Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (11.9%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.1%)
PvdA/GroenLinks
22 (52.4%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.8%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
1 (2.4%)
SP
2 (4.8%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.8%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.8%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 436560 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1980 Gepost op: 5-04-2021, 19:57:41 »
Sorry dat ik een heel ander geluid laat horen.

Ik stemde D66 afgelopen verkiezing , maar de rol van kaag in de discussie over Rutte is op zijn minst dubieus.  Tuurlijk mag mw kaag ambitie hebben om mp te worden ( graag zelfs), en tuurlijk is Rutte niet altijd eerlijk en recht door zee geweest en tuurlijk is transparantie iets wat je zou moeten nastreven.

Maar dan mag mw kaag ook eerlijk zijn in haar eigen  positie in heel dit gedoe.

Als rutte geen mp mag worden omdat kaag wil staan voor verandering en transparantie, mag ze ook wel kritisch naar zichzelf kijken.  Het is echt het profileren van de partij dat bij haar boven het belang staat voor een constructieve bijdrage aan de coalitie.

Ik denk dat door de hele affaire er misschien wel opnieuw gestemd mag gaan worden. Voor mijzelf zou het gewoon tot een verzoening moeten komen tussen Rutte, kaag en cu. En dan samen de kar weer 4 jaar trekken. Aan dit gezeur heeft de kiezer helemaal niks, want zonder een bord te breken is he5 lastig beslissingen door te voeren .
« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 20:02:04 door Tarbozan »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1981 Gepost op: 5-04-2021, 22:00:37 »
Nieuwe verkiezingen moeten we voorkomen.
Dan wint Bruin en dat is niet wat ik heel fijn vind.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1982 Gepost op: 5-04-2021, 22:46:50 »
Sorry dat ik een heel ander geluid laat horen.

Ik stemde D66 afgelopen verkiezing , maar de rol van kaag in de discussie over Rutte is op zijn minst dubieus.  Tuurlijk mag mw kaag ambitie hebben om mp te worden ( graag zelfs), en tuurlijk is Rutte niet altijd eerlijk en recht door zee geweest en tuurlijk is transparantie iets wat je zou moeten nastreven.

Maar dan mag mw kaag ook eerlijk zijn in haar eigen  positie in heel dit gedoe.

Als rutte geen mp mag worden omdat kaag wil staan voor verandering en transparantie, mag ze ook wel kritisch naar zichzelf kijken.  Het is echt het profileren van de partij dat bij haar boven het belang staat voor een constructieve bijdrage aan de coalitie.

Ik denk dat door de hele affaire er misschien wel opnieuw gestemd mag gaan worden. Voor mijzelf zou het gewoon tot een verzoening moeten komen tussen Rutte, kaag en cu. En dan samen de kar weer 4 jaar trekken. Aan dit gezeur heeft de kiezer helemaal niks, want zonder een bord te breken is he5 lastig beslissingen door te voeren .

Helemaal mee eens Tarbozan. Ook ik heb D66 gestemd, maar ik begin me meer en meer te ergeren aan de opstelling van met name Sigrid Kaag in deze kwestie. Ze is net zo schuldig aan het geheel. Ze presenteert zich nu als fractievoorzitter van de Tweede Kamer tegen Rutte, terwijl ze nog steeds vol deel uitmaakt van het kabinet onder zijn leiding.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1983 Gepost op: 6-04-2021, 02:14:54 »
Hoezo is Kaag nu weer schuldig aan wat dan ook? ???

Dubieuze opmerkingen / politiek spel spelen tijdens het debat kan ik nog inkomen maar ze heeft echt niets fout gedaan in de Omtzigtkwestie. Zij heeft niet over Omtzigt gesproken en er al helemaal niet over gelogen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1984 Gepost op: 6-04-2021, 11:49:46 »
Iets anders. Voordat dit hele fiasco losbarste hadden D66, VVD en CDA volgens de Telegraaf een soort van deal om Khadija Arib niet te herkiezen als kamervoorzitter. Blijkbaar (aanname van mij) gingen die partijen er voor de verkiezingen al van uit dat ze opnieuw een coalitie zouden vormen (mss zonder CU).

