Auteur Topic: Wie is de Mol? In de media  (gelezen 23082 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #80 Gepost op: 5-09-2020, 13:54:19 »
 ::bravo::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #81 Gepost op: 5-09-2020, 14:02:29 »
Marlijn en Rop over het nieuwe seizoen (en dus ook een beetje hoe MolTalk gestuurd wordt :P ).

Oud-Mollen over het nieuwe seizoen bij Boulevard (met Jamie als interviewer en Jeroen KidV als voice-over)
(Anne-Marie kijkt volgens mij ook niet zo goed terug op haar molschap :P )
« Laatst bewerkt op: 5-09-2020, 14:07:30 door MollenvangR-Art »

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #82 Gepost op: 5-09-2020, 15:17:32 »

Oud-Mollen over het nieuwe seizoen bij Boulevard (met Jamie als interviewer en Jeroen KidV als voice-over)
(Anne-Marie kijkt volgens mij ook niet zo goed terug op haar molschap :P )

Echt, mocht Jeroen inderdaad weer meedoen, met hoeveel plezier zou hij dan die voice-overs inspreken. Gewoon doen alsof er niets is en ondertussen keihard liegen "met de nog onbekende oud-kandidaten"  ::rofl::
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #83 Gepost op: 5-09-2020, 16:15:38 »
Jantien ::bravo::, weet precies wat we willen. Mensen van gebouwen afgooien ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #84 Gepost op: 6-09-2020, 17:11:31 »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #85 Gepost op: 6-09-2020, 17:23:05 »
Welke aspect van die kop is racistisch?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #86 Gepost op: 6-09-2020, 17:38:27 »
Welke aspect van die kop is racistisch?

Ik denk dat hij moeite heeft met de term 'wit' i.p.v. 'blank' waar inderdaad heel wat voor te zeggen valt. Het is dan ook een behoorlijk azijnzeikerig stukje, een fraai voorbeeld van hoe wokeness het levensgenot vergalt. In plaats van naar molacties speurt Maaike Bos naar etnische minderheden. Het zal je hobby maar zijn.

Los daarvan heeft ze haar feiten ook nog eens niet op een rijtje, want Nadja Hüpscher is van Indische afkomst, en oud-mol Milouska was in volle glorie te zien (en werd ook nog eens door Ron extra in het zonnetje gezet).*

En verder kwaakt Maaike Bos over de 'zo eenzijdige mix' van kandidaten, daarbij niet alleen de al genoemde Nadja over het hoofd ziend, maar ook de royale oververtegenwoordiging van LGBTQI's (om maar even in het jargon te blijven).



* Het is trouwens nooit goed, want nadat in de eerste twee seizoenen een resp. gekleurde vrouw en homoseksuele man de mol waren geweest, werd er in de (toen nog) rafelranden van de journalistiek geklaagd over de vermeende 'marginalisering van minderheden' waaraan het programma zich schuldig zou maken.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2020, 23:26:31 door Michmol »
Woosie down?

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #87 Gepost op: 6-09-2020, 17:40:26 »
Welke aspect van die kop is racistisch?

De gedachtegang. Wie is de mol draait in mijn ogen om het zoeken naar een saboteur in een spel, de kleur, het geslacht, de lengte of het gewicht van de deelnemers maakt in deze helemaal niks uit.

Wie is de mol draait puur om het zoeken naar de mol, dat de kop dan begint over huidskleur, is zelf in hokjes denken.
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #88 Gepost op: 6-09-2020, 18:40:32 »
Zometeen begint mollenstreken op NPO3.

Ik ben benieuwd. (Ja, ik weet het. Het is een kinderprogramma)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #89 Gepost op: 6-09-2020, 18:56:51 »
Er ontgaat hem niets. Zit Lavezzi al op het forum? :D

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #90 Gepost op: 6-09-2020, 18:58:39 »
Stiekem vond ik het leuker dan moltalk.  ::rofl::
Niet heel informatief, maar wel goed geproduceerd.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #91 Gepost op: 6-09-2020, 18:59:37 »
Ik vond het juist wel informatief ook. Ik bedoel, hij zet me wel aan het denken met z'n Horace-verdenkingen. ;D

