Poll

De testvraag "De Mol is een man of vrouw" moet in de toekomst verdwijnen?

Ja
26 (17.3%)
Nee
124 (82.7%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender  (gelezen 10260 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #40 Gepost op: 16-02-2022, 11:50:31 »
Mijn pronouns zijn bro/bruh.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #41 Gepost op: 16-02-2022, 11:53:59 »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #42 Gepost op: 16-02-2022, 11:58:04 »
 ::ohno::, laten we met respect omgaan met iemands pronouns. "Grap" pronouns vind ik in ieder geval nogal respectloos.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #43 Gepost op: 16-02-2022, 11:58:47 »
Ja leuk, en ik weet dat ik net ook een grapje maakte, maar laten we er wel een serieuze discussie van maken en vooral een respectvolle. Vind je het allemaal niet zo interessant, laat het topic dan gerust links liggen.

Edit: D*N was me voor. ;)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #44 Gepost op: 16-02-2022, 12:27:35 »
Waarom moet er zo taalarmoedig leentjebuur gespeeld worden bij onze Angelsaksische vrinden aan de overzijde van de Grote Plas? Er zijn toch keurige, niet-aanstootgevende begrippen in de Nederlandse gereedschapskist? 'Pronouns' zijn gewoon persoonlijke voornaamwoorden.

En verder alles wat Erik Leppen zegt, met de toevoeging dat de man/vrouw-vraag in nog net geen 100% van de gevallen opgaat, en een duidelijke functie heeft in de test. Met het antwoord op die vraag sluit je - althans aan het begin - de helft van de kandidaten uit voor het molschap.

Daarbij vraag ik me af of het van respect getuigt om de man-vrouw vraag te schrappen voor de mensen die zich wel degelijk 'binair' als zodanig identificeren. Ik sta geheel achter een X in je paspoort als je dat wil, maar vind het niet in orde indien niet-non-binaire mensen de mogelijkheid wordt ontnomen uiting te geven aan hun sekse-identificatie.
Voor welke oplossing wordt hier een probleem gezocht?

We kunnen hier hele discussies optuigen over of WIDM wel 'woke' genoeg is, maar de oplossing is doodsimpel - en al herhaaldelijk benoemd: voeg een extra keuzemogelijkheid in de test toe zodra er een kandidaat is die niet in één van beide categorieën valt.

In deze panelen is sekse al helemaal geen punt. Van de meeste forummers weet ik helemaal niet wat ze al dan niet denkbeeldig in hun onderbroek hebben, en dat hoeft ook niet. Je reageert toch op een persoon, een avatar, naar wie je ook in berichten verwijst? Mocht ik ooit de behoefte voelen op Sanmol te reageren, dan zal ik steevast die schermnaam gebruiken, en niet telkens gaan terugzoeken welk voornaamwoord in dat specifieke geval 'passend' is.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #45 Gepost op: 16-02-2022, 12:39:32 »
Nogmaals: voordat de discussie alle kanten uitschiet, laten we het bij de eenvoudige stelling houden van de topicstarter (en niet teveel uitwijken naar discussies over gebruik van Engels of over het gebruik van pronouns/voornaamwoorden door forumleden):

Door middel van deze poll wil ik bij jullie toetsen of jullie het eens zijn met mijn stelling dat deze vraag zo snel mogelijk uit de test moet verdwijnen.

Deze vraag is heel simpel te beantwoorden met "ja ik ben het er mee eens want..." of "nee ik ben het er niet mee eens want..." (Of optie 3: te negeren als je het niet boeiend vindt.)

NB: Een beetje uitwijken is niet erg en gebeurt altijd in topics, het belangrijkste is dat we respectvol blijven.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #46 Gepost op: 16-02-2022, 12:44:59 »
Van de meeste forummers weet ik helemaal niet wat ze al dan niet denkbeeldig in hun onderbroek hebben, en dat hoeft ook niet. Je reageert toch op een persoon, een avatar, naar wie je ook in berichten verwijst?

Kijk, dat is precies ook mijn punt. Bij mij heeft er nooit zo'n aanduiding bijgestaan en ook mijn leeftijd heb ik nimmer vermeld. Daarom vind ik het nogal merkwaardig dat de topicstarter tot gisteren die informatie wél vrijwillig(!) in diens profiel had vermeld. Het starten van deze discussie komt bij mij dan eerlijk gezegd ook een beetje over als een poging tot politiek correcte profilering. Verder is hierboven al door onder andere Eric Leppen vrij goed uitgelegd wat de functie van de man/vrouw-vraag in het spel is.

