Auteur Topic: Schooltopic  (gelezen 527570 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Schooltopic
« Reactie #2740 Gepost op: 7-09-2021, 06:59:32 »
Oei, ik ben als Vlaming niet helemaal mee met die profielen enzo, maar dit zijn de vakken die ik dit jaar heb met als richting economie-wiskunde:
- Wiskunde (6u)
- Economie (4u)
- Nederlands (4u)
- Frans (3u)
- Engels (2u)
- Geschiedenis (2u)
- Godsdienst (2u)
- Lichamelijke opvoeding (2u)
- Keuzevak (2u) -> muziek
- Aardrijkskunde (1u)
- Biologie (1u)
- Chemie (1u)
- Fysica (1u)
- Esthetica (1u)

Wat is trouwens bij jullie het verschil tussen wiskunde A en B?

De vakken die we noemden (de meeste in ieder geval) waren vakken waar we eindexamen in gedaan hebben. Ik neem aan dat je niet in al deze vakken eindexamen (of hoe dat ook heet bij jullie) hoeft te doen? ;D

Oké mijn poging:
Wiskunde A is meer toegepaste wiskunde, zoals statistiek en kansberekening, en meer onderwerpen waar iemand die A gedaan heeft vast meer over kan zeggen

Wiskunde B is theoretischer: algebra, differentiëren, bewijzen, etc.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schooltopic
« Reactie #2741 Gepost op: 7-09-2021, 16:12:06 »
De vakken die we noemden (de meeste in ieder geval) waren vakken waar we eindexamen in gedaan hebben. Ik neem aan dat je niet in al deze vakken eindexamen (of hoe dat ook heet bij jullie) hoeft te doen? ;D


In Vlaanderen heb je van elk vak 2x examen (bij kerst en in juni) behalve voor Lichamelijke opvoeding.

Ik deed economie-moderne talen en  mijn pakket zag er in mijn laatste 2 jaren zo uit

Wiskunde (3u)
- Economie (6u)
- Nederlands (6u)
- Frans (5u)
- Engels (3u)
- Geschiedenis (2u)
- Godsdienst (2u)
- Lichamelijke opvoeding (2u)
- Natuurwetenschappen (2u)
- Esthetica (1u)
klaar voor de strijd

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Schooltopic
« Reactie #2742 Gepost op: 7-09-2021, 16:55:04 »
Hallo maar dat van Vermoljoen zijn er 13 ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Schooltopic
« Reactie #2743 Gepost op: 7-09-2021, 18:25:17 »
Maar ook enorm veel 1-uursvakjes.

Oké mijn poging:
Wiskunde A is meer toegepaste wiskunde, zoals statistiek en kansberekening, en meer onderwerpen waar iemand die A gedaan heeft vast meer over kan zeggen

Wiskunde B is theoretischer: algebra, differentiëren, bewijzen, etc.
::jaja::
En wiskunde C is een iets eenvoudigere variant van wiskunde A.
En wiskunde D is een gevorderde variant van onderwerpen uit wiskunde A en wiskunde B. Daar leer je bijvoorbeeld hoe je een wortel kunt trekken van een negatief getal :o of je tekent figuren niet enkel op een x-as en een y-as, maar je voegt nog een z-as toe ::oink::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Schooltopic
« Reactie #2744 Gepost op: 7-09-2021, 21:48:46 »
Ik heb zoals Wouter zegt van elk vak (m.u.v. lichamelijke opvoeding, keuzevak en esthetica) een examen voor de kerstvakantie in december en een examen in juni. De vakken waar ik maar 1 uur van heb zijn dan inderdaad minder leerstof dan wanneer ik bijvoorbeeld wetenschappen-wiskunde zou volgen, maar zij hebben dan geen economie en minder talen. Het aantal vakken is meestal wel bij iedereen ongeveer gelijk, het verschil zit in het aantal uren.

