Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 38271 keer)

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #60 Gepost op: 6-09-2011, 20:15:39 »
Enige wat me echt irriteerde was het begin shot, die camera wiebelde nogal heen en weer (dat viel mij dan weer op), maar misschien stond er veel wind.

Volgens mij meer een kwestie van een leuk beweeglijk shot willen maken met een gewone camera. Vreemd dat ze op zo'n goed uitgeruste studio als Fort Boyard nog geen steadicam hebben, eigenlijk. Het viel me namelijk bij de Engelse versie ook al op (veel afleveringen daarvan zijn op Youtube te vinden).

Ik geloof dat Sprien hier de vergelijking met Wipeout maakte, vanwege het komische element: dat vind ik inderdaad een goede vergelijking, maar - mijns inziens - absoluut een verkeerde keuze voor een programma als dit. Van mij mag het fort wat meer in al zijn 'mysterieusheid' naar voor komen. Het is inderdaad jammer dat kandidaten ook niet worden opgesloten. Dat past toch wel goed bij het concept.
Overigens is het spelconcept van het duel, zoals wij dat nu hebben, eerder ook in de Franse versie gebruikt. Ze zijn daar echter weer snel vanaf gestapt, omdat kijkers hier niet positief op reageerden. Ook hier ontbrak de oude man in de toren. Dat is dus niet per definitie een keuze van de Nederlandse producent.
Op zich zie ik nog wel potentie in het spelconcept. Het is leuk dat je niet iedere aflevering aan een nieuw team hoeft te wennen, maar dat ze in latere afleveringen ook terugkeren. Vraag me wel af hoe dat precies gaat gebeuren met die poules.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2011, 20:17:10 door honeymaker »

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #61 Gepost op: 6-09-2011, 20:36:58 »
Misschien komt de man in het torentje later wel aan bod.. in de tweede ronde ofzo.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #62 Gepost op: 6-09-2011, 21:12:27 »
[..]Het viel me namelijk bij de Engelse versie ook al op (veel afleveringen daarvan zijn op Youtube te vinden).
[..]
heb je een linkje?

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #63 Gepost op: 6-09-2011, 21:35:07 »
heb je een linkje?

Jazeker! Een zekere TheCbbconchoice's heeft bijvoorbeeld heel het eerste seizoen geupload. Dit is bijvoorbeeld de allereerste aflevering. Zie verder zijn channel en zoek onder 'uploads' op 'boyard', dan krijg je alle afleveringen.
Andere mensen hebben ook afleveringen van latere seizoenen geupload. Je vindt ze door gewoon te zoeken op 'fort boyard' in Youtube.

Hoewel het gedateerd is, vind ik het een erg leuke versie. Het bewijst ook dat je ook in een klein uur, een 'vollediger' concept kunt gebruiken. Ook het chagrijnige Boyard-karakter vind ik best aardig.
Had gehoopt dat de Nederlandse versie een opgepimpte variant op de Engelse zou zijn. Helaas hebben ze toch wat andere keuzes gemaakt. Desalniettemin vind ik de Nederlandse leuk genoeg om hem gewoon te blijven volgen. Let wel dat als je de Engelse versie gaat kijken je natuurlijk behoorlijk gespoiled wordt over opdrachten die ook in de Nederlandse nog gaan komen.
« Laatst bewerkt op: 6-09-2011, 21:37:44 door honeymaker »

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Aflevering 1
« Reactie #64 Gepost op: 6-09-2011, 21:45:50 »
Let wel dat als je de Engelse versie gaat kijken je natuurlijk behoorlijk gespoiled wordt over opdrachten die ook in de Nederlandse nog gaan komen.

:o Weet jij dan nu al welke opdrachten er nog meer komen ???
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #65 Gepost op: 6-09-2011, 21:56:58 »
:o Weet jij dan nu al welke opdrachten er nog meer komen ???

Nee, helaas (of gelukkig) niet. Het fort heeft echter een hoop cellen met vaste opdrachten die meerdere jaren worden gebruikt en die in alle internationale versies voor komen. De opdracht met de handboei uit aflevering 1 is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een oude bekende voor mensen die de Franse, Engelse of andere buitenlandse serie hebben gezien.
In de voorfilmpjes en intro's heb ik er meer voorbij zien komen, die ik dus ook al in de Engelse versie heb gezien. Waaronder eentje die ik zelf behoorlijk naar zou vinden.......

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #66 Gepost op: 7-09-2011, 11:05:16 »
Is het trouwens niemand opgevallen dat WIDM tot vorig óók vol met flashbacks zat?

Ja maar dan dachten we dat het een hint was  ;D

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #67 Gepost op: 7-09-2011, 11:16:56 »
Ik had er erg naar uitgekeken maar vond het tegenvallen. Waarschijnlijk omdat ik ook zo'n fanatieke kijker van vroeger ben en er toen bepaalde elementen in zaten die ik nu miste. Spanning en mysterie en zo. Als de deur bij een opdracht op slot ging zat die persoon ook opgesloten en kon de volgende opdrachten niet meedoen. Dat was nadelig voor het team. Maar je leefde daardoor ook mee of de persoon het ging halen of niet. Nu kost het een x aantal munten.

Hoe ze die mooie ronde getallen bij het goud rapen kregen is mij vooralsnog een raadsel. Of het moet zijn degene met het meeste gewicht krijgt dit aantal punten en die met het minste dat aantal. Het was mij niet helemaal duidelijk.

