Auteur Topic: Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?  (gelezen 5499 keer)

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #20 Gepost op: 11-04-2002, 15:16:40 »
jullie moeten dringend eens topic interessante links doornemen  ;) daar staat nl een link naar een woordenboek vlaams<--->ndl

hier de resultaten als je zoekt op "zulle"

Vlaams woord      Nederlands woord  
zulle!                 Hoor (je)!  
zulle (zn)            dorpel  

het klopt nog ook ;)

maw "ben ik ook mee eens zulle" = "ben ik mee eens hoor"

groeten
vlaming








« Laatst bewerkt op: 11-04-2002, 15:18:37 door vlaming »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Kenner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The one and only
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2002, 15:18:45 »

jullie moeten dringend eens topic interessante links doornemen  ;) daar staat nl een link naar een woordenboek vlaams--->ndl

hier de resultaten als je zoekt op "zulle"

Vlaams woord      Nederlands woord  
zulle!                 Hoor (je)!  
zulle (zn)            dorpel  

het klopt nog ook ;)

maw "ben ik ook mee eens zulle" = "ben ik mee eens hoor"

groeten
vlaming



Verklaart een hoop :D

MvG,  Kennz







Adverteren onder de posts van Kenner? Bel nu voor een gratis offerte : 0800-BELKENNER (of mail bij geen gehoor) en vraag naar Kenner

aggie

  • Gast
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #22 Gepost op: 11-04-2002, 15:20:25 »
Vlaming, het woord dorpel is ook niet al te bekend in Nedrland. Volgens mij is dat drempel. Maar dat zul je wel niet bedoeln als je zulle zegt ;)








Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #23 Gepost op: 11-04-2002, 15:21:43 »
ja, dorpel ken ik ook al niet... maar bedankt voor je vertaling, weer een buitenlands woord erbij geleerd :)







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #24 Gepost op: 11-04-2002, 15:25:04 »

Vlaming, het woord dorpel is ook niet al te bekend in Nedrland. Volgens mij is dat drempel. Maar dat zul je wel niet bedoeln als je zulle zegt ;)



klopt.....Tsja een dorpel ,wordt hier ook niet veel gebruikt zulle (zelfde betekenis wel).....maar zulle dus wel, maar dan vnl in een gesprek.

cheers
vlaming







nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #25 Gepost op: 11-04-2002, 17:38:40 »
Aha, weet ik ook eindelijk wat dat 'zulle' betekend! Ik vind 't eigenlijk wel 'n leuk woord, veel leuker dan dat 'hoor' van ons. Ik denk dat ik 't ook maar ga gebruiken!  ;)

Ben erg blij dat wij hier in Limburg ook 'n mooie taal hebben, veel mooier dan dat lelijke Nederlands!  :)








Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #26 Gepost op: 11-04-2002, 18:55:12 »

Ben erg blij dat wij hier in Limburg ook 'n mooie taal hebben, veel mooier dan dat lelijke Nederlands!  :)


hier in belgisch limburg zingen ze nogal, doen ze dat over de grens ook? ik bedoel er nix slecht mee, integendeel leuk taaltje en leuke mensen

ciao
vlaming







nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline imka

  • Forumlid
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #27 Gepost op: 11-04-2002, 19:09:47 »




"ben ik ook mee eens zulle" = "ben ik mee eens hoor"


wij zouden zeggen "ben ik ook mee eens zenne"








Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #28 Gepost op: 11-04-2002, 19:12:21 »
ik dacht het nog te schrijven, zenne kan ook....maar deed het maar niet omdat zenne het niet in het online woordenboek VL<->NDL staat







nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #29 Gepost op: 11-04-2002, 19:24:37 »

hier in belgisch limburg zingen ze nogal, doen ze dat over de grens ook? ik bedoel er nix slecht mee, integendeel leuk taaltje en leuke mensen


Geen idee of de Hollanders vinden dat wij Limburgers zingen, ik ben 't nu eenmaal gewend en vindt 't heel normaal. Bijna iedereen praat hier 'plat' tegen elkaar, zoals wij dat zo noemen.  :)

Moet ik 'ns eigenlijk een van die Hollanders (lees: bijna iedereen behalve ovide en ikke) 'ns vragen hoe ze ons taaltje vinden klinken.