Het hele onderwijssysteem is nu (volgens mij) twee jaar terug vernieuwd waardoor je niet meer van alle vakken examens hebt en de richtingen licht zijn aangepast. Ik zit nog in het 'oude' systeem terwijl mijn zus in het 'nieuwe' systeem zit, maar veel meer weet ik daar ook niet over.

Wiskunde A en B is denk ik wel hetzelfde als wat wij hebben bij Wiskunde3 en Wiskunde6.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schooltopic
« Reactie #2745 Gepost op: 8-09-2021, 13:48:32 »
Ik had geen keuzevak maar wel esthetica-examen.

Vaak heb je bij de examens ook 2 examens op 1 dag (vb.geschiedenis en aarderijkskunde)
klaar voor de strijd

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Schooltopic
« Reactie #2746 Gepost op: 8-09-2021, 14:27:22 »
Dat is hier ook zo, niet allemaal, wel een aantal. Het zijn wel alleen eindexamens. De andere helft van je cijfer wordt bepaald door schoolexamens, wat eigenlijk ‘gewoon’ toetsen zijn, in je laatste 2-3 jaar middelbare school.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2747 Gepost op: 9-09-2021, 13:25:22 »
 ::zwaai:: Even soggen een update over mijn eerste week!

Het was zo fijn om weer fysiek op de campus les te hebben ::love:: en ik voelde me net weer een eerstejaarsstudent, lekker verdwalen met zoveel verschillende gebouwen en looproutes ::rofl::

De vakken zijn ook heel leuk, wel nu al heel druk. Ik had één vak extra gekozen gewoon omdat dat me leuk leek maar daar stop ik alweer mee ;D (viel ook erg tegen in vergelijking met wat ik ervan had verwacht. De meeste vakken zijn op de campus (alles op dinsdag/woensdag) en dan één psychologievak online  :)

Oh en bij het vak Verdieping Taalstoornissen gaan we een heel werkstuk maken over een taalstoornis naar keuze, en ik ga me verdiepen in pragmatische taalproblemen bij kinderen met cerebrale parese ::love:: 
I will follow my inner gold

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Schooltopic
« Reactie #2748 Gepost op: 10-09-2021, 21:46:57 »
Gelijk vandaag eerste toets gehad. Moesten in de vakantie lekker lezen. :\'(
Nu de theorie in het boek volgende week in de praktijk brengen. Daar heb ik dan weer wel zin in.
Wel lange dagen. half 7 op, 5 uur thuis. En heb niet eens dit weekend om bij te tanken want sta ook 10 uur in de spoelkeuken.

Hopelijk haal ik volgende week.  ::hypocriet::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2749 Gepost op: 11-09-2021, 09:31:36 »
Wat een heerlijk enthousiasme Miek :D Wat ontzettend leuk om te lezen. Woon je nu ook in Nijmegen?


Oef, direct al een toets Drenzi! Veel succes ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2750 Gepost op: 11-09-2021, 17:55:36 »
Wat een heerlijk enthousiasme Miek :D Wat ontzettend leuk om te lezen. Woon je nu ook in Nijmegen?


Oef, direct al een toets Drenzi! Veel succes ::ok::

Nee, ik woon ongeveer 16 km bij Nijmegen vandaan, in Kranenburg op een boerderij  8) (vlak over de Duitse grens). De verhuurders zijn Nederlandse vrienden van een vriendin van mijn moeder die daar naartoe zijn verhuisd en de boerderijstallen hebben omgebouwd tot kamers om te verhuren aan studenten, dus zo ben ik via via in contact gekomen :D. Het is zo fijn, heerlijk rustig in the middle of nowhere ::love:: ::love::

Succes Drenzi!  ::ok::
I will follow my inner gold

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Schooltopic
« Reactie #2751 Gepost op: 14-09-2021, 12:32:43 »
Ik ben de laatste tijd bezig met wat certificaten halen. Deels voor dingen die ik al gewoon kan maar dat het voor het CV goed staat het certificaatje te hebben. Was toch wel trots op mijn score van gister voor een AI certificaat. 955 van de 1000 punten behaald  ;D
Er zijn er ook wel waar niet zo trots op ben haar  ::hypocriet:: Heb er ook een hakken over de sloot gehaald

