Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen  (gelezen 18534 keer)

Offline Mvnl

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #80 Gepost op: 10-01-2024, 15:53:07 »
Sterker nog, alle statistische mogelijkheden ten spijt: €1300 uitgeven om ales te zien, dan alles goed kiezen €2000: verdiend €700. Dan is €500 al niet gek.

En dat had ook zomaar een schilderij meer dus meer winst kunnen zijn

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #81 Gepost op: 10-01-2024, 15:56:35 »
De te meer reden om aan te nemen dat de mol bij de kisten stond.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 10-01-2024, 16:01:56 »
De te meer reden om aan te nemen dat de mol bij de kisten stond.

Hoewel het wel bijdraagt aan de gelaagdheid van de opdracht vond ik de optie tot bijkopen ook bijna voelen als bewuste bliksemafleider/om de verantwoordelijkheid van andermans fouten naar het laatste duo te verplaatsen. "Het maakt niet uit hoeveel er uit de kisten gehaald was, jullie hadden het gewoon allemaal kunnen kopen", dat idee
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 10:08:07 door Mvnl »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #83 Gepost op: 10-01-2024, 17:55:28 »
Jazeker, in Rik zijn script stond duidelijk dat hij het kies-duo de schuld in de schoenen moest schuiven ("weer een fout schilderij uitgekozen") gelukkig steeds verbeterd door Rian en Babs ("Niet onze schuld, de goeie stond er niet tussen")

Offline squirleon

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 10-01-2024, 19:30:59 »
Sterker nog, alle statistische mogelijkheden ten spijt: €1300 uitgeven om ales te zien, dan alles goed kiezen €2000: verdiend €700. Dan is €500 al niet gek.
Alles goed kiezen lever €2500 op, niet €2000.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #85 Gepost op: 10-01-2024, 21:06:37 »
ik ben zo goed in rekenen !  :)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #86 Gepost op: 10-01-2024, 23:37:21 »
De cijfercodes
Er wordt hier op het forum veel geopperd dat de beste plek voor de mol bij het schilderijen verzamelen was. Gisteren in de moltalk werd Anna door het panel verdacht. Vandaag bij mollenstreken werd gesuggereerd dat Kees codes genoemd zou hebben die niet op het schilderij stonden. Ik wilde een beter beeld krijgen van het gebeuren bij dit deel van deze opdracht en of hier nou wel of niet iets gemold is (voor zover we zien).  Heb dus toch maar even uitgezocht of er door Kees of iemand anders in beeld is gesjoemeld met de codes.
[...]

Een aanvulling hierop. Ik heb alle unieke getallen genoteerd die op volgorde van de edit worden genoemd.
We horen op volgorde: (plek op het doek, kleur)
Tooske:  856 hoek rechtsonder     paars
Kees:     872 hoek linksboven       geel
Anna:     692 hoek linksonder       paars
Kees:     684 links                        oranje
             174 (> 173)   rechts          paars
             482 links                         paars
             173                        
             344 (> 349)   rechts          paars
             625 links                         oranje
             418 links                         oranje-paars-grens
             970 links                         paars
             924 rechts                      oranje-paars-grens
             581 rechts                      oranje
             349
Anna:     183 rechts                    geel

zoals al genoemd, een paar 4/9 leesfouten door onduidelijk handschrift, geen opzet.
174 ipv 173 is een beetje opvallend van Kees.

Anna klooit met 929, (bij een kistje “929, daar”) waar Kees goed 924 heeft geroepen. Misschien was er in eerste instantie vanwege de 4/9 onduidelijkheid 929 geroepen.

Er lijkt toch systeem in te zitten, ze lijken bij de hoekpunten te beginnen. Rechtsboven (480) horen we niet.
Op twee getallen na -waarvan 1 hoekpunt- hebben we geen gele getallen gehoord / zijn niet genoemd. Zaten de juiste schilderijen alleen in de gele codes? Wie heeft er op aangestuurd onderaan te beginnen bij de paarse getallen?
Kees noemt wel af en toe oranje getallen maar vooral op het laatst zodat het lijkt dat hij toch van onder naar boven werkt.
Alleen horen we Anna op het laatst een geel getal (183) noemen. Is die montage chronologisch?

