Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling  (gelezen 9875 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2019, 23:47:48 »
Kunnen we het nu terug over de opdracht hebben hier?

Ik vond het raar dat de sterke groep niet zocht naar een letterlijke zwakke schakel. Ik had meteen dat idee eigenlijk. ;)

Zwakke schakel zocht ik eerst in de slechtste wandelkandidaat ala Ingrid. En die dan lozen/bevrijden. Maar je kunt het letterlijk nemen en zoeken naar een schakel in de keten die zwak was. Zoals de 'zwakke' groep aantoonde. Die waren met 2000 over de streep dus in essentie 3x10 minuten = half uur sneller?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2019, 23:51:58 »
Zwakke schakel zocht ik eerst in de slechtste wandelkandidaat ala Ingrid. En die dan lozen/bevrijden. Maar je kunt het letterlijk nemen en zoeken naar een schakel in de keten die zwak was. Zoals de 'zwakke' groep aantoonde. Die waren met 2000 over de streep dus in essentie 3x10 minuten = half uur sneller?

Die laatste 10 minuten mag je schrappen natuurlijk. Het verschil was inderdaad zo'n 20 minuten inderdaad. Toch een behoorlijk aantal inderdaad.

En uiteraard kon je het bericht op 2 manieren interpreteren. Het blijft De Mol. ;) Maar ik had zoal het vermoeden dat het in dit geval heel letterlijk genomen moest worden en niet figuurlijk.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #22 Gepost op: 17-03-2019, 23:52:29 »
Zwakke schakel zocht ik eerst in de slechtste wandelkandidaat ala Ingrid. En die dan lozen/bevrijden. Maar je kunt het letterlijk nemen en zoeken naar een schakel in de keten die zwak was. Zoals de 'zwakke' groep aantoonde. Die waren met 2000 over de streep dus in essentie 3x10 minuten = half uur sneller?

Effectief 20 minuten, als de sterke groep inderdaad opzettelijk 10 minuten  aan de finish heeft staan dralen.
Woosie down?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #23 Gepost op: 18-03-2019, 00:45:14 »
In deze opdracht zit zoveel om over na te denken. Waar wil je als mol zitten en wat wil je doen. 

Neem bv Martijn hij is duidelijk voorstander van tempo en zegt dat de zwakke groep echt hun best gaat doen om aan te tonen dat zij niet zwakker zijn. Op zich lijkt hij hierdoor te gaan voor grotere pot, maar tevens kun je t zien als een (mislukte) poging om de sterke groep aan te sporen om zo een te snelle tijd neer te zetten.

Zeker een opdracht om nog keer te bekijken wie nu wat uitstraalt. Bruno heeft voor mij nu al een medaille verdiend, maar als mol neem ik hem niet meer serieus.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #24 Gepost op: 18-03-2019, 11:08:53 »
We zagen heel weinig van het dansen bij de zwakke groep. Ik denk daarom dat daar de mol tussen zat. We zagen wel iets: Ingrid die na de eerste sprong stilstond. Terwijl zij volgens de sterke groep goed was in line-dancing. Net als vorige keer wordt er enorm psychologisch de aandacht gelegd op het contrast sterk-zwak, vorige keer geestelijk, nu lichamelijk. Bij de zwakke groep kun je de groep nog zwakker maken door dingen te roepen als: we zijn echt wel de zwakke groep. Dat werkt psychologisch  zo dat je nog zwakker wordt.
Iedereen is er nu op gericht dat de mol een sterke persoon moet zijn, waardoor de mol die zich zwak voordoet, het makkelijker heeft. Er wordt weinig de aandacht op gelegd dat de mol slim, intelligent moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2019, 11:12:32 door Run »

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #25 Gepost op: 18-03-2019, 11:50:38 »
We zagen heel weinig van het dansen bij de zwakke groep. Ik denk daarom dat daar de mol tussen zat. We zagen wel iets: Ingrid die na de eerste sprong stilstond. Terwijl zij volgens de sterke groep goed was in line-dancing. Net als vorige keer wordt er enorm psychologisch de aandacht gelegd op het contrast sterk-zwak, vorige keer geestelijk, nu lichamelijk. Bij de zwakke groep kun je de groep nog zwakker maken door dingen te roepen als: we zijn echt wel de zwakke groep. Dat werkt psychologisch  zo dat je nog zwakker wordt.
Iedereen is er nu op gericht dat de mol een sterke persoon moet zijn, waardoor de mol die zich zwak voordoet, het makkelijker heeft. Er wordt weinig de aandacht op gelegd dat de mol slim, intelligent moet zijn.

