Auteur Topic: Unpopular opinions  (gelezen 57157 keer)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Unpopular opinions
« Reactie #220 Gepost op: 13-02-2019, 00:14:21 »
Ik snap je punt HDD maar Uno Is toch wel makkelijk als je het met veel verschillende (Internationale) mensen speelt die normaal niet met elkaar spelen.
Want wat jij noemt.
8 is bij ons niks en aas Is juist volgende beurt overslaan.
7 Is draaien.
4 pakken bestaat niet want bij een joker moet je er 5 pakken.
Uno Is best handig als daar onenigheid over ontstaat. Ook al kun je het afspreken. Mensen hun geheugen en automatisme reageren soms wel anders. Maar goed uno is niet nodig ja.

En je moet bij uno/pesten altijd nog wel wat afstemmen. Bv mag een twee op een joker en dat je er dan 7 moet pakken. Als je een andere kleur boer opgooit om kleur te bepalen mag je dan zelf kiezen of moet het die kleur worden, etc.

Oh en wij hebben bij uno dan weer een regel extra XD als je precies dezelfde kaart hebt (zelfde kleur en getal) mag je die altijd opgooien en gaat het rondje verder bij die persoon.  Zorgt voor extra dynamiek en snelheid.
Extra grappig als je met veel mensen bent en het zo soms best lang kan duren voor je aan de beurt bent.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Unpopular opinions
« Reactie #221 Gepost op: 13-02-2019, 07:06:16 »
Ja, of je pakt gewoon een pak kaarten, maakt wat huisregels, en je spel is ofwel minimaal even goed (met exact dezelfde regels) dan wel beter (als je een beetje creatief bent).
Blank dus!  ::hypocriet::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Unpopular opinions
« Reactie #222 Gepost op: 13-02-2019, 11:12:18 »
Uno heeft ook nog een leuke uitbreiding (?) of het is gewoon een andere versie idk maar iig heb je dan ook kaarten waarbij je van hand moet wisselen of dat iedereen zijn kaarten met de klok mee moet doorgeven ;D
En die regel die Kaaasje noemt wordt op Bga idd ook toegepast ::jaja:: Alhoewel het spel daar Solo heet
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Unpopular opinions
« Reactie #223 Gepost op: 13-02-2019, 11:27:32 »
En je moet bij uno/pesten altijd nog wel wat afstemmen. Bv mag een twee op een joker en dat je er dan 7 moet pakken. Als je een andere kleur boer opgooit om kleur te bepalen mag je dan zelf kiezen of moet het die kleur worden, etc.

Yup, uitstekend is dat. Dan heb je dus eigen inbreng voor wat je denkt dat een beter spel maakt, ipv de regels te volgen omdat dat de regels zijn.
Staat blijkbaar ook nergens in de monopoly-regels dat alles wat je aan kanskaarten betaalt in het midden gaat, en dat degene die op vrij parkeren komt dat allemaal krijgt. En sommige mensen spelen daarom die regel niet. Dat is oeverloos dom. Het is een prima huisregel waar het spel beter van wordt, dus voer het in - wat maken de officieële regels uit.

En dan is het niet eens een nadeel als de exacte regels per keer verschillen. Niet als nadeel dat je er steeds over moet nadenken, maar een mogelijkheid om anderen straf-kaarten aan te smeren: steeds opletten of anderen niet een foutje maken en ze daarop betrappen. Heb je meteen een extra dimensie in het spel. Zorgt er tevens voor dat het voordelig wordt om de regels per kaart op te schudden ;)

Zelfde als:
Uno heeft ook nog een leuke uitbreiding (?) of het is gewoon een andere versie idk maar iig heb je dan ook kaarten waarbij je van hand moet wisselen of dat iedereen zijn kaarten met de klok mee moet doorgeven ;D
Daar is dus geen uitbreiding voor nodig als je zelf de regels maakt.
Hell, zelfs als je met het standaard uno-spel speelt kan je een huisregel maken dat als, bijvoorbeeld, 3x achtereen van speelrichting wordt gewisseld iedereen z'n hand moet doorgeven.

Blank dus!  ::hypocriet::

Zeker!
Wat stiekem dus een variant op Bartok is - ook gespeeld met een normaal pak kaarten.
Maarrrr wat Blank wel goed toevoegt is dat het schrijven op de kaarten er een gepersonaliseerd soort legacy-spel van maakt - en dat je bij opvolgende keren herinnert wordt aan vorige potjes en spelers.
Dus hoewel het concept overeenkomstig is, denk ik dat die uitvoering inderdaad wel geslaagd is ::ok::
« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 11:30:41 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Unpopular opinions
« Reactie #224 Gepost op: 13-02-2019, 12:23:08 »
Ik ben het wel met HDD eens ::jaja::. Ik weet nog dat ik als kind de eerste keer uno ging spelen en ik zei van "Maar ik weet niet hoe dat gaat hoor, heb ik nog nooit gedaan". En toen werd het uitgelegd en gespeeld en dacht ik van "Huh maar dit is toch gewoon pesten"?  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Unpopular opinions
« Reactie #225 Gepost op: 13-02-2019, 12:51:59 »
Staat blijkbaar ook nergens in de monopoly-regels dat alles wat je aan kanskaarten betaalt in het midden gaat, en dat degene die op vrij parkeren komt dat allemaal krijgt. En sommige mensen spelen daarom die regel niet. Dat is oeverloos dom. Het is een prima huisregel waar het spel beter van wordt, dus voer het in - wat maken de officieële regels uit.
Over unpopular opinions gesproken. Deze regel is eigenlijk pas oeverloos dom, want het rekt het spel alleen maar nodeloos langer. Het is sowieso al een random spel waar je winst grotendeels afhangt van wat de dobbelstenen zeggen dat je mag doen. En dan zou je er nog een andere geluksfactor aan toe voegen om het nog allemaal wat te rekken. No thank you. :)


