Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?  (gelezen 10416 keer)

Offline MolFan1990

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?
« Reactie #120 Gepost op: 27-11-2025, 08:11:57 »
En als je als mol wel zou hebben mogen kiezen dan ging je het risico niet nemen dat de pot niet leeg ging, of geld uit de pot.
Dan stond je meteen voor altijd in het geheugen als de domste mol ooit.

Precies dit stukje is de reden waarom ik AM niet meer verdenk. Als Mol ga je never nooit het risico lopen dat er 3.000 EU in de pot kan komen, want dit kan nog steeds de uitkomst zijn (ook als je de koppels zelf hebt samengesteld). En precies wat je hierboven schrijft, je staat als Mol echt voor lul als er een positieve uitkomst had geweest voor de pot. Tevens wil je als Mol toch ook zélf direct verantwoordelijk zijn voor een lege pot? Alleen dan kan je het stempel 'supermol' verdienen wat mij betreft.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #121 Gepost op: 27-11-2025, 11:22:07 »
Alleen dan kan je het stempel 'supermol' verdienen wat mij betreft.
Mee eens. Ik heb AM toe nu toe sowieso nog heel weinig zien doen waarmee ze dit stempel zou verdienen.

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #122 Gepost op: 27-11-2025, 13:34:43 »
Eens. Ik heb AM en Sahill om deze met potlood doorgestreept.

Offline jokeJD

• Forumlid
« Reactie #123 Gepost op: 27-11-2025, 22:09:30 »
Ik vond de redenering van Jurre heel apart.
In gesprek met Loes:
Ik stem groen, want ik wil Sahil redden. Loes stemt rood, want die wil dat niet.
Dan weten we dus dat het niet unaniem gaat zijn. Om risico op potleegtrekken te verkleinen moeten we dan gaan we voor meerderheid rood, dus eliminatie.
Waarmee hij in de conclusie van het gesprek met Loes ineens volledig accepteert dat hij Sahil dus helemaal niet gaat redden.

Uitgaande hiervan zou hij de rest moeten overtuigen op rood te gaan. Hij is degene die weet dat het in de soep loopt als hij naar 'iedereen op groen' blijft sturen.

Maar dat doet hij niet, verborgen achter zijn empathie naar Sahil en AM. Dat hij zich ook in gesprek naar Nathan verbergt achter z'n empathie naar Sahil en AM is flauwekul, want dat boeit hem ook niet echt in de uitkomst van zijn gesprek met Loes.

Ik zie hier een vrij geniale aanpak van een mol die de pot leeg wil trekken.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #124 Gepost op: 27-11-2025, 22:52:29 »
Als t te opzichtig is is het niet echt geniaal. Gewoon super opvallend zoals hij al t hele seizoen doet

Het is ook opvallend dat hij in de tram Sahil opschrijft als mol (en die foto was goedgekeurd dus hij zit op sahil)… Die hij overigens ook nog eens aan iedereen liet zien
.. en hem opeens wil redden.

Waarom wil je de mol redden  ::rofl::

Jurre doet gewoon veel te raar om de mol te zijn. Hij wil echt heel erg graag dat iedereen hem verdenkt.. a la Roos. Irritant gewoon

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 27-11-2025, 23:04:04 »
Dat Loes tegen Merel liegt dat zij en Jurre voor rood zouden gaan, kan als een molactie worden uitgelegd, maar even goed als een poging een meerderheid voor rood te behalen, wat eerder een kandidaatse actie zou zijn.

Vanmiddag de onderhandelingen terug gekeken en dit vind ik ook vreemd. Loes zegt in haar gesprek met Jurre al. " We zijn allemaal geneigd om te zeggen: Ik wil dat de eliminatie doorgaat". Ze stuurt hier al aan op rood en liegt vervolgens nog eens in haar gesprek met Merel dat zij en Jurre voor rood gaan. Het lukt haar niet om Jurre en Merel mee  te krijgen maar ze stuurt aan op een meerderheid voor eliminatie gaat door. Wat ze uiteindelijk gestemd heeft is niet duidelijk maar ze weet dat Jurre voor groen gaat en Merel, Nathan en Kim ook. De enige die geheimzinnig doet over haar stem is Kim. Ze spreekt steeds twijfel uit over het te behalen resultaat en kiest niet duidelijk. Alleen onder dwang van Merel waarna Kim in een biecht zegt nog geen keuze te maken......

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 28-11-2025, 08:38:16 »
Vanmiddag de onderhandelingen terug gekeken en dit vind ik ook vreemd. Loes zegt in haar gesprek met Jurre al. " We zijn allemaal geneigd om te zeggen: Ik wil dat de eliminatie doorgaat". Ze stuurt hier al aan op rood en liegt vervolgens nog eens in haar gesprek met Merel dat zij en Jurre voor rood gaan. Het lukt haar niet om Jurre en Merel mee  te krijgen maar ze stuurt aan op een meerderheid voor eliminatie gaat door. Wat ze uiteindelijk gestemd heeft is niet duidelijk maar ze weet dat Jurre voor groen gaat en Merel, Nathan en Kim ook. De enige die geheimzinnig doet over haar stem is Kim. Ze spreekt steeds twijfel uit over het te behalen resultaat en kiest niet duidelijk. Alleen onder dwang van Merel waarna Kim in een biecht zegt nog geen keuze te maken......

