Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 112114 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #60 Gepost op: 6-01-2021, 19:35:52 »
Nu al de theorie van het jaar ::bravo:: Alleen nog even erachter komen waarom ze dit verhaal per se hebben gekozen  ;D
...óf niet!

Offline PatrickDeMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #61 Gepost op: 7-01-2021, 11:57:07 »
Heel goed gevonden!  ::bravo::

Naast de al genoemde gelijkenissen door Blip over de kamers met unieke kleuren, het opsluiten, de de Rode Dood (mol) als kaartspeler, etc. zijn nog een paar kenmerkende gelijkenissen!

Citaat
Er heerst een plotselinge en zeer zware epidemie, bekend onder de naam 'de rode dood', die binnen korte tijd talloze slachtoffers maakt.
Verwijzing naar de huidige pandemie / bijzondere omstandigheden tijdens opnames.
 
Citaat
Prins Prospero, de plaatselijke heerser, besluit zich met duizend uitverkoren edelen, hovelingen en vrienden terug te trekken in zijn versterkte abdij in een poging de gevreesde ziekte buiten de deur te houden.
Lockdown, en ook weer hoe de opnames van dit seizoen gebeuren, in een 'bubbel' met de gehele crew (en de 'uitverkoren edelen'  ;) ).

Ik voel in dit seizoen ook echt een horror vibe, met de gemene Joker lach, en komende aflevering met de blinde ballerina's. Fantastisch!

Nu nog zoeken hoe deze hint (de Mol, Rode Dood, etc.) precies gelinkt is aan 1 van de kandidaten. Zou het zo simpel zijn als; Renée was in het rood gekleed, zij moet de Rode Dood voorstellen?

Quotes komen van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_masker_van_de_rode_dood
Het verhaal van de Rode Dood door Poe is publiekelijk beschikbaar om te lezen via Project Gutenberg: http://www.gutenberg.org/files/1064/1064-h/1064-h.htm

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #62 Gepost op: 7-01-2021, 13:30:32 »
Okee, Het Masker van de Rode Dood lijkt toch echt een thema te zijn tijdens opdracht 1. [...]

Naast hulde voor jou voor het vinden, uitwerken en delen hier  ::ok::  is het natuurlijk ook een grote buiging naar de productie / regie van Widm, dat ze zo'n opdracht toch veel meer inhoud hebben gegeven -voor de gemiddelde za.av.kijker tot aan een groot deel van forumbezoekers gaat dit ongezien voorbij- dan op het eerste gezicht lijkt. Geweldig dat ze Corona, Lockdown etc. hebben verwerkt via een oud verhaal.

En dus geweldig dat Blip dat uitzoekt  :D

Gescripte biechten en geregisseerde scenes, tja, jammer, maar daar ontkom je dan niet aan vrees ik...

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #63 Gepost op: 7-01-2021, 13:58:55 »
Ik ga hier bijna van hopen dat Splinter de Mol is al verdenk ik hem nu nog niet  ::rofl::

Het valt nog mee met hoever gezocht het is, sommige dingen zullen wel toeval zijn en sommige dingen zouden wel heel erg toevallig zijn mocht het kloppen :P Een kleine, blauwe nar...  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #64 Gepost op: 7-01-2021, 14:12:18 »
Naast hulde voor jou voor het vinden, uitwerken en delen hier  ::ok::  is het natuurlijk ook een grote buiging naar de productie / regie van Widm, dat ze zo'n opdracht toch veel meer inhoud hebben gegeven -voor de gemiddelde za.av.kijker tot aan een groot deel van forumbezoekers gaat dit ongezien voorbij- dan op het eerste gezicht lijkt. Geweldig dat ze Corona, Lockdown etc. hebben verwerkt via een oud verhaal.

