Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 65587 keer)

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #80 Gepost op: 22-01-2025, 11:53:37 »
Ik benoem slechts feiten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pjotr1992

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #81 Gepost op: 22-01-2025, 11:59:24 »
Daarnaast is seizoen 21 toch ook in september opgenomen? Dus iets schuiven kan nog wel, al weet ik niet of dat voor het regenseizoen veel uit had gemaakt?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 22-01-2025, 12:10:30 »
Ik benoem slechts feiten.

Ik snap niet waarom, het ging over de weersomstandigheden in Cambodja en waarom ze niet op een ander moment zijn gegaan. Toen werden de bekende en onbekende NL'ers genoemd. Dat lijkt mij niet de reden.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 22-01-2025, 12:19:10 »
Ik weerleg gewoon met feiten dat er per se in januari gestart zou moeten worden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #84 Gepost op: 22-01-2025, 15:34:25 »
Ik heb de laatste twee posts verwijderd. Graag weer inhoudelijk verder vanaf nu.
...óf niet!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #85 Gepost op: 22-01-2025, 16:50:28 »
Dank, moderator, en laten we hoffelijk blijven  ;D ::hypocriet::

Mijn 50 centen
Of het nu met drie groepen letters uitbeelden is, met de hele groep naar een karaokebar, met z’n allen naar een mariachi-orkestje luisteren, in auto’s liedjes moet uitbeelden, binnen bepaalde tijd ijsjes naar het strand brengen, een puzzel oplossen met auto’s, moordenaartje spelen…. simpele opdrachten lenen zich vaak beter dan gecompliceerde onoverzichtelijke opdrachten (geld minen om een dienblad met munten omhoog te krijgen om zo kluisjes te kunnen openen voor een juiste sleutel om anderen te bevrijden) voor het observeren van gedrag en dynamiek, en daarmee speuren naar verdachte zaken.
Mijn wens is dat zulke opdrachten er in blijven en in zijn geheel worden getoond. Dan zou ik liever wel goed voorbereide spellen zien dan laatste moment-werk. In balans met opdrachten met meer lagen, (dwz, keuzes of resultaten van groepen en opdrachten hebben invloed op een of meerdere andere opdrachten, of de consequenties worden pas later merkbaar;) namelijk ook leuk vind ik.
Spellen waaraan je meteen kunt zien dat ze op papier werkelijk fantastisch zouden kunnen werken, waar kosten noch moeite is gespaard om het voor elkaar te krijgen, met veel materiaal, die heel lang duren, maar die meteen verpest worden omdat de kandidaten er niks van bakken, omdat er vreselijk wordt genep-mold, waardoor het vreselijk is om aan te zoen, die hoeven van mij niet zo nodig meer.

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #86 Gepost op: 23-01-2025, 17:10:33 »
Omdat nog niemand iets over de mensenrechtensituatie in Cambodja heeft gepost, wilde ik er toch een voorbeeld van noemen. Meer wil ik er trouwens niet over kwijt. Ik ben vooral benieuwd hoe jullie ertegen aankijken.

De Wie is de Mol?-clownshow is nu in het meest toeristische deel van het land neergestreken. In een deel van het gebied rond het wereldbekende tempelcomplex Angkor Wat (veelvuldig te zien in de leader) werd de bevolkingsdichtheid te hoog bevonden voor het massatoerisme:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2023/11/cambodia-angkor-wat-evictions-unesco/

"Cambodian authorities cruelly uprooted families who have lived in Angkor for several generations, forcing them to live hand to mouth at ill-prepared relocation sites."

