Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390661 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1960 Gepost op: 3-11-2021, 18:08:14 »
Mooi gezegd van de sgp dat we de mensen etc beter op hun eigen verantwoordelijkheid kunnen wijzen en dat is natuurlijk absoluut zo. Echter heeft de pandemie al ruimschoots getoond dat bij veel mensen die verantwoordelijkheid ver te zoeken is.

Er wordt door veel mensen gedacht vanuit hun eigen ik en dat is absoluut te begrijpen , want ik moet een QR code laten zien, ik moet weer zo’n stom mondkapje op , etc etc.  Echter het probleem corona is geen problem van individuele mensen maar van een samenleving .


Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1961 Gepost op: 3-11-2021, 20:27:46 »
Het is ook een probleem van de samenleving, maar ook mee eens dat de QR geen toegevoegde waarde heeft.

Slaat volledig de plank mis in mijn ogen.

Ik hoor al veel mensen die al zeggen een 3e prik niet te willen, terwijl daar al naar toe gewerkt wordt.

Las hier iemand (naam ff kwijt) zeggen QR prima maar niet voor school. Hoezo dan niet voor school, als het voor de rest wel prima is. School is dan toch ook binnen en doorstromen.

Ergens ben ik dan wel tevreden met advies afstand. Mondkapje heb ik niet veel problemen mee. Al kom ik wellicht veel minder ergens dan vele anderen.

Merk wel dat ik de media beu begin te vinden en steeds vaker berichten niet meer lees en mezelf zo af sluit omdat het veel energie steeds kost.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1962 Gepost op: 3-11-2021, 20:33:54 »
Omdat educatie een recht is voor iedereen, en daar geen beperkte toegang voor zou mogen zijn
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1963 Gepost op: 3-11-2021, 21:02:30 »
Omdat educatie een recht is voor iedereen, en daar geen beperkte toegang voor zou mogen zijn
Snap ik.
Maar voor een ander is het wellicht het werk wat belangrijk is, voor een sporter de sport.
Die kunnen toch ook niet elke dag moeten testen voor toegang, mochten ze om eea reden niet gevaccineerd zijn of worden.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1964 Gepost op: 3-11-2021, 22:13:32 »
Ik vind het voor werk en buitensport ook geen goed idee. Maar sport is wel iets anders dan je recht op educatie ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1965 Gepost op: 3-11-2021, 23:00:56 »
Mooi gezegd van de sgp dat we de mensen etc beter op hun eigen verantwoordelijkheid kunnen wijzen en dat is natuurlijk absoluut zo. Echter heeft de pandemie al ruimschoots getoond dat bij veel mensen die verantwoordelijkheid ver te zoeken is.

Er wordt door veel mensen gedacht vanuit hun eigen ik en dat is absoluut te begrijpen , want ik moet een QR code laten zien, ik moet weer zo’n stom mondkapje op , etc etc.  Echter het probleem corona is geen problem van individuele mensen maar van een samenleving .

Er is al decennialang een proces van individualisering gaande.

Daarvan zien we nu het resultaat.

Saamhorigheid is ver te zoeken, omdat saamhorigheid al decennialang niet is gecultiveerd en gefaciliteerd. Alles is een competitie geworden. Het is als een bedrijf opgezet, waarin alles rendement moet hebben. Iedereen moet presteren, ten koste van alles en iedereen nog hoger studeren en promoveren, meer geld verdienen, produceren, consumeren, carrière maken, winst maken, status verwerven en hogerop komen en als we door domme pech toeslagen nodig hebben, moeten we zelf met de bewijsstukken komen anders wordt alles zonder pardon afgepakt.

En als individu kun je niet kiezen om je aan het systeem te onttrekken, omdat je dan overal achter het net vist. Je móet meedoen.