Edit: Verder praten over Mollenstreken kan vanaf nu in dit topic op het subboard met nabeschouwingen: Mollenstreken.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2020, 19:07:14 door Heinz »

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #92 Gepost op: 6-09-2020, 21:12:38 »
In de VARA-gids van deze week (hopelijk is het leesbaar):



...maar soms even niet :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #93 Gepost op: 16-09-2020, 11:35:36 »
Elle.com:

'Waarom kleden de deelnemers aan Wie is de Mol zich al 20 jaar zo saai?!'
Door Lisa Goudsmit

Stel: je doet mee aan een tv-programma met een miljoenenpubliek. Je weet dat je wekenlang op de buis te zien bent; dit kan dé opleving van je carrière betekenen. Dan kleed je je vast even gezellig aan toch? Niet dus. De deelnemers van Wie is de Mol presteren het namelijk al twintig seizoenen lang om te mollen op modegebied. Waarom?

WIDM 20 jaar: wat dragen de deelnemers?

Ik ben een Molloot; weken van te voren verheug ik me al op een nieuw seizoen. Als de show eenmaal begint kijk ik geconcentreerd, gebruik de app, overleg met mede-fans en volg uiteraard ook MolTalk en de WIDM-podcast. (Alleen de officiële versies, want ik wil geen theorieën van andere Molloten horen die de ervaring kunnen bederven.) Kortom: ik ben fan. Er is alleen één ding waar ik me elk seizoen meer over verbaas: hoezo denken de deelnemers niet iets beter na over hun outfits? Of althans: waarom zijn ze vooral praktisch, maar nooit echt mooi?

Natuurlijk, er zijn een paar uitzonderingen. Zo deed modejournalist Cécile Narinx mee in 2016. Zij zag er steeds relatief chic uit, voor iemand die moet survivallen. Met één vergissing: de vrouw die ooit zelf een meldpunt opende voor mode-no go (volgens haar dan) de witte legging, droeg een witte skinny jeans. Verder weinig op Cécile aan te merken. De outfits van winnares Sarah Chronis waren ook winnaars, net als die van Evi Hanssen (al lag die er snel uit); Susan Visser, Anne-Marie Jung, Nikki de Jager, Tina de Bruin (props voor die pet), Miljuschka Witzenhausen en Jennifer Hoffman hadden eveneens over hun kleding nagedacht. Laten we Rob Dekays hoed en tuinpak niet vergeten - in die outfit van de mol uit Alfred Jodocus Kwak verraadde hij zichzelf. Echt maximaal genieten was Olcay Gulsen, die in 2018 in haar zorgvuldig uitgekozen pakje deze le-gen-da-rische uitspraak deed: 'Het is best moeilijk voor mij om te zien hoe slecht Stine zich kleedt.'

Het is best moeilijk voor ons te zien hoe kandidaten zich kleden

Die uitspraak gebruik ik zelf nog regelmatig, waarbij ik Stine Jensens naam vervang door een familielid, maar eigenlijk is Olcays 'padoem-patsje' toepasbaar op veel oud-deelnemers. Zonder te willen namen en shamen, maar in het algemeen is het opvallend hoe weinig kandidaten en mollen ervan bewust lijken dat ze in die outfits bij tout Nederland de huiskamer binnenkomen. Nou moet ik zeggen: ik weet niet hoeveel bagage deelnemers mee mogen nemen - denk weinig, want ze hebben vaak hetzelfde aan. Daarbij vinden er natuurlijk fysieke uitdagingen plaats, Olcays stilettohakken zijn dan niet eerste keus. Tot slot kan een saaie look een strategie zijn weinig op te vallen.

Maar dan nog. Dan nog! Dit zijn mensen met (veel) media-ervaring, die weten hoe iets eruit ziet op tv. Toch kiezen de vrouwen al twintig seizoenen bijna zonder uitzondering voor fletse T-shirts, een skinny-jeans, capribroek of ultrakorte shorts, gympen, spijkerjasje en eventueel een kekke marinepet. De mannen gaan voor lubberige shirts of houthakkershemden, jeans met bleekwassingen, hoodies en datzelfde spijkerjack. Zonder denigrerend te willen doen: het ziet er allemaal uit alsof je een groep tieners met minimaal kleedgeld loslaat in de Kalverstraat. Waarom kiezen ze allemaal voor zo'n saai pak?