Martijn zei eerder iets van "Ingrid lijkt me zo'n line dance type".
Wat even veel waarheid bevatte dan dat een trompetspeler goed zou kunnen bamboe dansen.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #26 Gepost op: 18-03-2019, 12:24:52 »
Wat ik mij ook nog bedacht...Zou GDC een soort teken hebben afgesproken met de mol over de tweede groep en hun tijd. VB: als hij halverwege de trap staat (zoals nu) dan is de 'zwakkere' groep sneller, en als hij bovenaan staat dan is de 'zwakkere groep' langzamer. Het kwam op mij over dat de 'sterkere' groep aankwam eerder dan verwacht, en toen opeens ging vertragen. Met name door Kaat. Om zo maar tijd te rekken? Of minder geld in de pot? Vond het opvallend.
Meer L

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #27 Gepost op: 18-03-2019, 12:43:39 »
Ja zou kunnen Juuls. Lijkt me dat als de mol in de sterke groep zit wel geweten heeft hoe de zwakke groep aan het lopen was.

Ik bedacht me dat beide groepen het goed gedaan hebben met de zwakke schakel. De sterke groep vond hem niet en de zwakke wel waardoor de kans vergroot werd dat de opdracht zou slagen. Als mol kun je er niks aan doen als je medekandidaten de schakel vinden (zwakke groep), maar je zou wel zelf de schakel kunnen vinden (sterke groep).

Dus als de mol in de sterke groep zat, waarom heeft hij de schakel dan niet “gevonden”?

Je zou kunnen zeggen om het totaalbedrag lager te houden, maar is het niet effectiever om proberen de hele opdracht om zeep te helpen door snel te zijn en dus wel de schakel te vinden?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #28 Gepost op: 18-03-2019, 12:57:05 »
Alsof die 10 of 15 kg een noemenswaardig verschil had opgeleverd...

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #29 Gepost op: 18-03-2019, 13:04:25 »
Misschien niet, dat is een overweging.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2019, 21:46:20 door Lukie4, Reden: persoonlijke opmerking weggehaald »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #30 Gepost op: 18-03-2019, 13:15:50 »
Lastige opdracht om de mol te spotten, omdat er meerdere manieren zijn om te mollen, en omdat het lastig te bepalen valt of willen wachten op het einde door de sterke groep nou mols is (geld uit de te winnen pot wegspelen), of onmols (zwakke groep meer kans geven evensnel of sneller binnen te komen). En tav de zwakke groep is het ook lastig te bepalen wat wel en niet mols is, omdat ze zoveel sneller dan de sterke groep binnenkwamen uiteindelijk. Dus tijdrekken zou normaliter mols zijn... maar kan nu ineens als onmols worden uitgelegd omdat er daarmee meer geld in de pot effectief gewonnen had kunnen worden. Hoewel de mol waarschijnlijk een teken heeft gehad tegen het einde van Gilles en wist hoe de zaken ervoor stonden met de andere groep.

Had het vermoeden dat de zwakke groep doelbewust ook wat sterke personen hadden? Piloot Axel is een boom van een vent en in goede conditie. Ook Bruno kon Elisabet goed meetrekken. Ingrid viel me mee, na haar mededelingen dat ze niet kan lopen, geen conditie heeft en hoogtevrees. Maar Elisabet was opvallend moe op de trappen, terwijl zij als atletisch was aangeduid.