D66 wil en wilde Vera Bergkamp op die plek (by far de sympathiekste D66-er wat mij betreft ...slimme zet van D66. Power move  ::jaja::).

Ik begrijp dat VVD en CDA D66 daarin zouden steunen. Arib zou niet populair zijn bij die 3 machtspartijen, maar de vraag is of VVD D66 het kamervoorzitterschap nu nog gunt (ik denk het wel ...als ze uit deze impasse willen komen moeten ze wel)

Eerder was er al een hit piece aan haar Aribs adres:
 
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5215446/arib-tweede-kamervoorzitter-politiek-renovatie-binnenhof

Bergkamp heeft zich vandaag trouwens gekandideerd. Misschien een teken dat ze toch de steun van VVD heeft?
« Laatst bewerkt op: 6-04-2021, 12:43:28 door Amethyst »

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1985 Gepost op: 6-04-2021, 12:26:54 »
Hoezo is Kaag nu weer schuldig aan wat dan ook? ???

Dubieuze opmerkingen / politiek spel spelen tijdens het debat kan ik nog inkomen maar ze heeft echt niets fout gedaan in de Omtzigtkwestie. Zij heeft niet over Omtzigt gesproken en er al helemaal niet over gelogen.


Dit.

Natuurlijk probeert Kaag er wel voor haar partij het beste uit te slepen, net als alle andere partijen. Het is het meest interessante moment om de MP onder vuur te hebben, zo zonder coalitie. Geen enkele partij, behalve zijn eigen VVD natuurlijk, heeft enige verplichtingen aan hem.

Ik vind dat Mark Rutte het de afgelopen jaren goed heeft gedaan, op de toeslagenaffaire na, waar hij wat mij betreft net als Asscher zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen. Maar dit 'ik ben het oprecht vergeten' moment is wederom een grote misser. Hij kan dit toch niet overleven. De kamer explodeerde niet voor niets.

Tijd voor de eerste vrouwelijke MP. Kaag of Sophie Hermans. Ik denk dat Bente Becker nog wat meer ervaring op moet doen, helaas, ook al is ze in principe geschikter dan Hermans.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1986 Gepost op: 6-04-2021, 13:18:35 »
Sophie Hermans heeft toch ook maar heel weinig ervaring?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1987 Gepost op: 6-04-2021, 13:39:34 »
Ze is waarnemend fractievoorzitter dacht ik. Verder inderdaad amper ervaring, maar de huidige taak lijkt toch wel belangrijk
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1988 Gepost op: 6-04-2021, 20:49:25 »
Nog maar eens even terug gekeken en ik vind wel degelijk dat er vuil gespeeld wordt door Sigrid Kaag. Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen fan ben van Geert Wilders, maar hij heeft volkomen gelijk als het zegt dat dit zaakje stinkt. Gelukkig zag je dat Kaag het even moeilijk had, want ze ging het direct over de framing van Wilders hebben. Op deze manier wordt het formatieproces gewoon beďnvloedt. Of het nou ten koste gaat van Khadija Arib of van Martin Bosma staat hierbuiten, maar dit vind ik na het debat van donderdag niet door de beugel kunnen.

Sigrid Kaag stelt eerst een motie van afkeuring op tegen Mark Rutte omdat ze het niet eens is met die manier waarop er gehandeld wordt. Die motie wordt volledig gesteund. De motie van wantrouwen wordt echter niet gesteund, omdat Kaag de deur op een kiertje wil houden. Kaag is voor meer transparantie en openheid, maar ontkent volledig dat haar ''persoonlijke'' gesprek er wel eens voor gezorgd kan hebben dat dit heel smerig spel is.

