Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390657 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1940 Gepost op: 1-11-2021, 16:11:57 »
18:00 zou ook wel gelijk heeeel extreem zijn. Als ze zoiets zouden doen dan gaan ze toch eerst weer voor 22:00 of 20:00 zou je zeggen. Maar lees ook helemaal nergens dat dit überhaupt een optie is??
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1941 Gepost op: 1-11-2021, 16:57:47 »
Ik ga me ook niet echt verder meer over uitlaten, behalve dat ik 1 ding weet: Rutte en zijn vriendjes hebben wederom keihard gefaald m.b.t tot de zorg en het te vroeg versoepelen van maatregelen. (en dat wordt afgeschoven op de gewone Nederlander).

De QR code biedt niks anders schijnveiligheid (je ziet hoe makkelijk daarmee gefraudeerd wordt en mensen die gevaccineerd zijn kunnen ergens anders het virus oppikken en het dan vrolijk op plekken waar QR wordt gebruikt ook overdragen). Het is gewoon een onzinnige dwang- en controlemiddel. Het sluit mensen gewoon uit en dwingt je tot de keuze: vaccineren of uitgesloten worden. Over dat uitsluiten kom ik zo nog.

Straks kun je ook niet meer met een negatieve test naar binnen. Ik blijf er bij: niemand, maar dan ook niemand heeft iets te maken met mijn medische status (ik ben er wel gewoon in gesprekken open over, daar niet van, maar dat is met vrienden en bekenden). Geen horeca ondernemer, geen winkel, geen ov, geen universiteit. Alleen huisarts en ziekenhuis, die weten of ik die prik genomen heb. Sowieso is het raar dat ik alleen een QR code kunt krijgen als je je gegevens deelt met het RIVM, die dat 20 jaar bewaren. Waarom alleen dan?

Er wordt een soort hetze /schuldgevoel aangepraat aan mensen die zich niet laten vaccineren, terwijl vaccineren helpt, maar ook mensen die gevaccineerd zijn kunnen het virus overdragen. Ik respecteer in ieder geval iedereen, mensen die wel of niet vaccineren. Iedereen heeft er zijn redenen voor om het wel of niet te doen en dat zijn echt niet alleen wappies (5G, chip, etc. die neem ik niet serieus), maar wel de mensen die bang zijn voor de lange termijn (onwetendheid of angst), bang voor prikken in het algemeen, om geloofsredenen niet prikken of bijvoorbeeld intolerant zijn voor injecties. Maar die mensen worden ook weggezet als boeman, anti-vaxxers en wappies en dat vind ik kwalijk en gevaarlijk. 

De echte boemannen dat zijn Rutte, De Jonge en al die mensen die vanaf het begin van deze pandemie verkeerde besluiten nemen (ventilatie niet serieus nemen, dansen met Jansen en bijbehorende opleving, kritiek vanuit meerdere serieuze organisaties, tegenstrijdige berichten de wereld inhelpen, niet willen ingaan op kritische vragen bij persconferenties. Er zijn zoveel rare dingen gebeurd de afgelopen 20 maanden.). Edit en wat ik nog vergeet: we doen het voor de kwetsbaren en ouderen, maar die groepsimmuniteit was ook al zo'n succes  ::ok::