Maar we beginnen weer 'ns erg van 't onderwerp af te dwalen. Sorry mods!  ;)








Offline Kenner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The one and only
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #30 Gepost op: 11-04-2002, 19:34:37 »

Geen idee of de Hollanders vinden dat wij Limburgers zingen, ik ben 't nu eenmaal gewend en vindt 't heel normaal. Bijna iedereen praat hier 'plat' tegen elkaar, zoals wij dat zo noemen.  :)

Moet ik 'ns eigenlijk een van die Hollanders (lees: bijna iedereen behalve ovide en ikke) 'ns vragen hoe ze ons taaltje vinden klinken.

Maar we beginnen weer 'ns erg van 't onderwerp af te dwalen. Sorry mods!  ;)


Rowen hehe klinkt altijd wel leuk  ;D

MvG , Kennz







Adverteren onder de posts van Kenner? Bel nu voor een gratis offerte : 0800-BELKENNER (of mail bij geen gehoor) en vraag naar Kenner

Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #31 Gepost op: 11-04-2002, 19:42:18 »
Nog even verder afdwalen. Ik als Limburger wil hier ook iets over zeggen. Ik denk dat ze in Belgisch Limburg ongeveer hetzelfde praten als in Ned. Limburg.
Hier vlak bij over de grens (Maasmechelen, Lanaken, Maaseik) praten ze hetzelfde als bij ons. Bij Han praten ze weer een beetje anders (het dialect dan), maar wij kunnen elkaar wel verstaan (en uitlachen  ;D).
Hollanders praten volgens ons hard en heel direct.


(Dit was een lesje in Nederlandse volkcultuur, de volledige cursus junt u bestellen via Teleac)








Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

aggie

  • Gast
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #32 Gepost op: 11-04-2002, 19:53:20 »

Nog even verder afdwalen. Ik als Limburger wil hier ook iets over zeggen. Ik denk dat ze in Belgisch Limburg ongeveer hetzelfde praten als in Ned. Limburg.
Hier vlak bij over de grens (Maasmechelen, Lanaken, Maaseik) praten ze hetzelfde als bij ons. Bij Han praten ze weer een beetje anders (het dialect dan), maar wij kunnen elkaar wel verstaan (en uitlachen  ;D).
Hollanders praten volgens ons hard en heel direct.


(Dit was een lesje in Nederlandse volkcultuur, de volledige cursus junt u bestellen via Teleac)


Maar je vergeet:

de brabanders,
de achterhoekers,
de drentenaren,
de friezen,
de groningers,
de zeeuwen, ga maar door...

Die noemen zich allemaal GEEN Hollander en hebben hun eigen aard en zijn stukken bescheidener dan veel Hollanders. Trouwens, bescheidenheid is ook niet altijd goed....
Maar ja, Holland valt wel het meest op in ons landje...








Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #33 Gepost op: 11-04-2002, 20:34:18 »
Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk Aggie. Het was ook eigenlijk maar een grapje, maar er wordt zo vaak tegen Limburgers gezegd dat we een accent hebben. Als iemand dat op plat Amsterdams tegen met zegt, dan denk ik dus wie heeft hier eigenlijk het accent?  Dit is echt een frustratie van vroeger toen we naar familie in Holland gingen en ik altijd door de andere kinderen werd uitgelachen vanwege mijn 'accent'.

Waar een klein land groot in is he? ;)







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

aggie

  • Gast
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #34 Gepost op: 11-04-2002, 20:44:43 »

Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk Aggie. Het was ook eigenlijk maar een grapje, maar er wordt zo vaak tegen Limburgers gezegd dat we een accent hebben. Als iemand dat op plat Amsterdams tegen met zegt, dan denk ik dus wie heeft hier eigenlijk het accent?  Dit is echt een frustratie van vroeger toen we naar familie in Holland gingen en ik altijd door de andere kinderen werd uitgelachen vanwege mijn 'accent'.

