Auteur Topic: Tour de France  (gelezen 5047 keer)

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tour de France
« Reactie #20 Gepost op: 7-07-2003, 21:20:59 »

Voor de echte wielerfanaten: wie weet wat "de peer van polleke was?"

[lozeopmerking]Zoiets als de fiets van Piet van pa?[/lozeopmerking]
Het staat niet op internet ;) bij Google.








Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re:Tour de France
« Reactie #21 Gepost op: 8-07-2003, 09:46:04 »
Ik zou het moeten weten. In welk jaar is dat gezegd jos?








Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #22 Gepost op: 8-07-2003, 12:00:44 »
Toen was je nog niet geboren, LC, tenminste: als ik je profiel mag geloven.

In 1978 lag de Belg Michel Pollentier voorop in de etappe naar de Alp d'Huez, de etappe die in de twee jaar daarvoor door achtereenvolgens Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper was gewonnen.

Michel Pollentier kwam ook als eerste over de streep, maar moest toen naar de dopingcontrole. Deze dacht Polleke (zoals hij ook weleens werd genoemd in het peloton) handig te omzeilen, door via een ingenieus systeem "schone" urine af te leveren. Het verhaal gaat, dat die van zijn vrouw afkomstig was.

Deze urine was verborgen in een peervormig reservoir onder 1 van zijn oksels, en werd via slangetjes naar de meest logische plaats geleid. Het leek dus alsof hij deze zelf aan het produceren was, om het op een nette manier uit te drukken.

Helaas voor Polleke: de dopingcontroleurs ontdekten het bedrog, en Polleke werd uit de koers genomen, waarop Hennie Kuiper vanachter de groene tafel zijn tweede overwinning op de Alpe d'Huez kreeg toegewezen. Heeft hij wel de kussen van de rondemiss moeten missen.

Gerard Cox heeft  er een meesterlijke conference over gemaakt. Welke van de twee versies (de conference, of de werkelijke gebeurtenis) het eerste was, en wie zich dus door wie heeft laten inspireren, daar kan ik dus niet achter komen. Grappig is alleen, dat in de conference de hoofdpersoon Polleke heet.

Het ging zo: de eerste helft van deze conference verliep hetzelfde als het bovenstaande verhaal. Wielrenner Polleke won na zware inspanning de wedstrijd, en moest naar de doping-controle.

Vervolgens ging de dopingarts de urine eens aan een nauwgezet onderzoek onderwerpen, en riep toen Polleke bij zich in zijn spreekkamer.

De dopingarts zei Polleke dat hij hem ging gelukwensen. Antwoord van de zichtbaar opgeluchte Polleke: " dus er is geen spoor van doping ontdekt?"

Waarop de doping-arts hem een handdruk gaf, en zei: "Als ik u was, zou ik mijzelf de komende maanden eens ontzien".

Polleke snapte er niets van, en vroeg wat er aan de hand was. Waarop de dopingarts zei: "Ge gaat een kind bekomen!!!!!!"








« Laatst bewerkt op: 8-07-2003, 12:16:52 door bodejosm43 »

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re:Tour de France
« Reactie #23 Gepost op: 8-07-2003, 12:22:17 »
Mijn profiel klopt helemaal. Ik was in 1978 nog lang niet geboren.








Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re:Tour de France
« Reactie #24 Gepost op: 8-07-2003, 15:48:13 »

In 1978 lag de Belg Michel Pollentier voorop in de etappe naar de Alp d'Huez, de etappe die in de twee jaar daarvoor door achtereenvolgens Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper was gewonnen.

Pollentier was daarenboven drager van de bolletjestrui als leider van het bergklassement.Die was de jaren daarvoor gemonopoliseerd door Lucien Van Impe,winnaar van de Tour in 1976 en 6x winnaar van het bergklassement én rivaal van Pollentier,wat een extra pigment én motivatie was voor Pollentier.
Ongelukkigerwijze heeft Polleke Peer het spel zeer onhandig gespeeld, mede door zijn onervarenheid in zulke dopingtesten.
Het verhaal gaat dat hij vooraf in het hotel zijn 'nepplas'heeft uitgeprobeerd met ploegmaat Marc Demeyer in de rol van Tourdokter,en dat die hem moeiteloos wist te ontmaskeren.
Ze hebben het scenario dan nog wat verbeterd en uiteindelijk toch beslist om er mee door te gaan.Maar tijdens de controle op Alpe d'Huez was Polleke zo nerveus dat hij er volgens de Tourdokter een zeer aparte 'stijl' op nahield,wat leidde tot een gezonde dosis achterdocht bij deze laatste. Wat uiteindelijk nefast was voor de feestvreugde bij Polleke & co.

