Auteur Topic: De Beagle, in de voetsporen van Darwin  (gelezen 7748 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Gepost op: 5-09-2009, 20:05:54 »
Op 1 september 2009 vertrok de clipper Stad Amsterdam voor een reis rond de wereld, in het kielzog van Darwin. Volg deze unieke reis op allerlei kanalen:

TV:
De Beagle tv-serie start met een extra lange uitzending op zondagavond 13 september om 21:20u op Nederland 2.

Daarna kun je elke zondag om 21:05u kijken naar Beagle-afleveringen van 35 minuten.

Internet:
Volg de Beagle 24 uur per dag op deze website

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #1 Gepost op: 5-09-2009, 20:10:14 »
had hier laatst over gehoord, ga het proberen te volgen, lijkt me wel een goed programma ::ok::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #2 Gepost op: 5-09-2009, 20:36:31 »
Nienke Kleis had me gezegd dat ze zo nu en dan de link willen gaan leggen naar het andere programma, waar ik het over had. (Topic radioherinneringen, ver voor de tijd van veel forummers hier).

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #3 Gepost op: 5-09-2009, 23:57:45 »
Lex Runderkamp (lexrun op Twitter) vaart ook op deze boot mee volgens mij. Heb wat tweets erover voorbij zien komen.
The sun came up and reality set in.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #4 Gepost op: 6-09-2009, 00:10:48 »
de video doet het niet bij mij, die in dat kleine schermpje....en ik wil het zo graag volgen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #5 Gepost op: 6-09-2009, 11:59:37 »
de video doet het niet bij mij, die in dat kleine schermpje....en ik wil het zo graag volgen.

Bij mij ook niet hoor. ::ohno::
Geniet nooit met mate...

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #6 Gepost op: 6-09-2009, 12:01:23 »
de video doet het niet bij mij, die in dat kleine schermpje....en ik wil het zo graag volgen.
bij mij ook niet :P
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #7 Gepost op: 6-09-2009, 12:05:18 »
Grotere monitor kopen, dan wordt dat kleine schermpje ook wat groter. ::rofl::



Denk niet dat het helpt. Ik  hoorde dat een van de verslaggevers van een Belgische zender een paar vreemde vragen aan Dirk had gesteld, waarop die laatste beledigd de verbinding verbrak. Ben echt benieuwd wat ze zoal tegenkomen. Is geen goedkope onderneming, als ik alleen al de audiovisuele begeleiding bekijk.

Moet die stream het uiteraard wel doen, anders heb je er niets aan.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2009, 00:01:24 »
De VPRO-expeditie van de Beagle heeft op het onbewoonde Portugese eiland Selvagem Grande een 15 miljoen jaar oud fossiel ei gevonden.

Ook stuitten de wetenschappers op een aantal fossiele vogelbeenderen.

Kwetsbaar
Vooral de vondst van het ei, dat ongeveer zo groot is als een kippenei, is zeer bijzonder. "Eieren zijn zeer kwetsbaar en worden daarom zelden in één stuk teruggevonden en bovendien is dit het tweede ei dat bekend is van deze soort’’, aldus de woordvoerder van de expeditie.

Het fossiel en de beenderen worden naar Nederland gestuurd waar collega's ze verder gaan onderzoeken. Ze hopen te achterhalen welke vogel het ei 15 miljoen jaar geleden heeft gelegd.

Darwin
Ter gelegenheid van de 150e verjaardag van het beroemde evolutieboek van Charles Darwin maakt de Beagle dezelfde reis die Darwin 178 jaar geleden maakte.

Voor de expeditie is een enorm zeilschip volgebouwd met satellietschotels en zendapparatuur. De expeditie is een initiatief van de VPRO, Teleac en de Belgische VRT.

Vernietiging
De onderneming duurt acht maanden en wetenschappers aan boord van het schip willen de vraag beantwoorden of de mensheid bezig is zichzelf te vernietigen.

De ontdekkingsreis is nog maar een kleine twee weken aan de gang.



Bron: NOS-teletekst.


Let op de rode tekst. Ik heb er geen vertrouwen in dat ze DIE nog levend aantreffen
« Laatst bewerkt op: 12-09-2009, 00:03:28 door Bodejos »

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #9 Gepost op: 12-09-2009, 00:05:21 »
weten ze al dat het van een vogel is?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #10 Gepost op: 12-09-2009, 00:05:57 »
weten ze al dat het van een vogel is?
in de tekst staat van wel :P
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2009, 10:53:38 »
Nou nee, ik zie het dus nergens staan. Ze hebben het over vogelbeenderen, niet over een vogel-ei.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #12 Gepost op: 16-09-2009, 18:19:20 »
ik heb de eerste uitzending via de site gekeken. interessant. (en de webcam doet het inmiddels.)
maar toen ik volledige schermweergave zat te kijken, had ik niet zoveel zicht omdat die blokjes zo duidelijk waren.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #13 Gepost op: 16-09-2009, 20:34:15 »
Dat ligt aan je videokaart, de snelheid van het verwerken van de gegevens, vermoed ik.