Tja, dan krijg je dus ikke-ikkegedrag. Dan nemen mensen die verantwoordelijkheid waar je (Tarbozan) over praat dus niet, want die verantwoordelijkheid betaalt zich niet uit in individueel voordeel binnen het huidige systeem. Als 9 clubs zich netjes houden aan zorgvuldig overdachte en gestaafde veiligheidsrichtlijnen waar iedereen achter staat, en 1 club neemt het niet zo nauw en staat alles toe, dan gaan mensen die er geen zin in hebben, naar die ene club. En de baten zijn geprivatiseerd (die club mag de meeropbrengsten zelf houden), maar de kosten zijn gecollectiveerd en gaan naar de risicogroepen, de zorgmedewerkers, et cetera. Dus die ene club wordt voor dat gedrag beloond. Na verloop van tijd zullen die andere 9 clubs ook moeten kiezen tussen hun idealen opgeven en ophouden te bestaan.


Het is heel lastig om een schuldige aan te wijzen. Dat is ook niet erg vruchtbaar. De vraag is hoe je het kunt veranderen. Maar dat zou ik niet weten. Hoe dan ook gaat de verandering niet komen van precies die mensen die in het huidige competitieve systeem de "winnaars" zijn (de machthebbers). Dat zijn namelijk precies de mensen die er op de korte termijn alle belang bij hebben dat het blijft zoals het is.

Zo bezien zie ik de huidige situatie steeds meer als een onvermijdelijke uitkomst, omdat wij mensen nou eenmaal ook maar gewoon dieren zijn en vol zitten met beperkingen.
« Laatst bewerkt op: 3-11-2021, 23:03:27 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1966 Gepost op: 3-11-2021, 23:21:38 »
Mooi verwoord, Erik. 


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1967 Gepost op: 4-11-2021, 15:54:48 »
Interessante punten, Erik. Ik denk ook dat veel van de problemen die we zien rondom Covid en het Nederlandse beleid te maken hebben met grotere ontwikkelingen die al langer bezig zijn (en de pandemie veel problemen die er al waren slechts uitvergroot). Individualisering is zeker onderdeel van het probleem, en ik denk met name het neoliberalisme wat voornamelijk vertegenwoordigd wordt door de VVD. Doe daar nog een goede dosis Nederlands exceptionalisme, calvinisme (lijden hoort erbij en heb je zelf verdiend) en validisme met een snufje eugenetica, en het is heel verklaarbaar waarom de Nederlandse regering voor dit beleid heeft gekozen en het de gemiddelde burger niets lijkt te boeien ook.

Omdat educatie een recht is voor iedereen, en daar geen beperkte toegang voor zou mogen zijn
Maar nu is er beperkte toegang voor mensen uit risicogroepen of met familieleden uit risicogroepen, want er is vrijwel geen online onderwijs meer. Een QR-code is daarvoor absoluut niet de oplossing, omdat dit nog steeds niet voldoende veiligheid biedt. Maar ik vind het ook heel frusterend hoe blijkbaar het onderwijs steeds maar open moet zonder maatregelen, terwijl je daarmee ook mensen uitsluit (nog los van het feit dat het ook voor alle gezonde mensen niet veilig is, omdat juist onder jongeren het percentage Long Covid mogelijk een stuk hoger is - sommige onderzoeken zeggen wel 50%).

Grootste gedeelte van de besmettingen vinden volgens mij ook in de thuissituatie plaats en niet op al die plekken waar een QR code wordt vereist.
Maar nu maak je dezelfde fout als de regering vorig jaar - mensen lopen die besmettingen toch eerst ergens anders op, voor ze ze mee naar huis nemen en de rest van hun gezinsleden ook besmetten ;)