Hoe lang gaat dit überhaupt nog door? Ik zie gewoon een herhaling van de periode een jaar geleden. En wat als straks wel 90% toch gevaccineerd is? of die vaccinatiegraad niet omhoog gaat? Corona is onder ons, blijft onder ons en zal net als de griep de eerstkomende jaren niet meer verdwijnen gok ik.
« Laatst bewerkt op: 1-11-2021, 17:08:56 door MollenvangR »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1942 Gepost op: 1-11-2021, 17:01:41 »
Overigens is de QR-code niet alleen iets Nederlands. Overal heeft men ermee te maken. Ik weet ook wel dat Rutte en co het niet goed hebben gedaan (al betwijfel ik of eender welke regering het beter zou hebben gedaan, maar dat terzijde) maar om hen dit kwalijk te nemen is niet helemaal fair.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1943 Gepost op: 1-11-2021, 17:03:53 »
Overigens is de QR-code niet alleen iets Nederlands. Overal heeft men ermee te maken. Ik weet ook wel dat Rutte en co het niet goed hebben gedaan (al betwijfel ik of eender welke regering het beter zou hebben gedaan, maar dat terzijde) maar om hen dit kwalijk te nemen is niet helemaal fair.
Nee, maar ook in andere landen moeten de mensen dat ding niet. En in bijvoorbeeld Denemarken hebben ze hem weer weggedaan. Ze hadden het ook niet hoeven invoeren. Het gaat steeds een stapje verder. Eerst alleen horeca, nu alweer wat meer plekken. Bruls die over werk begint. Onderwijs is ook een optie. Ik vind het een doodenge en gevaarlijke ontwikkeling. Wat ik hen vooral kwalijk neem is jarenlang falend zorgbeleid afschuiven en die focus op groepsimmuniteit helemaal in het begin van deze pandemie.

O en hoe zit het met deze unaniem aangenomen motie van Wilders (PVV) en Segers (CU) Moties worden wel vaker aan de laars gelapt door dit kabinet.

Citaat
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Kamer op 18 november 2020 heeft uitgesproken dat een directe of indirecte vaccinatieplicht of dwang- en drangmaatregelen uitgesloten zijn; overwegende dat een vaccinatiebewijs als exclusief toegangsbewijs voorvoorzieningen of locaties een vorm is van indirecte vaccinatieplicht; overwegende dat er ook andere manieren zijn, zoals bijvoorbeeld (snel)testen, om duidelijk te maken of iemand besmet is; verzoekt het kabinet, in zijn beleid en wetgeving te garanderen dat een vaccinatiebewijs in geen geval als exclusief toegangsbewijs voor voorzieningen of locaties mogelijk wordt, en gaat over tot de orde van de dag.

Segers
Wilders

De plekken waar je na morgen dat gedrocht van die QR code nodig hebt, vallen zeker ook niet onder voorzieningen?
« Laatst bewerkt op: 1-11-2021, 17:25:32 door MollenvangR »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1944 Gepost op: 1-11-2021, 17:11:01 »
Wanneer gaan we eens focussen op ventilatie??

Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1945 Gepost op: 1-11-2021, 17:26:45 »
Ik vind het vooral lachwekkend dat men denkt dat je met deze maatregelen de besmettingen gaat laten afzwakken. Thuiswerkadvies zal wellicht wat helpen, maar de 1,5m en de mondkapjes daar gaat het menselijk gedrag een rol spelen en we weten helaas hoe dat in elkaar zit.

Uitbreiding QR code vind ik prima bij sportscholen en zwembaden. Dat zijn in mijn ogen geen essentiële plekken/levensbehoeftes. Ik vind een uitbreiding naar (hoge)scholen en werk wél te ver gaan. Dat een QR code schijnveiligheid geeft ben ik het dan weer niet mee eens. Gevaccineerde mensen hebben aantoonbaar een veel minder grote bijdrage aan het overbelasten van de zorg.

Wat dan wel een oplossing is? Een lockdown helpt tegen het virus, maar die nevenschade wil ik ook niet onderschatten. Het is gewoon lastig allemaal. Al dat populistische geneuzel van iedereen vind ik dan ook erg makkelijk. Wat moet je als regering dan doen? De een wil strenger, de ander wil soepeler. Onze regering poldert. Dat doet Nederland al 150 jaar. Natuurlijk worden er grote fouten gemaakt, daar mogen ze op aangesproken worden, maar heel veel dingen die ze doen zijn ook gewoon best wel logisch.

