Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576187 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2520 Gepost op: 21-05-2022, 00:50:17 »
Italië was geweldig leuk.

Allereerst het weer: ik heb geen druppel regen gehad, en het was steeds tussen de 25 en 30 graden.

Via Duitsland en Oostenrijk reed de bus in 2 dagen naar het eerste hotel in Italië, ergens in Toscane, in de buurt van Siena. Maandag 9 mei hadden we een rondleiding in die stad met een gids, maar ook enkele uren vrije tijd. Het was leuk om op het plein rond te lopen waar de Stade Bianche haar finish heeft, het Piazza del Campo. Daaromheen was er ruime keuze aan restaurantjes en winkeltjes.

Dinsdag gingen we verder naar Rome, waar we ook eerst een rondleiding kregen door een Nederlandse gids die al jaren in de stad woonde. De groep figureerde zelfs in een scene van de laatste film van The Fast & the Furious, die volgend jaar  in mei in de bioskopen komt. De Spaanse Trappen waren daar het decor voor, verder hebben we onder meer de Trevi Fontein gezien, en konden we op eigen gelegenheid Vaticaanstad binnen wandelen. Het veroorzaakte grote hilariteit toen mensen uit de groep terugkwamen met een souvenir  van het plaatselijke Hard Rock Café. 's Avonds hadden we een diner en een avondtour langs onder meer het Forum Romanum en het Collosseum.

Woensdag gingen we naar een kloostercomplex met een eeuwenoude geschiedenis van verwoestingen, en wederopbouw, met de naam Montecassino, waarna in de middag een leerzame rondleiding in Pompeï volgde.

Capri stond donderdag op het programma, we hadden twee wandelingen, en tussendoor een boottocht rondom het eiland. Ook weer zeer de moeite waard.

De enige slechte dag van de week hadden we op vrijdag, toen de als zeer kleurig bekend staande kust van Amalfi enigszins werd overschaduwd door een hardnekkige mist. Gelukkig trok die in de middag weg, zodat we nog voldoende te zien kregen van de omgeving, en alsnog het geplande boottochtje kon plaatsvinden. Sophia Loren heeft ons overigens nog langs zien varen......zij heeft daar een huis.

Zaterdag was een vrij korte dag, zodat we wat konden bijkomen van de toch wel vermoeiende dagen die we achter de rug hadden, het bezoek die dag voerde de groep naar Orvieto. Zondag was de dag dat we Florence bezochten, en daar heb ik enkele bekende plekjes uit het Renaissance-seizoen van Wie is de Mol? kunnen vinden. Het varken en de draaimolen, en het plein waar de koffertjesopdracht werd uitgevoerd.

Als laatste stond Venetië op het programma. Ik had me in eerste instantie niet zoveel van die stad voorgesteld, maar vond het leuker dan ik vooraf dacht. Eerst maakten we een gondeltocht, en vervolgens een geleide wandeling door de straten en steegjes van de stad. Hierna mochten we onze weg zien te vinden in het labyrinth van Venetië. Het was makkelijker dat het leek, want overal staat precies aangegeven hoe je bij het centrale (San Marco-)plein kon uitkomen.

Hierna volgde de laatste overnachting in Italië, gevolgd door de tweedaagse terugreis naar het plaatsje Zeeland bij Uden, waar we een prima afscheidsdiner kregen aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2022, 00:53:04 door Bodejos »

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2521 Gepost op: 21-05-2022, 11:37:31 »
Mooie vakantie zo te zien  ::ok::
...maar soms even niet :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2522 Gepost op: 21-05-2022, 14:50:30 »
Wauw zeg, Rome en Florence en Venetie en Siena in 1 vakantie. Wat moet je een hoop mooie dingen gezien hebben!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2523 Gepost op: 21-05-2022, 15:07:39 »
Yep, en dan te bedenken dat die ene dag per bestemming ruim voldoende was voor een eerste indruk.

Ik ben nu bezig met het inventariseren van de foto's. Het zullen meerdere boeken moeten worden......

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Vakantie
« Reactie #2524 Gepost op: 22-05-2022, 09:55:15 »
Amai, da's de moeite Jos! ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2525 Gepost op: 26-05-2022, 19:10:01 »
Voor degenen die niet opzien tegen drukke treinen en wat uitzoekwerk: je kunt vanaf nu een maandkaart voor het OV in Duitsland aanschaffen. Geldig in héél Duitsland.

Je leest het goed: voor 9 euro, per kalendermaand. Je kunt die gebruiken in de maanden juni, juli en augustus.

Let wel, door uitval van treinen kan je reis ánders verlopen dan je gepland had, en je zult vaker genoegen moeten nemen met een staanplaats. En voor zover ik kon nagaan is er ook nog een mondkapjesplicht in het OV.

Wie het avontuur en de uitdaging desondanks aan wil gaan: houd er rekening mee dat de kaart niet in de sneltreinen (ICE, IC) geldig is, en niet in de spits.

Mijn ervaring met het Duitse OV is in principe overwegend positief. Ik ben echter benieuwd hoe deze actie uit gaat pakken. Ik had al eerder erover gelezen, maar dacht dat die voorbehouden was aan ingezetenen. Dat laatste blijkt niet zo te zijn.