Ik ben alleen bang dat dit het beleid helemaal niet gaat veranderen, omdat iedereen denkt dat gevaccineerden rustig allemaal ziek kunnen worden. Dat we nu gewoon groepsimmuniteit 2.0 krijgen door liever iedereen alsnog ziek te laten worden dan gewoon een boosterprik te geven en mondkapjes te dragen :-\\
Ik had het trouwens fout. Ik zag laatst een artikel over de boosterprik, en ze gaan denk ik juist compleet daarop inzetten zodat ze dan verder nog steeds niets denken te hoeven doen, behalve wat halfslachtige maatregelen die net genoeg zijn om de ziekenhuizen niet compleet te laten overstromen, om ze dan weer veel te vroeg af te schaffen ::regenboog::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1968 Gepost op: 4-11-2021, 22:50:43 »
Ja, dat is zo, Starlight, maar ik reageerde nu natuurlijk specifiek op de vraag waarom men geen QR code in het onderwijs zou willen ;-)

,
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1969 Gepost op: 5-11-2021, 20:11:03 »
Leestip van de dag: dit Twitterdraadje over Long Covid https://twitter.com/JetRoz/status/1456224065732190211
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1970 Gepost op: 10-11-2021, 14:08:12 »
De ironie Hugo gaat zich met het beleid in Oostenrijk bemoeien.

Dan gaan Nederlanders toch maar niet naar Oostenrijk maar naar andere ski-landen? Als ze daar hun grootste inkomstenbron onnodig willen kapotmaken, moeten zij dat weten. Laat hij eerst maar eens zorgen dat alles met betrekking tot dit virus hier op orde is.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1971 Gepost op: 10-11-2021, 15:36:37 »
Nou ja het heeft denk ik wel met EU beleid te maken? Janssen is een EU goedgekeurd vaccin.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1972 Gepost op: 11-11-2021, 13:19:23 »
Er is helemaal geen EU-beleid (was het maar zo, dan konden landen als Nederland tenminste op hun vingers getikt worden).

Als De Jonge het zo vervelend vindt dat elk land z'n eigen regels heeft, moet ie misschien niet het Nederlandse beleid steeds laten afwijken van de meeste andere landen ::)

Maar nee, natuurlijk is het niet genoeg dat we zelf nog niet gaan prikken terwijl we er miljoenen klaar hebben liggen en de GGD's er klaar voor zijn, maar moeten we ons ook nog even met andere landen gaan bemoeien, Nederlandse wintersporters moeten tenslotte wel ook nog even groepsimmuniteit in andere landen brengen ofzo.

Sorry, ik ben een beetje cynisch vandaag.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1973 Gepost op: 11-11-2021, 17:51:27 »
Ah natuurlijk... we hebben het hier zo goed geregeld dat we ons ook wel even met Oostenrijk kunnen bemoeien...  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1974 Gepost op: 11-11-2021, 18:34:17 »
Wat ik me trouwens wel steeds meer begin af te vragen: hoe goed werken die vaccins eigenlijk echt?  ??? Leuk dat ongevaccineerden nu als zondebok worden neergezet, maar inmiddels (niet alleen in Nederland) is de verdeling wel/niet gevaccineerd langzaam in evenwicht aan het komen (vorige week 44%).. of anders gezegd: zijn ze dan toch niet te snel op de markt gekomen/goed door onontwikkeld, met alle gezondheidsrisico's van dien op de lange termijn? Of zijn daar die boosters voor? Natuurlijk bieden ze bescherming en veel meer dan iemand die ongevaccineerd is, maar over de duur ervan wordt ook maar steeds getwijfeld. Lijkt me ook niet dat iedereen uit de niet-risicogroepen zich de komende jaren steeds zich maar weer gaat laten prikken (voor een 3e en 4e prik heeft kabinet voor 2022 al 134 miljoen vrijgemaakt) en van Corona zijn we echt nog lang niet af.

En ik denk dat de manier waarop die oh zo geweldige faal van een coronapas is geïntroduceerd, ook niet bepaald meewerkt in de situatie waar we in zitten. Dat was toch de poort naar de vrijheid? Terwijl ook met QR code je gewoon nog steeds besmettelijk bent /kunt zijn en het virus over kunt dragen. En Vaccins (dansen met Jansen) waren toch dé uitweg uit deze crisis? Voor een deel zal het aan ons gedrag liggen, maar misschien moeten de verantwoordelijken voor deze communicatie eens heel diep in de spiegel kijken en zich afvragen waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn in plaats van allerlei onzinnige randzaken en hele groepen weg te zetten als foute mensen om hun falen te verbloemen.