Dat het nepstaal afkomstig zou zijn van zijn vrouw is mij totaal onbekend. De versie die in Vlaanderen het meest aangenomen wordt is die waarbij de soigneur van Pollentier als leverancier wordt aangeduid.







En niets lijkt wat het is...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #25 Gepost op: 8-07-2003, 21:28:02 »
Het leukste moment vandaag, vond ik toch ook het merkwaardigste moment. Ik heb nog nooit gezien, dat een passagier (medewerker van de ploeg) de teennagels gaat knippen van een op dat moment volop in koers zijnde renner, in dit geval Josep Beloki van de ONCE-ploeg. ::)

Ik vraag me niet eens af of zoiets wel mag, of het wel reglementair is. En als het dat niet is, verdient deze aktie absoluut geen straf. Het gaat me gewoon om het staaltje acrobatiek dat zowel Beloki als de nagelknipper hebben laten zien. Een moment om bij het sportoverzicht 2003, op het eind van het jaar nog eens terug te zien. ;D

Maar, groeien de nagels van een wielrenner dan werkelijk zo hard, dat er 's morgens nog niet te merken is dat die te lang zijn? ??? ??? ???








Offline Giorgio

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is dé Giorgio?
Re:Tour de France
« Reactie #26 Gepost op: 8-07-2003, 22:01:29 »
Doen jullie nog mee aan een pool ofzo?







Eindelijk...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #27 Gepost op: 9-07-2003, 07:12:55 »
Gelegenheden genoeg, zou ik zeggen, pools worden dacht ik toch gemaakt en ingevuld voordat de tour van start gaat?








Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re:Tour de France
« Reactie #28 Gepost op: 9-07-2003, 18:18:55 »
Eén van de prachtigste verhalen over de Tour werd verteld door één van Vlaanderens beste wielercommentatoren en ex-wielrenner Fred De Bruyne. Het verhaal betreft de eerste Zuidamerikaanse deelnemer aan de Tour.
De naam ontgaat me en ook de nationaliteit ( ik dacht aan een Peruaan,maar dat is niet zeker)maar zijn deelname dateert uit de periode tussen de 2 oorlogen.
De man had in zijn thuisland van de heroïek en het drama van de Tour gehoord en hij wou absoluut deelnemen.Het was de periode van de landenploegen, en hij slaagde er in, dankzij financiële en politieke steun uit zijn familie, van zichzelf te laten afvaardigen als vertegenoordiger van zijn land. De Tourdirectie zag dat als een prachtige promotie, vooral ook omdat destijds de Tour absoluut niet de uitstraling had zoals nu. Geen TV,soms radio, maar vooral kranten die het nieuws uit de Tour etaleerden.
De man mocht dus deelnemen en gooide zich heldhaftig maar totaal onvoorbereid in die grote onbekende strijd.
Nu moet je weten dat destijds iedereen voor zichzelf moest zorgen.Volgwagens,soigneurs, mecaniciens e.d. bestonden gewoonweg niet.
Als je lek reed moest je zelf zien dat je je band hersteld kreeg.
Zo zijn er nog prachtige verhalen o.a. over Sylveer Maesdie tijdens de rit Bordeaux-St.Etienne ( zo'n 500 km !) zijn kader brak,een uur te voet moest gaan tot het volgende dorp,daar een smid optrommelde om zijn kader terug aan elkaar te smeden, terug vertrok met enkele uren achterstand en de etappe nog won met 1uur en drie kwartier voorsprong.

