Auteur Topic: Tour de France pool 2020  (gelezen 80903 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #540 Gepost op: 20-09-2020, 12:10:35 »
Ik zal achter de schermen dadelijk eens een balletje opgooien wat betreft de Giro.

Voor de Tour is er veel tijd besteed aan het gebruiksvriendelijker maken van de tool van de pool. Dat geeft mogelijkheden. Zeker omdat ik wielergek ben en het ook niet erg vind de boel bij te houden. Maar ik kan nog niks beloven  ;)

Wellicht is de Giro een mooie gelegenheid om wat nieuwigheden in regels te testen (Helpers halve waarde en meer punten ritwinnaar?)
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #541 Gepost op: 20-09-2020, 12:11:38 »
Klinkt goed, denk inderdaad dat de Giro voor nu een betere optie is dan de Vuelta.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #542 Gepost op: 20-09-2020, 14:03:29 »
Spannend bovenin! Ik ga in ieder geval mijn (volgens mij) beste eindresultaat ooit halen in de pool! Met de nummer 1, 2 en 7, de witte trui, de bergtrui en hoop ik de groene trui.
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #543 Gepost op: 20-09-2020, 14:15:19 »
Sure, de Giro it is, ook goed hoor ::rofl:: ::ok::
Volg de Giro en Vuelta meestal niet zo, dus uit dat oogpunt had ik niet echt een voorkeur.

Kunnen we niet een pooltje aanmaken op een andere site?

http://www.wielerprono.be/

Wielerprono.be is een heel erg eenvoudige site, maar steunt wel op hetzelfde principe als hier. Je kiest een renner of 8-12 op basis van de UCI-punten van vorig jaar en je krijgt dan punten per rit / algemene klassement / bollen / witte trui etc.

Als er hier geen pool komt, lijkt me zoiets wel een goed alternatief?

Mwah, er zijn een serie andere sites. Je hebt bijvoorbeeld ook de wijnreder-poule.
Dus dat is het probleem niet echt.
Vind de poules van andere sites echter vaak minder goed in elkaar zitten & veel minder boeiend ;D

Wellicht is de Giro een mooie gelegenheid om wat nieuwigheden in regels te testen (Helpers halve waarde en meer punten ritwinnaar?)

Yup, laten we daar ook even naar kijken ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #544 Gepost op: 20-09-2020, 14:42:26 »
Goed om even te weten:

Ik ben vanavond uit eten. Dus de uitslag komt vermoedelijk pas laat (Of HDD moet z'n eigen winst willen invullen  ::rofl::)

You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #545 Gepost op: 20-09-2020, 15:13:34 »
Goed om even te weten:

Ik ben vanavond uit eten. Dus de uitslag komt vermoedelijk pas laat (Of HDD moet z'n eigen winst willen invullen  ::rofl::)

 ::rofl::

Ho-ho, ik kan nog steeds worden bijgehaald, denk ik, mathematisch. ;D

Zondagavond ben ik alleen ook juist altijd druk, en ze komen pas rond 19u aan, dus ik kan ook niets garanderen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #546 Gepost op: 20-09-2020, 22:49:55 »
Overzicht ritzeges

Etappe 1: Michael90 
Etappe 2: Mitchkox
Etappe 3: MoleBuster
Etappe 4: HappyDutchman
Etappe 5: KnevelGraus
Etappe 6: Mcpdallas
Etappe 7: FrankLapidus
Etappe 8: Telminator & Mcpdallas
Etappe 9: Telminator 
Etappe 10: Nieky 
Etappe 11: Nieky   
Etappe 12: MollenvangR-Art
Etappe 13: Tarbozan
Etappe 14: MollenvangR-Art
Etappe 15: Convans
Etappe 16: Tarbozan
Etappe 17: Hulpdakdekker
Etappe 18: Hulpdakdekker
Etappe 19: Hulpdakdekker
Etappe 20: Convans
Etappe 21: Daisy

*Bij etappe 21 is niet naar de eindklassementen gekeken  ;). Misschien is dat raar omdat we dat elders ook niet doen, maar dan gaat de eer van etappe 21 (vanzelfsprekend) naar hulpdakdekker  ;)
« Laatst bewerkt op: 20-09-2020, 22:56:35 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #547 Gepost op: 20-09-2020, 22:59:52 »
Gele trui