De fouten die de regering maakt zitten mijns inziens meer op andere thema's. Woningmarkt, toeslagenaffaire, klimaat etc. Maar dat is voor een ander topic  :P
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1946 Gepost op: 1-11-2021, 17:32:12 »
Wanneer gaan we eens focussen op ventilatie??
Dat was dus een van de essentiële punten die ik echt in de artikelen die ik gelezen heb over de mogelijke maatregelen nergens tegen kwam en die volgens mij echt een serieuze rol kan spelen in de voorkoming van ongeplande stijging in de besmettingen .

De lijst die ik noem is een verzameling van aangehaalde opties, of deze daadwerkelijk uitgevoerd worden en nodig zijn, blijft een vraag . De meeste van de opties kwamen uit een opiniepeiling over draagvlakken voor mogelijke maatregelen.

Dat de overheid ( bij monde van de jonge) steeds maar blijft wijzen naar de ongevaccineerden is aan een kant begrijpelijk ( het merendeel van de patiënten is ongevaccineerd en trekt een te zware wissel op de belasting van de zorg ) maar aan de andere kant ook een groot gevaar voor een splitsing in de samenleving.  De stelling dat het een epidemie aan het worden is van non gevaccineerden is niet correct, want gevaccineerden kunnen zeker nog wel ziek worden en anderen besmetten en dus kunnen zij verspreider zijn zonder zelf klachten te hebben. Dus een positieve gevaccineerde mag dan mogelijk geen beroep hoeven doen op de zorg , maar kan wel mogelijk x aantal non gevaccineerden op de ic hebben doen belanden.

Ook een qr registratie beleid doet daar niets aan af, indien het zetten van twee vaccinaties ergens in augustus niets zegt over je  medische situatie in november, maar je bent wel in het bezit van een QR code die suggereren wil dat je veilig bent.
Het is zo’n moeilijke balans om een juiste afweging te maken , maar dat we op dit moment niet goed bezig zijn , geven de cijfers helaas wel aan.

Wat wel een oplossing kan zijn, geen idee. Misschien een beperking van mensen- en goederenstromen maar daar zitten ook tal van haken en kanten aan Die onwenselijk zijn ( achteruitgang economie, psychische weerbaarheid etc etc )

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1947 Gepost op: 1-11-2021, 17:58:14 »
Ik word er wel echt een beetje moe van dat iedereen blijft doen alsof er geen goede optie is en alsof het allemaal maar moeilijk is, terwijl uit onderzoek na onderzoek na onderzoek blijkt dat indammen en het voorkomen van besmettingen de goede optie is, en dat die juist lockdowns voorkomt.

Juist als we in ditzelfde tempo doorgaan met halfslachtige maatregelen, zitten we straks weer in een lockdown - tenzij we ervoor zouden kiezen om dan maar gewoon niets te doen, de zorg te laten instorten, alle ouderen en immuungecompromiteerden dood te laten gaan en 10 tot 20% van de bevolking Long Covid te laten krijgen.

Nogmaals: overbelasting van de zorg en doden zijn niet de enige twee gevolgen he? Ook als iedereen gevaccineerd is en niemand nog in het ziekenhuis komt wil je absoluut niet de hele bevolking ziek laten worden. Dus ja, een QR-code biedt wel alleen schijnveiligheid. Volgens mij heeft niemand dit nog door, maar risicogroepen zitten grotendeels nog steeds in isolatie. Al bijna 2 jaar. En in dit tempo komen we er nooit meer uit.

Ik voel me langzamerhand echt een vastgelopen langspeelplaat, en ik snap daarom ook wel volkomen het nieuws dat het Red Team ermee stopt. Blijkbaar wil niemand het horen en blijft op de korte termijn maar zo min mogelijk last hebben van maatregelen belangrijker dan het beschermen van risicogroepen en het beschermen van je eigen gezondheid op de lange termijn.

Wanneer gaan we gewoon eens luisteren naar de WHO?
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1948 Gepost op: 1-11-2021, 18:03:21 »
Starlight een heel duidelijke vraag, hoe zie je indammen en het voorkomen van besmettingen in Nederland voor je met de huidige persoonlijke vrijheid en wetgeving ? 

