Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436619 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1960 Gepost op: 2-04-2021, 16:44:10 »
Ik vind dat het CDA en D66 eigenlijk wel chique gehandeld hebben.

De motie van wantrouwen was gericht op Rutte in z'n premiersfunctie. De motie van afkeuring op z'n partijleidersfunctie.

Is ie nu nog geloofwaardig als nieuwe premier, nee. Ik vermoed dat dat nu ook niet meer gaat gebeuren. Maar in coronatijd in een regeervacuüm komen is ook onwenselijk + dan was Hugo de Jonge de eerstvolgende die in aanmerking zou komen ale Vice-premier van de op 1 na grootste partij bij de verkiezingen van 2017. ::)

Vergis je niet. Rutte was een redelijk linkse VVD'er. Dadelijk zitten we een type Blok of Zijlstra opgescheept. Ben je nog verder van huis.

Schippers wordt nu genoemd. Brrrr......
You'll never walk alone

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1961 Gepost op: 3-04-2021, 10:45:16 »
Gert-Jan Segers trekt zijn handen af van samenwerking met de VVD.

Eerlijkgezegd heb ik het idee dat Rutte dit weekend alsnóg zijn biezen pakt.

Wie maakte ook weer de opmerking dat een gegooide boomerang uiteindelijk keihard bij je terugkomt?


Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1962 Gepost op: 3-04-2021, 10:47:45 »
Nu hopen dat Kaag en Hoekstra snel volgen! ::ok::
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1963 Gepost op: 3-04-2021, 11:41:19 »
Alleen snap ik nog steeds niet dat de CU niet de Motie van wantrouwen heeft gesteund  ??? Maar ja het maken van een nieuwe coalitie wordt nu nog lastiger...

Met Rutte, zonder VVD krijg je over (centrum)links of een 7/8-partijenkabinet of een minderheidskabinet met gedoogsteun. Beiden niet ideaal...

Formeren progressief (centrum)links
D66 --> 24
CDA --> 15 = 39 met 2 partijen
PvdA --> 9 = 48 met 3 partijen
GL --> 8 = 56 met 4 partijen
SP --> 9 = 65 met 5 partijen
Dieren --> 6 = 71 met 6 partijen
CU --> 5 = 76 meerderheid bij 7 partijen

Of je neemt Denk en volt erbij in plaats van dieren of CU zit je aan 77 met 8 partijen. Gaat niet werken  ::ohno::

Dus dan moet je toch een VVD zonder Rutte doen, maar ja Kaag dan premier?  ::ohno:: Of toch de VVD die iemand anders levert?

Het zal afhangen van wat Rutte doet. Over (centrum) rechts is ook nog een optie, maar dan zonder Rutte. Met FVD, PVV, VVD, JA21 en CDA. Een optie zonder D66, die is ook niet heel realistisch. 

Zou het kunnen dat ze er over een tijd totaal niet uitkomen, dat nieuwe verkiezingen een optie is?
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 11:53:07 door MollenvangR »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1964 Gepost op: 3-04-2021, 11:57:45 »
Ik denk dat een gedoogsteunconstructie nu niet gaat komen, want er is geen enkele (fatsoenlijke) partij die een leugenaar gedoogd.

Een een kabinet van meer dan vier partijen zal ook geen lang bestaan hebben, vermoed ik. Ik denk dat de enige oplossing is dat er nog enigszins een kabinet gevormd kan worden, is als Rutte opstapt. Desnoods in een constructie dat hij als premier aanblijft tot er een nieuw kabinet is, maar dat hij sowieso niet plaatsneemt in een nieuw kabinet.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1965 Gepost op: 3-04-2021, 12:35:25 »
Ik denk dat ultra-rechts aan zal sturen op nieuwe verkiezingen. de enige manier om dat te voorkomen, is om iemand anders naar voren te schuiven als kandidaat-premier. De naam Edith Schippers wordt in dit verband genoemd. maarf of dat nou de beste keuze is? Zij heeft intussen ook niet meer zoveel credits. I