Er zijn 13 unieke getallen gehoord in de uitzending, vrijwel gelijk aan het aantal gevonden schilderijen.
Met maar 1 goed schilderij en de duur van de opdracht -30 minuten- is het vrijwel zeker dat ze veel meer getallen hebben geprobeerd en dat er bij de slotjes is gemold.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 23:45:54 door Mollem »

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 11-01-2024, 21:26:28 »
Het feit dat de regie er zo op stuurt  dat de mol wel in het groepje van Kees moet zitten (ze laten het Babs nog eens biechten) maakt dat ik denk dat de mol bij de schilders zit. Ervan uitgaande dat het Rian niet is..

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2024, 00:39:24 »
Het feit dat de regie er zo op stuurt  dat de mol wel in het groepje van Kees moet zitten (ze laten het Babs nog eens biechten) maakt dat ik denk dat de mol bij de schilders zit. Ervan uitgaande dat het Rian niet is..
Precies, zeker nu duidelijk is dat ook daar gemold kon worden, waarbij het opvalt dat de kleur van het bed van Jip hetzelfde is als van het bord van Kees.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 12-01-2024, 01:29:34 »
Maar dan moet Jip een belangrijk detail hebben veranderd, en ik zie niet welk detail dat zou moeten zijn. Haar werk lijkt behoorlijk op het origineel: kleuren, bloemen, alles klopt.
Zelfs als ze wel een detail veranderd heeft, dan nog is al het 'molwerk' een beetje overbodig als het origineel niet uit de kisten getrokken wordt. Dat geldt ook voor de andere schilders.

Als er was bijgekocht, was het allicht op de grote hoop gegaan en onduidelijk gebleven wat er was vrij gespeeld of bijgekocht. Met twee of meer goede schilderijen was het speuren naar een mogelijke molactie een stuk lastiger geweest. Niet bijkopen legt het dus wel bloot, en ik denk dat de Mol bij de kisten daar niet perse blij mee is.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 01:31:10 door Molest »

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #90 Gepost op: 12-01-2024, 02:17:37 »
Ik bedoel een andere invloed van de schilders, zoals bij de opdracht op de avrotros website is te lezen.

"De codes zijn gemakkelijk op te zoeken, tenzij de groep die schildert veel tijd nodig heeft om naar hun voorbeeldschilderij te kijken, want daarmee maken zij de opdracht voor de codekrakers een stuk minder overzichtelijk."

Ik kan me trouwens voorstellen dat van Jip als cartoon tekenaar werd verwacht dat ze zou gaan schilderen, en een goed schilderij zou afleveren.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 02:35:19 door Delightz »

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 12-01-2024, 03:10:08 »
Ah! Ja, zou kunnen. Wel gek dat we daar in de uitzending niets aan uitleg over kregen. Het is mij ook niet opgevallen dat sommige schilders relatief lang of vaak naar het voorbeeld keken.

Kijken naar het voorbeeld moeten ze allemaal, dus dat bord bij Kees gaat sowieso op en neer. Ik weet niet of ιιn enkele schilder daar veel aan toevoegt. Maar het is een mogelijkheid.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #92 Gepost op: 12-01-2024, 09:07:24 »
Ik bedoel een andere invloed van de schilders, zoals bij de opdracht op de avrotros website is te lezen.
"De codes zijn gemakkelijk op te zoeken, tenzij de groep die schildert veel tijd nodig heeft om naar hun voorbeeldschilderij te kijken, want daarmee maken zij de opdracht voor de codekrakers een stuk minder overzichtelijk."

Frappant dat in de edit het lijkt of bij de schilders kijkschuif omhoog, ook getallenbord omhoog betekent, maar het is volgens de widm uitleg dan andersom, expres onduidelijk gelaten en suggestief ge-edtit...