Tussen wat op papier ( en bewezen ) een oplossing kan zijn en de technische en praktische haalbaarheid ervan zitten helaas soms enorme barrières
« Laatst bewerkt op: 1-11-2021, 18:06:04 door Tarbozan »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1949 Gepost op: 1-11-2021, 18:22:59 »
Starlight een heel duidelijke vraag, hoe zie je indammen en het voorkomen van besmettingen in Nederland voor je met de huidige persoonlijke vrijheid en wetgeving ? 

Tussen wat op papier ( en bewezen ) een oplossing kan zijn en de technische en praktische haalbaarheid ervan zitten helaas soms enorme barrières
Waarom moet ik die vraag steeds beantwoorden? Ik ben niet een epidemioloog, of een viroloog, of een jurist. Maar gelukkig zijn er heel veel mensen die dat wel zijn, en die onder andere in het Red Team zitten, en die daar al heel veel over gesproken hebben. En daar heb ik al heel vaak artikelen van doorgelinkt. En er zijn dus best een aantal landen die het in de praktijk uitvoeren, en waar het werkt, dus het werkt allang bewezen in de praktijk en niet alleen op papier. (En nou niet komen met "maar in die landen hebben ze ook nog besmettingen dus het werkt niet!!" want in die landen hebben ze echt een stuk minder besmettingen, een stuk minder doden, een stuk minder Long Covid, meer vrijheid en een betere economie).

Wat ik wel weet is dat het grotendeels dezelfde maatregelen zijn die we nu ook al hebben (gehad), maar dan toegepast met een ander doel: namelijk om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te krijgen en te houden. De belangrijkste pijlers daarbij zijn een goed test-, traceer- en isoleerbeleid, met logische regels (en niet dat gevaccineerde huisgenoten niet meer in quarantaine hoeven, bijvoorbeeld), mondkapjes (die niet afmogen als je op 1,5 meter afstand zit omdat aerosolen in Nederland blijkbaar buiten de 1,5 meter op magische wijze geen virus meer bevatten), en ventilatie. Dus helemaal geen heel ingewikkelde vrijheidsbeperkende dingen ofzo, gewoon dezelfde dingen die we nu doen maar dan op een andere manier ingezet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1950 Gepost op: 1-11-2021, 18:43:38 »
Het punt is dat veel van die landen die wel aan indamming hebben gedaan andere wetgevingen hebben.   Je kunt hier in Nederland niet iedereen verplicht vaccineren, je kan niet iedereen zich verplicht laten testen , dus zolang je niet iedereen aan een touw laat trekken, bereik je veel lastiger het gewenste effect.

Als we hier in Nederland een overbezetting op de zorg hebben in een non vaccin bubble dan migreren we de zieken  naar een gebied waar er nog wel rek is op de zorg. Op die manier Dam je juist niks in. Integendeel

Op het moment dat de regering zegt we willen nadenken over evt verzwarende maatregelen bewust voor een gebied met een lage vaccinatiegraad  en een hoog reproductie cijfer, dan komt er massaal het geluid dat dit discriminerend zou zijn en dat we een liberaal land zijn.

Dus zoals ik al wel vaker heb gezegd, zit er heus wel een zeer grote kern van juistheid in de tactiek van indammen maar is dat helaas niet haalbaar als niet iedereen er zich aan gaat houden ( zowel binnen ons land, maar ook zolang we de deuren open laten , bij mensen die ons  vanuit het buitenland bezoeken , hetzij voor plezier, hetzij werk gerelateerd.)

Kijk naar bv Italië waar de invoering van de greenpass om naar je werk te kunnen wel voor wat protest heeft gezorgd maar toch relatief snel is ingevoerd, hier zou zoiets maanden zo niet jaren duren en op alle mogelijke manieren aan wetten en regels worden getest .