Maar terug naar onze vriend.
Tijdens de eerste etappe ging hij er als een hazewind van door en fietste al snel een halfuur voorop.
Maar na een tijdje kreeg hij dorst en aan mondvoorraad had hij niet gedacht.
Hij stopt dus aan de kant en maakt met gebaren aan een lokale landbouwer duidelijk dat hij wil drinken.
Die landbouwer geeft hem, zich van geen kwaad bewust, een flinke kruik van zijn beste landwijn.
Onze vriend, die nog nooit wijn gedronken had en zich dus ook niet bewust van de mogelijke gevolgen er van, ledigde gulzig en snel de kruik en dronk er vervolgens met smaak nog een tweede uit.
Dan toog hij dapper weer op pad, maar weldra merkte hij dat de wegen plots merkbaar smaller werden, de bomen verdubbelden en de heuvels in de verte vertroebelden.
Niet wetende wat hem overkwam slingerde onze vriend verder langs 's Heerens wegen tot hij ten val kwam.
In de volle overtuiging dat hij eervol ging sterven voor volk en vaderland vleide hij zich neder onder het lover van één van de veeeele bomen en zijn ogen gingen vredig toe.

Enkele uren later gingen ze tot zijn eigen grote verbazing terug open en sterk gemotiveerd door dit hemelse mirakel ging hij terug op pad.Hij fietste terug als in zijn beste jaren en gaf er een serieuze lap op. Tot hij op een bepaald moment aan zijn linkerzijde enkele mannen bemerkten die hem nogal eigenaardig bekeken en hem even later met de motorfiets inhaalden en hem deden stoppen.
Uit hun verhaal kon onze vriend opmaken dat ze wilden dat hij terug reed van waar hij gekomen was.Rare kerels toch, die Fransen.
In opperste vertwijfeling deed hij dat maar en fietste verder in de hem aangewezen richting,passeerde eerst de landbouwer en vervolgens zijn laatste rustplaats en enkele uren later bereikte hij een controlepost waar ze hem vol blijdschap ontvingen want niemand wist waar die dwaze Zuidamerikaan was gebleven....







« Laatst bewerkt op: 9-07-2003, 18:39:57 door Baziel Flauwtie »
En niets lijkt wat het is...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #29 Gepost op: 18-07-2003, 17:33:36 »
Geweldig leuk om te zien, dat iemand die zo ongeveer door alles en iedereen werd afgeschreven, vandaag de tijdrit heeft gewonnen. Zoals Jan Ullrich zojuist zelf al zei: de highlights van DEZE Tour de France (4 zware dagen in de Pyreneeën) moeten nog komen. Het maakt de Tour dit jaar gewoon minder saai, omdat alle lijstjes met voorspellingen overal waar op de uitslagen wordt gegokt, in de prullenmand kunnen verdwijnen.

Zou Lance Armstrong vandaag alleen maar een minder goede dag hebben gehad? Ik denk het niet, want als hij echt de vorm zou hebben gehad van de voorgaande jaren, dan had hij nu nog steeds vele minuten voorsprong op zijn naaste concurrenten gehad. Nu zijn het slechts 34 seconden.

Vergeet niet dat je de Tour op 1 seconde kunt winnen, maar ook verliezen!!!!!!! 34 seconden in de bergen, dat is in meters niet zoveel. Op het vlakke is dat uiteraard vele honderden meters.








Offline Timss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Tour de France
« Reactie #30 Gepost op: 20-07-2003, 19:17:25 »
De tour jahoor die volg ik elke dag








Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #31 Gepost op: 20-07-2003, 23:05:18 »
Das fijn om te horen dan.








Offline Avron

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Voor wie valt het doek?
Re:Tour de France
« Reactie #32 Gepost op: 21-07-2003, 00:09:18 »
Haha, hele lange verhalen hier en Timss komt met een klein berichtje.

Wat ik ook een mooi verhaal vond, dat hoorde ik op de radio, dat een wielrenner 20 min, voorsprong had op het peloton. Vervolgens pakte hij een fles wijn dronk die leeg, viel onder een boom in slaap en fietste vervolgens het peloton tegemoet. Ik ben de naam van deze renner vergeten.







Toch bedankt!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #33 Gepost op: 21-07-2003, 00:33:34 »
ZAAF, is de naam van de goede man, afkomstig uit Marokko, of in ieder geval Noord-Afrika.

Ergens in de jaren 50 moet dat geweest zijn. Toen was jij en Timms nog niet geboren, je ouders waarschijnlijk evenmin, en ik ook niet.

