Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391421 keer)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1980 Gepost op: 12-11-2021, 15:13:19 »
Please, laten ze weer de afstand in het ov invoeren! Laatst zat ik weer in een Valystaxi met 2 anderen uit 2 huishoudens opgepropt op de achterbank, dus met 4 huishoudens  in 1 auto  ::ohno::
...maar soms even niet :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1981 Gepost op: 12-11-2021, 19:39:17 »
Ik snap nog altijd niet waarom Nederland het bij (dringende) adviezen houdt.

Waarom niet: zó willen we het, en zó gaan we het doen? In Spanje en Portugal gaat het allemaal prima nu. Ze zitten daar ook niet op nul doden of nul besmettingen, maar daar worden de maatregelen veel beter opgevolgd.

Ze hadden dat hier ook zo moeten aanpakken, ik zei al eerder: dit beleid was koren op de molen van foute types als willem engnek en die griezels van de fvd.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1982 Gepost op: 12-11-2021, 20:14:11 »
Vergelijken qua beleid met andere landen is lastig. Volgens zie je vooral dat in landen waar mensen de autoriteiten vertrouwen het beter gaat dan waar er relatief veel wantrouwen is.
Het halfslachtige jojo beleid in Nederland werkt overigens ook niet bepaald mee voor het vertrouwen.

Maar momenteel is het enige dringende advies toch thuiswerken en een max van 4 gasten? Dit zijn ook dingen die je wettelijk lastig kan verplichten, laat staan handhaven.


Wat ik zelf dan weer niet snap is waarom ook supermarkten weer om 20:00 dicht moeten. Ik vind het zelf nog wel eens fijn om later op de avond in alle rust wat te halen. Nu moet ik juist de drukte opzoeken.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1983 Gepost op: 12-11-2021, 20:34:27 »
Echt, ik snap dat we dingen moeten doen.

Snap dat een deel weer op slot gegooid wordt, maar die hele coronapas.snap ik niet.

Ergens ben ik nu "blij" dat ik altijd al alles zowat online koop.
Als je nu voor elk bezoek aan een kapper, kringloopwinkel of wat dan ook moet testen en als 2g er doorheen komt nergens binnen mag. Dat kost een winkel toch ook klanten.

De kleine winkeltjes hebben niet eens mensen voor een toegang controle.

Dus je loopt van de supermarkt langs de zeeman en daar mag je niet in zonder eerst te gaan testen??? Dag klant en omzet...

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1984 Gepost op: 12-11-2021, 22:24:23 »
Dus je loopt van de supermarkt langs de zeeman en daar mag je niet in zonder eerst te gaan testen???
Het 3G-beleid gaat alleen voor geplaceerde locaties gelden. Voor niet-geplaceerde locaties als niet-essentiële winkels gaat het 2G-beleid gelden. Kortom: alleen gevaccineerd en genezen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1985 Gepost op: 12-11-2021, 23:52:59 »
Als je nu voor elk bezoek aan een kapper, kringloopwinkel of wat dan ook moet testen en als 2g er doorheen komt nergens binnen mag. Dat kost een winkel toch ook klanten. De kleine winkeltjes hebben niet eens mensen voor een toegang controle. Dus je loopt van de supermarkt langs de zeeman en daar mag je niet in zonder eerst te gaan testen??? Dag klant en omzet...
Klopt helemaal en daar zit een deel van mijn frustratie. Ik ben vaak heel kritisch geweest hier (soms terecht, soms ook weer terecht door anderen gecorrigeerd), maar ik ga dat toch proberen uit te leggen waar dat vandaan komt.

Dit duurt nu al bijna 2 jaar, van mezelf uit ben ik al vrij melancholisch, maar het laatste jaar - 1.5 verlang ik alleen maar meer naar vroeger. Naar vrijheid, vrij te bewegen een winkel, de universiteit etc. in te lopen zonder te hoeven denken aan je mondkapje en straks je QR code. 1.5 jaar houd ik me netjes aan alle regels en leef mn leven op een manier dat het prima kan zonder grote risico's.

Ons wordt steeds die worst voorgehouden: vaccineren is de uitweg, de coronapas maakt meer mogelijk. 1 november alle maatregelen weg, ga dansen met Jansen (en zo kan ik nog even doorgaan). Dat laatste is een wassen neus. Ik ga het dan toch maar vertellen: ik heb die prik, zei het met tegenzin en na veel twijfelen gehaald (vooral bang voor de langetermijngevolgen, maar uiteindelijk afgezet tegenover long covid vond ik het dan toch waard te doen). Door die prik ben ik me iets veiliger gaan voelen en heb ik nog mensen kunnen meeten, maar dat komt nu op de tocht te staan. En waarom?

Omdat ik die QR pas weiger te gebruiken. Ik weiger mee te werken aan een systeem dat én mensen uitsluit én niet werkt (slecht doordacht is, schijnveiligheid biedt en fraudegevoelig) én je zogezegd vrijheid geeft. Ik heb toch gedaan wat ik moest doen? Mezelf laten prikken? Vaccin was de uitweg uit deze crisis? Je hebt toch een keuze? En dan kun je zeggen in 3G is er niks aan de hand toch? Waarom laat je je dan niet testen? Zo'n stok in je neus heb ik ook totaaal geen zin in en die test schijnt ook niet zo goed te zijn voor je neus. Ik heb toch een geel boekje en uniek batchnummer? Waarom is dat i.c.m mijn ID geen bewijs voor toegang? Ga me niet zeggen dat dat fraudegevoeliger is dan de coronapas. Want die is zo lek als een mandje blijkt ook deze week.

