Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen  (gelezen 22394 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #100 Gepost op: 22-01-2018, 21:36:41 »
Ja, dat komt vaker voor, denk ik. Het blijft een vreemde actie, nagespeeld of niet.

Ook die biecht van Stine die eronder was gemonteerd ... dat ze daar een duo vormde met Olcay omdat ze die volledig vertrouwde (en de rest dus niet).

Zowel als mol of als kandidaat een opvallende uitspraak. Je kunt daar ook andere kandidaten testen, of net doen alsof je dat doet, als je de mol bent.
Ideale vraag voor het Vragenvuur dus daar gepost.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #101 Gepost op: 22-01-2018, 21:48:54 »
Misschien denkt en zegt Stine wel tegen Olcay: ik weet dat jij de mol bent. Olcay geeft de zwarte vrijstelling aan Stine die daardoor nog steviger in de Olcay tunnel zit. Die denkt dan dat Olcay de zwarte vrijstelling niet nodig heeft omdat Olcay de mol is. Vanuit Olcays positie is dit meer een kandidaten actie dan een molactie. Vanuit Olcays positie wil je Stine laten denken dat je de mol bent.

Het werkelijke spel is alleen veel oppervlakkiger dan wij bedenken. Goedmakertje na het penningmeesterschap-akkefietje waarbij Stine werd doodgezwegen. Dat is heel vervelend. Stine mag de zwarte vrijstelling vasthouden als goedmakertje en ze delen zoals eerder genoemd de informatie wanneer hij wordt ingezet.

Achteraf wordt misschien verklaard dat de mol hier € 1.000 uit de pot speelde door niets te zeggen. Door niets te zeggen plukt Olcay 500 uit de pot en de mol zelf ook nog eens € 500.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2018, 16:46:33 door foxhunter »

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #102 Gepost op: 24-01-2018, 10:00:27 »
De mol heeft alleen belang bij geld uit de pot. Dus degene die min geld pakt kan een mol  8) zijn.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #103 Gepost op: 24-01-2018, 11:06:26 »
in t kader van "follow the money" vond ik deze opdracht toch wel geinig.
ik bedoel er waren er een paar die vooraf vertelden dat ze voor het geld gingen, en toch zorgen ze er later weer voor dat er min-geld gepakt word.

ik vond Emilio toch wel interessant gedrag vertonen. Aanhoren wat de ander gezien heeft, en vervolgens zelf niet willen vertellen. is toch iets wat ik niet helemaal snap, omdat Ruben toch niet zou gaan controleren of hij de waarheid sprak. hij maakt zichzelf door deze zet dan ook heel erg verdacht (ik denk hierdoor dat hij ook geen mol is). hij probeert wss andere kandidaten op hem te laten stemmen, zodat zij eruit gaan en hij dus meer kans op de finale heeft...
"niets is wat het lijkt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #104 Gepost op: 24-01-2018, 11:13:05 »
ik vond Emilio toch wel interessant gedrag vertonen. Aanhoren wat de ander gezien heeft, en vervolgens zelf niet willen vertellen. is toch iets wat ik niet helemaal snap, omdat Ruben toch niet zou gaan controleren of hij de waarheid sprak. hij maakt zichzelf door deze zet dan ook heel erg verdacht (ik denk hierdoor dat hij ook geen mol is). hij probeert wss andere kandidaten op hem te laten stemmen, zodat zij eruit gaan en hij dus meer kans op de finale heeft...

Ik zie het eerder zo:

Emilio geeft de suggestie aan Loes en Bella om bakje 1 en 3 van zijn rij open te maken. Daarmee wordt blijkbaar 0 euro verdiend. Als Bella of Loes de Mol is (en die kent de bakjes vermoed ik) dan gaat die de ander overtuigen dat Emilio niet te vertrouwen is en dat ze beter 2 andere bakjes openen (waar dan misschien 2 keer een minbedrag uitkomt). Emilio wil de twee dames volgens mij gewoon checken met een suggestie die niets aan de pot doet en ook geen groene of zwarte schijfjes oplevert.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #105 Gepost op: 24-01-2018, 11:29:42 »
Ik zie het eerder zo:

Emilio geeft de suggestie aan Loes en Bella om bakje 1 en 3 van zijn rij open te maken. Daarmee wordt blijkbaar 0 euro verdiend. Als Bella of Loes de Mol is (en die kent de bakjes vermoed ik) dan gaat die de ander overtuigen dat Emilio niet te vertrouwen is en dat ze beter 2 andere bakjes openen (waar dan misschien 2 keer een minbedrag uitkomt). Emilio wil de twee dames volgens mij gewoon checken met een suggestie die niets aan de pot doet en ook geen groene of zwarte schijfjes oplevert.

ja ik snap dat hij dat doet tegen Loes en Bella, waar ik t over had is dat hij het niet wil vertellen aan Ruben (hij kan er verder namelijk niet zoveel me, en zal erop moeten vertrouwen dat Emilio gelijk heeft).
het niet vertellen aan t andere duo kwam later een keer voor bij Simone en Jan
"niets is wat het lijkt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #106 Gepost op: 24-01-2018, 11:32:18 »
ja ik snap dat hij dat doet tegen Loes en Bella, waar ik t over had is dat hij het niet wil vertellen aan Ruben (hij kan er verder namelijk niet zoveel me, en zal erop moeten vertrouwen dat Emilio gelijk heeft).
het niet vertellen aan t andere duo kwam later een keer voor bij Simone en Jan

Zou Emilio mogelijk ook Ruben willen checken of die iets onderneemt om 'bakje 1 en 3' aan te passen?

