Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 992507 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4360 Gepost op: 30-08-2019, 23:54:14 »
Daarom vond ik het ook vreemd dat er werd gezegd dat Maastricht en Rotterdam evenveel kans maakten en dat het MECC aan alle eisen voldeed. Als het plafond niet genoeg gewicht kan dragen, voldoet het dus niet aan alle eisen.
Ze hadden een maand geleden al bekend moeten maken dat het wordt gehouden in Rotterdam Ahoy.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4361 Gepost op: 31-08-2019, 00:05:03 »
Maar toen was het filmpje van Duncan nog niet klaar...

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4362 Gepost op: 31-08-2019, 10:06:12 »
Ik had me voorgenomen me neer te leggen bij de uiteindelijke keuze.

Maar als je deze COLUMN leest, mag de conclusie getrokken worden dat Maastricht nooit een serieuze kandidaat is geweest.

Het is niet erg om te verliezen, als het spelletje tenminste op een eerlijke manier wordt gespeeld. Maar dit lijkt erop dat Rotterdam achter de rug van Maastricht gewoon is gaan onderhandelen alsof ze de organisatie al maanden binnen hadden.

Als het dan TOCH al de bedoeling was geweest om het ESF aan Rotterdam toe te wijzen, had dat dan op 19 mei gedaan. Nu is er 300.000 euro in een bodemloze put gestort.

Zoals gezegd: verliezen is niet erg, maar wel op deze manier.
« Laatst bewerkt op: 31-08-2019, 11:50:39 door Bodejos »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4363 Gepost op: 1-09-2019, 01:47:22 »
Het was al vanaf het begin duidelijk dat het dak/plafond van het MECC een groot probleem was.

Het gaat officieel nog tussen Rotterdam (logisch) en Maastricht (waarom?).
Maastricht met die zaal met dat veel te lage plafond kán het gewoon niet worden. Dat zou echt nergens op slaan als je ook naar het betere Ahoy kunt.

Dat er werd gedaan alsof beide zalen even goed waren, vond ik dus ook heel vreemd. Dat ze een betere onderhandelingspositie hadden door Maastricht in de race te houden snap ik, maar het had echt veel minder lang moeten duren.
En waren er geen afspraken gemaakt over de prijzen van hotelkamers in Rotterdam? De prijzes zijn nu namelijk enorm omhooggegooid.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4364 Gepost op: 1-09-2019, 09:30:21 »
en weer een songfestival aan het water, 2018 in lissabon, 2019 in tel aviv, 2020 in rotterdam

Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4365 Gepost op: 1-09-2019, 10:20:14 »
Die prijsafspraken had Maastricht gemaakt, juist om te voorkomen dat de prijzen niet over de kop zouden gaan. Voor zover ik weet, hadden ze dat ook als speerpunt. Want uiteraard werd er gezegd: Als Maastricht het krijgt, dan boeken de gasten massaal hun overnachtingen in het buitenland.  Het zou dubbel hebben gewerkt, want als je zo gastvrij bent om je hotelprijzen op aanvaardbaar niveau te houden, dan geven die gasten hun geld ook in de regio uit,  en gaan ze niet kilometers reizen om hun geld over de grens uit te geven. Rotterdam had kennelijk die belofte niet als speerpunt. Dat is denk ik niet verstandig. Ik herinner me dat Lissabon ook die fout had gemaakt. Toen ik daar in 2017 was, hadden ze net van tevoren de locatie en de datums voor het ESF-2018 vrijgegeven. Ik vroeg bij mijn receptie, wat het zou kosten, als in in mei 2018 naar Lissabon zou komen. Precies wat ik dacht: ik zou moeten rekenen op prijzen die 4 tot 10 keer zo hoog lagen dan normaal in mei.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4366 Gepost op: 1-09-2019, 10:31:10 »
(Dit is een premium artikel)
https://www.ad.nl/rotterdam/lagere-prijs-songfestivalkamers-in-rotterdam-na-verzoek-van-npo~a56f5363/

Hier staat dat Rotterdam 3000 hotelkamers heeft gereserveerd voor een lagere prijs, net zoals Maastricht dat al had gedaan. Maar dat geldt duidelijk niet voor andere hotelkamers.

Uit een recent artikel:

"Grand Hotel Central aan de Kruiskade spant de kroon met prijzen van zo’n 2000 euro per nacht voor kamers waarvoor normaal gesproken rond de 70 euro wordt betaald."

Dat is gewoon compleet belachelijk. Ik snap dat je je prijzen verhoogt, maar maak ze dan 1.5 of 2x zo duur als normaal, niet meer dan 25 (!) keer zo duur.
De gemeente Rotterdam zou hier moeten ingrijpen als dat mogelijk is.

