Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken  (gelezen 8490 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #40 Gepost op: 18-03-2019, 20:07:15 »
Deze opdracht was gedoemd te mislukken! Het begint al met Bas en Kaat die foute en onvolledige informatie doorgaven en de daaropvolgende kandidaten hoeven ook maar één ding verkeerd doen. Kortom, de mol kon in elke positie zitten.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #41 Gepost op: 19-03-2019, 22:46:31 »
Hele leuke opdracht om met Vietnam kennis te maken, maar inderdaad gedoemd om te mislukken.
Als mol zou ik zoveel mogelijk aan het eind gaan zitten. Je hebt dan langer invloed op het eindresultaat, eerst met de blokkentoren, daarna met koken. Dikke kans dat het in het begin al mis gaat en dat je niet veel meer hoeft te doen (Prima en vaak gebruikte tactiek in opdracht 1), mocht het onverhoopt wel goed gaan kun je aan het eind nog lekker wat saboteren.
You'll never walk alone

Offline Milow mol 13

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • You are stronger than you think
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #42 Gepost op: 20-03-2019, 12:54:04 »
Wat mij is opgevallen vooral dat kaat al zo meteen was van ik wil koken als eerste nu de mol weet al welke opdrachten komen dus voor de mol zou de beste positie zijn als eerste groep want als die iets niet doorgeven kan niemand dat weten . En ze was goed zo alles erna van oh shit vergeten . En als ze wist wat de bij opdracht was met de torentjes bouwen dan wist ze ook tot meer dan de helft niet zou lukken of doe wat belangrijk niet zal lukken . En dan met dat dresseren dat bleek later toch wel belangrijk te zijn want dan wisten ze wat ze nodig hadden en ik weet niet meer wie maar diegene wat is afgevallen en die wat erbij was (ik onthoud geen namen dus als niet duidelijk is zeg me even ) die waren ook al snel van niet belangrijk en waarom heb je de laatste toren niet gedaan maar dat kon ze zelf ervoor toch ook doen . En dan die van Limburg versachter kon niet wat ga je met 2 aan 1 toren werken omdat hij wist tot dat belangrijk was ?

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #43 Gepost op: 20-03-2019, 15:15:52 »
dus als niet duidelijk is zeg me even
Inderdaad niet duidelijk, maar meer omdat je geen interpunctie gebruikt en je verhaal dus een grote lap tekst is. ::)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #44 Gepost op: 20-03-2019, 16:41:56 »
Deze opdracht was waarschijnlijk ook om de mol en het spel op gang te brengen, schieronmogelijk om geld te verdienen. Als mol zou ik ergens in het midden / aan het eind gaan koken, zo heb je de meeste controle over het mislukken van de opdracht. Als de kandidaten het al hebben verprutst hoef je niets (verkeerds) te doen. Wat mij opviel was dat Joeri op het eind opzichtig de juiste dipsaus wegzette. Helaas werd dit ook in de herhaling uitgelicht, dus misschien dat het te dik erop ligt.
Nu we toch over Joeri bezig zijn,
bij het bouwen van de toren maakt hij de andere kandidaten wel erg nerveus met z'n 'schokkende' reacties. En waarom gaat hij toren 8 bouwen waar werd gezegd dat toren 7 (de Mol 7 ?)  de belangrijkste informatie op dat moment bevatte..? Raar.
Vervolgens geeft hij de informatie van 8 eigenlijk niet of onvolledig door.

Offline Milow mol 13

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • You are stronger than you think
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #45 Gepost op: 20-03-2019, 16:45:33 »
Inderdaad niet duidelijk, maar meer omdat je geen interpunctie gebruikt en je verhaal dus een grote lap tekst is. ::)
oke sorry ik zal het zo snel mogelijk aanpassen .

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #46 Gepost op: 20-03-2019, 20:04:06 »
Als mol zou ik zoveel mogelijk aan het eind gaan zitten. Je hebt dan langer invloed op het eindresultaat, eerst met de blokkentoren, daarna met koken. Dikke kans dat het in het begin al mis gaat en dat je niet veel meer hoeft te doen (Prima en vaak gebruikte tactiek in opdracht 1), mocht het onverhoopt wel goed gaan kun je aan het eind nog lekker wat saboteren.

Zat ik ook aan te denken ::jaja::.

Vraag me ook af in hoeverre het dan toeval was dat juist toren 1 en 8 werden gebouwd. Die laatste komt op het conto van Elisabet en Joeri, maar ik ben nog wel benieuwd wie er stuurde op het bouwen van de eerste toren.