Er wordt verder door starlight iets aangehaald wat ik heel opvallend vind, dat je met nagenoeg dezelfde maatregelen betere resultaten ziet in andere landen( iets waar ik het zeker mee eens ben en ook hoor van kennissen in Italië en België bv ) . Dus waar kan het dan aan liggen dat het hier niet werkt , en daar heb ik eigenlijk maar 1 ding op te zeggen en dat  is het draagvlak.  Het draagvlak van de mensen om de maatregelen consequent op te volgen zonder dat er sancties op staan en ook het draagvlak van onze overheid om er middelen voor uit te trekken om de maatregelen effectief op te volgen of het advies om te zetten in een verplichting .  Het is allemaal te vrijblijvend en na verloop van tijd verdwijnt de animo onder de mensen om er nog gehoor aan te geven of als de cijfers ook maar enigszins positief kleuren wordt er alweer gekeken naar versoepeling of afschaffing.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1951 Gepost op: 1-11-2021, 19:31:47 »
Het punt is dat veel van die landen die wel aan indamming hebben gedaan andere wetgevingen hebben.   Je kunt hier in Nederland niet iedereen verplicht vaccineren, je kan niet iedereen zich verplicht laten testen , dus zolang je niet iedereen aan een touw laat trekken, bereik je veel lastiger het gewenste effect.
Uh, nee. Er zijn heel veel landen met een soortgelijke wetgeving als in Nederland die wel als beleid hadden om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden. Daar heb je echt geen vaccinatieplicht voor nodig. Die landen deden dat al voor er überhaupt een vaccin was.

Citaat
Dus zoals ik al wel vaker heb gezegd, zit er heus wel een zeer grote kern van juistheid in de tactiek van indammen maar is dat helaas niet haalbaar als niet iedereen er zich aan gaat houden ( zowel binnen ons land, maar ook zolang we de deuren open laten , bij mensen die ons  vanuit het buitenland bezoeken , hetzij voor plezier, hetzij werk gerelateerd.)
In andere landen zijn er heus ook mensen die zich er niet aan houden. Je kunt er ook in de modellen rekening mee houden dat niet iedereen zich er aan gaat houden en op basis daarvan je beleid aanpassen. Gedrag is echt wel te voorspellen, als je maar gedragswetenschappers ervoor inschakelt. Heeft Nederland nooit gedaan.

Citaat
Er wordt verder door starlight iets aangehaald wat ik heel opvallend vind, dat je met nagenoeg dezelfde maatregelen betere resultaten ziet in andere landen
Dat zei ik niet. Het zijn niet dezelfde maatregelen, het zijn dezelfde principes die je op een andere manier inzet, namelijk om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden. Dan zet je dezelfde dingen op een heel andere manier in en verplicht je ze op heel andere plekken dan wanneer je als beleid hebt om het virus rond te laten gaan zolang de ziekenhuizen nog niet vol liggen.

Dus nee, dat heeft weinig te maken met draagvlak. En draagvlak moet je ook creëren. Als de overheid steeds herhaalt dat gezonde mensen juist ziek moeten worden, dat jongeren er geen last van hebben en dat mondkapjes niet helpen, moet je ook niet gek opkijken als mensen dat ook geloven. En als je vervolgens een zwabberend beleid hebt wat je ook nog eens slecht communiceert, dan moet je niet gek opkijken dat mensen hun vertrouwen in de overheid verliezen en dan extra vatbaar worden voor complottheorieën.


Nog even in het algemeen: hier nog een uitgebreide reconstructie van Nieuwsuur van het Nederlandse coronabeleid https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13881/artikel/2403893-hoe-zat-de-nederlandse-coronastrategie-echt-in-elkaar

Als je vandaag één ding leest over het Nederlandse coronabeleid, laat het dan dit zijn. Ook heel helder over de verschillen tussen Nederland en verschillende andere Europese landen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1952 Gepost op: 1-11-2021, 20:17:31 »
Wat ik een beetje bedoel met wetgeving is goed te zien in wat in het artikel  staat dat starlight bijvoegt in haar laatste post, in Denemarken was het in een paar dagen geregeld dat de voorgestelde maatregelen ook van kracht waren ( scholen dicht, ambtenaren zonder cruciale functies met verlof , land in verregaande mate op slot en zo weinig mogelijk persoonsstromen)

In Nederland blijven we oeverloos debateren en pingpongen we van adviezen naar loslaten, terug naar adviezen. Terecht een zwabberend beleid .




Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1953 Gepost op: 1-11-2021, 20:22:00 »
Maar dat heeft toch niets met de wetgeving te maken? ???
Dat gaat over het politieke landschap, over het probleem dat er in de Kamer moeilijk beslissingen genomen worden omdat ze inderdaad eindeloos debatteren. Dat zit niet in de wetgeving ::ohno::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1954 Gepost op: 1-11-2021, 20:51:06 »
Ehm hoe moet je het dan noemen als we een systeem zouden moeten hebben waarmee we indien nodig beslissingen konden nemen die niet langs ons hele politieke bestel heen zouden moeten omdat sneller handelen noodzakelijk zou zijn  .  We houden te vaak vast aan het bestaande systeem terwijl de situatie vraagt om directer handelen . Vaak worden maatregelen getoetst aan het systeem en komen er dus geen aanpassingen die wel soms gevraagd worden door de situatie ( uitzondering dst we een mogelijkheid tot een mondkapjesplicht hebben )

Hierdoor is het dus bv niet mogelijk om achter de voordeur te controleren of er niet teveel mensen op bezoek zijn, is het niet mogelijk om mensen zich verplicht te laten vaccineren ( ongeacht of ik het hiermee eens ben of niet).
Het gaat er mij in deze om dat we niet bereid zijn aanpassing te doen.

Dus ik doel met wetgeving misschien inderdaad niet exact op wetgeving, maar wel op het feit dat we door het weigeren van de aanpassing nu vastzitten in een verroest systeem wat alles onnodig traag laat draaien en we steeds achter de feiten aan lopen.

In mijn ogen vraagt de pandemie om aanpassingen en wetten die die aanpassingen mogelijk maken, vandaar dat ik het woord wetgeving gebruikt heb.
« Laatst bewerkt op: 1-11-2021, 20:54:16 door Tarbozan »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1955 Gepost op: 1-11-2021, 21:03:01 »
Tja, je moet ook niet willen dat een enkeling of een paar enkelingen het plots in hun eentje voor het zeggen krijgen natuurlijk ;)
Het zit dus niet in de wetgeving, zoals je zelf al zegt, maar in het feit dat we een democratie zijn en veel politici het niet met elkaar eens zijn. Dat zal vast in Denemarken niet anders zijn, dat weet ik niet, maar kennelijk konden ze het daar over dit onderwerp wel snel eens worden. 
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1956 Gepost op: 1-11-2021, 21:15:46 »
Als je het artikel van starlight leest was het 1 premier die tegen het advies van de rest van de experts in deze maatregelen niet alleen voorstelde maar ook direct van kracht liet zijn .
Dus het kon daar klaarblijkelijk wel .


Tuurlijk zie ik wel in dat er ook gevaren zitten in het passeren van je politieke toetsing van voorstellen, maar in deze had ik gewoon gehoopt dat nood breekt wet principe hier wel zou gelden. Maar de partijen vinden  van niet en willen nog steeds politiek spelen over de levens van burgers heen .

Benieuwd wat er morgen komt voor maatregelen en in hoeverre er binnen de bevolking nog  draagkracht voor gaat zijn .  Ik las ergens dat er al in een behoorlijk percentage van de verzorgingstehuizen alweer besmettingen waren ( toch voor mij met de situatie van mijn vader een van de plekken waar ik het weg zou willen houden ).
Ik heb vorig jaar gemerkt hoe hard het die oudjes treft als er geen bezoek mogelijk zou zijn.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1957 Gepost op: 1-11-2021, 22:40:51 »
Maar zoals ook duidelijk wordt uit het artikel is het probleem dus ook helemaal niet dat we hier geen beslissingen kunnen nemen, maar dat de beslissing is genomen voor een beleid waarbij het virus zich vrij kon circuleren met enkel de IC-capaciteit als grens.