Mol zal ofwel extra gaan vertragen in de zwakke groep, ofwel gaan opjagen in de sterke groep. Wie deden dit?
-Kaat zet de boel op scherp in de sterke groep door een uur uit te willen trekken voor de tocht (waarschijnlijk te snel voor de zwakke groep).
-Joeri gaat hier eerst tegenin, maar gaat ermee akkoord dat de zwakke groep zich zal willen bewijzen.
-Martijn trekt ze letterlijk aan de voorkant om sneller te lopen. Martijn is ook degene die steeds update geeft over het teruglopende bedrag (aansporing door te lopen). Martijn zet ook aan om meteen door te lopen bij het bordje met info over de zwakste schakel (voorkennis? Wist hij dat er pas bij de volgende stop daadwerkelijk iets aan de zwakste schakel gedaan kan worden?). EN Martijn is de enige in de groep die doorheeft dat er ergens een zwakke schakel in de ketting kan zitten. Mol zal van die 15 kilo bal afwillen om sneller te kunnen finishen. De rest wil doorlopen en zich niet ontdoen van de zwakste schakel. Mol zal toch kennis hebben van deze kink..?
-Joeri wil de zeephelling doen. Voor 200 euro verliezen ze hier toch wel wat tijd (wat voor meer geld dan die 200 staat, omgerekend). Onmols van Joeri? Mol wil eerder binnenkomen dan de zwakken, OF juist heel erg laat binnenkomen zodat er weinig geld wordt verdiend door de zwakken.
-Kaat gaat rekken op het einde; wil later eindigen voor minder geld. Mocht ze voorkennis hebben dat de zwakke groep flink snel liep dan kan dit een molactie zijn om honderden euro's van het te winnen bedrag af te 'wachten'. Ook Martijn zegt dat ze nog eventjes de tijd hebben om te wachten, om vervolgens het tegenovergestelde te stellen; dat hij het er wel op wil wagen om al over de finish te gaan. Voor een mol met voorkennis is dat een onmolse actie. Wel mogelijk is dat hij alleen maar sputtert voor de vorm, allang wetende dat de meerderheid van de groep wil wachten. Joeri wil ook wachten; liever iets dan niets. Mols van Joeri.

In de zwakke groep zeggen Axel en Bruno dat ze flink moeten doorstappen omdat de sterke groep een goede tijd zal gaan neerzetten. (niet mols; de mol zal hier willen rekken, niet versnellen). 
-Elisabet rekt tijd door te zeggen dat ze rustig moeten nadenken bij het bordje en niet zo impulsief moeten zijn. Mols. Elisabet rekt ook tijd op de zeephelling door fanatiek door te willen gaan ('die 200 gaat hoor, ga liggen!'). Ze trekt Joeri ook naar beneden aan de schouder. EN later is Elisabet weer verdacht door te zeggen dat ze gewoon door moeten lopen bij de bijtel, ondanks dat Axel al heeft correct heeft geopperd dat er iets zal moeten worden doorgehakt. Elisabet mols omdat ze met die 10 kilo extra minder kans maken om sneller dan de sterken binnen te komen. Gooit een hoop argumenten op ook (maakt er echt een zaak van). Maar vervolgens zet Elisabet er wel weer tempo in voor de berg, en is ze trager dan verwacht op de berg.
-Eva onmols; ontdekt dat er letterlijk een zwakke schakel is, Bruno gaat daar ook in mee. Eva wil ook tempo maken bij de beklimming.

Opvallend: Elisabet zegt "Pas op, kaka" als ze poep op het pad ziet. Referentie naar de 1e opdracht, genaamd Cha Ka?
Bonuspunt: Bas "Bruno doet salsa en Ingrid is zo'n line dance type"   ::rofl:: 

Meest mols deze opdracht: Elisabet, Martijn en wellicht Kaat.
NIET mols: Eva, Bruno, Axel, Joeri
« Laatst bewerkt op: 18-03-2019, 13:41:11 door Nat007 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #31 Gepost op: 18-03-2019, 13:44:07 »
Ik weet eigenlijk niet of de Mol (als die in de sterke groep) wel zou weten wat de tijd van de zwakke groep is. Zo'n signaal moet dan al iets heel subtiel geweest zijn. Bovendien is het lastig om in te schatten of die zwakke groep niet onverwacht trager of sneller zou gaan.