Dat ik als gevaccineerde die QR weiger heeft al bepaalde consequenties gehad en omdat ik zal blijven weigeren  zal het me in de toekomst alleen maar meer gaan kosten. Ik snap niet dat niet veel meer mensen zich niet verzetten tegen die coronapas. Het bioscoopbezoek, concertbezoek of horeca mis ik al niet eens meer omdat ik dat allemaal al bijna 2 jaar niet meer gedaan gedaan heb. Voor horeca kon ik eerst nog voor terecht op het terras, maar ja daar moet je die vrijheidsbeperkende pas ook tonen inmiddels. Alleen mijn hobby en een belangrijk deel van mijn sociale contacten ben ik nu wel kwijtgeraakt door die pas.

Waar is onze echte vrijheid? Waar eindigt deze gekkigheid? Volgende stap is dus al de kapper, niet-essentiële winkels (Zeeman?), het hoger onderwijs, de werkplek. Dat gaat ze zoals jij zegt echt klanten kosten. Als Hugo en Rutte zeggen dat iets er echt niet van gaat komen, en als moties worden genegeerd door dit kabinet, kun je ervan uitgaan dat het toch erdoorheen gedrukt gaat worden. Ik snap dat er dingen gedaan moeten worden tegen het virus, maar waarom moeten wij bloeden voor de fouten en vooral leugens van Hugo en Rutte? Dit is gelukkig een geluid dat ook in de mainstream media steeds vaker te horen is.

Waarom moeten mensen worden uitgesloten van de samenleving terwijl een geprikte met griepklachten een heel restaurant kunnen besmetten omdat ze een QR hebben? Waarom moeten voetbalstadions in de buitenlucht leeg en kan een binnenruimte als bioscoop open blijven? (wat mij betreft terecht hoor die sector is keihard geraakt) alleen is het meten met 2 maten. Doe dan 25 of 50% capaciteit of zo als je zo heilig in dit systeem gelooft.

Voor jarenlang foutief beleid m.b.t de zorg zowel voor alsmede vooral tijdens deze pandemie, moeten wij nu bloeden. Het maakt me droevig als ik zie hoe mensen steeds meer uit elkaar groeien, tegenover elkaar komen te staan, elkaar met de nek gaan aankijken. Mij raar vinden omdat ik die QR code weiger te gebruiken. Ik voelde me eerst heel erg eenzaam en onbegrepen (waarom gebruik je dat ding niet, je hebt die prik toch ook gezet), maar ik krijg de laatste tijd veel meer bijval van mensen uit mijn omgeving (geen wappies, gewoon gestudeerd en prik genomen) die dit ook niet meer willen. 

Dit is niet meer tijdelijk (flatten the curve zoals vorig jaar geroepen werd) omdat het virus muteert. Covid gaat voorlopig echt niet weg. Zolang we op deze manier doorgaan zie ik het somber in. Ik verlang naar gewoon zorgeloos naar weer een middagje weg te kunnen, zomaar een winkel in te kunnen, naar een museum te gaan zonder mezelf te hoeven verantwoorden voor mijn gezondheidssituatie. Alleen in gedachten kan ik nog terug naar vroeger. :( Hoe moet dat straks als ik een baan heb gevonden heb en ik daar alleen met QR mag werken? Het voelt allemaal zo onwerkelijk waar we in terecht zijn gekomen.

En ik weet dat ik het nu heb over vrijheid, als ik het dan tegenover mensen als jou en Starlight (in de risicogroep) zet, voel ik me een zeur. Ik hoop dat jullie ook weer snel en zorgeloos het leven kunnen oppakken, maar ja daar hebben we helaas het beleid niet voor dus even een extra  ::hug:: voor jullie.

Zoals ik gisteren zei: ik snap het gewoon allemaal niet zo goed meer (daardoor ben ik zelfs gaan twijfelen aan de effectiviteit van de vaccins). Ik vrees ook dat dit op 4 december echt nog niet is afgedaan. Maar goed, ik moest dit toch even van me afschrijven en hoop gewoon dat we hier ooit vanaf komen. Gelukkig heb ik om actief te zijn op dit forum met alle fijne mensen geen QR code nodig :P
« Laatst bewerkt op: 12-11-2021, 23:57:00 door MollenvangR »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1986 Gepost op: 13-11-2021, 08:03:51 »
Klopt helemaal en daar zit een deel van mijn frustratie. Ik ben vaak heel kritisch geweest hier (soms terecht, soms ook weer terecht door anderen gecorrigeerd), maar ik ga dat toch proberen uit te leggen waar dat vandaan komt.