::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: 1. Hulpdakdekker  ::bravo::  ::bravo::  ::bravo::
::bravo:: ::bravo:: 2. KnevelGraus ::bravo::  ::bravo::
::bravo:: 3. Telminator ::bravo::

4. LdHmolletje
5. HappyDutchman
6. Convans
7. MollenvangR-Art   
8. mcpdallas   
9. Giorgio
10. G-root   

Bekijk ook het hele eindklassement
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #548 Gepost op: 20-09-2020, 23:01:42 »
Argh, net op het randje v/d top 10 blijven steken. Maar toch nog een dagzege op zak gestoken (Bennett  ::bravo:: )

Gefeliciteerd HDD met de overwinning ::bravo::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #549 Gepost op: 20-09-2020, 23:04:26 »
Een stukje Tourhistorie

2006: Telminator
2007: Telminator
2008: Daisy
2009: KnevelGraus
2010: Lord Menno
2011: Nieky
2012: Telminator
2013: Meneer Stefan
2014: Swifty
2015: Telminator
2016: KnevelGraus
2017: ga toch fietsuh
2018: Telminator
2019: G-root
2020: Hulpdakdekker
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #550 Gepost op: 20-09-2020, 23:13:21 »
Ik deel plek 7 als je dat vertaalt naar de Tour met Tom Dumoulin dus dat is goed  ::bravo::

Gefeliciteerd HDD, weer een poule erbij  ::ok::
Knevelgraus, ik weet hoe je je voelt, maar 2e is ook erg mooi  ::ok::
En Telminator, de man die altijd goed presteert hier, toch weer het podium  ::ok::

En tot slot: Nieky bedankt voor het bijhouden van de poule en de technische mensen voor het mogelijk/gebruiksvriendelijker maken van de poule in deze rare tijden  ::bravo::

Tot volgend jaar  ::zwaai::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #551 Gepost op: 20-09-2020, 23:26:32 »
Ah! M'n eerste! Eindelijk de leukste poule gewonnen! ::bravo::

Had 't paar dagen geleden nog proberen te reconstrueren (wat nog enigszins uitdagend was).
Deed voor het eerst mee in 2011, dus dit was m'n 10e poging alweer :)
Had aanvankelijk nergens verstand van, maar werd in 2011 toch 8e (van de 27).
2012 was het jaar van de tandem met Schulz, om uiteindelijk 13e te worden (maar van 45 deelnemers)
In 2013 5e, met een puntje verschil met KD op plek 4, omdat we slechts 1 renner verschillend hadden. If memory serves was dat de strijd tussen helpers Mederel & Molard ::rofl::
Daarop volgde
6e
6e
3e
4e
5e
7e (vorig jaar, met ook een super-unica, toen in de vorm van Porte die tegenviel)

En nu dus eerste ::love:: Dat er nog vele mogen volgen.. ;)
Zal nog een hele klus worden: heb het idee dat ik het de laatste 5 jaar or so het redelijk in de vingers heb, maar bleef toch een beetje in de subtoppers categorie hangen. Zijn altijd een hoop goede teams - en vaak wel iets om over het hoofd te zien (en zelfs als de verwachtingen kloppen, een valpartij).

Had ditmaal wel, in tegenstelling tot allerlei voorspellingen & de bookies, juist verwacht dat Bernal zwaar tegen zou vallen. Postte zelfs dat hij wellicht niet eens de top-10 zou halen.
..maar daarentegen verwachtte ik dat Sagan meer zou opleveren dan Pogacar. Die wisselde ik vooral m'n team in, omdat ik budget voor Carapaz nodig had. Ja, leuke renner enzo, Pogacar, maar dit had ik totaal niet zien aankomen.
Zonder de wissel (Sagan & GMartin vs Pogacar & Carapaz) was ik 213 punten lager uitgekomen, voor 1428 punten, oftewel plaats 8.

Dus ja, het kan verkeren. Wilde vooral Carapaz, maar Pogacar sleepte het gros van de punten binnen.
To be fair, had misschien moeten zien aankomen dat Sagan onverstandig was.
Had ook niet verwacht dat zoveel teams én geen Bernal én geen Sagan zouden hebben.



