Het was zoals altijd een plezier om naar te kijken, met mooie opdrachten op prachtige locaties. En alles schitterend in beeld gebracht en gemonteerd.
Maar een paar kritische punten/feedback voor de evaluatie:
- Zoals eerder uitgebreid beargumenteerd: stop met de dilemma's tussen persoonlijk voordeel en geld in de pot. Het werkt niet meer: kandidaten verkiezen ieder piepklein persoonlijk voordeel boven geld in de pot. Al was het maar om jezelf niet onverdacht te maken, zoals sommigen hier terecht stelden. Nu kun je zeggen: maar Nimrod koos vlak voor de finale toch voor 5000 euro ipv 2 pasvragen? Dat klopt, maar dat was de uitzondering die de regel bevestigt. Vlak voor de finale voelt het geld reëler, omdat je denkt het echt zelf te kunnen verdienen, terwijl het eerder echt abstract is, in tegenstelling tot pasvragen. Bovendien ging Nimrod er vervolgens direct uit en gaf hij aan spijt te hebben van z'n beslissing. Dus in een volgend seizoen zal een kandidaat in een vergelijkbare situatie óók voor het persoonlijk voordeel gaan en de 5000 euro laten schieten.
- In samenhang hiermee: stop met opdrachten waarbij kandidaten geld uit de pot kunnen spelen, wederom voor eigen gewin. Dit is inmiddels zo'n luie manier geworden om de pot flink omlaag te krijgen. Misschien was het ooit een spectaculaire twist, maar dat is het echt niet meer. Zodra zo'n opdracht wordt aangekondigd, denk ik vooral: oh nee, daar gaan we weer...
- Het mag qua sfeer allemaal wat spannender, op het scherpst van de snede. Ik ben blij de kandidaten een superleuke reis hebben gehad en het goed met elkaar konden vinden. En ik wil ook helemaal geen haat en nijd en kandidaten die elkaar niet mogen. Maar de focus gaat wat mij betreft nu teveel naar: we zijn allemaal beste vrienden, laten we samen knuffelen, of we drinken nog wat, lekker in het zwembad. Bij de mol past in mijn ogen ook een beetje een dreigende sfeer: er is een verrader in ons midden, je kunt niemand vertrouwen, dat werk.
- Voor een deel heeft dat ook met casting te maken. Zoals ik hier eerder al schreef: in vorige seizoenen spraken kandidaten elkaar soms wel eens fel aan op egoïstische keuzes of stomme beslissingen. Ik herinner me bijvoorbeeld Jolien die een keer uit de slof schoot. Dat fanatieke kandidaatgedrag miste ik nu. Risico is dat het dan allemaal te gezapig wordt.