Edit (want zie dat Heinz ondertussen heeft gepost): de man/vrouw-vraag in WIDM kan wat mij betreft dus gewoon blijven.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #47 Gepost op: 16-02-2022, 12:56:02 »
Nogmaals: voordat de discussie alle kanten uitschiet, laten we het bij de eenvoudige stelling houden van de topicstarter (en niet teveel uitwijken naar discussies over gebruik van Engels of over het gebruik van pronouns/voornaamwoorden door forumleden):

Deze vraag is heel simpel te beantwoorden met "ja ik ben het er mee eens want..." of "nee ik ben het er niet mee eens want..." (Of optie 3: te negeren als je het niet boeiend vindt.)

NB: Een beetje uitwijken is niet erg en gebeurt altijd in topics, het belangrijkste is dat we respectvol blijven.

Het probleem is een beetje dat dat gevraagde respect vaak maar één kant op werkt. En trouwens, Nederlands als voertaal is één van de spelregels op Realitynet.

Verder heb ik een helder antwoord geformuleerd op de vraag die Jelsir stelde, zij het dat ook die vraag wat neutraler had gekund (en de vraag in de poll wat minder gebrekkig geformuleerd had kunnen worden).

Verreweg de meeste mensen zeggen kennelijk: "Prima, in voorkomende gevallen moeten de makers een extra antwoordmogelijkheid geven".

Maar sommigen zijn daar nog niet tevreden mee. Zij vinden dat de seksevraag sowieso niet meer mag worden gesteld, en daartegen heb ik me - ferm doch, jawel, respectvol - uitgesproken.

EDIT: En driewerf hoezee voor het antwoord van Tunnelgraver.  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 12:57:50 door Michmol »
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #48 Gepost op: 16-02-2022, 12:59:46 »
Ik sprak jou er dan ook niet op aan om respectvol te zijn, ik probeerde enkel wat sturing aan de discussie te geven omdat ik weet dat met dit soort onderwerpen het binnen de kortste keren alle kanten uitschiet, niemand door de bomen het bos meer kan zien en er een slotje op het topic komt, wat voor een open discussieforum niet zo handig is.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #49 Gepost op: 16-02-2022, 13:02:26 »
Ik sprak jou er dan ook niet op aan om respectvol te zijn, ik probeerde enkel wat sturing aan de discussie te geven omdat ik weet dat met dit soort onderwerpen het binnen de kortste keren alle kanten uitschiet, niemand door de bomen het bos meer kan zien en er een slotje op het topic komt, wat voor een open discussieforum niet zo handig is.

Oké Heinz, in dat geval zijn we het eens. 'Respectvol' is - zeker in deze context - voor mij een beetje een jeukwoord, en daar sla ik wellicht wat al te fluks op aan...
Woosie down?

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #50 Gepost op: 16-02-2022, 14:39:51 »
Omdat geslacht wél iets is waar mensen zichzelf en anderen primair mee identificeren. (ik ben een man van ... Die vrouw hier... ).
Dat er mensen zijn die daar (begrijpelijkerwijs) uitzonderingen op zijn, doet er niet af aan dat het voor de meeste mensen een heel direct herkenbaar iets is.

Ja, het blijkt uit alles dat sekse (en/of gender) wel degelijk een issue is en niet zo'n beetje ook. Niks mis mee ...is gewoon de realiteit. Als je bij MolTalk een glas drank of voor mijn part water achterover kegelt als Marlijn er weer over begint lig je binnen een half uur op de IC 🚑

Maar ook in het spel zelf, vooral bij vrouwen. Vrouwenverbondjes, hoop stampij maken over een vrouwenfinale (Rocky, Marlijn, de regie), Olcay die nogal blij was dat ze als enige vrouw in de finale stond ...de andere vrouwen had 'verslagen', etc.

Des te meer reden om zo'n vraag in het spel op te blijven nemen.

Maakt mij niet uit of ze er een 3e optie bij zetten (waar dan vervolgens niemand op stemt, omdat er geen non-binaire BN'ers worden uitgenodigd, als die er behalve Raven van Dorst en (wie?) Thorn Roos de Vries überhaupt zijn).