Kaag zegt tegen Rutte dat ze Vera Bergkamp wil als nieuwe Kamervoorzitter en zegt daar direct bij dat Rutte eigenlijk geen keuze meer heeft. Als Rutte en de VVD niet voor Bergkamp stemmen, weet hij hoe laat het is en zit een vierde termijn als mp er niet meer in. Kaag zegt nog in het debat dat ze nergens om vraagt, maar het is meer dan duidelijk. Als ik dan later ook nog lees dat er een knipoog te zien zou zijn van Rutte naar Kaag is het helemaal duidelijk. Ik ben dan ook niet verrast als Bergkamp morgen het stokje overneemt van Arib. Dat zou ik zeer betreuren, want Arib doet het wat mij betreft voortreffelijk en dan zit er straks vier jaar iemand op die stoel die er alleen kwam om een dealtje te sluiten  ::ohno::

Edit: even een berekening gemaakt voor de nieuwe Kamervoorzitter. PVV, Fvd en eventueel JA21 en BBB stemmen voor Martin Bosma. Dat zijn dan 29 stemmen. Dat is sowieso het minst van de drie dus hij zal wegvallen. Dan wordt het Arib tegen Bergkamp en dan gaat het afhangen van CDA en CU. Eigenlijk hetzelfde als bij de motie van wantrouwen. Hoekstra houdt tot op heden zijn kaarten tegen de borst. Na de uitspraken van Segers weet ik niet of de CU dit politieke spelletje wil steunen
« Laatst bewerkt op: 6-04-2021, 21:26:51 door ViWiRu »
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1989 Gepost op: 7-04-2021, 16:27:18 »

Ik vind dat Mark Rutte het de afgelopen jaren goed heeft gedaan, op de toeslagenaffaire na, waar hij wat mij betreft net als Asscher zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.

Wat heeft hij goed gedaan volgens jou? Is geen aanval of kritiek ofzo, ben oprecht benieuwd want als ik aan 10 jaar Rutte denk denk ik aan: aantal daklozen verdubbeld, zorgstaat afgebroken, onderwijs uitgekleed, bewust een dodelijk virus laten rondgaan door de samenleving ipv indammen, woningcrisis, ...
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1990 Gepost op: 7-04-2021, 16:34:51 »
Als je tussen de regels doorleest was het verhaal van Bergkamp vanmiddag er volgens mij vooral een van zo veel mogelijk debatten tegenhouden waar de volgende coalitie geen trek in heeft.

Jammer als een goed kamerlid als Bergkamp zich daarvoor zou laten gebruiken.


https://twitter.com/bramdewaal/status/1379799125026344964

::schaam:: ::rofl::

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1991 Gepost op: 7-04-2021, 19:13:07 »
De stemming voor de nieuwe Kamervoorzitter is afgelopen en enigszins onverwacht was 1 ronde genoeg om Vera Bergkamp te verkiezen als nieuwe Kamervoorzitter. Het eerdere vuile spel dat ik benoemde is door Kaag tot in de puntjes uitgewerkt. Door met Rutte en Hoekstra een deal te sluiten, heeft Kaag ervoor gezorgd dat het debat van vandaag eigenlijk voor jan joker is gehouden.

De reeds geliquideerde oppositie krijgt hiermee nog even een ferme tik te verwerken. In het debat werd aangegeven dat de oppositie ernaar verlangd dat één van hen de nieuwe Kamervoorzitter moest worden, maar de achterkamertjespolitiek heeft hier duidelijk gewonnen
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1992 Gepost op: 7-04-2021, 20:16:44 »
Naast VVD, D66 en CDA zou ook GroenLinks hebben meegestemd op Bergkamp:

https://twitter.com/IngeLengton/status/1379849804537298951

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1993 Gepost op: 7-04-2021, 20:28:40 »
Naast VVD, D66 en CDA zou ook GroenLinks hebben meegestemd op Bergkamp:

https://twitter.com/IngeLengton/status/1379849804537298951

1 en 1 is 2. Het is dan ook meteen duidelijk dat GroenLinks samen met de andere drie het nieuwe kabinet gaat vormen. Klaver en zijn mensen hebben zich niet aan hun afspraken met de PvdA en de SP gehouden en dat is wel iets kwalijks. Daarnaast weet hij wat voor zetelverlies een kabinet met de VVD kan opleveren, dus hij moet niet gek opkijken als hij over 4 jaar gehalveerd is.