Ik snap het oprecht allemaal niet meer  ??? Een maand of anderhalf geleden toen de QR pas werd ingevoerd zaten we stabiel op 1600-2000 besmettingen en nu? 10-voudige en dreigt mogelijk weer een lockdown en weet ik wat nog meer.
« Laatst bewerkt op: 11-11-2021, 18:48:20 door MollenvangR »

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1975 Gepost op: 11-11-2021, 18:51:07 »
Wat ik me trouwens wel steeds meer begin af te vragen: hoe goed werken die vaccins eigenlijk echt?  ??? Leuk (vorige week 44%). onontwikkeld, met alle gezondheidsrisico's van dien op de lange termijn?

Hier ga ik dan toch even op reageren.

85% van de Nederlanders is (Godzijdank) gevaccineerd. Dus het is superlogisch dat er ook een groot aandeel van het aantal mensen in het ziekenhuis gevaccineerd is. Dit is immers het overgrote deel van Nederland.

Dat ondanks dat dus toch nog maarliefst 56% van de mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is dus juist een bewijs dat vaccins ontzettend goed helpen!!!

44% van 14 miljoen is relatief gezien een veel kleinere kans op een ziekenhuisopname dan 56% van 2 miljoen.
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1976 Gepost op: 11-11-2021, 18:59:39 »
Als je naar Portugal kijkt zie je dat de vaccins echt enorm goed werken: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5265779/portugal-corona-vaccinaties

Terwijl in Nederland het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames weer flink oploopt, blijft dat in Portugal binnen de perken. In dat land is 98 procent van de mensen boven de 12 jaar gevaccineerd en daarmee is het kampioen wereldwijd. "Vaccineren is bij ons een goede gewoonte."

"De hoge vaccinatiegraad is absoluut de reden dat we op dit moment zo weinig mensen met corona in het ziekenhuis hebben", zegt Miguel Prudêncio, onderzoeker aan het iMM, een biomedisch instituut in Lissabon. Momenteel zijn er in Portugal een paar honderd besmettingen per dag en liggen er zo'n zestig mensen op de intensive care. "Dat zijn voornamelijk ouderen die al erg fragiel zijn. In de jongere leeftijdscategorieën zien we bijna geen zieken meer."





Ik snap niet zo goed waarom er wordt gesproken over de 2G-maatregel ipv de 3G. Ik denk dat mensen met een G agv testen voor toegang een beter bewijs van niet besmettelijk zijn hebben dan gevaccineerden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1977 Gepost op: 11-11-2021, 19:12:22 »
Als je naar Portugal kijkt zie je dat de vaccins echt enorm goed werken: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5265779/portugal-corona-vaccinaties
Hmm... als je ziet waar Portugal vandaan komt (veel zwaardere maatregelen dan wij ooit gehad hebben) is dat zeker een goede prestatie.   ::ok:: Maar of het dan hier ligt aan die 15% die nog niet geprikt is? Zal misschien een aandeel hebben, maar kan me niet voorstellen dat het alleen aan die mensen ligt.

Hier ga ik dan toch even op reageren.

85% van de Nederlanders is (Godzijdank) gevaccineerd. Dus het is superlogisch dat er ook een groot aandeel van het aantal mensen in het ziekenhuis gevaccineerd is. Dit is immers het overgrote deel van Nederland.

Dat ondanks dat dus toch nog maarliefst 56% van de mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is dus juist een bewijs dat vaccins ontzettend goed helpen!!!