Ik heb er wel een theorie over: WIDM is voor bn'ers wat de camping is voor de gewone sterveling die normaal, gestoken in pak, in kantoortuinen leeft: er even tussenuit, niemand die je kent en lekker rondbanjeren wars van conventies die normaal in de samenleving gelden. De boel de boel laten, in slobberkleding. Het grote verschil: behalve wat kiekjes is van onze vakanties geen belastend beeldmateriaal en bij De Mol kijken miljoenen mensen mee.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #94 Gepost op: 16-09-2020, 11:35:43 »
vervolg:

Nederlandse merken en stylisten, grijp je kans

Wat ik, behalve dat het dus best moeilijk voor mij is om te zien hoe slecht kandidaten zich kleden, vooral jammer vind aan dit alles, is dat het een gemiste mogelijkheid is. Dat miljoenenpubliek van WIDM is dé uitgelezen kans voor allerlei toffe, duurzame Nederlandse merken en stylisten om hun werk te tonen. Hoeveel ontwerpers staan er wel niet te springen om naamsbekendheid? De afgelopen jaren vielen me in de aftiteling wel wat accessoire-sponsors op, maar dat mag meer zijn. Het zou te gek zijn als een kandidaat niet in die uitgelubberde skinny van een groot merk rond rent, maar in een perfect zittende customized jeans van Mick Keus of Nelson/Johnson. En waarom kiezen ze bij een opdracht, in plaats van die capri of shorts, niet voor een trainingsbroek van Umami? Of een van deze merken die upcyclen?

Eerlijk is eerlijk: bij de finale, althans de bekendmaking van de Mol en winnaar, doen deelnemers wel hun best. Afgelopen keer - die door corona een beetje saai was - werd de uitzending opgefleurd door designs van medekandidaat Claes Iversen, gedragen door Leonie en Tina. Datzelfde niveautje glamour is natuurlijk niet gewenst bij een opdracht kisten uit de zee trekken, door de modder rennen of lasergamen, maar kom op, WIDM-kandidaten, step up your fashion game. En anders is dit een ongevraagde oproep aan alle stylisten der Lage Landen: stuur een open sollicitatie. Ze hebben jullie hulp nodig.

Ps: Nikki is de Mol. Of Ron. Of Horace. Joe.

https://www.elle.com/nl/lifestyle/films-tv/a33949661/wie-is-de-mol-2020-widm-20-jaar-styling/

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #95 Gepost op: 16-09-2020, 11:53:40 »
Het is net alsof het échte mensen zijn, die BN'ers ::vergroot::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #96 Gepost op: 16-09-2020, 11:58:51 »
Haha, ja precies. ;D

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #97 Gepost op: 16-09-2020, 12:00:54 »
Zo had ik het nog niet bekenen. Misschien eens letten op kleding die de deelnemers aanhebben. Misschien zit daar wel een hint in.
;)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #98 Gepost op: 16-09-2020, 15:53:24 »
Wat een vreselijk slecht stuk ::ohno::

Het is simpel, het blijft publieke omroep en hierdoor moet je neutrale/merkloze kleding dragen.

Als je constant met dure designer/merkkleding loopt te flexen, krijg je gehaaid de reclame code commissie achter je aan.
 
Voor één aflevering (de finale) zou het niet veel uitmaken, omdat er dan verschillende desginers hun kunsten kunnen laten zien

Of je moet een claess iverssen zijn die het zelf kan ontwerpen en dus er wel gestyled uitziet.

Als neutrale deelnemer kun je wel aankloppen bij designers, maar gratis zul je de kleding niet krijgen, als ze de naam toch niet mogen noemen.

Tevens wil je gewoon comfy kleding hebben tijdens de opdrachten.

5min research en dit artikel was te voorkomen


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? In de media
« Reactie #99 Gepost op: 16-09-2020, 16:00:21 »
Ik vond het vooral grappig om te zien dat ook modebladen over WIDM schrijven. Misschien staat er ook wel een stuk in d Autoweek over de auto's die ze in WIDM gebruiken. ;)