En zolang dat beleid niet verandert, zullen de maatregelen die worden gekozen ook niet ineens een ander gevolg hebben. En als het beleid wel zou veranderen, kan dat echt prima binnen de huidige wetgeving en het huidige politieke systeem. De huidige beleidskeuzes zijn immers ook gewoon gemaakt binnen dit systeem. Het is geen onmacht, het is onwil.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1958 Gepost op: 2-11-2021, 00:32:04 »

Ik ben het net als meerderen  hier eens dat het Nederlandse coronabeleid op verkeerde aannames is gebaseerd ( utopie groepsimmuniteit )
Binnen dat verkeerde beleid hebben we alleen maar adviezen en wordt de uitvoering ervan in handen gelegd van de bevolking en zodra het fout gaat , gaat de beschuldigende vinger ook direct naar de bevolking ( zij laten de maatregelen los ).

Dus ik vrees dat zelfs met een juiste bedoeling achter het beleid en nog steeds de niet sturende rol van de overheid ( hetzij door aanpassingen , hetzij door goede communicatie en voorlichting ) we nog steeds geen resultaten hadden gehaald.

Stel dat we inderdaad massaal zouden inzetten op testen, mond maskers en contact onderzoek ( met als doel isoleren van de besmettingshaard ), dan zouden we al enorm snel aanlopen tegen de extra werkdruk die dit contact onderzoek bij de ggd zou veroorzaken ( iets wat we in de eerste golf ook al zagen gebeuren ). Als je daar als overheid geen extra middelen voor vrij wilt of kunt maken , is die uitvoering dus gedoemd te mislukken .

Dus in mijn optiek is het probleem dus niet enkel het inzetten op een verkeerd beleid , maar ook het niet faciliteren van de eigen genomen beslissingen en het niet flexibel  maken van beslissingen die deze tijd nodig heeft .

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1959 Gepost op: 3-11-2021, 16:31:16 »
Het wordt van kwaad tot erger met dat gedrocht van die QR code. Nu willen ze ook de wet daadwerkelijk gaan wijzigen voor die pas op het werk, voor niet-essentiële winkels (lees: alles waar geen eten drinken verkocht wordt), langs de lijn bij de sportvelden in de buitenlucht, op het terras nota bene ook in de buitenlucht. D66, CDA, VVD, groep den Haan (waarom zit zij überhaupt nog in de Kamer?) en Volt hebben ingestemd hiermee. Opmerkelijk dat CU, onderdeel van het kabinet niet er in meestemt.

Citaat
Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het coronapakket dat het kabinet gisteren presenteerde. In ieder geval VVD, CDA, D66, Volt en fractie Den Haan stemmen met de plannen in.

Het zou me ook niet verbazen als het straks ook het onderwijs ook aan de beurt is. Hugo heeft tot weet ik hoe veel keer niet gezegd dat die coronapas er niet zou komen... nou dat zie ik. ::pinokkio::

Het is schijnveiligheid, zie ook weer de 1000+ besmettingen op het ADE. Die mensen zijn daar binnen gekomen met een QR code. Je bent nog steeds in staat om het virus over te dragen als je gevaccineerd bent. Grootste gedeelte van de besmettingen vinden volgens mij ook in de thuissituatie plaats en niet op al die plekken waar een QR code wordt vereist. Nog even en je kunt helemaal niks meer zonder QR gedrocht.
 
Die QR code zadelt bovendien sportscholen, zwembaden, winkels noem maar op met onnodig veel rompslomp, terwijl het in de kern het probleem niet oplost. Diezelfde ondernemers die ook geraakt zijn door de lockdowns. Het zorgt er ook voor dat je mensen die zich niet elke keer willen verantwoorden voor hun gezondheid zoals ik (wel/niet gevaccineerd gaat niemand wat aan en ook elke keer zo'n staaf in je neus) gewoon uitsluit. En dat geldt voor zowel wel als niet-gevaccineerde mensen. Waarom kan ik niet met mijn gele boekje en mijn unieke batchnummer naar binnen? Waarom moet dat met een QR code? Is toch ook een bewijs van vaccinatie?