De Mol zou hier best wel eens gewoon op eigen kracht gehandeld kunnen hebben. Uiteindelijk leek het in deze situatie ook niet zo waardevol om te weten wat de andere groep deed denk ik.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #32 Gepost op: 18-03-2019, 14:53:52 »
Je zou de mol tussentijden kunnen geven? Bij proef 1 sneller/langzamer, bij proef 2...etc. Dit zou met een eenvoudig teken gedaan kunnen worden via de filmploeg eventueel.

Ik weet ook niet of t de mol echt verder zou helpen. In de zwakke groep heb je wat dat betreft misschien zelfs meer invloed (je weet dan dat trager altijd beter is) dan in de sterke (snel gaan verlaagd kans op geld, maar verhoogt de pot als ze toch sneller zijn)...Lijkt me nog best een lastige opgave voor de mol, dit...

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #33 Gepost op: 18-03-2019, 14:55:20 »
Je zou de mol tussentijden kunnen geven? Bij proef 1 sneller/langzamer, bij proef 2...etc. Dit zou met een eenvoudig teken gedaan kunnen worden via de filmploeg eventueel.

Ik weet ook niet of t de mol echt verder zou helpen. In de zwakke groep heb je wat dat betreft misschien zelfs meer invloed (je weet dan dat trager altijd beter is) dan in de sterke (snel gaan verlaagd kans op geld, maar verhoogt de pot als ze toch sneller zijn)...Lijkt me nog best een lastige opgave voor de mol, dit...
Inderdaad, wat wel kan is tips van de regie over het zeepschuiven/bamboedansen van de sterke groep naar iemand in de zwakke groep.
Waar de sterke groep veel haalde (het bamboedansen) kan de mol wel heel goed saboteren in de zwakke groep.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #34 Gepost op: 18-03-2019, 15:02:51 »
Zoals eerder aangehaald ontelbare opties voor de mol. De meest zekere is bij de sterke groep het bedrag zo laag mogelijk krijgen. Dat gaat natuurlijk weer ten kosten van deelopdrachten waar geld kan worden verdiend, maar al bij al de meest zekere manier om de winst te minimaliseren. Natuurlijk kan er met meer risico meer verloren gaan, maar de sterke roep is vrij traag en de zwakke groep is vrij snel.

De mol zat dus of in de sterke groep en heeft het bedrag zo laag mogelijk gehouden (niet Martijn) of zat in de zwakke groep en heeft proberen tijd rekken (Elisabeth) of deelopdrachten opgegeven (Axel). Ook dat zijn maar voorbarige conclusies. Niemand heel onverdacht.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #35 Gepost op: 18-03-2019, 15:08:03 »
Toch een fantastische opdracht waarbij je op 100 manieren kan mollen en waar ze het gewoon vol in beeld kunnen brengen ook. Achteraf lijkt het dan zeer logisch, maar o zo moeilijk om nu de precieze tactiek te achterhalen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #36 Gepost op: 18-03-2019, 20:12:25 »
Eens met Nat007 dat er diverse sabotagemogelijkheden zijn waardoor de mol er moeilijk uit te halen is. Axel en Bruno vind ik hier het minst mols.

Offline soul_record

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #37 Gepost op: 19-03-2019, 10:09:01 »
Opvallend: Elisabet zegt "Pas op, kaka" als ze poep op het pad ziet. Referentie naar de 1e opdracht, genaamd Cha Ka?
Bonuspunt: Bas "Bruno doet salsa en Ingrid is zo'n line dance type"   ::rofl:: 

'Kaka' is gewoon het Vlaamse woord voor 'poep'... dus niet echt bedoeld als een referentie denk ik, maar gewoon omdat het er lag  ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #38 Gepost op: 19-03-2019, 10:53:06 »
En poep is billen en poepen is geslachtsgemeenschap hebben. Zo zijn we weer helemaal bij.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #39 Gepost op: 19-03-2019, 11:00:00 »
Wat ik mij afvraag... De kandidaten hadden de kettingen de hele dag om. We zagen ze ermee ontbijten en samen in de wagens stappen. Hoe zou het gegaan zijn bij toiletbezoeken?


 ???
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!