Dit duurt nu al bijna 2 jaar, van mezelf uit ben ik al vrij melancholisch, maar het laatste jaar - 1.5 verlang ik alleen maar meer naar vroeger. Naar vrijheid, vrij te bewegen een winkel, de universiteit etc. in te lopen zonder te hoeven denken aan je mondkapje en straks je QR code. 1.5 jaar houd ik me netjes aan alle regels en leef mn leven op een manier dat het prima kan zonder grote risico's.

Ons wordt steeds die worst voorgehouden: vaccineren is de uitweg, de coronapas maakt meer mogelijk. 1 november alle maatregelen weg, ga dansen met Jansen (en zo kan ik nog even doorgaan). Dat laatste is een wassen neus. Ik ga het dan toch maar vertellen: ik heb die prik, zei het met tegenzin en na veel twijfelen gehaald (vooral bang voor de langetermijngevolgen, maar uiteindelijk afgezet tegenover long covid vond ik het dan toch waard te doen). Door die prik ben ik me iets veiliger gaan voelen en heb ik nog mensen kunnen meeten, maar dat komt nu op de tocht te staan. En waarom?

Omdat ik die QR pas weiger te gebruiken. Ik weiger mee te werken aan een systeem dat én mensen uitsluit én niet werkt (slecht doordacht is, schijnveiligheid biedt en fraudegevoelig) én je zogezegd vrijheid geeft. Ik heb toch gedaan wat ik moest doen? Mezelf laten prikken? Vaccin was de uitweg uit deze crisis? Je hebt toch een keuze? En dan kun je zeggen in 3G is er niks aan de hand toch? Waarom laat je je dan niet testen? Zo'n stok in je neus heb ik ook totaaal geen zin in en die test schijnt ook niet zo goed te zijn voor je neus. Ik heb toch een geel boekje en uniek batchnummer? Waarom is dat i.c.m mijn ID geen bewijs voor toegang? Ga me niet zeggen dat dat fraudegevoeliger is dan de coronapas. Want die is zo lek als een mandje blijkt ook deze week.

Dat ik als gevaccineerde die QR weiger heeft al bepaalde consequenties gehad en omdat ik zal blijven weigeren  zal het me in de toekomst alleen maar meer gaan kosten. Ik snap niet dat niet veel meer mensen zich niet verzetten tegen die coronapas. Het bioscoopbezoek, concertbezoek of horeca mis ik al niet eens meer omdat ik dat allemaal al bijna 2 jaar niet meer gedaan gedaan heb. Voor horeca kon ik eerst nog voor terecht op het terras, maar ja daar moet je die vrijheidsbeperkende pas ook tonen inmiddels. Alleen mijn hobby en een belangrijk deel van mijn sociale contacten ben ik nu wel kwijtgeraakt door die pas.

Waar is onze echte vrijheid? Waar eindigt deze gekkigheid? Volgende stap is dus al de kapper, niet-essentiële winkels (Zeeman?), het hoger onderwijs, de werkplek. Dat gaat ze zoals jij zegt echt klanten kosten. Als Hugo en Rutte zeggen dat iets er echt niet van gaat komen, en als moties worden genegeerd door dit kabinet, kun je ervan uitgaan dat het toch erdoorheen gedrukt gaat worden. Ik snap dat er dingen gedaan moeten worden tegen het virus, maar waarom moeten wij bloeden voor de fouten en vooral leugens van Hugo en Rutte? Dit is gelukkig een geluid dat ook in de mainstream media steeds vaker te horen is.

Waarom moeten mensen worden uitgesloten van de samenleving terwijl een geprikte met griepklachten een heel restaurant kunnen besmetten omdat ze een QR hebben? Waarom moeten voetbalstadions in de buitenlucht leeg en kan een binnenruimte als bioscoop open blijven? (wat mij betreft terecht hoor die sector is keihard geraakt) alleen is het meten met 2 maten. Doe dan 25 of 50% capaciteit of zo als je zo heilig in dit systeem gelooft.

Voor jarenlang foutief beleid m.b.t de zorg zowel voor alsmede vooral tijdens deze pandemie, moeten wij nu bloeden. Het maakt me droevig als ik zie hoe mensen steeds meer uit elkaar groeien, tegenover elkaar komen te staan, elkaar met de nek gaan aankijken. Mij raar vinden omdat ik die QR code weiger te gebruiken. Ik voelde me eerst heel erg eenzaam en onbegrepen (waarom gebruik je dat ding niet, je hebt die prik toch ook gezet), maar ik krijg de laatste tijd veel meer bijval van mensen uit mijn omgeving (geen wappies, gewoon gestudeerd en prik genomen) die dit ook niet meer willen. 

Dit is niet meer tijdelijk (flatten the curve zoals vorig jaar geroepen werd) omdat het virus muteert. Covid gaat voorlopig echt niet weg. Zolang we op deze manier doorgaan zie ik het somber in. Ik verlang naar gewoon zorgeloos naar weer een middagje weg te kunnen, zomaar een winkel in te kunnen, naar een museum te gaan zonder mezelf te hoeven verantwoorden voor mijn gezondheidssituatie. Alleen in gedachten kan ik nog terug naar vroeger. :( Hoe moet dat straks als ik een baan heb gevonden heb en ik daar alleen met QR mag werken? Het voelt allemaal zo onwerkelijk waar we in terecht zijn gekomen.