Zomaar wat reacties
Citaat
Eus Peters, directeur van de RND, spreekt zich uit over de haalbaarheid van deze maatregelen: ''Nederland telt zo’n 56.000 niet-essentiële winkels, waar dagelijks miljoenen mensen komen. Als je die allemaal moet controleren, is dat volstrekt onuitvoerbaar.'' Volgens INretail kost de check op deze maatregel al meer dan vijf miljoen uur op maandbasis, als er vanuit wordt gegaan dat de controle van een coronapas één minuut per klant kost. Daar komt nog bij dat winkels te maken hebben met personeelstekorten en dat de feestdagen ook voor de deur staan

Citaat
“Wij begrijpen dat er wat moet gebeuren en begrijpen ook de bezorgdheid bij de overheid”, vertelt voorzitter Shiva de Winter van Stichting Water- & Zwemveiligheid in Goedemorgen Nederland. “Maar wij gaan niet meewerken aan een beleid waar gemotiveerd wordt om te vaccineren en waar de kinderen uiteindelijk de dupe zijn.”

Volgens De Winter is dat niet de taak van de zwembaden. “We zijn wel bereid om de anderhalve meter in het pand terug te brengen en daarnaast ook nog de mondkapjesplicht te doen. En één ouderbegeleider mee waardoor je nog veiliger in het zwembad bent. Veiliger met alleen de QR-code.”

Vanuit de sportwereld:

Citaat
Nederlandse sportbonden gaan hard in tegen het besluit van het demissionair kabinet om vanaf zaterdag op alle sportcomplexen een coronatoegangsbewijs te vragen. Vooral voetbalbond KNVB, hockeybond KNHB en volleybalbond Nevobo laten van zich horen. “Dit maakt het laagdrempelig sporten voor iedereen onmogelijk”, aldus de hockeybond.

Citaat
De druk op verenigingen en vrijwilligers wordt nu veel te groot, zo klinkt het bij de KNVB. In een reactie stelt de bond een retorische vraag. “Vrijwilligers zijn goud waard maar ook schaars. Waar ga je vrijwilligers vandaan halen die zeven dagen per week QR-codes gaan controleren bij alle sporters en bezoekers op een accommodatie?”

(en ja ik weet dat mijn bericht hier nu een beetje populistisch PVV/FvD achtig klinkt, maar inmiddels gaat die kritiek breder, ook Denk, GroenLinks SP, GroenLinks, SGP en vast wel meer partijen worden ook kritischer tegenover wat hier allemaal gebeurt). 

GroenLinks: ,,Wat is de logica om het dan op meer plekken te verplichten?’’, zegt Kamerlid Lisa Westerveld

SP: SP-Kamerlid Maarten Hijink is bang dat het coronatoegangsbewijs juist averechts werkt doordat mensen zich ten onrechte veilig voelen en de basisregels (zoals afstand houden en geen handen schudden) niet meer in acht nemen.

PVV: PVV-leider Wilders was al tegen het coronatoegangsbewijs en is dus ook tegen uitbreiding ervan. ,,Die pas rammelt aan alle kanten. We sluiten Nederland op in hun huis als ze zich niet willen laten testen.’’

SGP: "Het coronatoegangsbewijs is niet waterdicht en veroorzaakt tweespalt. We kunnen burgers, organisaties, bedrijven en de maatschappij beter wijzen op eigen verantwoordelijkheid."

En nee, ik heb absoluut de oplossing niet. Maar één ding weet ik wel: die QR code is niet de oplossing en het frustreert me. Ja ventilatie heb ik wel eens genoemd, maar ja daar wordt niks mee gedaan.
« Laatst bewerkt op: 3-11-2021, 16:38:57 door MollenvangR »