Auteur Topic: Handicap, beperking en validisme  (gelezen 3094 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #20 Gepost op: 8-09-2022, 11:38:51 »
@Bodejos: Alles in dit topic zijn mijn eigen bewoordingen, maar het is wel grotendeels gebaseerd op informatie, ervaringen en meningen van anderen. Er zijn heel veel mensen die opkomen voor de rechten van gehandicapte mensen en dingen als validisme onder de aandacht brengen. In dit topic deel ik vooral wat ik van hen heb geleerd. Het boek wat ik noemde is een van die bronnen van informatie, en gebruik ik vooral om structuur aan te brengen in de onderwerpen. Als iets een letterlijk citaat is zet ik dat erbij ;)

Er is dus al genoeg aandacht voor buiten RN, en daar zijn nou juist die leestips en kijktips voor :) Dat dit allemaal meer algemeen bekend zou moeten zijn ben ik het zeker mee eens, maar het is niet omdat mensen het niet proberen: het is omdat er vaak niet geluisterd wordt. Juist ook vanwege validisme.

@Miek en A: goede aanvullingen ::bravo:: Misschien dat ik later ook nog een postje wijd aan de dingen waar ik zelf tegenaan loop met een onzichtbare handicap.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #21 Gepost op: 8-09-2022, 12:16:15 »
Om het een beetje cru te zeggen, ik vind het interessant leesvoer, waar ik overigens zéker iets van opsteek. En ik weet van een paar mensen, dat er wat de aandacht búiten RN betreft, bést nog een tandje of 2 bijgeschakeld mag worden. Vandaar ook mijn opmerking.

Veel is er al gezegd, onder woorden gebracht. Maar wat mij betreft mag daar best nog wat bij.

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #22 Gepost op: 8-09-2022, 14:43:01 »
Heftig inderdaad Aapje! Zo zie je inderdaad in onze ervaringen met validisme het enorme verschil dat het wel/niet gebruiken van een rolstoel heeft.

Er schoten me daar nog twee anekdotes van binnen trouwens, van situaties waarin ik wel in mijn rolstoel zat. Dat is eigenlijk alleen bij dagjes uit zoals naar een pretpark, dus beide zijn daar ook gebeurd (weet niet specifiek meer welk pretpark).

- Dat je aankomt bij de rolstoel-ingang en de medewerker aan degene achter de rolstoel vroeg: "kan ze lopen?". Nou ben ik wel een introvert persoon en hou ik niet van confrontatie maar dat soort dingen kan ik dus ook helemaal niet tegen dus ik zei "Jahoor, en ze kan ook praten".  ;D
- Überhaupt de scheve blikken wanneer je door de rolstoel-ingang gaat en niet in de rij hoeft. In de Efteling bijvoorbeeld laten ze je nog weleens even wachten bij de rolstoel-ingang, maar in Disneyland krijg je vaak echt voorrang en omzeil je dus lange wachttijden. En dan zie ik weleens mensen kijken of hoor ik opmerkingen van 'ik wil ook voorrang' en dan denk ik van eh okee wil je ruilen? Moet ik een uur in de rij gaan staan dan? Mag ik ook eens een voordeeltje?  ::)
I will follow my inner gold

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #23 Gepost op: 13-09-2022, 17:48:10 »
Ik zag dit artikel vandaag bij de NOS, vond ik ook wel een goede leestip voor dit topic :) https://nos.nl/artikel/2444402-ombudsman-jongeren-met-een-beperking-gehinderd-door-overheid


Ik zou het verder ook nog gaan hebben over dingen waar ik zelf tegenaan loop qua validisme.

Mijn ziekte is "onzichtbaar" en daarnaast zie je me meestal alleen op goede dagen. Qua persoonlijke interacties heb ik daarom vooral te maken met niet geloofd worden, inclusief door artsen. Opmerkingen als "maar je ziet er gezond uit!", of dat je net bij een intake je diagnoses en symptomen hebt genoemd en dan als vraag krijgen "maar verder ben je gezond?". Daarbij helpt het ook niet dat mijn ziekte (ME/CVS) door veel artsen niet serieus genomen wordt. Er wordt al snel gedacht dat elke ziekte waarvan de oorzaak onbekend is tussen de oren zal zitten, en bij vrouwen worden klachten sowieso sneller gepsychologiseerd. Medisch seksisme speelt helaas nog steeds een grote rol in zowel de praktijk van alle dag als in wetenschappelijk onderzoek.

Aan de andere kant heb je ook van die mensen (alweer inclusief artsen) die me meteen heel zielig vinden en dan vragen gaan stellen als "Oh wat erg, hoe doe je het allemaal? Ik zou zo niet kunnen leven hoor!", en dat voelt ook heel vervelend. Ik leid niet een of ander tragisch leven waarvan het heel inspirerend is dat ik dat allemaal volhoud.