En ik weet dat ik het nu heb over vrijheid, als ik het dan tegenover mensen als jou en Starlight (in de risicogroep) zet, voel ik me een zeur. Ik hoop dat jullie ook weer snel en zorgeloos het leven kunnen oppakken, maar ja daar hebben we helaas het beleid niet voor dus even een extra  ::hug:: voor jullie.

Zoals ik gisteren zei: ik snap het gewoon allemaal niet zo goed meer (daardoor ben ik zelfs gaan twijfelen aan de effectiviteit van de vaccins). Ik vrees ook dat dit op 4 december echt nog niet is afgedaan. Maar goed, ik moest dit toch even van me afschrijven en hoop gewoon dat we hier ooit vanaf komen. Gelukkig heb ik om actief te zijn op dit forum met alle fijne mensen geen QR code nodig :P

Alsof ik het zelf had kunnen schrijven.   ::bravo::::bravo::

En je zelf niet schuldig of zeur voelen of wat dan ook. Iedereen mist zo een stuk leven en dat is je goed recht.

Ik ben overigens niet gevaccineerd maar geen wappie, maar iemand die heel bewust keuzes heeft gemaakt op basis van mijn ziek zijn, genen die net ff anders werken dan de gemiddelde mens en heb Corona gehad.

En voor mij wellicht iets makkelijker want werken en veel weg kan ik niet. Maar er komt wel om de dag wijkverpleging binnen die allerlei virussen mee kunnen brengen. Zo heb ik waarschijnlijk ook Corona (of in het ziekenhuis) gekregen.

Maar als ik weg kan geniet ik er juist van dat ik idd even een winkel in kan en me even "normaal" en niet ziek te voelen. Die geluksmomenten gaan zo ook weg.

En de energie om eerst te testen, dan te wachten om alsnog te gaan is er niet.

Maar sowieso bewijzen dat je "gezond" bent voelt al niet goed. Moet ik straks voort toegang alle diagnoses gaan toevoegen aan een app??
Heb je diabetes bijvoorbeeld mag je dan de sectie suiker niet in  ::rofl::
Ff krom voorbeeld wellicht, maar zo voelt het wel inmiddels.


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1987 Gepost op: 13-11-2021, 10:32:22 »
Maar het gaat ook niet om bewijzen of je zelf gezond bent. Het gaat erom dat je een virus bij je kunt dragen dat anderen kan besmetten. En dan is het weliswaar heel onlogisch hoe de coronapas wordt ingezet (iedereen laten testen is een stuk veiliger dan alleen gevaccineerden en genezen mensen toelaten), maar ik vind het toch jammer dat jullie dit als een tweedeling in de samenleving zien. Voor de meeste mensen is prikken een keuze, maar ziek zijn en daardoor een verhoogd risico lopen op covid is dat niet. En wij kunnen met of zonder coronapas en met of zonder prik vrijwel nergens heen, tenzij we onze gezondheid of ons leven bewust riskeren - wat we vaak alsnog moeten doen om zorg te ontvangen of eten in huis te hebben. Dat lijkt me een veel grotere tweedeling in de samenleving.

En Syllie, ik snap bij jou op zich de redenen dat je je niet hebt laten vaccineren. Maar het virus is veel gevaarlijker voor ME, we hebben namelijk ook alle risicofactoren voor Long Covid. Dat je het nu goed hebt doorstaan, betekent niet dat je het nooit meer kunt krijgen (overigens kun je met je doorgemaakte covid overal gewoon naar binnen, maar dat terzijde). Het risico op langdurige gevolgen van covid bij ME zijn veel groter dan die van het vaccin. Dus ik snap dat het een moeilijke afweging is, en ik ga je vast niet van iets anders kunnen overtuigen, maar ik denk op basis van de data die we hebben dat het beter is om je wel te laten vaccineren.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1988 Gepost op: 13-11-2021, 10:43:23 »
Klopt helemaal en daar zit een deel van mijn frustratie. Ik ben vaak heel kritisch geweest hier (soms terecht, soms ook weer terecht door anderen gecorrigeerd), maar ik ga dat toch proberen uit te leggen waar dat vandaan komt.

Dit duurt nu al bijna 2 jaar, van mezelf uit ben ik al vrij melancholisch, maar het laatste jaar - 1.5 verlang ik alleen maar meer naar vroeger. Naar vrijheid, vrij te bewegen een winkel, de universiteit etc. in te lopen zonder te hoeven denken aan je mondkapje en straks je QR code. 1.5 jaar houd ik me netjes aan alle regels en leef mn leven op een manier dat het prima kan zonder grote risico's.

Ons wordt steeds die worst voorgehouden: vaccineren is de uitweg, de coronapas maakt meer mogelijk. 1 november alle maatregelen weg, ga dansen met Jansen (en zo kan ik nog even doorgaan). Dat laatste is een wassen neus. Ik ga het dan toch maar vertellen: ik heb die prik, zei het met tegenzin en na veel twijfelen gehaald (vooral bang voor de langetermijngevolgen, maar uiteindelijk afgezet tegenover long covid vond ik het dan toch waard te doen). Door die prik ben ik me iets veiliger gaan voelen en heb ik nog mensen kunnen meeten, maar dat komt nu op de tocht te staan. En waarom?