Denk ook dat de veranderingen niet specifiek in m'n voordeel gaan uitvallen.
Ben groot voorstander van de kostenreductie bij de helpers, zodat ze eindelijk relevant worden.. maar ik ben heel slecht in nuttige helpers identificeren ;D


So yeah, ik ga absoluut weer m'n best doen bij volgende edities.. maar zou er niet van staan te kijken als ik terug subtopper word ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #552 Gepost op: 20-09-2020, 23:32:50 »
Statistieken 2020

De 20 best scorende renners
Pogacar 520
Roglic 497
S. Bennett 308
Sagan 265
Yates 235
Bernal 234
Lopez 160
Cosnefroy 153
Hirschi 143
Mas 141
Porte 139
G. Martin 133
Coquard 128
Alaphillipe 118
Uran 113
Van Aert 112
Landa 112
Kristoff 105
Trentin 103
Ewan 96

Top 3 kopmannen
1. Pogacar
2. Roglic
3. Sagan

Top 3 Beschermde renners
1. Bennett
2. Cosnefroy
3. Hirschi

Top 3 helpers
1. Peters
2. Mezgec
3. Bol

Ideale Team*
Pogacar
Roglic

Bennett
Cosnefroy
Hirschi
Coquard

Peters
Mezgec
Bol

En de 5 goedkoopste reserves

Dit team kost precies 230 miljoen en zou een score van 1956 punten gehaald. Hulpdakdekker haalde 1641 punten. 83,9% van het maximale aantal!

*Volgens is dit hem, maar G-root mag me corrigeren want die was afgelopen jaren altijd accuraat ;)

Slechtste kopmannen die Parijs wel haalden
1. Martin
2. Benoot
3. Pinot
4. Valverde
5. Viviani

Tegenvallers die wel Parijs hebben gehaald (Subjectief)
- Colbrelli (12 punten)
- Buchmann (0 punten)
- De Marchi (0 punten)
- Pinot (12 punten)
- De Gendt (0 punten)
- Barguil (14 punten)
- Sivakov (13 punten)
You'll never walk alone

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #553 Gepost op: 21-09-2020, 00:50:02 »
Dus helper Bilbao die 16de eindigde in het eindklassement, krijgt minder punten dan wat sprinters en Peters die een ritje won.

Het voelt wat vreemd aan, want Bilbao was voor mij een keuze voor het klassement. Volgende edities lijkt het dus verstandiger om renners te nemen die 1 of 2 etappes uitblinken.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #554 Gepost op: 21-09-2020, 00:53:18 »
Een ritje winnen vind ik heel wat meer waard dan een 16e plek op meer dan een uur  :P
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #555 Gepost op: 21-09-2020, 09:10:05 »
Voor mijn debuut hier content.

Allereert hulde en waardering aan de organisatie , maar ook aan de Andere deelnemers, die hier af en toe kwamen posten. ::bravo::
Maakte de sfeer erg leuk.

Ik had vooral ingezet op Jong talent en was eigenlijk op zoek naar een team Met pogacar, sivakov, van aert , kamna en Martinez. Maar dat werd me wat te duur.
Van aert geslachtofferd.  Mijn idee was dat deze 4 renners al vanaf begin elke dag de witte trui zouden scoren en dat werkte maar zeker niet vanaf begin.

Sivakov s Val was behoorlijke Streep door de rekening.
Maar ja, op naar een volgende.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #556 Gepost op: 21-09-2020, 09:27:12 »
Gefeliciteerd HDD!  ::bravo::

En dank Nieky voor de organisatie en de mooie lijstjes achteraf!

Statistieken 2020
Top 3 kopmannen
1. Pogacar
2. Roglic
3. Sagan

Top 3 Beschermde renners
1. Bennett
2. Cosnefroy
3. Hirschi

Top 3 helpers
1. Peters
2. Mezgec
3. Bol

Ideale Team*
Pogacar
Roglic

Bennett
Cosnefroy
Hirschi
Coquard

Peters
Mezgec
Bol

En de 5 goedkoopste reserves

Dit team kost precies 230 miljoen en zou een score van 1956 punten gehaald. Hulpdakdekker haalde 1641 punten. 83,9% van het maximale aantal!

*Volgens is dit hem, maar G-root mag me corrigeren want die was afgelopen jaren altijd accuraat ;)

Wat grappig dat je vrijwel precies de best scorende renners voor 3 groepen kunt nemen om op het ideale team (op budget) uit te komen! Alleen Coquard komt er dan bij (ipv Mas denk ik) om binnen budget te blijven. Je hebt vast goed nageteld of er geen goedkopere helper is die ook veel punten scoorde die je kunt nemen en dan wel Mas kunt betalen. Ik heb er vertrouwen in en zal 't verder zelf niet narekenen  ;) .