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Schooltopic
« Reactie #2752 Gepost op: 15-09-2021, 19:21:52 »
Update:
Gelukkig valt het tot nu toe allemaal mee,
heb wat kortere dagen gehad omdat het team alle neuzen dezelfde kant op hebben staan.
Morgen wordt de lastigste dag...
En vrijdag is eigenlijk de proef of deze week succesvol was of we ons compleet de mist in gewerkt hebben.  ::rofl::

Staat wel tegenover dat er dit weekend weer een paar uren afwas staan. (Ach, ja geld verdienen is niet altijd leuk.  ::hypocriet::)
Het leven voor corona pakt weer op, daar dan weer wel blij mee.  :D
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2753 Gepost op: 15-12-2021, 16:50:28 »
Studie update!

Het is nog steeds superleuk ::love::. Ik heb al mijn tentamens van het eerste blok in één keer gehaald ::tandpastasmiley::. Net m'n laatste deadlines voor december afgerond, dan kan ik voor de kerst nog hard aan de slag met de berg deadlines van januari zodat ik nog een heel klein beetje kerstvakantie overhou ;D.

En ik heb mijn masterscriptie onderwerp!  ::love:: ::love:: ::love::

Ik ga aan de slag bij het Max Planck instituut in Nijmegen, en mijn scriptie gaat over taalontwikkeling bij baby's. Aan de hand van door ouders ingevulde CDI's (Child Development Inventories) ga ik een overzicht maken van de vroege taalontwikkeling van kinderen van 8-30 maanden oud: welke woorden ze kunnen produceren en begrijpen, wat voor gebaren ze maken, en wat voor zinnetjes ze kunnen maken. Het project is gedeeltelijk vanuit huis maar ook minimaal 1 dag per week op locatie :D :D
I will follow my inner gold

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Schooltopic
« Reactie #2754 Gepost op: 15-12-2021, 18:15:01 »
Wat goed! ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2755 Gepost op: 15-12-2021, 19:15:52 »
 ::bravo:: Miek!
...maar soms even niet :)

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Schooltopic
« Reactie #2756 Gepost op: 15-12-2021, 20:50:37 »
Goed hoor Miek! :D ::bravo::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Schooltopic
« Reactie #2757 Gepost op: 16-12-2021, 21:06:43 »
Voor een vak mag ik een groot project uitvoeren met medestudenten dit jaar. Idee is dat we een documentaire maken en alles ervoor zelf gaan regelen van financiering tot uitvoering. We moeten er een heel jaar aan kunnen werken, dus het wordt ook geen simpel docu'tje.

Het mooiste is dat we dus een aantal weken naar Georgië gaan om onder andere de diversiteit te filmen, het OV (of de afwezigheid ervan) en natuurlijk gewoon de pracht van het land zelf. Voor wie meer wilt weten, het is allemaal te volgen via docugeorgie.nl

Maar zojuist een meeting gehad met onze 'opdrachtgever' (die we zelf moesten benaderen). Een kleine reisorganisatie gerund door twee broers, volledig gericht op Georgië. Ze hebben heel veel contacten en ervaring. Het was echt zo'n leuk gesprek dat ik nu echt vol zit met energie en ideeën. Het wordt echt zo'n superleuk project. Dit vak is toch wel een beetje de reden waarom ik deze opleiding volg. Helemaal hyped.  ::hyper::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Schooltopic
« Reactie #2758 Gepost op: 16-12-2021, 22:50:51 »
Gaaf! ::bravo::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schooltopic
« Reactie #2759 Gepost op: 17-12-2021, 12:24:27 »
Geweldig!, Brt
 ::oink::  ::bravo::
...maar soms even niet :)