Ik vind het ook altijd mooi dat alles even wordt nagelopen van iemand als hij of zij een belangrijke nieuwe functie krijgt. Dat is niet alleen in dit geval, maar in alle belangrijke baantjes in het land/de wereld. Zo blijkt dat Vera Bergkamp in 2015 een skivakantie heeft gedeclareerd als zakenreis. Ruim 2500 euro kosten. Daar zal al lang excuses voor aangeboden zijn, maar ik vind het toch wel grappig dat deze informatie altijd na het benoemen weer even naar boven wordt gehaald  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 7-04-2021, 20:31:52 door ViWiRu »
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1994 Gepost op: 7-04-2021, 20:29:43 »
Prima besluit lijkt mij zo! ::ok::

En een coalitie van VVD, D66, CDA en GL lijkt me helemaal niet zo gek! :)
🜃

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1995 Gepost op: 7-04-2021, 20:32:25 »
1 en 1 is 2. Het is dan ook meteen duidelijk dat GroenLinks samen met de andere drie het nieuwe kabinet gaat vormen. Klaver en zijn mensen hebben zich niet aan hun afspraken met de PvdA en de SP gehouden en dat is wel iets kwalijks.

Ik vind het ook altijd mooi dat alles even wordt nagelopen van iemand als hij of zij een belangrijke nieuwe functie krijgt. Dat is niet alleen in dit geval, maar in alle belangrijke baantjes in het land/de wereld. Zo blijkt dat Vera Bergkamp in 2015 een skivakantie heeft gedeclareerd als zakenreis. Ruim 2500 euro kosten. Daar zal al lang excuses voor aangeboden zijn, maar ik vind het toch wel grappig dat deze informatie altijd na het benoemen weer even naar boven wordt gehaald  ::rofl::
Dat stond inderdaad op Wikipedia, zonder bronvermelding. Dus ben dat eens gaan factchecken. En wat blijkt, dit was een fictief nieuwsbericht uit een onderzoek van een student Communicatiewetenschappen aan de UvA, zie hier: https://scripties.uba.uva.nl/download?fid=639554

Zo zie je maar... ;)
🜃

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1996 Gepost op: 7-04-2021, 20:42:58 »
Dat stond inderdaad op Wikipedia, zonder bronvermelding. Dus ben dat eens gaan factchecken. En wat blijkt, dit was een fictief nieuwsbericht uit een onderzoek van een student Communicatiewetenschappen aan de UvA, zie hier: https://scripties.uba.uva.nl/download?fid=639554

Zo zie je maar... ;)

Ik zag een screenshot van het nieuwsbericht van het nrc online staan, maar als het verzonnen is, is het inderdaad kwalijk
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1997 Gepost op: 7-04-2021, 22:19:01 »
Prima besluit lijkt mij zo! ::ok::

En een coalitie van VVD, D66, CDA en GL lijkt me helemaal niet zo gek! :)

Ja is helemaal prima!
Alhoewel ik liever PvdA zie ipv CDA. Maar dat zijn geloof ik maar 74 zetels :(
You'll never walk alone

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1998 Gepost op: 7-04-2021, 23:09:22 »
Wat heeft hij goed gedaan volgens jou? Is geen aanval of kritiek ofzo, ben oprecht benieuwd want als ik aan 10 jaar Rutte denk denk ik aan: aantal daklozen verdubbeld, zorgstaat afgebroken, onderwijs uitgekleed, bewust een dodelijk virus laten rondgaan door de samenleving ipv indammen, woningcrisis, ...