Die beschermde renners zijn de duurste niet, dus dat geeft ruimte voor dure helpers. Grappig. Cosnefroy en Hirschi werden wel genoemd in de voorspellingen, en van Bol en Mezgec kon je best wat punten verwachten, dus onmogelijk was het niet eens om van tevoren met dit team op de proppen te komen.

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #557 Gepost op: 21-09-2020, 09:31:02 »
Ideale Team*
Pogacar
Roglic

Bennett
Cosnefroy
Hirschi
Coquard

Peters
Mezgec
Bol

En de 5 goedkoopste reserves

Dit team kost precies 230 miljoen en zou een score van 1956 punten gehaald. Hulpdakdekker haalde 1641 punten. 83,9% van het maximale aantal!

*Volgens is dit hem, maar G-root mag me corrigeren want die was afgelopen jaren altijd accuraat ;)

Zonder verder te rekenen, verwacht ik dat je gelijk hebt.

Aangezien je de beste kopmannen hebt, de beste 3 beschermde renners (+ #5, met klein verschil met #4) en de beste helpers...
Weinig ruimte voor verbetering.


Tegenvallers die wel Parijs hebben gehaald (Subjectief)
(...)
- Pinot (12 punten)
(...)

Oi, echt he.
Zat hem ook nu weer te overwegen, ipv Pogacar.
Als Pinot echt goed is, en niet valt of ziek wordt of pech heeft, kan hij prima de toer winnen. Alleen, er gaat altijd wel iets fout. Nu zelfs in de eerste rit, dus wie weet hoe goed (of slecht) hij was geweest.

Blijf vaak te lang bij zulke renners hopen van: het moet toch een keertje niet tegen zitten.
... Maar er is altijd wel iets.

Heb ook een tijdje Porte op de reservebank gehad.
Fijn voor hem dat hem dat hij ein-de-lijk op het podium van de Tour is gekomen  :)

Een ritje winnen vind ik heel wat meer waard dan een 16e plek op meer dan een uur  :P

Ben ik het wel mee eens. Zeker omdat renners vooral het podium belangrijk vinden & verdedigen. Daarna, in afnemende mate, de rest van de top-10.
Maar daarbuiten boeit het niemand meer zo veel.

Terwijl ritzeges heel hoog staan aangeschreven.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #558 Gepost op: 21-09-2020, 09:54:55 »
Gefeliciteerd, HDD!
Ik ben ook zeer tevreden met mijn beste klassering ooit! 4e!

Een ritje winnen vind ik heel wat meer waard dan een 16e plek op meer dan een uur  :P
Van mij mogen individuele etappes ook best wel veel meer punten waard zijn! Een etappewinst is toch veel meer waard dan plaats 5 in het eindklassement. Althans, zo zie ik het. Zo kan het toch gaan lonen om misschien wel een sprinter als kopman te nemen.
(Thuis hebben we ook een familiepool, en daar levert de eindwinst 200 punten op, de berg- en bollentrui 75, en een etappewinst 50 punten. Bij ons loont het om in de top 30 van een etappe te eindigen!)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2020
« Reactie #559 Gepost op: 21-09-2020, 10:00:12 »
Wat grappig dat je vrijwel precies de best scorende renners voor 3 groepen kunt nemen om op het ideale team (op budget) uit te komen! Alleen Coquard komt er dan bij (ipv Mas denk ik) om binnen budget te blijven. Je hebt vast goed nageteld of er geen goedkopere helper is die ook veel punten scoorde die je kunt nemen en dan wel Mas kunt betalen. Ik heb er vertrouwen in en zal 't verder zelf niet narekenen  ;) .

Klopt ja, Met Mas (die beter scoorde dan Coquard) was het te duur. En het verschil tussen Mas en Coquard was in punten minder groot dan tussen Bol en Gogl (Hofstetter scoorde meer dan Gogl maar was ook te duur bij het nemen van Mas)
Omdat het zo goed uitkwam durfde ik het gisteren wel uit te rekenen ja  :P

Dat Mas 5e is geworden trouwens in het eindklassement. Die krijgt de Haimar Zubeldia award!
Voor onze pool krijgt LdHmolletje de Zubeldia-award.
Dat wil zeggen, continu een aardige plek in het klassement, maar volkomen onzichtbaar  ;)
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 10:02:09 door Nieky »
You'll never walk alone