Oh en er is vorig jaar ofzo een sequel op Uno uitgebracht. En nee dit is geen grapje, maar het heet:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Unpopular opinions
« Reactie #226 Gepost op: 13-02-2019, 13:23:07 »
Over unpopular opinions gesproken. Deze regel is eigenlijk pas oeverloos dom, want het rekt het spel alleen maar nodeloos langer. Het is sowieso al een random spel waar je winst grotendeels afhangt van wat de dobbelstenen zeggen dat je mag doen. En dan zou je er nog een andere geluksfactor aan toe voegen om het nog allemaal wat te rekken. No thank you. :)

De beste huisregel is natuurlijk om geen monopoly te spelen ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Unpopular opinions
« Reactie #227 Gepost op: 13-02-2019, 14:04:03 »
Dank u :)

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Unpopular opinions
« Reactie #228 Gepost op: 13-02-2019, 19:19:25 »
Haha, een unpopular opinion dan: ik haat het wanneer mensen spellen spelen zonder de officiële spelregels erbij te houden. :P

Ik bedoel: die lieve mensen van de spelregelsfabriek hebben urenlang nagedacht over de spelregels, alles gewikt en gewogen, om tot deze spelregels te komen. Om nog maar te zwijgen over juist het meest vervelende: iedereen speelt het anders en ALTIJD middenin een spel komt er dan een situatie om de hoek kijken die je van te voren niet had benoemd in het standaard rondje: 'hoe spelen jullie dit en hoe maken we er ons eigen spel van?' En dan dikke chaos en onenigheid over die onvoorziene situatie, waardoor iedereen met een rotgevoel naar huis gaat.

Nee, geef mij maar gewoon de gewone spelregels. ::nieuwsgierig:: ::sorry::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Unpopular opinions
« Reactie #229 Gepost op: 13-02-2019, 19:27:17 »
Ik vind Monopoly wel leuk :D Afgelopen vakantie hebben we het zo’n drie keer gespeeld. Toen ik doorhad wat ik aan het doen was, werd het leuk. En na 100 jaar heeft mijn broer eens niet gewonnen ::tandpastasmiley::

Het bijzondere aan Uno is, wat pesten niet heeft, is dat de kaarten die je overhoud aan het einde van de beurt als strafpunten tellen. Dat maakt het meer competitie. Alsnog niet echt een favoriet van mij, maar het kan ermee door.

Verder wilt nooit iemand naar mijn uitleg luisteren. Ik kan ook niet zo goed uitleggen. Maar ik ben altijd degene die tien keer de spelregels leest als we een nieuw spel hebben en het helemaal begrijpt. De rest wilt in 5 minuten precies weten hoe het werkt: “zullen we niet gewoon gaan spelen?”. Ik weet ondertussen ook niet meer hoe ik mijn speluitlegskills kan verbeteren :-\\

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Unpopular opinions
« Reactie #230 Gepost op: 13-02-2019, 19:28:35 »
Verder wilt nooit iemand naar mijn uitleg luisteren. Ik kan ook niet zo goed uitleggen. Maar ik ben altijd degene die tien keer de spelregels leest als we een nieuw spel hebben en het helemaal begrijpt. De rest wilt in 5 minuten precies weten hoe het werkt: “zullen we niet gewoon gaan spelen?”. Ik weet ondertussen ook niet meer hoe ik mijn speluitlegskills kan verbeteren :-\\

Hahaha dit is zóóó herkenbaar, bijna eng hoe ik dit herken ::rofl::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Unpopular opinions
« Reactie #231 Gepost op: 13-02-2019, 19:40:30 »
Het bijzondere aan Uno is, wat pesten niet heeft, is dat de kaarten die je overhoud aan het einde van de beurt als strafpunten tellen. Dat maakt het meer competitie. Alsnog niet echt een favoriet van mij, maar het kan ermee door.
::ohno:: Is ook zo bij pesten met gewone kaarten
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Unpopular opinions
« Reactie #232 Gepost op: 13-02-2019, 20:21:31 »
::ohno:: Is ook zo bij pesten met gewone kaarten
Meen je dat? Zo heb ik het nog nooit gespeeld. Als je een spelletje won kreeg je gewoon een punt. En degene die na afloop de meeste spelletjes had gewonnen was de winnaar! ::jaja::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Unpopular opinions
« Reactie #233 Gepost op: 13-02-2019, 20:52:05 »
Ik weet ondertussen ook niet meer hoe ik mijn speluitlegskills kan verbeteren :-\\
;D