Nog wel een slag om de arm met betrekking tot Kaat en Bas, die als enige het gerecht kregen uitgelegd en dus ook in een prima molpositie zaten.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #47 Gepost op: 20-03-2019, 20:13:52 »
Uiteindelijk denk ik toch dat de beginpositie de beste molpositie is, je kunt dan iets verkeerd doorgeven of verzwijgen zonder verdacht te worden.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #48 Gepost op: 20-03-2019, 20:19:54 »
Dat zou gecorrigeerd kunnen worden met de aanwijzingen op het bord.  Daar heb je dan geen invloed meer op.

Ik heb nog geen echt totaalbeeld. Toch valt Martijn me op bij het Vietnamees koken.

Martijn oppert ten onrechte dat het idee om steeds een rond en vierkant blokje te pakken een slecht idee is. Hij klooit enorm met de eerste toren, die overigens geen noemenswaardige aanwijzing kan opleveren. Vervolgens ruilt hij met iemand met de hoge toren. Die verdoet vervolgens haar tijd aan de zinloze eerste aanwijzing, terwijl Martijn ook een van de laatste torens verknalt. Vervolgens probeert hij Joeri drie keer te laten zeggen, dat hij de saus moet verwarmen. Ook dat is niet juist.

Zonder dat was het overigens ook mislukt, maar toch...
« Laatst bewerkt op: 20-03-2019, 20:22:28 door Tarballs »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #49 Gepost op: 20-03-2019, 22:09:12 »
Alle kandidaten hebben wellicht iets fout gedaan of hadden zich hier min of meer verdacht gedragen, ik denk dat er ook behoorlijk genepmold was in de veronderstelling dat de opdracht toch niet zou slagen. Maar het niet doorgeven van Bas en Kaat dat de dipsaus al gedaan is vind ik wel opmerkelijk, hierdoor verloren andere kandidaten ten onrechte tijd met het maken van de dipsaus. Bovendien is het bouwen van die torens niet gemakkelijk, daar zal de mol ook op gerekend hebben.
Als laatste gaan en het gerecht nog verknoeien wanneer nodig is natuurlijk ook een goede optie van de mol maar dat komt verdachter over.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2019, 22:16:54 door Luc »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #50 Gepost op: 20-03-2019, 22:40:51 »
Bas wil als eerste koken. En wil de dipsaus maken. Hij gooit de normale volgorde die de vrouw had voorgedaan en ook onder de torens zichtbaar zou worden in de war.

En ze geven niet door dat de saus al is gemaakt.  Dat komt door Bas die Kaat overruled tijdens de overdracht, alhoewel Kaat ook niet gestructureerd genoeg was.

Die twee dingen samen bepalen het verdere verloop van de opdracht.
En dat ging nie goe he.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #51 Gepost op: 21-03-2019, 11:28:12 »
Leuke opdracht, maar inderdaad vrijwel onmogelijk.

Als eerste Bas en Kaat: slim om het moeilijkste onderdeel als eerste te maken, maar geef dat dan ook door. Tegelijkertijd zorgen ze er hiermee voor dat het vrijspelen van het recept geen zin meer heeft (want de latere stappen hebben ze al gedaan). Hierdoor wordt de opdracht voor de rest nog moeilijker. Maar zou de mol zich meteen zo in de kijker willen spelen?

We horen in de molbriefing Gilles' suggestie dat 1 scheut de opdracht al kan verpesten. Ik kan me niet voorstellen dat de mol daadwerkelijk deze strategie heeft gebruikt als dat zo prominent in beeld wordt gebracht.

De jengatorens met stokjes: leuk om te zien! Opvallend dat ze hier geen echte strategie hebben ontwikkeld: bijvoorbeeld eerst alle lage torens bouwen en daarna doorgaan met de hoge torens. Nu was het vrij willekeurig welke torens ze wel of niet gingen bouwen.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #52 Gepost op: 22-03-2019, 20:37:50 »
Ik heb de opdracht nu al drie keer bekeken, en dit is wat mij allemaal is opgevallen.

Om te beginnen, denk ik niet dat er op papier de beste sleutelpositie is bij deze opdracht. Of je nou vroeg of laat gaat koken, je kan altijd wel mollen. Als ik de mol was zou ik toch liever later gaan. Ik heb er twee redenen voor:
  • Als je vroeg gaat koken, dan zal je altijd wel wat vergeten door te geven, dus je komt sowieso in een slecht daglicht te staan. In je eerste opdracht als mol wil je dat niet hebben. Nu werden Kaat en Bas heel duidelijk verdacht gemaakt over wat ze allemaal niet goed gecommuniceerd hebben.
  • Een vroeg duo is ook het eerste klaar met de opdracht. Hoe later je kookt, hoe meer invloed je hebt op het laten mislukken van de opdracht.