Als het songfestival in Maastricht zou worden gehouden, zouden er hoe dan ook mensen hotels boeken in België en Duitsland omdat er niet genoeg hotelkamers in Maastricht zijn.
« Laatst bewerkt op: 1-09-2019, 10:33:29 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4367 Gepost op: 1-09-2019, 11:42:33 »
Rotterdam heeft die toezegging dus pas later gedaan. Dat was juist het eerste speerpunt waar Maastricht op 19 mei al mee kwam. Handig om dat dan over te nemen, want dat was dus eerst niet zo. Staat ook in de titel van dat artikel.

Wat ik overigens nu op facebook steeds tegenkom: Ha, nu heeft Maastricht 18 miljoen beschikbaar om een nieuw zwembad te bouwen, of aan de voedselbanken te geven, of aan de ouderenzorg..... klopt niets van, want er is helemaal geen 18 miljoen, zei ik al.

Die mensen hebben er dus niets van begrepen. Toegegeven, 18 miljoen is een hoop geld, waar je leuke dingen mee kunt doen. Maar die 18 miljoen HAD Maastricht niet, net zoals Rotterdam die 16 miljoen euro niet zomaar op de plank had liggen. Ik ga dan niet te diep op de zaken in, maar in een bidbook wordt aangegeven voor welk bedrag een stad denkt een festival als dit te kunnen realiseren. Er staat ook in hoe een stad denkt aan het benodigde geld te komen.

Dat laatste is dus iets wezenlijk anders dan : we hebben een plank, en daarop ligt 18 miljoen, en daarmee denken we het ESF 2020 te kunnen organiseren.


Je opmerking over de hotelkamers: ik heb echt geen idee hoeveel mensen er daadwerkelijk zouden overnachten. Die 3000 gereserveerde kamers zullen overigens voor een groot deel naar journalisten en anderen gaan die rechtstreeks bij de organisatie betrokken zijn. Maar dan zijn er nog talloze accommodaties die de toeloop op hadden kunnen vangen. Even buiten Maastricht is er immers ook capaciteit. Ik lees in een rapport dat er in maart 2018 ruim 9500 kamer in Limburg waren, waarvan iets meer dan een kwart in Maastricht ligt, en dat er toen plannen waren voor een kleine 2500 kamers. Die plannen zullen nu inmiddels gerealiseerd zijn.

Dus ik denk dat het probleem met de capaciteit niet zo groot zou zijn geweest. Immers: waar hebben al die mensen die naar Andre Rieu en naar de Tefaf kwamen, dan geslapen? Verreweg de meeste bezoekers aan beide evenementen kwamen van over de grens, en vonden hier in Limburg een slaapplek.


Zoals ik lees, zal ook Rotterdam een beroep moeten doen op omliggende gemeenten, want ook de hotelcapaciteit van de stad zelf blijkt onvoldoende te zijn.

« Laatst bewerkt op: 1-09-2019, 12:57:28 door Bodejos »

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4368 Gepost op: 1-09-2019, 13:22:20 »
Als er ergens een hele grote beurs is, gaan de hotel prijzen ook omhoog. En gaan mensen ook buiten de stad zitten. Dus laten we alsjeblieft niet verbaasd zijn, dat dit nu ook gebeurd (nu blijven de mensen iig in Nederland.) Wat te denken van de GP van Zandvoort komend jaar? Idem. Prijzen van 2000 euro is natuurlijk ook belachelijk, maar daarmee prijs je je toch wel uit de markt lijkt me.

Rotterdam is gekozen omdat het 't meest complete plaatje heeft, accept it, en laten we er een mooi feest van maken. ::jaja::
Ben heel benieuwd hoeveel de entreekaartjes gaan kosten, is daar al nieuws over?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4369 Gepost op: 1-09-2019, 13:56:48 »
Nieuws niet, maar je kunt een beetje gaan vergelijken met eerdere edities. Dan kom ik uit op prijzen van tegen de 400 euro voor de duurste finaleplaatsen (halve finales de helft). Bij eerdere edities kwamen de kaarten in oktober/november beschikbaar. Beware of fake sites, zou ik zeggen. Maar dat laatste heb je met elk evenement.

Ik vind het overigens heel begrijpelijk dat de prijzen tijdens grote evenementen omhoog gaan, maar een prijsverhoging waar dat hotel aan de Kruijskade mee aankomt is natuurlijk wel het andere uiterste. En zo geweldig is dat hotel helemaal niet, als je de recencies leest....

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4370 Gepost op: 1-09-2019, 14:32:08 »
Ik begreep dat Rotterdam ook wilde inspringen op mensen met een kleinere beurs? Hoop op wat goedkopere kaartjes... En wat betreft de kaartverkoop: die zal rond Kerst van start gaan, begreep ik. ::ok::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4371 Gepost op: 1-09-2019, 19:58:36 »
Ik gok 3 of 4 presentatoren. Dionne Stax lijkt me iig een grote kanshebber  ::jaja::

Deze snap ik dus totaal niet  ::ohno::. Waarop baseert iedereen dit? Ik vind haar totaal niet geschikt van wat ik van haar gezien heb in niet journalistieke programma's.