In denk dat het in de praktijk niet veel voor gaat komen. Ze zullen het wel een keer doen  ...kunnen ze weer een vinkje zetten ✔️

De volgende 10+ jaar hoor je er dan niks meer over.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #51 Gepost op: 16-02-2022, 16:12:29 »
Toch knap hoe er al 3 pagina's lang een discussie wordt gevoerd over iets wat niet relevant is geweest voor WIDM in 23 seizoenen tijd...  ::)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #52 Gepost op: 16-02-2022, 16:30:19 »
Toch knap hoe er al 3 pagina's lang een discussie wordt gevoerd over iets wat niet relevant is geweest voor WIDM in 23 seizoenen tijd...  ::)

Met dit soort berichten en reacties van vervelende moderators zitten we zo op het drievoudige.

Dus nogmaals mijn advies: laat een topic links liggen als het je niet interesseert of als je niets aan de discussie bij wil dragen.

Offline Desimol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 2e WIDM-poule 2022
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #53 Gepost op: 16-02-2022, 16:51:16 »
Zeer interessante vraag Jelsir! Het lijkt mij meer dan logisch dat de crew zich hier van bewust is en de antwoorden op testvragen aanpast aan de groep. Maar is dit genoeg of moet de gehele vraag sowieso worden verwijderd?

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat deze vraag wel wordt gesteld in de test, maar er niets over seksualiteit terugkomt. Wel label A, niet label B.

Het woord vrouwenfinale vind ik verschrikkelijk: inclusiviteit/anti-hokjesdenken/feminisme is juist jezelf niet in een hokje laten plaatsen, dus door vrouwenfinale te benoemen doe je er zelf net zo hard aan mee.
Dan doen ze het maar zonder molloot!

(Dat voel ik echt in mijn molboekje. Je moet niet piepelen met ongeschreven regels.)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #54 Gepost op: 16-02-2022, 17:02:52 »
Ik begrijp niet dat een woord als vrouwenfinale iemand in een hokje plaatst, sorry. Een simpele constatering dat de finale wordt gespeeld door mensen die zich identificeren als vrouw.

Offline Desimol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 2e WIDM-poule 2022
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #55 Gepost op: 16-02-2022, 17:07:02 »
Door de hoeveelheid dat dit werd genoemd impliceerde het voor mij dat een 'vrouwenfinale' minder haalbaar is dan een 'mannenfinale'.
Dan doen ze het maar zonder molloot!

(Dat voel ik echt in mijn molboekje. Je moet niet piepelen met ongeschreven regels.)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #56 Gepost op: 16-02-2022, 17:22:43 »
De geschiedenis van WIDM toont het tegendeel aan. Sinds ze met BN-ers spelen zijn er 0 mannenfinales geweest en 2 vrouwenfinales.

Offline Desimol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 2e WIDM-poule 2022
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #57 Gepost op: 16-02-2022, 17:47:33 »
Er is inderdaad nog nooit een mannenfinale in WIDM geweest, maar moet het woord 'vrouwenfinale' dan 10 keer worden genoemd in een aflevering? Wederom, voor mij impliceerde dat alsof een vrouw minder snel de finale zou kunnen halen dan een man. Net zoals opmerkingen dat je de andere vrouwen hebt verslagen. Dat is voor mij een verkeerde manier om als programma inclusiviteit en feminisme uit te dragen.

Met dit soort uitspraken wordt de nadruk op de traditionele binaire verdeling in gender gelegd. Ook al identificeert het grootste gedeelte van de samenleving zich als man of vrouw, er zijn mensen die zo sterk zijn om zich hieraan te onttrekken.

Zolang er geen non-binaire kandidaat meedoet, zouden de mogelijke antwoorden op de testvraag exclusiviteit kunnen uitstralen. Misschien is het daarom het beste om of de vraag juist wel weg te laten, of juist te benadrukken dat de antwoorden worden aangepast op hoe de huidige kandidaten zich identificeren.
Dan doen ze het maar zonder molloot!

(Dat voel ik echt in mijn molboekje. Je moet niet piepelen met ongeschreven regels.)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #58 Gepost op: 16-02-2022, 17:52:16 »
Dat is voor mij een verkeerde manier om als programma inclusiviteit en feminisme uit te dragen.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat dit totaal niet het doel van het programma is?    ::vergroot::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Desimol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 2e WIDM-poule 2022
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #59 Gepost op: 16-02-2022, 18:31:20 »
Nee Tunnelgraver, natuurlijk is dat niet het doel van het programma. Ik bedoel alleen te zeggen dat je als programma niet exclusiviteit wil uitdragen wanneer je veel mensen bereikt.   ::ok::
Dan doen ze het maar zonder molloot!

(Dat voel ik echt in mijn molboekje. Je moet niet piepelen met ongeschreven regels.)