Ik heb nog even een simulatie uitgevoerd voor het geval alle kandidaten (behalve de Mol natuurlijk) op een random kandidaat zouden stemmen, maar uiteraard niet op zichzelf. Ik laat 100000 keer iedereen stemmen en kijk dan naar het aantal vrijstellingen dat er telkens overblijft. De kansen dat er x vrijstellingen overblijven is als volgt:
x = 0, 2.0 %
x = 1, 16.8%
x = 2, 38.4 %
x = 3, 31.8 %
x = 4, 9.9 %
x = 5, 1.1 %
x = 6, 0.028 %
Omdat de kans maar 2 % is dat alle vrijstellingen worden weggestemd, heeft blijkbaar het communistisch plan gewerkt, dan wel hebben de kandidaten goed ingeschat wie er een vrijstelling had. Of een combinatie van beide.
Met deze percentages kun je dus ook de kans bepalen dat er
tenminste x vrijstellingen weggestemd worden:
x = 1, 99,972%
x = 2, 98,9
x = 3, 89%
x = 4, 57,2%
x = 5, 18,8%
x = 6, 2%
Kortom, de kans dat er tenminste 3000 euro in de pot zou komen was heel groot. Ook de kans dat er tenminste 4000 euro in de pot zou komen was nog altijd ruim boven de 50% (oftewel, de kans dat er 4000 euro of meer verdiend ging worden was groter dan dat het onder 4000 euro zou blijven)
Je zou dus kunnen stellen dat het communistisch plan statistisch gezien 2000 euro extra heeft opgeleverd. Dat geeft een heel ander beeld dan dat het communistisch plan 6000 euro in de pot brengt.
Ik probeerde dit van de week met kansberekening ook vast te stellen, maar het bleek veel te ingewikkeld te zijn om dit in een kansberekening te stoppen.
Heel blij met deze uitgevoerde simulatie

(Mijn gevoel zei dat de percentages voor x = 4, 5 en 6 hoger zouden liggen, maar dat was dus onterecht)
Hoe dan ook, ik denk dat het communistisch plan uitgelegd kan worden als een taktiek om 'het vertrouwen van de groep te winnen'. Iets wat in aflevering 1 vaak een belangrijker doel is van de mol dan geld uit de pot houden. Dat dit vertrouwen winnen ten koste gaat van 1000 of 2000 euro extra in de pot is dan maar zo. Het is geld dat zonder communistisch plan misschien ook wel in de pot gekomen was. Er zijn sowieso 3 kandidaten die het plan niet gevolgd hebben en toch op een vrijstelling-bezitter gestemd hebben. Dus die 3000 euro is eigenlijk al in de pot gekomen zonder het communistisch plan.
In het geval dat Anna de mol is, zal bovenstaande ook wel ongeveer de uitleg in aflevering 10 worden.
(Of we het er mee eens moeten zijn dat een mol zo handelt is een ander verhaal)