Omdat ik die QR pas weiger te gebruiken. Ik weiger mee te werken aan een systeem dat én mensen uitsluit én niet werkt (slecht doordacht is, schijnveiligheid biedt en fraudegevoelig) én je zogezegd vrijheid geeft. Ik heb toch gedaan wat ik moest doen? Mezelf laten prikken? Vaccin was de uitweg uit deze crisis? Je hebt toch een keuze? En dan kun je zeggen in 3G is er niks aan de hand toch? Waarom laat je je dan niet testen? Zo'n stok in je neus heb ik ook totaaal geen zin in en die test schijnt ook niet zo goed te zijn voor je neus. Ik heb toch een geel boekje en uniek batchnummer? Waarom is dat i.c.m mijn ID geen bewijs voor toegang? Ga me niet zeggen dat dat fraudegevoeliger is dan de coronapas. Want die is zo lek als een mandje blijkt ook deze week.

Dat ik als gevaccineerde die QR weiger heeft al bepaalde consequenties gehad en omdat ik zal blijven weigeren  zal het me in de toekomst alleen maar meer gaan kosten. Ik snap niet dat niet veel meer mensen zich niet verzetten tegen die coronapas. Het bioscoopbezoek, concertbezoek of horeca mis ik al niet eens meer omdat ik dat allemaal al bijna 2 jaar niet meer gedaan gedaan heb. Voor horeca kon ik eerst nog voor terecht op het terras, maar ja daar moet je die vrijheidsbeperkende pas ook tonen inmiddels. Alleen mijn hobby en een belangrijk deel van mijn sociale contacten ben ik nu wel kwijtgeraakt door die pas.

Waar is onze echte vrijheid? Waar eindigt deze gekkigheid? Volgende stap is dus al de kapper, niet-essentiële winkels (Zeeman?), het hoger onderwijs, de werkplek. Dat gaat ze zoals jij zegt echt klanten kosten. Als Hugo en Rutte zeggen dat iets er echt niet van gaat komen, en als moties worden genegeerd door dit kabinet, kun je ervan uitgaan dat het toch erdoorheen gedrukt gaat worden. Ik snap dat er dingen gedaan moeten worden tegen het virus, maar waarom moeten wij bloeden voor de fouten en vooral leugens van Hugo en Rutte? Dit is gelukkig een geluid dat ook in de mainstream media steeds vaker te horen is.

Waarom moeten mensen worden uitgesloten van de samenleving terwijl een geprikte met griepklachten een heel restaurant kunnen besmetten omdat ze een QR hebben? Waarom moeten voetbalstadions in de buitenlucht leeg en kan een binnenruimte als bioscoop open blijven? (wat mij betreft terecht hoor die sector is keihard geraakt) alleen is het meten met 2 maten. Doe dan 25 of 50% capaciteit of zo als je zo heilig in dit systeem gelooft.

Voor jarenlang foutief beleid m.b.t de zorg zowel voor alsmede vooral tijdens deze pandemie, moeten wij nu bloeden. Het maakt me droevig als ik zie hoe mensen steeds meer uit elkaar groeien, tegenover elkaar komen te staan, elkaar met de nek gaan aankijken. Mij raar vinden omdat ik die QR code weiger te gebruiken. Ik voelde me eerst heel erg eenzaam en onbegrepen (waarom gebruik je dat ding niet, je hebt die prik toch ook gezet), maar ik krijg de laatste tijd veel meer bijval van mensen uit mijn omgeving (geen wappies, gewoon gestudeerd en prik genomen) die dit ook niet meer willen. 

Dit is niet meer tijdelijk (flatten the curve zoals vorig jaar geroepen werd) omdat het virus muteert. Covid gaat voorlopig echt niet weg. Zolang we op deze manier doorgaan zie ik het somber in. Ik verlang naar gewoon zorgeloos naar weer een middagje weg te kunnen, zomaar een winkel in te kunnen, naar een museum te gaan zonder mezelf te hoeven verantwoorden voor mijn gezondheidssituatie. Alleen in gedachten kan ik nog terug naar vroeger. :( Hoe moet dat straks als ik een baan heb gevonden heb en ik daar alleen met QR mag werken? Het voelt allemaal zo onwerkelijk waar we in terecht zijn gekomen.

En ik weet dat ik het nu heb over vrijheid, als ik het dan tegenover mensen als jou en Starlight (in de risicogroep) zet, voel ik me een zeur. Ik hoop dat jullie ook weer snel en zorgeloos het leven kunnen oppakken, maar ja daar hebben we helaas het beleid niet voor dus even een extra  ::hug:: voor jullie.

Zoals ik gisteren zei: ik snap het gewoon allemaal niet zo goed meer (daardoor ben ik zelfs gaan twijfelen aan de effectiviteit van de vaccins). Ik vrees ook dat dit op 4 december echt nog niet is afgedaan. Maar goed, ik moest dit toch even van me afschrijven en hoop gewoon dat we hier ooit vanaf komen. Gelukkig heb ik om actief te zijn op dit forum met alle fijne mensen geen QR code nodig :P

Wat mooi geschreven MollenvangR!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1989 Gepost op: 13-11-2021, 10:52:47 »
Ik begrijp het denk ik echt niet?