Dat hebben ze niet, dat is er in te vinden als je goed zoekt naar dingen die je met elkaar kunt combineren tot iets moois. ;D

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #65 Gepost op: 7-01-2021, 14:28:51 »
Ondanks dat het allemaal wel heel mooi samenkomt in De Rode Dood, denk ik dat het toch echt puur toeval is. Mocht het dan tóch kloppen, dan zal het - net als de mogelijke muziekhint die afgelopen seizoen naar Jeroen leidde - waarschijnlijk niet bevestigd worden omdat het voor het grote publiek té vergezocht is.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #66 Gepost op: 7-01-2021, 14:38:08 »
Alles wat niet bevestigd wordt is niet als hint bedoeld, ook zo'n muziekhint niet. Als ze zulke prachtige theorieën als deze van Blip er bewust in zouden stoppen zouden ze daar achteraf echt wel mee pronken. Waarom zoveel werk in theorieën en hints steken om daar 20 jaar lang (ze werden in alle series van WIDM gevonden) over te zwijgen? Bovendien is elk jaar WIDM maken al zwaar genoeg. In plaats van overkoepelende theorieën te bedenken kunnen ze die tijd beter aan goede opdrachten en weet ik wat allemaal besteden. :)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #67 Gepost op: 7-01-2021, 14:58:38 »
Alles wat niet bevestigd wordt is niet als hint bedoeld, ook zo'n muziekhint niet. Als ze zulke prachtige theorieën als deze van Blip er bewust in zouden stoppen zouden ze daar achteraf echt wel mee pronken. Waarom zoveel werk in theorieën en hints steken om daar 20 jaar lang (ze werden in alle series van WIDM gevonden) over te zwijgen? Bovendien is elk jaar WIDM maken al zwaar genoeg. In plaats van overkoepelende theorieën te bedenken kunnen ze die tijd beter aan goede opdrachten en weet ik wat allemaal besteden. :)

Zeker waar!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #68 Gepost op: 7-01-2021, 16:04:45 »
Iets eenvoudigers dan? ;)

We zoeken de mol van 2021.
Op tijdstip 20:21 zien we een bordje met het opschrift B1502.
In muziek is de letter b het molteken.
Op tijdstip 15:02 zien we Marije.
Precies op dat moment spreekt Rik haar naam uit.



::bravo:: toeval.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2021, 16:07:24 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Online the_wizard

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #69 Gepost op: 7-01-2021, 17:03:18 »


En het is Marije die hardop voorleest: ik ben de mol, ik wil geld uit de pot houden.Hoe duidelijker wil je het hebben?  ;)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #70 Gepost op: 7-01-2021, 21:52:19 »


En het is Marije die hardop voorleest: ik ben de mol, ik wil geld uit de pot houden.Hoe duidelijker wil je het hebben?  ;)

Is dat Charlotte niet die dat zegt, met het kaartje van Marije in beeld?

Online the_wizard

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #71 Gepost op: 7-01-2021, 22:21:48 »
Is dat Charlotte niet die dat zegt, met het kaartje van Marije in beeld?

Volgens mij niet, Charlotte leest de volgende zin voor, haar stem klinkt anders.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #72 Gepost op: 7-01-2021, 23:35:09 »
De klep van de pet van Florentijn is ook rood.

Offline a-man

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #73 Gepost op: 7-01-2021, 23:47:43 »
Misschien heb ik de link naar Edgar Allen Poe gevonden, hoor graag wat jullie denken:

Van maart tot september 2020 was er in Praag een tentoonstelling over Edgar Allen poe over hoe hij Tsjechische kunstenaars heeft geïnspireerd, waaronder een kunstenaar genaamd Jaroslav Róna:

https://www.visitczechrepublic.com/en-US/9de1192a-3079-4a63-abfa-82fb4173d22a/event/e-prague-ng-edgar-allan-poe

Deze man heeft o.a illustraties gemaakt voor een boekvertaling van Allen Poe, maar hij maakt ook sculpturen in de ruimte en dan vooral van dieren net zoals Florentijn...

Verder viel me op dat het klooster bijna dezelfde naam had als de kunstenaar: Jaroslavice

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #74 Gepost op: 8-01-2021, 00:07:16 »
Dat maakt de kans dat de eerste opdracht geïnspireerd is op The Red Death iets aannemelijker. Kan me voorstellen dat ze tijdens de researchreis ook bij die tentoonstelling zijn geweest, en daar op de een of andere manier dat verhaal tegen zijn gekomen dat ze later konden linken aan het verlaten gebouw in Jaroslavice. Wellicht niet per se als hint, maar meer de stijl van de opdracht.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #75 Gepost op: 8-01-2021, 02:03:01 »
Blip, jouw Rode Dood- theorie is zo uitzonderlijk mooi bedacht.

