Dank, moderator, en laten we hoffelijk blijven

Mijn 50 centen
Of het nu met drie groepen letters uitbeelden is, met de hele groep naar een karaokebar, met z’n allen naar een mariachi-orkestje luisteren, in auto’s liedjes moet uitbeelden, binnen bepaalde tijd ijsjes naar het strand brengen, een puzzel oplossen met auto’s, moordenaartje spelen…. simpele opdrachten lenen zich vaak beter dan gecompliceerde onoverzichtelijke opdrachten (geld minen om een dienblad met munten omhoog te krijgen om zo kluisjes te kunnen openen voor een juiste sleutel om anderen te bevrijden) voor het observeren van gedrag en dynamiek, en daarmee speuren naar verdachte zaken.
Mijn wens is dat zulke opdrachten er in blijven en in zijn geheel worden getoond. Dan zou ik liever wel goed voorbereide spellen zien dan laatste moment-werk. In balans met opdrachten met meer lagen, (dwz, keuzes of resultaten van groepen en opdrachten hebben invloed op een of meerdere andere opdrachten, of de consequenties worden pas later merkbaar;) namelijk ook leuk vind ik.
Spellen waaraan je meteen kunt zien dat ze op papier werkelijk fantastisch zouden kunnen werken, waar kosten noch moeite is gespaard om het voor elkaar te krijgen, met veel materiaal, die heel lang duren, maar die meteen verpest worden omdat de kandidaten er niks van bakken, omdat er vreselijk wordt genep-mold, waardoor het vreselijk is om aan te zoen, die hoeven van mij niet zo nodig meer.