen.

Mij lijkt het meest logisch dat het percentage berekend wordt naar het totaal aantal ingezette punten. Stel er zijn 519.859 deelnemers en zij hebben allen nog het maximaal aantal in te zetten punten (max score tot en met deze week) van 3200 dan zijn er totaal 1.663.548,80 punten te verdelen 25 % daarvan is 415.887,20 punten voor Jochem.


Ter info:
837269 verdenkingen meteen na de uitzending (eerder op de avond nog 750709)

Verdenkingen in de app lopen nog niet synchroon met de website en info Motalk.

Nu ( 22.15 uur) 114497 verdenkingen op de site. Dat zijn volgens mij het aantal appspelers die alvast hun punten hebben ingezet voor de volgende aflevering.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2017, 22:16:03 door Moedermol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #115 Gepost op: 12-02-2017, 00:24:26 »
Inmiddels om half één 174395 verdenkingen  en gewijzigde percentages....

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #116 Gepost op: 12-02-2017, 00:27:27 »
Inmiddels om half één 174395 verdenkingen  en gewijzigde percentages....

 ::oink:: De poll is dus wel cumulatief?

Dat geeft dan echt een vertekend beeld.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #117 Gepost op: 12-02-2017, 00:27:47 »
Vraag aan de kenners: kan de Mol expres alle vragen fout hebben ingevuld om zo kunstmatig de test het slechtste gemaakt te hebben met als doel ervoor te zorgen dat iedereen groen kreeg? Of zijn de testresultaten van de Mol altijd buiten mededinging en is het rood voor de slechtste kandidaat ongeacht wat de Mol invult?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #118 Gepost op: 12-02-2017, 00:29:43 »
::oink:: De poll is dus wel cumulatief?

Dat geeft dan echt een vertekend beeld.

Ja. Mensen met meer punten hebben meer gewicht op die manier. Maar er is in dit format geen alternatief om verdenkingen te meten.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #119 Gepost op: 12-02-2017, 00:40:28 »
Ja. Mensen met meer punten hebben meer gewicht op die manier. Maar er is in dit format geen alternatief om verdenkingen te meten.

Als ik het goed begrijp tellen ze alle verdenkingen van over het hele seizoen bij elkaar op. Dus ze rekenen verdenkingen (punten) van aflevering 1 mee. Dan klopt het beeld niet, ze zouden elke aflevering de poll moeten resetten.

Of doen ze dat wel en is 174395 verdenkingen het totale ingezette aantal punten van van deze ronde?  ::schaam::
« Laatst bewerkt op: 12-02-2017, 00:43:39 door Mollenmania »