Was het een bewuste keuze om hier te filmen? Of dicteerde de Cambodjaanse overheid de opnamelocaties?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #87 Gepost op: 23-01-2025, 18:24:25 »
Amethyst, dat is heftig om te lezen. Zelf kijk ik dit jaar met extra belangstelling naar de WIDM locaties, omdat ik in 2017 Phnom Penh en Siem Reap heb bezocht. In 2017 waren de toegangsprijzen voor Angkor nogal verhoogd; op zich logisch dat je als westerse toerist (veel) meer betaalt, maar wat mij niet lekker zat/zit: ik kreeg ook te horen dat die inkomsten eigenlijk niet worden geïnvesteerd voor mensen die in die omgeving woonden. En als ik die kennis toevoeg aan het verhaal uit jouw link, dan is die situatie voor omwonenden dus eigenlijk nog erger dan ik dacht. Dat is wel iets om somber van te worden.

Ook schrok ik toen van de heftige geschiedenis van Cambodja; het feit dat er zoveel mensen zijn vermoord in de jaren 70. Waarvan nog steeds de gevolgen merkbaar zijn en het vrij uitzonderlijk is als je een ouder iemand aantreft. Mijn verwachting was niet dat kandidaten bij Phnom Penh naar de Killing Fields zouden gaan of de voormalige Tuol Sleng gevangenis. Dat is ontzettend heftig. Maar op een of andere manier voelt het nu wel wat wrang dat er niks over (de geschiedenis van) het land wordt verteld. En eigenlijk valt (mede daardoor) zo'n losse opmerking van Gabriël (niet letterlijk overgenomen) mij in het verkeerde keelgat: 'Toen kwamen we in zo'n getto-achtig wijkje...' En dan door naar de karaoke. Dat wijt ik niet aan Gabriël, het is misschien wat onhandig gemonteerd.

Op mij komt het echt over dat een groepje BN'ers het in Cambodja het vooral gezellig heeft zonder dat er verdieping is in het land en de mensen. Dat vind ik schuren. En misschien is dat hypocriet vanuit mijn kant, aangezien WIDM ook in andere landen is opgenomen waarin mensenrechten worden geschonden; daar heb ik eigenlijk nooit veel over gezegd. Tot nu.

Ik ben van mening dat de mensenrechtensituatie zeker meegenomen mag worden in de landkeuze van WIDM. Sterker nog: ik heb tot nu toe dusdanig weinig teruggezien van Cambodja dat ik begin te denken dat je sommige opdrachten net zo goed op een geheime binnenlocatie in NL kunt opnemen.  :-X

Als het inderdaad zo is dat de overheid de locatie dicteert, kun je de vraag stellen: moet je hier wel filmen? Ik ben benieuwd hoe de makers hier tegenaan kijken. Het lijkt mij een lastige kwestie.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2025, 18:30:01 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 23-01-2025, 18:28:22 »
Dankje.
Dat schetst een iets minder mooi plaatje inderdaad.
 :(

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 23-01-2025, 18:42:46 »
Sinds seizoen 20 (China) weten we toch al dat de makers van WIDM wars zijn van politiek en de echte geschiedenis van een land?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 23-01-2025, 19:31:28 »
Je hebt wel een punt Tunnelgraver. Het is hier ook weleens benoemd: terecht ook.

Offline johan1973

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 23-01-2025, 20:00:11 »
Cambodja is een land met veel corruptie, nagenoeg geen ruimte voor oppositiepartijen en steeds meer afhankelijk van China.

Toch moet je m.i. zo’n land niet links laten liggen. Veel mensen zijn afhankelijk van het toerisme, vooral in de regio Siem Reap. Natuurlijk is het de elite en (veel buitenlandse) investeerders die veel aan het toerisme verdienen. Dat ga je op korte termijn niet tegenhouden.

Je ziet vooral Japan (bruggen), Zuid-Korea (wegen, bussen) geld steken in het land. Daar zitten goede initiatieven bij, al gaat veel geld nog steeds ook naar de corrupte elite.

De toekomst van het land ligt bij een jonge bevolking en verbetering en toegankelijk houden van het onderwijs. Dat geldt altijd voor arme landen. Ik heb wel jonge mensen ondersteund in het verkrijgen van onafhankelijkheid en bijvoorbeeld bij een vissersdorp bij Tonle Sap multivitamines gegeven. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar je mag de arme bevolking niet laten vallen.
Hoe uitzichtloos de situatie vaak ook is; hoop blijven houden op een mooie toekomst voor het Kingdom of Wonder.