44% van 14 miljoen is relatief gezien een veel kleinere kans op een ziekenhuisopname dan 56% van 2 miljoen.
Dat is waar inderdaad, maar juist de manier waarop dat dan weer gebracht wordt (verdeling die dichter naar elkaar komt te liggen en steeds die tegenstrijdige berichten over de werking hoe lang die geldig is) doet mij twijfelen of het niet nog verder doorontwikkeld had moeten worden.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1978 Gepost op: 11-11-2021, 19:14:23 »
Hmm... als je ziet waar Portugal vandaan komt (veel zwaardere maatregelen dan wij ooit gehad hebben) is dat zeker een goede prestatie.   ::ok:: Maar of het dan hier ligt aan die 15% die nog niet geprikt is? Zal misschien een aandeel hebben, maar kan me niet voorstellen dat het alleen aan die mensen ligt.



Ik ben er van overtuigd dat het aan het percentage ongevaccineerden ligt. Hoe minder gevaccineerden, hoe meer het virus kan rondgaan, ook onder gevaccinneerden
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1979 Gepost op: 11-11-2021, 20:15:19 »
@MV: de ontwikkelaars van de vaccins hebben dan ook nooit beweerd dat het vaccin 100% bescherming bieden en *de* uitweg zijn uit de pandemie he? Vaccinaties helpen enorm, en zonder vaccinaties komen we er niet. Maar de wetenschap roept ook al heel lang dat er meer nodig is dan dat (zie de afbeelding van het Swiss Cheese model wat ik eerder heb gepost).

Dat de Nederlandse regering steeds inzet op het vaccin als "silver bullet", maakt nog niet dat dat zo is. Maar daarmee creëren ze inderdaad wel een situatie waarin mensen met twijfels gaan zeggen: zie je wel, het vaccin werkt niet. Maar het vaccin werkt juist precies zoals is gezegd. De Deltavariant heeft het helaas wel iets minder effectief gemaakt, maar nog steeds zijn vaccins echt één van de belangrijkste dingen die we hebben. Met alleen maatregelen is het virus op (bijna) 0 krijgen en houden heel moeilijk, maar vaccins bieden daar een veel betere basis voor.

De hoofdreden dat het nu in NL ondanks de vaccins keihard aan het stijgen is, is omdat we verder vrijwel geen maatregelen meer hadden, en omdat het aantal besmettingen hier sowieso constant erg hoog is geweest. Want andersom werkt het ook: als je met maatregelen het aantal besmettingen zo laag mogelijk had gehouden, heb je ook een betere basis voor vaccins.

En nou weet ik niet wat exact het beleid in Portugal was, maar als ze daar veel meer hebben ingezet op het voorkomen van besmettingen ipv de ziekenhuisopnames, dan is het logisch dat je icm met een hoog vaccinatiepercentage een veel betere situatie hebt dan hier. Terwijl als we hier in Nederland op een vaccinatiepercentage van 98% komen, is dat fantastisch en gaat dat zeker helpen, maar als het besmettingscijfer nog steeds zo gigantisch hoog ligt gaan alsnog veel gevaccineerde mensen ook besmet worden en elkaar besmetten. Dan is de druk op de ziekenhuizen misschien weg, maar het aantal Long Covid patiënten wat je dan nog steeds krijgt, dat kan de zorg ook niet aan.

Tldr; vaccinatie werkt en is ontzettend belangrijk, maar we hebben óók andere maatregelen nodig om nu heel snel het aantal besmettingen omlaag te krijgen en te houden (en ik vrees dat op dit punt alleen een lockdown gaat helpen, en dan een echte, niet een "we vinden de horeca belangrijker dan cultuur"-lockdown).

85% van de Nederlanders is (Godzijdank) gevaccineerd. Dus het is superlogisch dat er ook een groot aandeel van het aantal mensen in het ziekenhuis gevaccineerd is. Dit is immers het overgrote deel van Nederland.
Dat percentage gaat dacht ik wel alleen over het aantal mensen wat in aanmerking kwam voor een vaccin, dus iedereen boven de 12. Alle kinderen zijn sowieso nog niet gevaccineerd, en je ziet nu ook weer dat de scholen een van de grootste drijvers van besmettingen zijn. Qua vaccinatie valt daar dus nog een hoop winst te halen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"