Je schrijft dat je gele boekje icm je ID genoeg zou moeten zijn, maar dat is toch exact hetzelfde als een QR code in jouw geval? De QR code lijkt me zelfs nog beter gezien je daarmee niet laat zien of je wel of niet gevaccineerd bent, maar alleen dat je voldoet aan 1/3 criteria. Waarom ben je dan zo tegen die code als je wel bereid bent je gele boekje te tonen? ???
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1990 Gepost op: 13-11-2021, 11:23:53 »
Maar het gaat ook niet om bewijzen of je zelf gezond bent. Het gaat erom dat je een virus bij je kunt dragen dat anderen kan besmetten. En dan is het weliswaar heel onlogisch hoe de coronapas wordt ingezet (iedereen laten testen is een stuk veiliger dan alleen gevaccineerden en genezen mensen toelaten), maar ik vind het toch jammer dat jullie dit als een tweedeling in de samenleving zien. Voor de meeste mensen is prikken een keuze, maar ziek zijn en daardoor een verhoogd risico lopen op covid is dat niet. En wij kunnen met of zonder coronapas en met of zonder prik vrijwel nergens heen, tenzij we onze gezondheid of ons leven bewust riskeren - wat we vaak alsnog moeten doen om zorg te ontvangen of eten in huis te hebben. Dat lijkt me een veel grotere tweedeling in de samenleving.
Maar als je zo'n pas invoert en degene met vaccinatie niet testen, maar wel een besmetting kunnen geven dan is zo'n pas toch oproepen naar een tweedeling?
Er is zelfs nu een boekhandel in Eindhoven geloof ik die een briefje op de ramen heeft hangen verboden toegang voor ongevaccineerden.

Ik zie echt het belang van vaccinatie wel en proberen de economie ondertussen te laten draaien en alles door te laten lopen, maar voorheen mochten we niemand uitsluiten. We moeten de zwakkeren en ouderen in de samenleving beschermen, maar de mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccin krijgen / hebben mogen we wel gaan uitsluiten?
Gaan die straks de straat op met unvaccinted life matters?
En dan heb ik het echt niet over/voor mezelf. Mijn leven is beperkt genoeg, maar wel voor mensen die op bewuste gronden geen vaccinatie aankunnen en hiermee te maken krijgen.

En Syllie, ik snap bij jou op zich de redenen dat je je niet hebt laten vaccineren. Maar het virus is veel gevaarlijker voor ME, we hebben namelijk ook alle risicofactoren voor Long Covid. Dat je het nu goed hebt doorstaan, betekent niet dat je het nooit meer kunt krijgen (overigens kun je met je doorgemaakte covid overal gewoon naar binnen, maar dat terzijde). Het risico op langdurige gevolgen van covid bij ME zijn veel groter dan die van het vaccin. Dus ik snap dat het een moeilijke afweging is, en ik ga je vast niet van iets anders kunnen overtuigen, maar ik denk op basis van de data die we hebben dat het beter is om je wel te laten vaccineren.
Ik heb me echt in zitten lezen, meegelezen in de ME groepen en internationale Me en vaccin groepen. Overlegd met huisarts en mijn andere artsen over wat wijsheid is. Afgelopen jaar zoveel ziek geweest en ik ben nog niet op het punt waar ik was. Daarnaast reageer ik door mijn genetische aanleg zo slecht op heel veel medicatie.
Enige wat ik kan hopen is dat doordat ik Corona gehad heb dat mijn lichaam het virus herkent en het daardoor minder heftig verloopt, mocht ik het nog een keer krijgen.  Feitelijk wat een vaccinatie dus ook doet.

En de QR die je krijgt als je hersteld bent is nog 180 dagen wat ze naar 365 dagen willen zetten. Al zijn die 365 dagen voor mij ook zowat om  ::rofl::

Maar ik blijf me verder braaf aan afstand, mondkapje enz. houden. Denk als iedereen dat al doet dat we veel verder komen dan een QR of in mijn ogen een controle maatschappij.

En zie dan liever geld richting de zorg terug stromen dat die weer opgebouwd kan worden na al die jaren afbraak dan dat er geld vrij gemaakt wordt voor boa's die moeten controleren of de regels worden nageleefd.

Of zoals in Oostenrijk dat de ongevaccineerde zoveel mogelijk thuis moeten blijven en door politie worden gecontroleerd of ze niet teveel weg gaan  ::oink::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1991 Gepost op: 13-11-2021, 11:31:10 »
Als ik het goed heb begrepen is er bij 2G wel ruimte voor uitzonderingen voor mensen die op medische gronden geen vaccin kunnen nemen.

Al de rest wordt niet uitgesloten, want iedereen heeft de kans gehad en nog altijd de kans zich te laten vaccineren. Dit is dus totaal niet vergelijkbaar met mensen uitsluiten op zaken waar zij absoluut geen invloed op hebben zoals huidskleur en ik vind het eerlijk gezegd best kwalijk om die vergelijking te maken.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1992 Gepost op: 13-11-2021, 11:48:02 »
Als ik het goed heb begrepen is er bij 2G wel ruimte voor uitzonderingen voor mensen die op medische gronden geen vaccin kunnen nemen.