Dat het WIDM-circus daar is geweest, zou ik niet willen afkeuren. Ze waren er (qua planning gedwongen) in het regenseizoen en kozen denk ik bewust voor luxere hotels: praktisch gezien voor de opnames van het programma, maar ook minder kans op straatberovingen (die komen er helaas voor). Ze zijn ook niet naar het prachtige oosten van het land geweest omdat daar een grotere kans is op malaria.

De route op zich vind ik zeer logisch. (In China was dat minder het geval, daar zijn ze mogelijk buiten 'gevoelige' regio's gehouden.) En de tempels bij Siem Reap zijn ook een logische locatie, daar gaat 95% voor naar Cambodja. Je gaat met zo’n groep denk ik niet naar het het veel minder bekende Koh Ker of een tempelgebied langs de grens met Thailand.

Ik ben juist blij dat ze voor Cambodja hebben gekozen. Het is een mooi land met lieve mensen.
Wat willen de kritische molloten dan? Een disclaimer van de productie, of aandacht voor wat de (argeloze) kijker (nog) niet te zien krijgt?

Johan (7 keer in Cambodja geweest, sinds 2009 nauw betrokken en veel boeken over het land gelezen)

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #92 Gepost op: 23-01-2025, 20:46:49 »
Dank voor je reactie als kenner van het land!

Ik denk dat altijd voor dit soort situaties geldt dat een land niet gelijk staat aan zijn regering. Ik gun de Cambodjanen het allerbeste, en kan de natuurpracht en lieve mensen ook goed onderscheiden van misstanden bij de overheid. De vraag is alleen of WIDM niet alsnog meehelpt met het oppoetsen van het imago van de Cambodjaanse overheid. Bij de meeste kijkers komt Cambodja nu in de kaartenbak als 'leuke vakantiebestemming' en niet bij de landen waar we kritisch op mogen/moeten zijn.

Ik vind dat een programma van de publieke omroep kritisch moet kijken naar waar het filmt en onder welke voorwaarden. Hoe scheef is het dat je met vier journalisten in Cambodja bent en dan op geen enkele manier de mensenrechten aankaart? Als je als WIDM dan toch naar dit soort landen gaat, moet je de grote reikwijdte van het programma ook gebruiken om mensen te informeren. Of je blijft gewoon dichter bij huis natuurlijk.

Want zoals sommigen al aangaven: de opdrachten in hun huidige vorm zijn amper locatiegebonden. Lees het opdrachtoverzicht eens na en beeld je in dat je niet weet waar dit seizoen zich afspeelt. Zijn het de Falklandeilanden, is het Flevoland? Zelfs karaoke, een Cambodjaans uitje bij uitstek, wordt gespeeld in een Westerse bar (in plaats van in privékamers) en verder niet van culturele duiding voorzien.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2025, 21:24:42 door Pac »
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 23-01-2025, 20:52:42 »
Ja, ik weet nog dat de kandidaten Jenga moesten spelen tijdens seizoen 19 in Colombia.
Ik zei toen al tegen mijn broer, toen we daar naar zaten te kijken: dit spel kun je net zo goed in een sporthal of buurthuis ergens in Nederland spelen....

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 23-01-2025, 23:55:56 »
Ja, ik weet nog dat de kandidaten Jenga moesten spelen tijdens seizoen 19 in Colombia.

Inderdaad.
En dan ook nog met een close-up van een voorhoofd erbij.  ;)

Op zichzelf vind ik Cambodja een prachtig land. Angkor Wat is waarschijnlijk het bekendst en spreekt tot de verbeelding. In die zin is het logisch dat je daar ook gaat filmen als je er bent. Het bericht dat Amethyst aankaart, is waarschijnlijk (en helaas!) geen uitzondering als je de mensenrechten met andere 'WIDM landen' vergelijkt. Maar dan is het ook belangrijk om je goed in te lezen en afwegingen te maken wat menselijk gezien, het beste is.