Ik moet het nog terugzien, ik had zondag iets anders aan mijn hoofd.

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #14 Gepost op: 16-09-2009, 22:16:13 »
Dat ligt aan je videokaart, de snelheid van het verwerken van de gegevens, vermoed ik.

Nee hoor, aan heel de baggerkwaliteit van het internetaanbod van de publieke omroep ::niet-ok::

En misschien ook wel omdat ze op die boot een slechte kwaliteit webcam hebben staan, daar zie ik ze ook nog wel voor aan :P
The sun came up and reality set in.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #15 Gepost op: 17-09-2009, 13:43:08 »
ik kan altijd alles keurig terug zien op internet. dit was ook de gewone tv-uitzending die ik heb zitten kijken maar daar dus wel die blokjes. de webcam op het schip is prima beeld.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #16 Gepost op: 8-11-2009, 22:53:16 »
Echt leuk programma dit... Tot nu toe bijna iedere week gezien
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #17 Gepost op: 12-11-2009, 01:50:37 »
ik loop vreselijk achter door omstandigheden (wii, playstation, pubers) maar binnenkort heb ik meer tijd en probeer het wel in te halen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline hAgAr

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just Cruisin'
Beagle-medewerkers betrokken bij auto-ongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 12-11-2009, 15:38:48 »
Beagle-medewerkers betrokken bij auto-ongeluk

HILVERSUM - Vier medewerkers van het VPRO-programma Beagle, in het kielzog van Darwin, zijn woensdagavond betrokken geraakt bij een ernstig auto-ongeluk in Argentinië. Een van de inzittenden, Petra Niegeman, is daarbij overleden.

Scheeparts Charles Boissevain en historica Jane Cameron liggen in kritieke toestand in een ziekenhuis in Trelew in Patagonië, maakte de VPRO donderdag bekend.

Een vierde inzittende, radioverslaggever Marten Minkema, is met lichte verwondingen opgenomen. De auto waarin ze zaten, kwam in botsing met een vrachtwagen op 60 kilometer van Puerto Madryn, de havenstad waar de clipper van de VPRO-ploeg sinds enkele dagen ligt.


Geluidsman

Niegeman was op bezoek bij haar partner, geluidsman Charles Kersten. De geluidsman was zelf niet bij het ongeluk betrokken, meldde de VPRO. Jane Cameron is historica van de Falklandeilanden, die aan boord van de Clipper Stad Amsterdam was gekomen om mee te werken aan een uitzending over Vuurlandse Indianen.

Het schip blijft voorlopig in Argentinië. De VPRO en de rederij Clipper Stad Amsterdam hebben de opvang en ondersteuning in Puerto Madryn in gang gezet.

Volgens een woordvoerster van de VPRO reden de Beagle-medewerkers op een slecht onderhouden weg en belandde de auto op de verkeerde weghelft, waardoor het voertuig frontaal botste op een tegemoetkomende vrachtwagen. Het is haar niet bekend waar de medewerkers met de auto naar toe gingen.


TV-uitzending

De tv-uitzending van zondag gaat door. ''We zenden uit en zullen aandacht besteden aan het verschrikkelijke auto-ongeluk. We leven mee met de betrokkenen en hun familie, vrienden en collega's'', aldus de VPRO-woordvoerster.

Beagle, in het kielzog van Darwin, wordt wekelijks op zondag uitgezonden op Nederland 2 (21.13 uur) en op woensdag op Canvas. Het programma is een samenwerking van de VPRO, de Vlaamse publieke omroep VRT en Teleac.

Op 1 september 2009 vertrok de Clipper Stad Amsterdam voor een reis rond de wereld. Het schip is 72 dagen onderweg.

© ANP 


Gadvergielekes, doet me weer denken aan EP.

Familie en nabestaanden, heel veel sterke met dit grote verlies.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Beagle, in de voetsporen van Darwin
« Reactie #19 Gepost op: 12-11-2009, 18:20:25 »
Waarom moeten zulke dingen nou weer gebeuren.. vreselijk... :(
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!