Dus als iemand het mij kan uitleggen  ::hypocriet::?

Ik ben ook erg benieuwd naar de prijzen  ::vergroot::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4372 Gepost op: 1-09-2019, 21:24:55 »
Als je als iets minder draagkrachtige toch iets wil meekrijgen van de show, is de finale geen optie. Er zijn volgens mij ook repetities die je voor een paar tientjes kunt bezoeken. Toegegeven: is niet helemaal hetzelfde, maar je hebt de deelnemers toch met eigen ogen ''hun ding'' zien doen. Of je kunt naar het ESF-dorp.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4373 Gepost op: 2-09-2019, 17:01:44 »
Dus als iemand het mij kan uitleggen  ::hypocriet::?
Een tijdje geleden werd zij in de krant wel als een van de favorieten genoemd. Sowieso met Jan Smit erbij.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4374 Gepost op: 2-09-2019, 20:04:58 »
Deze snap ik dus totaal niet  ::ohno::. Waarop baseert iedereen dit? Ik vind haar totaal niet geschikt van wat ik van haar gezien heb in niet journalistieke programma's.

Dus als iemand het mij kan uitleggen  ::hypocriet::?

Ik ben ook erg benieuwd naar de prijzen  ::vergroot::

Ik vind haar altijd wel spontaan overkomen, smaken verschillen. ::jaja::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4375 Gepost op: 3-09-2019, 00:43:30 »
Dionne Stax is net overgestapt van NOS naar AVROTROS. De timing is bijzonder. En de manier waarop ze reageert wanneer ze gevraagd wordt of ze het songfestival gaat presenteren, doet mensen denken dat ze inderdaad een van de presentatoren is.
Ik vind Dionne Stax nogal saai en heb veel liever Eva Jinek als songfestivalpresentatrice.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4376 Gepost op: 3-09-2019, 07:27:59 »
Het lijkt mij vooral chill om er ook iemand neer te zetten die daadwerkelijk grappig kan zijn zoals chantal janzen. Over het algemeen is het heel veel cringe wanneer de presentatoren grappig proberen te zijn. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4377 Gepost op: 3-09-2019, 10:44:57 »
Het lijkt me dat als de overheid voor 15-20 miljoen moet gaan bijdragen dat ze dan ook eisen kunnen stellen aan de presentatie, toch? Shula had het er bij Jinek terecht over dat het Songfestival ook een promotie van Nederland zou moeten zijn.

Zouden ze het zo maar aan AVROTROS overlaten?


Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4378 Gepost op: 3-09-2019, 11:12:36 »
Ik hoop op Dionne Stax samen met Winfried Baijens op het hoofdpodium, als fris powerduo die het heel steady samen zouden kunnen doen (en AVROTROS/NOS combi). En ik hoop ook enorm op Nikkie de Jager in de Greenroom; dat lijkt me echt heerlijke tv en brengt absoluut ook humor én extra kijkcijfers, i guess! Maar ik gok (helaas) dat AVROTROS Jan Smit niet voorbij wil gaan; waardoor ze hem ook een rol van betekenis willen toekennen. Snap ik, maar ik zie hem niet als presentator die dat helemaal kan dragen. Maarja, das ook persoonlijk.

Eventueel zou het mij ook niet verbazen als Romy Monteiro wordt gevraagd, aangezien ze het Junior Songfestival doet, maar ook haar zie ik dat nog niet echt doen. Wat ik persoonlijk leuk zou vinden is wanneer Jurre Geluk wordt ingezet, maar that's wishful thinking; want te onervaren en BNNVARA... ::rofl::

Door Nikkie de Greenroom te geven, zou het comentaar op een té NPO-feestje ook de das omgedaan kunnen worden, dus zou een slimme zet kunnen zijn.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4379 Gepost op: 3-09-2019, 18:36:39 »
Ik denk dat het ook wel handig is als de presentators de Engelse taal heel goed machtig zijn. Bij Nikkie de Jager is dat geen probleem, maar ze is net als o.a. Chantal en Sylvie geen NPO. Als het geen volledig AVROTROS feestje wordt dan toch iig een NPO feestje. Denk ik toch..

Eva Jinek spreekt perfect Engels en kan leuk uit de hoek komen. Misschien qua kwaliteiten wel de beste naam die de NPO heeft. Maar... is ze stressbestendig genoeg? Ze moest (of moet?) zich al flink indrinken voor een uitzending van Jinek. Nu heeft ze die ervaring, maar het ESF presenteren is toch even iets anders. Ik gok dat ze er he-le-maal geen trek in heeft.

Bij andere tot nu toe genoemde NPO namen heb ik mijn twijfels of ze het Engels goed genoeg beheersen. Het lijkt me leuk als er ook geďmproviseerd kan worden. Vorig jaar werd het geprobeerd door Emma Wortelboer, maar als je "autotune" dan op z'n Nederlands uitspreekt...  :\'(