Waar een klein land groot in is he? ;)

Kan ik me helemal voorstellen. :)
Maar ik heb ook zoiets. Je had altijd de hollanders en de mensen onder de grote rivieren. De rest werd niet genoemd.
Zo lachen veel limburgers me uit als ik zeg dat bij ons in de achtehoek carnaval wordt gevierd (RK streek)... >:(








Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #35 Gepost op: 11-04-2002, 20:55:49 »
Wat zielig voor je ovide   :-[  Ik hoop niet dat je nu nog uitgelachen wordt, maar je moet je maar gewoon bedenken dat Limburgs gewoon heel mooi is en dat anderen daar jaloers op zijn. Wij kennen immers 1 taal meer dan die Amsterdammers b.v.!  ;)


Zo lachen veel limburgers me uit als ik zeg dat bij ons in de achtehoek carnaval wordt gevierd (RK streek)... >:(


Hier in Limburg heerst idd wel 'n beetje de gedachte dat alleen Limburgers pas weten wat Vastelaovend (zo wordt Carnaval hier genoemd!) is en dat de rest van Nederland maar wat aanklooid om 't zo maar te noemen. Ik ben 't hier trouwens niet mee eens, 't wordt gewoon in de rest van Nederland anders gevierd als in Limburg.  :)

Maar ik denk dat de mods 't niet zo leuk vinden dat we in dit topic hierover discussieren. Zullen we deze conversatie (als er nog iets te vertellen is) voortzetten in de bar? Dat lijkt me beter.  ;)








Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2002, 20:59:49 »
me moeder komt uit limburg, en ik heb der veel familie wonen. ik blijf het een raar taaltje vinden, en de meeste mensen die ik ken (jullie misschien niet hoor, han en ovide!) uit limburg hebben altijd hun mond open staan als ze iets gezegd hebben... maar dat ligt misschien gewoon aan de mensen die ik ken... iig, ik kan me voorstellen dat jullie vinden dat wij hier (vlaardingen, das rotterdam en omstreken, maar nie zo groot als r'dam) heel direct praten... dat komt door het harde uitspreken van vooral de letter G...







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Kenner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The one and only
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #37 Gepost op: 11-04-2002, 21:36:16 »

Wat zielig voor je ovide   :-[  Ik hoop niet dat je nu nog uitgelachen wordt, maar je moet je maar gewoon bedenken dat Limburgs gewoon heel mooi is en dat anderen daar jaloers op zijn. Wij kennen immers 1 taal meer dan die Amsterdammers b.v.!  ;)Hier in Limburg heerst idd wel 'n beetje de gedachte dat alleen Limburgers pas weten wat Vastelaovend (zo wordt Carnaval hier genoemd!) is en dat de rest van Nederland maar wat aanklooid om 't zo maar te noemen. Ik ben 't hier trouwens niet mee eens, 't wordt gewoon in de rest van Nederland anders gevierd als in Limburg.  :)

Maar ik denk dat de mods 't niet zo leuk vinden dat we in dit topic hierover discussieren. Zullen we deze conversatie (als er nog iets te vertellen is) voortzetten in de bar? Dat lijkt me beter.  ;)


Dacht dat wij brabanders toch ook wel aardig carnaval konden vieren  :)

MvG , Kennz







Adverteren onder de posts van Kenner? Bel nu voor een gratis offerte : 0800-BELKENNER (of mail bij geen gehoor) en vraag naar Kenner

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #38 Gepost op: 12-04-2002, 15:17:56 »

Maar ja, Holland valt wel het meest op in ons landje...

Tsja... wij (=Randstad) verdienen dan ook het geld en jullie (=rest van Nederland) geven het uit....  ;D







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

aggie

  • Gast
Re:Wanneer ben je eigenlijk MOL GOD ?
« Reactie #39 Gepost op: 12-04-2002, 15:18:42 »

Tsja... wij (=Randstad) verdienen dan ook het geld en jullie (=rest van Nederland) geven het uit....  ;D


Daarom ben ik ook naar de randstad verhuisd ;)