Mijn gevoel zegt dat Loes op rood heeft gestemd, en dat Mol Nathan (die als laatste mocht stemmen) groen heeft gestemd, wetende dat er al een rode stem in de pocket was. Of de editors hebben de volgorde van het stemmen gewijzigd, maar het lijkt me dat degene die als laatste mocht stemmen, het meest verdacht is. In ieder geval iedereen die ná Loes gestemd heeft is verdacht in deze.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 28-11-2025, 09:26:22 »
Ik zou het wel heel sneu vinden als de mol als laatste mocht stemmen én daarbij op de hoogte werd gebracht van wat er voor hem/haar aan stemmen is uitgebracht. Dan hadden die hele onderhandelingen dus geen enkele zin.
Ik zou het zo als mol niet eens wíllen, dan is er geen spelelement meer

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 28-11-2025, 09:38:16 »
Ik zou het wel heel sneu vinden als de mol als laatste mocht stemmen én daarbij op de hoogte werd gebracht van wat er voor hem/haar aan stemmen is uitgebracht. Dan hadden die hele onderhandelingen dus geen enkele zin.
Ik zou het zo als mol niet eens wíllen, dan is er geen spelelement meer

Ik snap wat je bedoelt, maar toch gaat het vaak wél zo. De Mol wordt in vrijwel alle seizoenen geholpen, en niet alleen op deze manier. Je kan je afvragen of er überhaupt een opdracht in moet zitten waarbij het mogelijk is om de pot leeg te trekken. Of van die veiling opdrachten waarbij je van tevoren al kan invullen dat er een substantieel bedrag uit de pot gespeeld wordt.

Daarom wordt ik ook zo moet van de uitspraak: "de beste mol ooit", die standaard ieder jaar weer terugkomt.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 28-11-2025, 10:24:06 »
En wat als kandidaat Loes geen risico wilde lopen en gewoon een medekandidaat naar huis wilde. Zelf had ze immers al groen.  Kiezen voor rood betekende ook zo weinig mogelijk geld uit de pot. Zo aansturen op rood in beide gesprekken is onmols.

Het kan maar zo zijn dat ze geswitscht is naar groen omdat rood niet haalbaar leek en daar nu achteraf spijt van kreeg omdat er maar één rode kaart was en de ogen  nu op haar gericht zullen zijn.

Veel verdachter vind ik Kim. Iedereen spreekt zich uit voor een kleur behalve Kim. Na het gesprek met Merel zegt ze:"Ik had besloten dat ik nog geen keuze zou maken...tot ik de volgende gesprekspartner had gesproken". Na het gesprek met Nathan zegt ze:"Ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft.Ik ga daar niet tussen staan.Dan doe ik dat ook",

Tijdens de gesprekken benadrukt ze steeds dat er een mol in het spel zit en unanimiteit niet mogelijk is.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #130 Gepost op: 28-11-2025, 10:28:23 »

Het kan maar zo zijn dat ze geswitscht is naar groen omdat rood niet haalbaar leek en daar nu achteraf spijt van kreeg omdat er maar één rode kaart was en de ogen  nu op haar gericht zullen zijn.

Je wil als kandidaat toch juist dat de ogen op jou gericht zijn? Dus dat zou n voordeel zijn als Loes kandidaat is niet een “spijt” situatie.
Spijt van de pot misschien maar niemand leek t te boeien

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 28-11-2025, 10:28:42 »
Wat me ook opvalt is dat er in het programma aangegeven wordt dat je kunt beredeneren wie die ene is die rood stemt. Hier las ik dat ook, maar eerlijk: dat kan toch niet. Het blijft altijd een gok wie gelogen heeft. Iedereen kan om welke reden dan ook op het laatste moment switchen. Dat zagen we in IJsland ook..

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 28-11-2025, 10:29:38 »
Veel verdachter vind ik Kim. Iedereen spreekt zich uit voor een kleur behalve Kim. Na het gesprek met Merel zegt ze:"Ik had besloten dat ik nog geen keuze zou maken...tot ik de volgende gesprekspartner had gesproken". Na het gesprek met Nathan zegt ze:"Ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft.Ik ga daar niet tussen staan.Dan doe ik dat ook",

Tijdens de gesprekken benadrukt ze steeds dat er een mol in het spel zit en unanimiteit niet mogelijk is.