Al de rest wordt niet uitgesloten, want iedereen heeft de kans gehad en nog altijd de kans zich te laten vaccineren. Dit is dus totaal niet vergelijkbaar met mensen uitsluiten op zaken waar zij absoluut geen invloed op hebben zoals huidskleur en ik vind het eerlijk gezegd best kwalijk om die vergelijking te maken.
Dit ja.

Zoals inmiddels duidelijk moge zijn ben ik een voorstander van het virus zover indammen dat we helemaal niet hoeven te werken met QR-codes. Maar ergens niet naar binnen mogen omdat je niet gevaccineerd bent is (voor de meeste mensen) de consequentie van je eigen keuze, en is op geen enkel niveau medische discriminatie of vergelijkbaar met andere vormen van discriminatie.

De enige mensen voor wie dit medische discriminatie zou zijn, zijn degenen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren (want ik vertrouw er niet echt op dat zo'n medische uitzondering goed geregeld wordt) - maar die worden als risicogroep al uitgesloten door dit hele beleid, dat er nooit op gericht is geweest om ons te beschermen. Voor veruit de meeste risicogroepen zijn zowel 2G als 3G sowieso niet veilig genoeg om weer ergens zonder mondkapje en afstand te kunnen zitten. Je wordt dus niet uitgesloten door de QR-code, maar door het beleid.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1993 Gepost op: 13-11-2021, 11:49:35 »
Ik begrijp het denk ik echt niet?
Omdat het een offline middel is. Ik weet dat een digitaal printje ook mogelijk is, maar ik ben nog altijd een mens van vlees en bloed, geen code.

Die QR wordt gepusht als dé oplossing, waarom moet dat? Waar wordt dat in de toekomst nog meer aan gekoppeld? Hoever gaan ze daar nog in? Want je ziet dat ze stapje voor stapje iets verder gaan in dingen doorvoeren (QR alleen voor werk, QR voor onderwijs hangt ook in de lucht). En waar komen die gegevens die je bij winkels straks moet gaan delen allemaal wel niet terecht?

De overheid en digitale systemen is de laatste jaren niet bepaald een goede combinatie. Ik heb het RIVM geen toestemming gegeven voor het delen van mijn gegevens. Dat boekje moet je zien als een ouderwets kaartje: boekje+uitdraai die je bij de prik krijgt en ID wordt even nagelezen en dan weer door.  In dat geval deel ik mijn gegevens wel, maar behoud ik zelf de controle over wat ik deel en met wie.

Een controlemaatschappij is niet de oplossing. Dit deden we toch ook niet toen er in 2018 een zware griep heerste? Die ook zoveel doden en een zware IC bezetting tot gevolg had? Nu is de griep absoluut niet te vergelijken met Covid, maar het zijn beide virussen waar je flink ziek van kunt worden en zelfs aan kunt overlijden. Ik denk dat als iedereen zich wat meer aan de basismaatregelen zou houden, we ook al een stuk verder komen in indammen van het virus.   

Het zou mijn "probleem" oplossen als die optie er tot het tonen van dat boekje er wel was, maar alsnog blijf ik fel tegenstander van deze manier van controle. Omdat je overal maar moet blijven "bewijzen" of je corona hebt gehad of die prikken hebt gehaald, alleen zegt het niks over of je ook gezond bent. Een geprikte of genezen persoon kan nog steeds een heel restaurant besmetten. Het blijft een systeem dat schijnveiligheid met zich meebrengt. Ik besef me meer en meer waar we vandaan komen en vooral waar we naartoe gaan. Bij een doodgewone winkel voordat je naar binnen mag laten zien dat je corona hebt gehad of geprikt bent?  ??Ik zou iedereen voor gek verklaren die voor Corona had gezegd dat we hier ooit mee te maken zouden krijgen. Ik heb niet de oplossing in pacht, maar dit is niet de uitweg tot de crisis.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1994 Gepost op: 13-11-2021, 12:07:20 »
Als ik het goed heb begrepen is er bij 2G wel ruimte voor uitzonderingen voor mensen die op medische gronden geen vaccin kunnen nemen.

Al de rest wordt niet uitgesloten, want iedereen heeft de kans gehad en nog altijd de kans zich te laten vaccineren. Dit is dus totaal niet vergelijkbaar met mensen uitsluiten op zaken waar zij absoluut geen invloed op hebben zoals huidskleur en ik vind het eerlijk gezegd best kwalijk om die vergelijking te maken.

Die medische uitzondering zouden ze meer als een half jaar geleden al voor zorgen. Is nooit wat voor geregeld. En die ga ik ook niet verwachten met dit beleid.

Maar dan nog moet ik een pas laten zien. Die controle staat zoals Mollenvanger zegt gaat te ver.

Vorig jaar zaten veel mensen te lachen hoe ze in China bezig waren. En zie ons bijna op dat niveau zitten. Zien we dan niet dat we ons zelf hier mee gaan beperken of hoe ik dat moet noemen dan.

Dadelijk de QR op werk, school enz.
Inchecken overal.