De jengatorens zijn in deze opdracht een bijzaak. Het gaat vooral om het koken. Ingrid en Martijn maken hier wel obvious fouten door twee cilinders te combineren. Had niet gehoeven voor een mol.

Kaat en Bas staan dus niet op de positie waar ik zou staan, een licht onmolse positie. Wat ook te verwachten was, is dat de meeste fouten bij hun vandaan komen. Dingen als de groenten op de rand van de tafel leggen en prutsen met dat gele zakje met dat gele spul zouden dus zeker molacties kunnen zijn.

Ingrid en Bruno komen als tweede. Ik zie redelijk weinig verkeerde dingen bij dit duo. Wat wel opvalt is dat het lijkt alsof Bruno de vis verpest heeft, maar eigenlijk was het Axel. Hij en Martijn moesten nog voor de vis zorgen, en zij zijn er te vroeg mee gestopt waardoor de vis nog rauw was. Opvalllend wel: rond minuut 26 wordt er bekendgemaakt dat de opdracht is mislukt. Ingrid moet héél hard lachen, zo heb ik haar in de eerste aflevering niet zo extreem gezien. En Bruno die lijkt een duidelijke lach te onderdrukken.

Axel en Martijn dan. Bij dit duo gaat er veel fout.
  • De nog rauwe vis
  • Axel en Martijn zorgen ervoor dat de dipsaus opnieuw wordt gemaakt, terwijl het eigenlijk al klaar was. Axel zegt ook aan het volgende duo dat er iets aan de dipsaus niet klopt, waardoor er dus een nieuwe discussie over die dipsaus ontstaat
  • Ze beginnen groenten te snijden die niet in de cha ca horen
  • Martijn is heel slecht qua communicatie, een groot deel van de tijd is hij gewoon aan het bellen naar het jengagroepje
  • Het doorgeven van de informatie. Martijn is nog doodleuk aan het bellen, en tegelijkertijd praat Axel met Eva en Liesbeth over de dipsaus, zonder duidelijk te vertellen wat er aan het gerecht moet gebeuren

Het vierde duo was Eva en Liesbeth.
Eva blijkt te weten dat ze stap 7 moeten hebben en niet stap 8. Ik vraag me af waar dat vandaan komt. En ze zegt tegen Liesbeth dat de foute dipsaus goed is. Dat zijn twee mollerige dingen. Verder lijken Liesbeth en Eva in hun tijd vrij weinig te doen, maar ze weten wel goed te vertellen wat de volgende groep nog moet zien te doen.

Het laatste groepje bestond uit Elisabet en Joeri. Je ziet ze eigenlijk alleen goed bezig zijn. Bij het jenga, maar ook bij het opmaken van het bord maken ze geen grote fouten. Toch kan je ze niet vrijpleiten, want de mol wist natuurlijk al dat de rest van de kandidaten mee kon kijken. Daarnaast was het eten toch al zo goed als mislukt.

En dat allemaal zorgde ervoor dat de eerste opdracht is mislukt en dat er dus geen €3.000 is verdiend. Zoals Joeri zou zeggen: we hebben te maken met een goede mol. :P

Conclusie:
Ik vind dat Axel en Martijn het meest verdacht zijn in de opdracht. Na hun was het niet meer te doen om de opdracht nog te laten slagen. Bas en Kaat hebben ook veel fouten gemaakt, maar op die positie zou elke kandidaat wel fouten maken. Eva heeft wel haar verdachte dingetjes. Over Ingrid, Bruno, Joeri en Elisabet kan ik in deze opdracht niet zo veel zeggen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #53 Gepost op: 22-03-2019, 22:42:05 »
Alex en Martijn hadden precies NUL informatie gekregen. Het enige wat ze kunnen is de instructie van de dipsaus opvragen en uitvoeren.

En Bas die schaterde van het lachen na afloop, toen Kaat effe los ging op de dipsaus en hoe de saus de opdracht verpeste.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #54 Gepost op: 22-03-2019, 23:26:18 »
Alex en Martijn hadden precies NUL informatie gekregen. Het enige wat ze kunnen is de instructie van de dipsaus opvragen en uitvoeren.

En Bas die schaterde van het lachen na afloop, toen Kaat effe los ging op de dipsaus en hoe de saus de opdracht verpeste.

 ::ok::  Mee eens! Bas en Kaat duivels bezig beiden. Vond het sowieso mega verdacht dat ze met zijn tweetjes die dipsaus wilden maken en op geen enkel moment de eerdere stappen hardop herhaalden, of probeerden het te onthouden, of doorgaven aan de volgende groep. Chaos alom. De dipsaus die gemaakt was werd niet als zodanig benoemd doo ze, en de ingredienten die apart waren gelegd omdat ze niet gebruikt hoefden te worden..... werden niet als zodanig uitgelegd.