Het is een verhaal, dat tot de legendes van de tour behoort, maar Jean Nelissen vertelt het alsof hij er zelf bij is geweest.








Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Tour de France
« Reactie #34 Gepost op: 21-07-2003, 12:49:29 »
Jean Nelissen is een echte fanatiekeling. Die man is gewoon in een woord geweldig...







Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Timss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Tour de France
« Reactie #35 Gepost op: 21-07-2003, 19:55:02 »
Vandaag geen tour de france gezien.
wel jammer want het is erg spannend.
En dit was een mooie etappe!!!!
Ik ben wezen zwemmen vandaar.
Toen ik terug kwam was het net afgelopen.
Khad van teletekst begrepen dat Lance Armstrong dit keer de etappe heeft gewonnen Mayo daarna op 40 seconden en daarna kwam Ullrich.
Viel me dan nog mee van Boogerd 21e.
En de rest van de Nederlanders ach wat zal ik er van zeggen, ze hebben het weer erg slecht gedaan.
De valpartij van Armstrong die achter een zakje bleef haken dat had ik niet verwacht. Mayo viel vervolgens over hem heen. Maar wat me nog het meest verbaasde beiden hadden niks. Alleen dan Armstrong met zijn kapotte elleboog. Beiden vielen snoeihard op het asvalt, maar ze fietsen gewoon door en werden vervolgens 1e en 2e. knap hoor van zulke renners.
Als je zag wat er met Beloki gebeurde daar word je ook niet vrolijk van. Beloki een favoriet een rivaal van Armstrong die zo de tour moet beeindigen. Das triest.

Erg jammer dat ik deze spannende etappe niet heb kunnen zien.  :'(
Morgen is het een rustdag.
Maar daarna kijk ik natuurlijk weer

greetzz










Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tour de France
« Reactie #36 Gepost op: 14-02-2004, 23:24:12 »
Marco Pantani dood aangetroffen in zijn woning.

Tot mijn grote schrik meldde LC in de chat vanavond dat de winnaar van de editie van 1998 is overleden. Doodsoorzaak moet op dit moment nog worden vrijgegeven.

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re: Tour de France
« Reactie #37 Gepost op: 15-02-2004, 10:37:14 »
Het is waarschijnlijk zelfmoord, Jos. Er zijn verdovende middelen naast hem aangetroffen. Dus het is waarschijnlijk een overdosis. Maandag wordt de doodsoorzaak onderzocht.

Het was een beetje te verwachten want hij was na de doping-schandalen ingestort en kwam 20 kilo aan en leidde aan depresies. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar zeker omdat ik hem nog heb zien rijden en vroeger een groot fan van hem was en zelfs nog een foto ergens heb, zal ik hem nog altijd in mijn gedachten houden.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tour de France
« Reactie #38 Gepost op: 15-02-2004, 11:26:04 »
Wat je hier dus altijd ziet: iemand die veel succes heeft op het sportieve vlak, indruk maakt door zijn manier van klimmen, wordt in twijfel getrokken. In 1999 wordt hij in de roze leiderstrui uit de Giro gehaald, een beslissing die een rechter pas jaren later ongedaan heeft gemaakt.

Zijn naam wordt door het slijk gehaald, en of beschuldigingen nu wel of niet terecht zijn: altijd en overal wordt de naam Pantani in twijfel getrokken.

Nu hij dood is schreeuwt iedereen moord en brand: Cippolini zegt: een groot verlies voor de wielersport. Ik krijg hier een heel akelig gevoel bij. Hadden ze hem toen een beetje in zijn waarde gelaten, en hem niet zo hard aangepakt, was het misschien niet bergafwaarts met hem gegaan.

Je kunt niet zeggen of hij dan nu nog geleefd had. Ik krijg er echter een dubbel gevoel bij, als ze hem nu de hemel in gaan prijzen. Als men vindt dat het een groot sportman was, had men dat TOEN moeten zeggen, niet pas na zijn dood.

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: Tour de France
« Reactie #39 Gepost op: 15-02-2004, 13:55:45 »
Mario Cippolini en Stefano Garzelli vonden hem te vergelijken met Coppi, maar die was wel iets groter....van de beelden die ik tenminste heb gezien
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!