En ja, ben het eens dat we het virus moeten indammen en de zorg moeten zien te ontlasten en een kant en klare oplossing is er niet inderdaad.

Maat deze kant uit voelt qua gevoel niet goed

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1995 Gepost op: 13-11-2021, 12:34:36 »
Ik probeer de discussie een beetje te volgen, maar het helpt niet echt als er hele berichten gequoot worden, zeker niet als dat quoten (wat het dus niet is) volgt op het betreffende bericht.

Je weet immers niet waar dan precies op gereageerd wordt.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1996 Gepost op: 13-11-2021, 13:01:08 »
Het moeten laten zien van een coronacheckapp bij niet-essentiele zaken staat op geen enkele manier in verhouding tot de surveillance die in China plaatsvindt. Daar zijn 600 miljoen camera's (ongeveer 1 per 2 burgers) vrijwel allemaal uitgerust met gezichtsherkenning. Alles wat je doet wordt direct aan jouw database toegevoegd, en automatisch opgeslagen. Een paar keer door rood lopen, te hard rijden en je hondenpoep niet opruimen kan ervoor zorgen dat je niet meer met het openbaar vervoer mag, of geen huis mag kopen. En je kinderen kunnen dan ook worden uitgesloten van de betere opleidingen. Terwijl in China alles op alles wordt gezet, en enorm veel geld wordt geďnvesteerd, om je enige kind naar een toppositie te helpen.

Ik ben niet voor 2G want ik geloof wel in testen voor toegang. En ik vind dat de coronacheckapp absoluut niet verplicht gesteld mag worden in bijv het onderwijs, de gezondheidszorg of bij werkgevers. En gelukkig gaat dat ook niet gebeuren.


Syllie, je hebt de ziekte redelijk doorstaan. Jouw lijf kan dat aan, dat heeft het al bewezen. Waarom zou het vaccin dan bij jou niet goed gaan? Een vaccin is per definitie veel minder ingrijpend dan de ziekte zelf.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1997 Gepost op: 13-11-2021, 13:11:40 »
Ik ben ook niet echt voorstander voor 2G. Ik snap de logica qua modellen, maar volgens mij is het uiteindelijk toch vooral bedoelt als indirecte vaccinatieplicht. Hetgeen wat we 'nooit' zouden doen.
Volgens mij krijgen de antivaxxers nu volledig gelijk in wat ze al lang zeggen, wat behoorlijk negatief is voor het vertrouwen in de politiek. "Vaccinatie is niet de uitweg, er komen nieuwe lockdowns, zonder vaccinatie wordt je buitengesloten."

Ook heb ik grote twijfels of die 2G modellen helemaal kloppen. 'Ongevaccineerden zijn besmettelijker dan gevaccineerden, dus als ergens geen ongevaccineerden aanwezig zijn, zijn er minder besmettingen.' klopt in theorie, maar de groep ongevaccineerden bestaat voor een groot deel uit de zogenaamde wappies en strenggereformeerden. En van beide groepen heb ik niet het gevoel dat ze nu lekker thuis gaan blijven.

Waarom er niet voor 1G (alleen getest) is gekozen snap ik niet. Dan heb je veel meer zekerheid dat er ergens minder besmettelijke mensen aanwezig zijn, is iedereen gelijk en ga je niet onnodig vaak naar dingen toe, want niemand wil drie keer per week een stok in zijn neus.


Maar ik denk dat nu vooral de vraag beantwoordt moet worden hoeveel we toelaten nu het qua vaccinaties op zn max zit. Hoelang kunnen we nog maatregelen verwachten en wat zijn de psychologische effecten ?

Dat we nog een tijdje mondkapjes moeten dragen en afstand moeten houden op openbare plekken, lijkt me prima. Kleine moeite. Maar ik wil wel gewoon een beetje sociale contacten kunnen blijven ontmoeten en zo heel af en toe eens een activiteit doen.

Dat we nu weer heel eventjes iets strengere regels hebben, prima. Maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die nog geloven dat het bij 3 weken zal blijven. (En ook superfijn trouwens dat alle bruiloften en verjaardagsfeesten dit weekend stampt te pe weer konden worden gecanceld)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1998 Gepost op: 13-11-2021, 13:16:10 »
(En ook superfijn trouwens dat alle bruiloften en verjaardagsfeesten dit weekend stampt te pe weer konden worden gecanceld)


::hug::

maar ik ga wel Spacy even hiernaartoe halen ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1999 Gepost op: 13-11-2021, 13:41:07 »
Swifty

Ik bedoel ook niet dat we China worden, maar het gaat wel teveel die kant uit voor mijn gevoel

En een vaccinatie is meer dan alleen een stukje virus inspuiten. Er zitten ook andere stoffen bij. Ik reageer heel allergisch op veel medicatie.

En ik trek het lichamelijk niet, maar zeker ook geestelijk niet om weer ziek te worden/zijn. Durf het risico nu nog niet te nemen dat ik wel onderuit ga door de vaccinatie.
En zoals ik al aangaf zou mijn systeem het virus ook moeten herkennen als het terug binnen komt.

Ik ben dit jaar 1 dag weg geweest met zusje en de rest van het jaar alleen maar ziek geweest of aan herstellen van ziek zijn..