En Elisabet op het einde deed wel degelijk zaken verkeerd, zoals kwistig met een fles van het een of ander (olie meen ik) schenken zonder dat er enige aanwijzing was dat dat moest.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2019, 00:06:31 »
Dat doorgeven aan de volgende  groep ging niet super, maar ook weer niet zo slecht. Er was gewoon te weinig tijd. Bas had gelijk ze hadden moeten structureren. En de instructies moesten dan via de torens en de telefoon komen. Door hier te vertragen werd de opdracht óók al onuitvoerbaar. Als je naar de torens kijkt dan is Ingrid lekker bezig, stuntelen met bouwen en tijdens het koken zeggen dat je al minimaal bij 5 bent, hiermee worden de 5 makkelijkste torens al op non-actief gezet. En wij maar op een sausje letten of een scheutje. Of Axel, heeft ook niks afgebouwd en pakte meteen dat gras dat Kaat opzij had gelegd. Of Eva die niks af bouwt en niks kookt maar de verkeerde saus lekker vind. Etc. We weten nog niks na deze opdracht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2019, 04:58:53 »
Ik heb de opdracht nu al drie keer bekeken, en dit is wat mij allemaal is opgevallen.
Mooi overzicht, B&W! Met een verfrissende conclusie. Want ja, de regie zou ons na 1 aflevering toch niet al 6 kandidaten laten kunnen wegstrepen. En toch doen we dat massaal. Ook al omdat het eerste en laatste duo van de kookopdracht precies overeen komen met degenen die in opdracht 2 als meest verdacht uit de bus komen. Lijkt me niet ondenkbaar dat er nog ergens een addertje onder het gras zit.

EDIT: 57 van de 78 stemmen (73%) op dit forum gaan op dit moment naar Bas, Elisabeth, Joeri of Kaat. Het leek me zo veel. Zijn we er aan het intuinen? Maar ik zie nu dat in het afgelopen WIDM-seizoen na afl. 1 66% van de forumers Evi, Merel of Sarah verdacht. Dus misschien is het patroon wel vrij normaal. :)

Kaat en Bas staan dus niet op de positie waar ik zou staan, een licht onmolse positie. Wat ook te verwachten was, is dat de meeste fouten bij hun vandaan komen.
En ze konden erop rekenen dat zij daarvan de schuld zouden krijgen, en konden zelf (buiten elkaar) er niemand de schuld van geven. Je hebt hier wel een goed punt, vind ik.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 08:31:42 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #57 Gepost op: 24-03-2019, 17:18:16 »
Ik had deze week niet zoveel tijd om gedetailleerd speurwerk te doen, dus ik dacht dat iemand anders het recept al had gereconstrueerd. Dat bleek niet het geval te zijn, dus ik had een productieve zondag. ;D





De groene vertalingen zijn de vertalingen die we in beeld zagen en die dus vrijgespeeld werden, de blauwe vertalingen zijn letterlijk van Google Translate en zijn dus in gebroken Nederlands.

Ik denk dat weten welke stap over welk deel van het recept ging nog relevant kan zijn als je gaat bekijken wie aan welke toren gewerkt heeft gedurende deze opdracht. Toen ze aan de opdracht begonnen, stonden ze in de volgende volgorde:

1. Martijn
2. Bruno
3. Liesbeth
4. Axel
5. Ingrid
6. Joeri
7. Eva
8. Elisabet

Martijn en Elisabet beginnen dus objectief gezien op de minst interessante positie om de opdracht vooruit te helpen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #58 Gepost op: 24-03-2019, 17:27:31 »
Ik ga maar alvast niet beginnen aan dit recept ::rofl::

Toren 7 was de belangrijkste, daar stond Eva te klooien tot ze werd weggeroepen aan het eind. Vreemd wel dat de moeilijkste toren, 8, de onbelangrijkste was, dus Elisabeth valt welte strepen als mol.

Ik kenmerk wel dat Eva stresste toch vooral toren 7, die van haar, te finishen. Da's toch een beetje vreemd, maar het gebeurde vervolgens ook niet. Durf ik het op dubbel bluf gooien en toch Eva stemmen als mol? We zullen het nooit weten. Of toch?

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken
« Reactie #59 Gepost op: 4-04-2019, 09:34:29 »
Na terugkijken zie ik opeens dan Elisabet haar hoog gebouwde toren omverduwt! Het screenshot zegt niet alles, je zou het fragment bewegend terug moeten zien...