Het HOEFT ook niet zonder meer de partij te zijn met de meeste zetels, die de premier levert. In een grijs verleden was het Biesheuvel, die premier was. Die was van de ARP (1 van de ''bloedgroepen'' van het later gevormde CDA. Bij mijn weten was de ARP toen ook niet de grootste partij.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1966 Gepost op: 3-04-2021, 12:39:55 »
Kaag mag van mij minister-president worden en verder gewoon een coalitie met VVD (Rutte functie elders), CDA en PvdA, GroenLinks, PvdD of Volt. ::ok::
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1967 Gepost op: 3-04-2021, 12:40:35 »
Ik denk dat ultra-rechts aan zal sturen op nieuwe verkiezingen. de enige manier om dat te voorkomen, is om iemand anders naar voren te schuiven als kandidaat-premier. De naam Edith Schippers wordt in dit verband genoemd. maarf of dat nou de beste keuze is? Zij heeft intussen ook niet meer zoveel credits. I

Het HOEFT ook niet zonder meer de partij te zijn met de meeste zetels, die de premier levert. In een grijs verleden was het Biesheuvel, die premier was. Die was van de ARP (1 van de ''bloedgroepen'' van het later gevormde CDA. Bij mijn weten was de ARP toen ook niet de grootste partij.
Pfff Schippers, waarom worden altijd mensen die passé zijn uit de mottenbollen gehaald? (zie ook aanstelling Jorritsma als verkenner). Die heeft inderaad niet heel veel credits nee en is absoluut ongeschikt.

Nou dan zeg ik Premier Omtzigt  ::ok:: Dat is pas een functie elders :P

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1968 Gepost op: 3-04-2021, 12:46:47 »
jorritsma is gewoon nog voorzitter 1e kamer hoor. Niet echt passé

Omzigt is te control freak voor premier. Dan moet je dingen aan anderen over laten, dat kan hij niet.

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1969 Gepost op: 3-04-2021, 13:38:26 »
A.u.b. GEEN Edith Schippers die als minister van Volksgezondheid(!!) banden had met de tabaksindustrie en die als premier het coronobeleid moet gaan voeren zeker.... ::niet-ok::

Ik hoorde Jort Kelder net op de radio al zeggen dat hij denkt dat Rutte Edith Schippers wel zal bellen over een eventueel premierschap.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1970 Gepost op: 3-04-2021, 14:01:14 »
Ja Schippers 1 ligt op de loer.
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1971 Gepost op: 3-04-2021, 14:19:34 »
Dat zou ik wel heel vreemd vinden. Ze is niet eens een verkozen volksvertegenwoordiger. ::niet-ok::
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1972 Gepost op: 3-04-2021, 14:33:12 »
En dat is dus precies waar we vanaf moeten. Die cultuur van ons-kent-ons steeds weer dezelfde mensen die elkaar baantjes en 'via via' informatie toeschuiven of elkaar ergens voor voordragen. Terwijl ze of hun kansen hebben gehad, of een of ander schandaal aan hun kleeft, of ergens belang bij hebben.

Wat zou ik willen dat er meer mensen waren als Renske Leijten en Pieter Omtzigt in de top. En daar zijn er ook vast meer van, van die kamerleden, alleen hoor je daar niet zoveel van omdat ze niet in de top zitten. Het aanstellen van een verkenner/informateur die niet aal de partijen te linken is, of ver genoeg van het politieke wespennest afstaat, zou daarin een goede eerste stap zijn om van die cultuur af te komen.