Onder Rutte is de bankencrisis opgelost, is Nederland het economisch een stuk beter gaan doen en heeft Nederland in Europa meer te vertellen. Er zijn 90.000 meer ondernemingen dan vorig jaar, hoorde ik vandaag, en dat komt doordat het afgelopen jaar veel minder ondernemingen failliet zijn gegaan. En een jaar geleden, voor corona dus, lag het aantal werklozen erg laag.

Je kunt de regering het uitbreken van de pandemie niet kwalijk nemen. Ik ben het niet met je eens dat ze het hebben laten rondgaan ipv indammen. Het is in andere landen in Europa niet veel beter gedaan, zeker als je corrigeert voor de bevolkingsdichtheid in ons land.


Ik zeg zeker niet dat Rutte alles goed heeft gedaan. Naast de toeslagenaffaire is zijn regering ook voor een groot deel de oorzaak van het woningtekort en is er teveel bezuinigd op onderwijs en zorg, dat ben ik helemaal met je eens. Maar onder Rutte is niet alles alleen maar mis gegaan, wat jij wel lijkt te suggereren.
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Politiek Nederland
« Reactie #1999 Gepost op: 8-04-2021, 00:55:29 »

Onder Rutte is de bankencrisis opgelost, is Nederland het economisch een stuk beter gaan doen en heeft Nederland in Europa meer te vertellen. Er zijn 90.000 meer ondernemingen dan vorig jaar, hoorde ik vandaag, en dat komt doordat het afgelopen jaar veel minder ondernemingen failliet zijn gegaan. En een jaar geleden, voor corona dus, lag het aantal werklozen erg laag.

Je kunt de regering het uitbreken van de pandemie niet kwalijk nemen. Ik ben het niet met je eens dat ze het hebben laten rondgaan ipv indammen. Het is in andere landen in Europa niet veel beter gedaan, zeker als je corrigeert voor de bevolkingsdichtheid in ons land.


Ik zeg zeker niet dat Rutte alles goed heeft gedaan. Naast de toeslagenaffaire is zijn regering ook voor een groot deel de oorzaak van het woningtekort en is er teveel bezuinigd op onderwijs en zorg, dat ben ik helemaal met je eens. Maar onder Rutte is niet alles alleen maar mis gegaan, wat jij wel lijkt te suggereren.

Nee, inderdaad. Als je rijk en gezond bent of de baas van een groot bedrijf bent, heeft hij het inderdaad prima gedaan  ::ok::

De Nederlandse aanpak is bedoeld om de IC niet te overbelasten en het virus verder rond te laten gaan. Zolang de IC het aan kan mogen de besmettingen hoog zijn. Dat is letterlijk de aanpak. Dat noem ik laten rondgaan. Als je dan ook nog de risicogroep pas vanaf juni laat vaccineren, maar wel vanaf half april weer gaat versoepelen dan laat je het virus dus rondgaan.
Het dusdanig proberen te controleren van een virus dat er net het aantal mensen op de IC liggen waar jij oké mee bent, noem ik het virus laten rondgaan. Zeker als je je ondertussen niet houdt aan dr stand van de wetenschap omtrent covid (aerosolen, long covid, mondmaskers, kinderen zijn besmettelijk, ...)

Rutte zei het zelf in zn eerste torentje toespraak dat de aanpak gecontroleerd laten rondgaan is https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2020/03/16/tv-toespraak-van-minister-president-mark-rutte

Overigens zeg ik ook niet dat andere Europese landen het per de beter doen. Maar dat maakt onze aanpak niet oké.


En nee idd. Rutte heeft niet álles verkeerd gedaan. Alleen als je ergens wilt wonen, zorg wilt krijgen, onderwijs wilt krijgen of geen covid wilt krijgen is het een beetje jammer dat hij aan de macht was. Maar dat kun je zijn beleid niet kwalijk nemen natuurlijk, is ook zo!
I won't worry my life away. I choose to be happy!