De mol zou dus bij de schilders kunnen zitten en constant de schuif omhoog kunnen hebben gehouden (θn tijd genoeg overhouden om een goed schilderij te produceren?) maar die invloed lijkt mij echt niet zo bepalend groot.
De brutale mol (zie opdracht 1) is het de eer te na om niet in de groep te zitten met de meeste invloed, bij de kistjes.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 09:17:23 door Mollem »

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #93 Gepost op: 12-01-2024, 09:10:05 »
Dan zou je als "mol die schildert" de andere schilders in de gaten moeten houden en dan juist gaan kijken als de andere 4 niet kijken.
Dit om te zorgen dat het codeschilderij zo weinig mogelijk zichtbaar.

Lijkt me vrij lastig als je ook zelf nog een schilderij moet afleveren binnen de tijd.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #94 Gepost op: 12-01-2024, 09:44:59 »
Ter nuancering. de mol kan geoefend hebben met het snel tekenen van het schilderij en een geoefende tekenaar (Jip) zou in een mum van tijd iets op het doek kunnen zetten dat genoeg lijkt, in een kwartier. Voor Jip zou het daarentegen weer makkelijk geweest zijn dan ook een miniscuul detail (kroontje) niet goed op het doek te zetten, wat ze niet deed. Verder zien alle schilderijen er volgeschilderd uit, met veel verf, kleur, gepriegel, geen snelle schetsen, behalve die van Jip.

En het zou kunnen dat 30 minuten te kort was om 25 schilderijen te openen.
Laten we zeggen, heel kort door de bocht, dat de helft van de tijd de codes zichtbaar zijn. en moeten we ervan uitgaan dat ze de kleurcodes op de schilderijen ook niet mee hebben gekregen. 15 minuten getallen zichtbaar: 12 slotjes voor Tooske en 12 voor Anna te proberen, iets meer dan 1 minuut per code (waarbij voor elk geopend slot er wat tijd bijkomt want minder slotjes over). Misschien wel ondoenlijk.
Het lijkt me aannemelijk dat de schilders meer dan de helft van de tijd hun schuiven omhoog hadden (telkens een andere schilder die de schuif omhoog doet), maar het getallendoek was wel elke keer net lang genoeg open om meer dan twee getallen te kunnen onthouden, dus ook bij gesloten bord konden ze doorwerken met verzamelde getallen.
En ik ben ervan overtuigd dat kandidaten de kleurcodes op de schilderijen wel hebben begrepen waardoor het zoeken en openmaken veel hoeft te duren....

edit: aanvulling
voor de goede orde, het correctie schilderij, portret met aapje en rode haarband is nr 7 0f 8 ingeleverd, uiteraard hebben we daar geen beelden van gezien.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 16:56:00 door Mollem »

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 12-01-2024, 17:05:12 »
Als de mol toch bij de touwtrekkers/schilders zat valt Justin voor mij af, hij focuste zo vaak de aandacht op dat hij schilderij slecht is. Dat doet een mol niet.

Door deze twist vind ik Jeroen en Rosario ook verdachter worden (naast Anna en Tooske). Zijn niet al te veel in beeld geweest met gekke dingen en hebben ook niet enorm onmolse dingen gedaan.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #96 Gepost op: 12-01-2024, 21:44:52 »
Jip had wel een fout op haar schilderij. Een blauwe bloempje op de buik.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 21:49:04 door foxhunter »

Offline Molicy

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 12-01-2024, 21:59:01 »
Is het heel raar gedacht als dit niet Frida Kaloh is, maar dat we Anna Zien? Het schilderij in in elk geval uniek in de uitzending. De afbeelding is gebaseerd op vergelijkbare schilderijen, maar wijkt af op:
- type oorbellen
- vorm gezicht
- vorm oren
- vorm van de haarlijn

(credit foto Anna: SamuelvanLeeuwen)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 22:04:22 door Molicy »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #98 Gepost op: 13-01-2024, 00:03:45 »
Jip had wel een fout op haar schilderij. Een blauwe bloempje op de buik.

dat bloempje zie ik niet, en zou niet uitmaken, als de goede versie tussen de schilderijen had gezeten, met geel kledingstuk, had Babs die wel gekozen.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 13-01-2024, 00:12:38 »
Inderdaad. Tenzij er ook een schilderijversie was met die blauwe bloem. Stel je voor dat Babs en Rian die vervolgens hadden gekozen. Dan moest Rik zeggen: 'Fout. Het origineel had geen blauwe bloem'. Oeps.