Maar Schippers is totaal niet serieus te nemen als premier. Zitten toch bij die 34 volksvertegenwoordigers van de VVD nog wel andere andere capabele mensen die Rutte kunnen vervangen als eventuele premier?
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 14:35:09 door MollenvangR »

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1973 Gepost op: 3-04-2021, 14:48:47 »
Dat zou ik wel heel vreemd vinden. Ze is niet eens een verkozen volksvertegenwoordiger. ::niet-ok::

Je hoeft geen volksvertegenwoordiger te zijn om een ministerspost te kunnen krijgen, dat geldt ook voor het premier-schap. Voobeelden genoeg. Sigrid Kaag had een diplomatenfunctie, toen ze gevraagd werd als minister in het huidige kabinet.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1974 Gepost op: 3-04-2021, 15:09:16 »
Je hoeft geen volksvertegenwoordiger te zijn om een ministerspost te kunnen krijgen, dat geldt ook voor het premier-schap. Voobeelden genoeg. Sigrid Kaag had een diplomatenfunctie, toen ze gevraagd werd als minister in het huidige kabinet.
Klopt. De voorzitter van de ministerraad vind ik alleen wel iets anders dan een willekeurig andere minister.
🜃

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1975 Gepost op: 3-04-2021, 15:35:57 »
Ik vind de huidige discussie over de positie van Rutte erg moeilijk. Niet omdat ik zo'n fan van Rutte ben (zeker niet), maar wel omdat ik denk dat de enige reden dat er nu zoveel ophef is dat de partijen graag zelf voorop willen komen te staan. Dit leidt tot een bizar moeilijke formatie met óf een minderheidskabinet óf een kabinet met veel partijen óf een kabinet met louter rechtse tot zeer rechtse partijen (want links is simpelweg met te weinig). Alle drie die opties zijn wat mij betreft niet wenselijk, omdat ze leiden tot instabiliteit en onrust wat we in de huidige Coronacrisis niet kunnen hebben. Nogmaals ik ben zeker geen fan van Rutte, maar ik denk dat we zeker veel slechter kunnen treffen.

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1976 Gepost op: 3-04-2021, 16:42:17 »
Nogmaals ik ben zeker geen fan van Rutte, maar ik denk dat we zeker veel slechter kunnen treffen.

Zeker dat geldt ook voor mij. Als persoon heb ik ook geen hekel aan hem.

Als we het hebben over de schaal van "Erg" m.b.t het premierschap dan krijgt Baudet een 10 en Rutte een 5 van mij. Maar waar het om draait is Rutte's geloofwaardigheid als MP. Als hij premier wordt van een nieuw kabinet (Rutte 4 dus) dan moet hij ook sturing gaan geven aan de verandering van cultuur en gang van zaken binnen de Belastingdienst b.v.

Kan een premier die nu nu zelf echt zwart-op-wit een loopje neemt met de waarheid leiding geven aan een cultuuromslag binnen de Belastingdienst die mensen willens en wetens met leugens en weglakken onterecht tot fraudeurs heeft bestempeld? Ik denk het niet.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1977 Gepost op: 3-04-2021, 19:02:59 »
Wat dat laatste betreft: de snelste manier om van het fvd en de pvv af te komen, is om die twee in de coalitie plaats te laten nemen. Anders blijven ze nog 4 jaar etteren.

Als ze regeringsverantwoordelijkheid nemen, laten ze hun ware gezicht zien, en is het zo gedaan, hoop ik.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1978 Gepost op: 3-04-2021, 20:25:43 »
indd, al zou het zonder onze gekkies wilders en baudet een beetje saai zijn.

Ik zag op rtl nieuws dat er nu gert jan toch wel goed is na het niet meegaan met de motie ::)

kabinet rutte 4
kabinet kaag 1
kabinet schippers 1
nieuwe verkiezingen.

Hopen op Kaag, ben dan ook lid geworden van d66 paar dagen geleden ::jaja::
chipsverslaafde <3

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1979 Gepost op: 5-04-2021, 14:33:10 »
Als dat de opties zijn zou ik zelf toch gaan voor nieuwe verkiezingen of Rutte 4... En dan met PvdA in plaats van CU. (alsjeblieft geen GL!)
Ich bin ein Bärliner!