In ieder geval ben je als Mol iets beter af met een minder opvallende strategie. Jan, Simone en Emilio lopen zo heel erg in de spotlights.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #107 Gepost op: 24-01-2018, 12:26:52 »
Zou Emilio mogelijk ook Ruben willen checken of die iets onderneemt om 'bakje 1 en 3' aan te passen?


huh? die snap ik niet helemaal...
zowel kandidaat of mol zouden (nadat ze volgorde van iets opgenoemd hebben) dit niet veranderen, voornamelijk omdat je dan voor de rest onbetrouwbaar word en om dat te zijn in dit spel is niet zo heel erg handig...

Als Emilio Ruben uit het lood had willen berengen ofzo, dn had hij wel iets gezegd in de trant van: weet je het zeker, draai je niets om?
"niets is wat het lijkt"

Offline littlemindy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #108 Gepost op: 24-01-2018, 20:54:37 »
Ik vond de actie van Emilio eerst ook verdacht, maar wat Hulpmol hierboven zegt heeft me van gedachten doen veranderen.

Als kandidaat heb je 3 belangen:
1) Je wilt info vergaren over wie de mol is
2) Je wilt zoveel mogelijk geld in de pot
3) Je wilt verdacht overkomen bij andere kandidaten zodat zij (foutief) op jou als mol stemmen.

Emilio weet wat er in 'zijn' bakjes zit. Door die info juist niet te delen, kan hij testen wie mogelijk ook info heeft over de inhoud van de bakjes, doordat die persoon bijv stuurt op het openen van andere bakjes dan Emilio aanraadt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #109 Gepost op: 25-01-2018, 21:10:54 »
Niet iedereen die op mingeld aanstuurt of het pakt, is een potentiële mol.

Het is gewoon een flauwe opdracht. Er zijn geloof ik twee rijen (waaronder die van Ruben) met iets als mingeld, mingeld, vrijstelling, plusgeld. Als ik kandidaat was, wilde ik eerst en vooral door naar de volgende aflevering. Wat heb ik aan het geld als ik niet meer meedoe? De vrijstelling geef ik niet weg, want daarmee gun ik een ander een voordeel en benadeel ik mezelf. Enige optie die overblijft: je geeft een plus en een min. Je komt per saldo op nul uit. Niemand heeft er voordeel van, niemand heeft er schade van.

Punt is... Het is ook wat de Mol zou kunnen doen. Beter voor een Mol is: een vrijstelling en een mingeld of twee keer mingeld. Dat zijn wat mij betreft de enige logische Mol-opties. Een min en een plus is wat iedere weldenkende kandidaat ook zou moeten doen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2: Kwestie van vertrouwen
« Reactie #110 Gepost op: 6-02-2018, 22:55:14 »
Ik heb nog even deze opdracht terug gekeken om het fragment waarin Stine naar bakje 4 loopt beter te bekijken. Maar wat me opviel is dat Stine zegt Olcay volledig te vertrouwen (sowieso waarom vertrouw je iemand volledig in WIDM? maargoed dit hebben kandidaten in het verleden wel vaker gedaan dus het zegt op zich niet zoveel) en daarom met haar in een duo te willen. Maar waarom zou je met iemand die je vertrouwt in een duo willen?
1. Het is voor een kandidaat toch logischer om met je verdachte in een duo te zitten, om de gaten te houden? en
2. Het is bij deze opdracht handiger om iemand die je vertrouwt tegenover je te hebben, dus in het complementaire duo. Op die manier kan je jouw informatie veilig doorgeven en weet je dat diegene jouw advies zal volgen.
Bij elkaar in een duo als je elkaar vertrouwt heeft volgens mij geen enkele meerwaarde.

En dan over het moment dat Stine bakje 4 wil kiezen: Stine was al overruled door Olcay om bakje 1 en 3 te kiezen. Toch had ze, als ze de mol is, dan beter naar bakje 1 kunnen lopen (ookal dacht ze dat dat 4 was) om te doen alsof ze dacht dat dat 1 was (wat wel klopte) als er in bakje 4 inderdaad plusgeld lag. Maar hoe zeker weten we dat? Simone zegt dat zij alleen maar poen heeft, dus misschien juist niet in de rij van Jan.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2018, 23:00:31 door Mollenmania »