Ik denk dat je juist als Mol een keuze in je hoofd hebt, en hier het voortouw in wilt nemen. Als Mol ben je immers het meest gebaat bij de keuze voor groen. Daardoor vind ik Kim juist minder verdacht.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 28-11-2025, 11:01:24 »
Natuurlijk weet je als mol waar je op uit wil komen. Kim trof 2 gesprekspartners die sowieso voor groen zouden gaan. Daar hoefde ze geen moeite voor te doen. Ze ging (onder druk) akkoord dat Merel zou doorgeven dat beiden voor groen zouden gaan dus dat zou in de andere gesprekken  verder komen. Pas daarna in een biecht zei ze dat ze besloten had nog geen keuze te maken. Het kan zijn dat dit de edit haalde om Kim verdacht te maken maar opvallend is wel dat we haar keuze niet horen. Door deze tactiek te gebruiken kan ze achteraf ook zeggen:"Zie je wel, ik zei het toch",  ;D Dat deed ze in de vorige opdracht ook bij Merel.

Tijdens het gesprek met Nathan maakte ze Merel wederom verdacht. Dat is inmiddels de derde keer dat ze Merel openlijk verdacht maakt.:  De eerste keer was na de opdracht in het leslokaal waar ze Merel
's avonds aan tafel in de groep aansprak  over het feit dat Merel ineens weg was.

Waarom zou je dat als kandidaat doen?

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 28-11-2025, 11:11:26 »
Natuurlijk weet je als mol waar je op uit wil komen. Kim trof 2 gesprekspartners die sowieso voor groen zouden gaan. Daar hoefde ze geen moeite voor te doen. Ze ging (onder druk) akkoord dat Merel zou doorgeven dat beiden voor groen zouden gaan dus dat zou in de andere gesprekken  verder komen. Pas daarna in een biecht zei ze dat ze besloten had nog geen keuze te maken. Het kan zijn dat dit de edit haalde om Kim verdacht te maken maar opvallend is wel dat we haar keuze niet horen. Door deze tactiek te gebruiken kan ze achteraf ook zeggen:"Zie je wel, ik zei het toch",  ;D Dat deed ze in de vorige opdracht ook bij Merel.

Tijdens het gesprek met Nathan maakte ze Merel wederom verdacht. Dat is inmiddels de derde keer dat ze Merel openlijk verdacht maakt.:  De eerste keer was na de opdracht in het leslokaal waar ze Merel
's avonds aan tafel in de groep aansprak  over het feit dat Merel ineens weg was.

Waarom zou je dat als kandidaat doen?

Ik begrijp wat je zegt, ik denk persoonlijk dat ze Kim geprobeerd hebben verdacht te maken in de edit, om de aandacht bij de échte mol weg te houden. Je zou als kandidaat ook een andere kandidaat verdacht kunnen maken om zo toch de verdenking op jou te krijgen (want dat is precies wat een Mol zou doen toch? Een ander verdacht maken). Het kan dus ook omgekeerde psychologie zijn.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 28-11-2025, 12:31:31 »
Het zal vast allemaal al zijn samengevat, maar heb zelf ook nog een overzichtje (weinig tijd gehad deze week)

En nog wat screenshots bij de brievenbus
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #136 Gepost op: 28-11-2025, 12:36:50 »
wederom dank! altijd superwelkom die overzichten   ::ok::

Ik verwacht ook dat Loes voet bij stuk heeft gehouden en rood heeft gestemd, de mol is ingelicht en groen kon kiezen. Als de volgorde van stemmen in de edit is gelaten kan alleen Nathan dat hebben gezien. Daar zou je aan kunnen twijfelen...

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 28-11-2025, 12:49:44 »
Wat bij deze screenshots opvalt is dat bij iedereen de kaartjes rood en groen gelijk liggen, behalve bij Nathan, daar ligt het ene rijtje meer naar voren dan het andere. Signaal voor de mol?
« Laatst bewerkt op: 28-11-2025, 12:51:58 door tureluurs »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 28-11-2025, 13:07:44 »
Het zou ook een slimme actie kunnen zijn (mits de volgorde niet klopt in de edit). Alvast seinen naar de volgende kandidaat welke kaart je hebt gepakt. (rechter stapel ligt inderdaad meer verschoven).

Hoeft verder niets te betekeken, maar het valt me ook op dat we bij Jurre de kaart niet zien vallen (net weg geknipt) en bij Nathan de hand helemaal niet boven de bus zien. Zou kunnen dat het misschien te duidelijk in beeld kwam en daarom niet in de edit terecht kwam.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #139 Gepost op: 28-11-2025, 23:31:09 »
Ik zit ook nog even door te broeden op Loes haar tactiek.
Mol Nathan zou moeten blijven liegen/ontkennen tot in het oneindige dat hij rood zou hebben gekozen vanwege zijn volle openbaar verkondigde intentie voor groen te gaan.
Mol Loes kan haar rode keuze nog enigszins verdedigen omdat ze in de gesprekken dat voornemen ook heeft genoemd...