Anno 2025 zou er wel meer aandacht mogen komen voor het complete verhaal. Dat je niet alleen maar 10 mensen een spel ziet spelen (waar dan ook ter wereld), maar ook weet waar ze zijn.
En aanvullend punt: áls je dan naar een ver land gaat, omdat je dat mooi vindt (natuur, tempels, cultuur), laat dan vooral ook zien wat er mooi aan is. Dat mis ik echt.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2025, 23:58:43 door Tunneltelevisie »

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 24-01-2025, 00:04:06 »
Wat ik ook enorm mis zijn opdrachten waarbij de kandidaten moeten afzien. Ik herinner me dat ze in Canada destijds moesten slapen in een tentje in de kou, maar dat er in ruil voor geld uit de pot óók een plek in een luxe vakantieverblijf was. Dat was leuk, laat ze maar afzien. En een beetje onrust of jaloezie in de groep doordat eentje ten koste van de pot wat luxe voor zichzelf regelt, is ook leuk. Het is nu al heel lang een vakantiereis voor BN-ers met wat spelletjes erbij. Kan zoveel beter!

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 24-01-2025, 00:09:42 »
Wat ik ook enorm mis zijn opdrachten waarbij de kandidaten moeten afzien. Ik herinner me dat ze in Canada destijds moesten slapen in een tentje in de kou, maar dat er in ruil voor geld uit de pot óók een plek in een luxe vakantieverblijf was. Dat was leuk, laat ze maar afzien. En een beetje onrust of jaloezie in de groep doordat eentje ten koste van de pot wat luxe voor zichzelf regelt, is ook leuk. Het is nu al heel lang een vakantiereis voor BN-ers met wat spelletjes erbij. Kan zoveel beter!
Ja dit soort dingen mis ik ook echt, bovenop fysieke en uitdagende opdrachten. Dit maakt het een avontuur. Ze hoeven niet te lijden of zo, maar een schoolreisje met vijfsterrenhotels hoeft toch ook weer niet?

De BN'ers zullen er vast niet voor te porren zijn (hoewel ze wel aan Expeditie Robinson meedoen)
« Laatst bewerkt op: 24-01-2025, 00:11:15 door vickypollard »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #97 Gepost op: 24-01-2025, 09:43:35 »
GenZ en misschien nog daarna ook wel, zijn op de hoogte van de bloedige geschiedenis van de Rode Khmer. Wil niet zeggen dat Cambodja nog steeds vermeden zou moeten worden. Maar de Amnesty Int. berichten geven wel weer een schaduwkant weer van het land.
Er zijn 200 landen om te kiezen, het blijft mij verbazen dat ze niet dichter bij huis -dus minder uitstoot- kiezen en minder discutabele landen waar verschil arm-rijk zo groot is. Waar is de bodem? Bangladesh?
« Laatst bewerkt op: 24-01-2025, 15:12:28 door Mollem »

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 24-01-2025, 09:51:49 »
Hebben die verre landen ook weer niet te maken met de angst om gespot te worden? (overigens is dat wederom iets wat De Mol wel gewoon lukt, maar goed)

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 24-01-2025, 22:44:12 »
De BN'ers zullen er vast niet voor te porren zijn (hoewel ze wel aan Expeditie Robinson meedoen)

Aan de andere kant is dat natuurlijk anders, omdat meedoen aan ER een bepaalde verwachting met zich meebrengt.

BN'ers, en mensen in het algemeen, hebben door de jaren heen gewoon een ander beeld van WIDM gekregen, waar dat hele 'schoolreisje met vijfsterrenhotels' bij hoort. Afzien is natuurlijk interessantere TV, maar ik denk dat ze dat de deelnemers gezien het huidige imago van het programma niet meer aan willen doen.