En dat ze allebei mochten rapen (oke het was gelijkspel dus zou kunnen). Dat moet uit volgende afleveringen nog maar blijken hoe dat gaat.

De spinnen/schorpioenen waren spannend en dat was het dan. Dat mochten we dan ook tig keer zien. Ervoor en erna. Jaja het kon niet op  :P

Ik geef het nog 1 aflevering maar ik vond deze vooralsnog niet heel bijzonder. Jammer.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 1
« Reactie #68 Gepost op: 7-09-2011, 11:42:49 »
Ik vergelijk het dan een beetje met het kijken naar een serie als Floris. Als je die serie terugkijkt, zie je dingen die je als kind niet zag.


Met die verwachting zijn kijkers van toen nu naar Fort Boyard gaan kijken. Voor mensen die tussendoor de buitenlandse series hebben gezien, is de overgang minder groot. Al kan ik me van de Franse serie wel herinneren dat de oude man er later ook nog in zat..

Kijk naar het programma, alsof je het nog nooit eerder gezien hebt, en ga niet teveel vergelijken met hoe het 20 jaar geleden was, zou ik zeggen.

Offline Tus

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #69 Gepost op: 7-09-2011, 12:12:59 »
Er is al heel veel gezegd waar ik me absoluut in kan vinden. Maar toch:

-Het onder water zwemmen was het spannendste van de hele serie. Ik had begrepen dat dit deel van het fort was ingestort. Klopt dit of wordt t gewoon niet meer gebruikt??


-Art en Gerard zijn goeie presentatoren, maar verprutsen door hun manier van presenteren de sfeer die bij het fort past. Hun concurrentiestrijd komt nep en amicaal over waardoor het afbreuk doet aan de spanning tussen de twee teams.

-Het niet opsluiten van de kandidaten die falen en de gemakkelijkheid van de opdrachten (maar 1 opdracht mislukt) doet afbreuk aan de spanning.

Daarnaast zoals al vaker gezegd werd, door de voice-overs en de herhalingen is dit programma meer 'AVRO's Sterrenslag in het Fort Boyard' dan 'Fort Boyard'.

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: Aflevering 1
« Reactie #70 Gepost op: 7-09-2011, 19:37:42 »

-Het onder water zwemmen was het spannendste van de hele serie. Ik had begrepen dat dit deel van het fort was ingestort. Klopt dit of wordt t gewoon niet meer gebruikt??


Dat deel van het Fort is niet ingestort, maar wordt in de Franse versie voor andere onderdelen gebruikt.

Offline Macvz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Fort Boyard
Re: Aflevering 1
« Reactie #71 Gepost op: 7-09-2011, 19:54:40 »
Aangezien ik ongeveer al 15 seizoenen naar de franse versie kijk, kan ik concluderen dat de nederlandse versie een simpele maar snelle versie is van het orgineel. Dit komt door de zendtijd (20 jaar geleden duurde de nl versie 90 min., franse ca. 2 uur)en de opzet van het programma. Hiermee bedoel ik de teams. Het laatste seizoen in frankrijk was ook met teams en was toch minder leuk als met een enkel team. Daarnaast hebben ze de spannendste onderdelen laten vallen, zoals het codewoord aan het eind van het programma en het ontsnappen uit de kelders (kerker) van het fort waar je normaal terecht komt als je niet optijd uit een kamer komt.

Ook mis ik onze oude vriend Passe-Muraille in het torentje met zijn hersenkrakers, die oude man hoort gewoon bij het fort net als Passe-Partout, die er gelukkig wel bij is.

Er wordt veel gesproken over de spanning van het programma dat dat door 20 jaar tv vminder is, maar als je de franse versie kijkt is dat zeker daar nog aanwezig.
Tevens vond ik het zelf erg jammer dat je naar een interview moet gaan zitten kijken terwijl je juist de actie wilt zien in het fort.

Maar er zijn natuurlijk ook positieve dingen zoals de ruim 1 miljoen kijkers!  ::jaja::

Ik blijf zeker kijken en hoop dat het volgend seizoen wat meer terug gaat naar het orgineel, plus een half uur meer zendtijd natuurlijk!

Offline valen-el-topo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de mollooten komen eraan!!!
Re: Aflevering 1
« Reactie #72 Gepost op: 7-09-2011, 20:03:19 »
zwemmen zou ik nog wel eens willen zien...

ron hadden ze op moeten sluiten. maakt spannender
mond dicht! ik ben hier de spelleider!

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Aflevering 1
« Reactie #73 Gepost op: 7-09-2011, 21:27:32 »
Heb net de eerste aflevering gekeken en kreeg toch weer helemaal het oude Fort Boyard gevoel terug! Hoop dat er meer seizoenen volgen en dat de volgende seizoenen gelijk naar Nederland 1 gaan, omdat daar nog wat meer kijkers zijn die Fort Boyard (nog) niet kennen.

Enige minpuntje vond ik het ontbreken van de torenwachter. Dat gaf de serie altijd nog een beetje meer elan, vooral de sleutels die in het water gegooid werden bij een fout antwoord.
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #74 Gepost op: 8-09-2011, 14:22:58 »
Ik mis ook de oud man in de toren, vond dat altijd wel één van de leukste spelelementen.:-(
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Aflevering 1
« Reactie #75 Gepost op: 10-09-2011, 20:51:41 »
ik zag vanmiddag de herhaling, vond het wel oke
merkte persoonlijk weinig van de kritieken die ik hier heb gelezen
maar ik moet wel zeggen dat ik sommige teams niet eerlijk gebalanseerd zijn :P
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!