Altijd moeilijk inderdaad. Heb op YouTube wel eens filmpjes gezien met tips over nieuwe spellen aanleren (in een “programma” met meerdere korte stukjes over vanalles rond spellen) en daar zaten wel goede tips in. Zal wel eens zien of ik ze gevonden krijg. Wat ik me nog herinner en zelf toepas:
- Begin met het thema van het spel. Elke actie kan je meestal logisch uitleggen adhv het thema. Zo zijn de regels ook makkelijker te onthouden als je ze in het thema zet, want dan zijn het logische acties.
- Laat ze mee helpen het spelbord klaar te zetten. Daardoor leren ze al het bord wat kennen enzo.
- Deel nog geen kaarten of dingen met tekst uit want dan gaan menden dat lezen en luisteren ze niet meer naar wat je zegt.

;)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Unpopular opinions
« Reactie #234 Gepost op: 13-02-2019, 21:31:50 »
En wat uitleggers op spellenbeurzen soms fout doen:

Vóórdat je vertelt wat iedereen in hun beurt kan doen: vertel het overkoepelende doel van het spel.
We willen punten verzamelen, wie het eerste 10 punten heeft wint. Punten kan je voornamelijk verzamelen door het bouwen van dorpjes en stadjes; dorpjes zijn 1 punt, stadjes 2. Om deze te bouwen heb je grondstoffen nodig. Und so weiter.
Eigenlijk is het dus een soort pyramide-model: je begint heel klein en centraal: het einddoel. Dan leg je uit op welke directe manier (dingetjes bouwen) dit wordt bereikt. Dan leg je uit watvoor tussenstappen er zijn (grondstoffen) en uiteindelijk hoe dit in z'n werk gaat (opties in de beurt). Speciale situaties kan je vervolgens wel geven als add-on wanneer die basis staat. Elk opvolgend brokje informatie bouwt voort op eerdere informatie.

Vaak genoeg wordt een overstelpende hoeveelheid informatie gegeven met alle opties die je kunt doen, en hoe je allemaal je tegenstanders in de weg kunt zitten, zonder dat je nog precies weet waarom je dat precies zou doen.
Eigenlijk dus een trechtermodel: Je begint heel breed, maar omdat je niet weet waar het gaat eindigen en wat relevant gaat zijn, is het heel lastig om uit te vogelen wat je vooral moet onthouden.

Dubbele pret wanneer de uitlegger maar gebrekkig Engels met een zwaar accent kan ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Unpopular opinions
« Reactie #235 Gepost op: 13-02-2019, 22:00:33 »
Vaak genoeg wordt een overstelpende hoeveelheid informatie gegeven met alle opties die je kunt doen, en hoe je allemaal je tegenstanders in de weg kunt zitten, zonder dat je nog precies weet waarom je dat precies zou doen.
Eigenlijk dus een trechtermodel: Je begint heel breed, maar omdat je niet weet waar het gaat eindigen en wat relevant gaat zijn, is het heel lastig om uit te vogelen wat je vooral moet onthouden.
Daarom snap ik spellen op een spellenbeurs dus vaak niet in één keer, en dat is echt ontzettend irritant. Vooral als de speluitlegger dan meespeelt en die verwacht dat je dan meteen alles snapt en ik niets durf na te vragen ;D En zeker als het gaat om wat meer "nerdy" spellen heb ik wel eens het idee gehad dat zo'n speluitlegger dan denkt "ah, een vrouw, die gaat het toch niet snappen" :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Unpopular opinions
« Reactie #236 Gepost op: 13-02-2019, 23:36:40 »
Ja vooral op Spiel is het met accent en het luide geroezemoes van de achtduizend andere bezoekers op de achtergrond soms moeilijk te volgen. (Drill the gays!)

Maar inderdaad ja doel van het spel. Soms is het in m'n hoofd zo duidelijk en zo ben ik ooit vergeten te vertellen dat een spel dat we gingen doen coöperatief was, pas in de helft van het spel kwam dat boven toen ik bvb iets zei van kan je dit of dat misschien doen en ze antwoordde van ja dahaag en jou een beetje helpen?! Waarop ik dan iets zei van jamaar... We proberen samen het op te lossen! En pas toen besefte ik dat ik dat dus gewoon niet had gezegd...

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Unpopular opinions
« Reactie #237 Gepost op: 14-02-2019, 10:07:42 »
 ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Unpopular opinions
« Reactie #238 Gepost op: 14-02-2019, 19:10:08 »
Gaat dit nog over unpopular opinions? Ik wil t best afsplitsen en naar het spellenbord verhuizen. Dan moeten jullie maar even een titel suggestie doen. ::jaja::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Unpopular opinions
« Reactie #239 Gepost op: 21-06-2019, 18:14:09 »
Maarten van der Weijden is aandachtsverslaafd. Hou toch op jongen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.