Een feest om te lezen, te bekijken en te overdenken.




Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #76 Gepost op: 8-01-2021, 10:19:56 »
Dank! ::trots::

Overigens ben ik het met Heinz eens dat ons brein vaak associaties ziet die er in werkelijkheid niet zijn. Veel aanwijzingen die we menen te zien zullen door de productie niet als zodanig bedoeld zijn. Dit kan allemaal volstrekt toeval zijn. Anderzijds denk ik: WIDM is een van de duurste producties van de publieke omroep. Dan mogen ze best de moeite nemen om er een paar fatsoenlijke hints in te stoppen. Die van de laatste seizoenen (m.n. 2018 en 2019) waren om te huilen.

Het kan trouwens ook prima zijn wat Enigma TV zegt: dat het geen aanwijzing is, maar een thema om de sfeer te bepalen.

Misschien heb ik de link naar Edgar Allen Poe gevonden, hoor graag wat jullie denken:

(...)

Deze man heeft o.a illustraties gemaakt voor een boekvertaling van Allen Poe, maar hij maakt ook sculpturen in de ruimte en dan vooral van dieren net zoals Florentijn...

 ::ok:: Tijdens de aflevering was meerdere malen muziek uit de film 'Fantastic Beasts and Where to Find Them' te horen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #77 Gepost op: 8-01-2021, 11:28:01 »
ik heb nog een mogelijke hint naar de MOL gevonden in Moltalk Kickoff..

Als je het aantal woorden van de uitspraken van de oud-mollen als letter neemt van hun naam dan krijg je:

SSMMEAAGE  => MESSAGE AM

Boodschap van Anne-Marie Jung:


Oeps .. het kan natuurlijk ook nog verwijzen naar Marije
Anne-Marie Jung => Marije

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #78 Gepost op: 8-01-2021, 12:01:11 »
Voortbordurend op Poe: volgens het verhaal zien de kamers in het kasteel van prins Prospero er als volgt uit:



Niet alle kamers van de kandidaten voldoen aan een van deze beschrijvingen. Zo hebben de kamers van Splinter en Florentijn door het versierde behang(?) geen duidelijke kleur. De kamers van Charlotte en Joshua lijken dezelfde lila kleur te hebben. Per kandidaat ziet het er als volgt uit:

Splinter: Kamer zonder duidelijke kleur met een witte kaars. Hij draagt een blauw pak.
Charlotte
: Lila kamer met een paarse kaars op tafel. Ze draagt een groene trui.
Rocky
: Witte kamer met een witte kaars op tafel. Ze draagt een roze shirt.
Marije
: Witte kamer met een witte kaars. Ze draagt een wit shirt.
Renée
: groene kamer met een paarse(?) kaars. Ze draagt een rood shirt.
Florentijn
: Kamer zonder duidelijke kleur met een witte kaars. Hij draagt een zwart shirt
Lakshmi
: Gele kamer met een rode kaars. Ze draagt een zwart hemdje.
Erik
: Groene kamer met een grijze(?) kaars. Hij draagt een grijs shirt.
Joshua
: Lila kamer met een rode kaars. Hij draagt een lila met wit gestreept shirt.
Remco
: Rode kamer met een witte kaars. Hij draagt een groen shirt.

De kamer van Charlotte komt qua kleur en verlichting mogelijk overeen met de violette kamer. Die van Rocky en Marije komen overeen met de witte kamer met witte verlichting uit het verhaal. In de andere kamers zie ik geen duidelijke match.
Echter: alléén Marije draagt een hagelwit shirt dat past bij de kleur van de kamer én de verlichting. ::vergroot::
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #79 Gepost op: 8-01-2021, 12:06:21 »
Volgens mij is het shirt van Joshua toch echt blauw/wit, niet lila  :P