In de podcast bespreken Annemieke en Tygo de executie op Elba en dan zeggen ze het volgende.
Tygo: ja, want Peggy zat op dat moment op Ron...
Annemieke: ja.
Tygo (zichzelf corrigerend): of eh.. op Jeroen.
Annemieke: op Jeroen. Ja.
Tygo: En dat heeft Nikkie weer heel mooi omgebogen in ....
Annemieke: ja, want dat vond ik ook heftig... daar sprak ik Peggy ook over. Zij was overtuigd en door die vervloekte handschrift ging ze ook op dat moment gaan twijfelen.
Tygo: ja, en toen kwam Nik ook nog eens er overheen. Dat heeft ze heel goed gedaan, want die wist ... Tygo zit vol ... want wij kennen elkaar goed, dus wij hebben gewoon open gesprekken gehad en voor mij was Nik de mol niet. En zij wist, ja Peggy, die zit die zit op mijn mol. En dat is de mol. Dus dan win ik niet. Dus het enige wat ze toen kon doen was ... Tygo zit op Peggy. Ja, dat gaat ie niet veranderen. Dus die neem ik lekker mee naar de finale en dan zit ie ook fout. Ik moet Peggy eruit duwen.
En daar heeft ze heel kort een gesprekje gehad en daar heeft ze hem mee gewonnen. Ja, wel heel goed.
Als ik dit zo lees/hoor, dan is Tygo’s verhaal dat Peggy op Elba op Jeroen zat. Nadat ze het handschrift had gezien, begon ze met twijfelen en daarna heeft ze met Nikkie gesproken en heeft Nikkie haar overtuigd dat zijzelf (ie Nikkie) de mol is.
Deze volgorde van events volgt uit het bovenstaande gesprek, maar het is niet helemaal duidelijk of Tygo die volgorde voor zichzelf helemaal duidelijk heeft (en dat Annemieke er half doorheen praat en het onderwerp bijna verandert, maakt het ook niet overzichtelijker.)
De montage vertelt een heel ander verhaal. Peggy zat in Elba op Ron (was ook zeer verbaasd dat hij eruit ging). Ze ging op zoek naar een nieuwe mol en kwam bij Nikkie uit, maar ging twijfelen door het handschrift en zette uiteindelijk op Tygo in. Na het terugzien van de afleveringen kwam ze uit op Jeroen als mol.
Dus welke versie klopt? Of is het een combinatie van beiden?
Ik neem aan dat Nikkie en Tygo en het hier na de finale over hebben gehad en dat daarom Tygo dit allemaal weet. Nikkie heeft na de finale geen belang meer om te liegen dus ik neem aan dat Nikkie gewoon eerlijk dit gedeeld heeft.
Wat minder duidelijk is of Nikkie/Tygo hierover ook met Peggy gesproken hebben. Dat is van belang, omdat Peggy in het spel er belang bij heeft haar verdenkingen niet te delen. Het kan zijn dat Nikkie/Tygo met Peggy gesproken hadden, maar alleen na de opname van de finale (ze hebben elkaar wel gezien, maar het niet over de serie gehad). Het kan dus zijn dat dit verhaal een interpretatie van Nikkie/Tygo is.
Ik weet het antwoord niet, maar ik ben wel heel benieuwd. Als schot voor de boeg, denk ik dat:
- Peggy op Elba echt op Ron zat. (Ik geloof niet dat haar verbazing in scène is gezet.)
- Nikkie wist niet op wie Peggy zat en vreesde dat Peggy misschien op Jeroen zat (mogelijk op Elba al of pas daarna).
- Nikkie heeft toen met Peggy gesproken en het is haar gelukt om Peggy op haarzelf te krijgen.
- toen kwam het vraagteken en begon Peggy te twijfelen. Ze kwam uiteindelijk bij Tygo uit. (Dat is alleen logisch als ze Jeroen niet op de tweede plek had, dus dat is alleen logisch als Nikkies vrees dat Peggy op Jeroen zat totaal ongegrond was.)
- na het zien van de uitzendingen begon bij Peggy het licht te branden en kwam ze uit bij Jeroen.
Maar goed, dit is één mogelijke interpretatie. Misschien klopte de verdenking op Elba, twijfelde Peggy tussen Nikkie en Jeroen, duwde het handschrift haar richting Jeroen, maar kreeg Nikkie haar met het gesprek weer richting Nikkie.
We weten het niet, maar ik zou het graag willen weten, zodat we ook voor de toekomst weten hoe ver de manipulatie van de montage gaat.