« Laatst bewerkt op: 26-05-2022, 19:13:28 door Bodejos »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2526 Gepost op: 23-07-2022, 13:22:22 »
Treinreizen zullen populairder worden. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mogelijkheid om naar Vitoria-Gasteiz te gaan.

Dat is de stad waar mijn favoriete boekenreeks zich afspeelt. [Knip: lees hiervoor verder in het Bibliotheek-topic].

Nu heb ik een route in gedachte met een paar overnachtingen. 1x Parijs en 1x Bordeaux. De routebeschrijving geeft namelijk aan dat dat de handigste route over land is, als ik tenminste niet met eigen vervoer ga.

Eén en ander zou in mei of juni komend jaar moeten plaatsvinden. Het zouden dan 6 reisdagen (v.v.) worden, en 8 dagen ter plaatse.

Iemand hier die tips heeft voor de overnachtingen onderweg, die vanwege het doorreizen wel een beetje in de buurt van de grote stations moeten zijn?

In Parijs zou ik sowieso van het ene naar het andere station moeten reizen, dus een overnachting daar zal voor de hand liggen.

Bordeaux ken ik verder niet, dus ik zal hier en daar toch mijn licht moeten gaan opsteken.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2527 Gepost op: 26-07-2022, 20:48:24 »
Treinen is niet echt mijn expertise, maar sws Parijs, om de reden die je zelf al aangeeft.
Wellicht is Barcelona nog een optie? Het lijkt misschien wat om, maar volgens mij is er een hoge snelheidslijn van Parijs naar Barcelona. En Barcelona is natuurlijk ook een geweldige stad om te bezoeken. ::jaja::

Eventueel heen via Bordeaux en terug via Barcelona?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2528 Gepost op: 26-07-2022, 22:58:04 »
wellicht rijden er ook nachttreinen? (met slaapplaats)
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2529 Gepost op: 26-07-2022, 23:10:12 »
Die nachttreinen zijn een goede optie.

Sowieso is  Barcelona leuk. Natuurlijk kijk ik rond naar wat mogelijk is. Wie weet, is Vitoria voor een week eigenlijk helemaal niet zo leuk.

Wat voor mij van belang is, de "etappes" moeten natuurlijk wel beschikbaar zijn. Je hebt er immers niets aan als een tussenliggend traject vol zit. Hoe moet je dan van de ene plek naar de andere komen? Gelukkig heb ik nog bijna een jaar om mijn hoofd daarover te breken.

Overigens speelt Madrid in het 4e boek ook een rol, maar mijn zus vertelde net dat het geen optie is als ik midden in de zomer ga. Waar zij woont, was het gisteren 44.5 graden. En dat is nog relatief dicht bij de kust.....

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2530 Gepost op: 28-12-2022, 09:39:10 »
Euhm, hallo? Waarom heeft niemand hier braaf zijn vakantiebestemmingen gepost?  ;D

* Kuch hatsjoe *

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2531 Gepost op: 28-12-2022, 10:20:48 »
 ::rofl::
I will follow my inner gold

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Vakantie
« Reactie #2532 Gepost op: 28-12-2022, 16:33:02 »
 ::rofl::

Ik heb nog weinig plannen. Ik zie echter dat ik hier niet eens gepost hebt over mijn USA-roadtrip van Oktober  ::schaam::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2533 Gepost op: 28-12-2022, 17:12:17 »
Ik heb nog steeds dat idee in mijn hoofd zitten om met de trein, in etappes, naar Noord-Spanje te reizen. Vliegen: door dat gedoe dit jaar rondom Schiphol heb ik daar helemaal geen zin in.

Vliegen vanuit Duitsland zal voor mij een optie zijn. En dan lekker luxe: pickup vanaf huis, afleveren bij een luchthaven. Scheelt qua prijs niets, als ik kijk naar het alternatief: taxi-bus-trein-taxi-overnachting-taxi. Sterker nog: die taxi-pickup is een stuk voordeliger, en ik hoef niet voor een halve nacht een hele overnachting (plus wakker liggen....) te regelen.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vakantie
« Reactie #2534 Gepost op: 28-12-2022, 21:37:42 »
Ik denk dat het gaat om vakanties van het afgelopen jaar door MFQ deelnemers ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2535 Gepost op: 28-12-2022, 23:30:45 »
 ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2536 Gepost op: 29-12-2022, 05:51:25 »
Ja, zég dat dan..... ::rofl:: ::rofl::

 

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #2537 Gepost op: 30-12-2022, 15:58:45 »
Misschien dat iedereen alvast kan vertellen waar hij/zij volgens jaar heen gaat. Dan kunnen wij dat alvast noteren! ;D
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2538 Gepost op: 30-12-2022, 16:15:21 »
Ik had even teruggekeken, en ik dacht: die vraag maakt deel uit van de set vragen van de MFQ.

Maar dat zal vast in het 2e deel komen,  want ik kon die vraag niet vinden. Of ik heb er glad overheen gekeken, dat kan natuurlijk óók.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vakantie
« Reactie #2539 Gepost op: 30-12-2022, 16:20:18 »
Nee het is geen vraag maar veel mensen hebben vakantie wel als hoogtepunt ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!