Wat betreft institutioneel validisme zijn er twee dingen die ik nu kan bedenken. Allereerst: ik was laatst eens in de stad en het viel me op hoe ontzettend weinig bankjes daar waren, waardoor ik veel te lang moest blijven lopen. Dat herinnerde me eraan dat bankjes ook een toegankelijkheidsissue zijn. Als op een openbare plek zoals een winkelstraat, museum of concertzaal geen zitplekken zijn, is deze plek voor mij eigenlijk ontoegankelijk zonder andere hulpmiddelen.

Verder is regelgeving rondom de participatiewet en de Wajong sowieso vrij validistisch, maar waar ik zelf vooral tegenaan loop is dat je niet meer gedeeltelijk afgekeurd kunt worden. Ik kan niet fulltime werken, en dat zal ik ook nooit kunnen. Maar ik heb genoeg nuttige uren op een dag dat ik niet afgekeurd zou worden en geen recht zou hebben op een Wajong, ondanks dat ik niet genoeg uren kan werken om mezelf te kunnen onderhouden. Ik kan dus nooit financieel onafhankelijk zijn. Door deze zelfde regelgeving zitten overigens veel gehandicapte mensen in de bijstand ipv in de Wajong.

Mag ik ook eens een voordeeltje?  ::)
Ik wil toch ook nog even reageren op deze opmerking. Ik snap wel wat je bedoelt, maar een accommodatie is vaak natuurlijk helemaal geen voordeeltje maar een noodzaak om de situatie gelijk te trekken. Zonder voorrang in pretparken zou voor sommige mensen een dagje pretpark niet eens mogelijk zijn. Voor rolstoelgebruikers die wel in de rij zouden kunnen wachten is het dan misschien een klein voordeeltje dat er voorrang zit inbegrepen bij de rolstoelingang, maar als alleen de normale rij bestond zouden zij alsnog niet naar een pretpark kunnen.

Dat zit me trouwens ook meteen een beetje dwars aan de anekdote van Bodejos. Die vrouw kan best kei onredelijk zijn geweest (gehandicapte mensen zijn ook mensen, je hebt leuke en minder leuke), maar voorrang krijgen omdat je slecht ter been bent is vaak wel degelijk een redelijke accommodatie en geen voorkeursbehandeling.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #24 Gepost op: 13-09-2022, 20:09:52 »
Citaat
Ik wil toch ook nog even reageren op deze opmerking. Ik snap wel wat je bedoelt, maar een accommodatie is vaak natuurlijk helemaal geen voordeeltje maar een noodzaak om de situatie gelijk te trekken. Zonder voorrang in pretparken zou voor sommige mensen een dagje pretpark niet eens mogelijk zijn. Voor rolstoelgebruikers die wel in de rij zouden kunnen wachten is het dan misschien een klein voordeeltje dat er voorrang zit inbegrepen bij de rolstoelingang, maar als alleen de normale rij bestond zouden zij alsnog niet naar een pretpark kunnen.

Jaa goed punt inderdaad, ik betrok het puur op mijn eigen situatie want zonder voorrang/met alleen de normale rij zou ik in principe ook nog wel naar een pretpark kunnen alleen kost het me dan veel meer energie. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Zelfde met bijvoorbeeld een concert met alleen staanplaatsen: in principe kán ik wel blijven staan, maar ik kies er zelf voor om dat niet te doen omdat het heel veel energie kost.
I will follow my inner gold

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #25 Gepost op: 13-09-2022, 20:32:11 »
Jaa goed punt inderdaad, ik betrok het puur op mijn eigen situatie want zonder voorrang/met alleen de normale rij zou ik in principe ook nog wel naar een pretpark kunnen alleen kost het me dan veel meer energie. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Zelfde met bijvoorbeeld een concert met alleen staanplaatsen: in principe kán ik wel blijven staan, maar ik kies er zelf voor om dat niet te doen omdat het heel veel energie kost.
Ja dat begrijp ik, ik noem het ook vooral omdat andere mensen er te vaak wel zo over denken en het ook alvast een opstapje is naar mijn volgende onderwerp toegankelijkheid (dat is overigens nog niet af, dus het gaat nog wel een tijdje duren voor ik dat ook echt post).

Voor mij gaan zitplaatsen als noodzakelijke toegankelijkheid trouwens ook vooral over energie. Het is niet zo dat ik letterlijk niet meer kan lopen of staan, maar ik ga me er wel steeds zieker bij voelen en kan daarna nog dagen uit de running zijn. Bij staan is flauwvallen overigens wel een mogelijkheid, maar dat gebeurt me eigenlijk zelden zonder extra trigger, zoals opstaan vlak na het bloedprikken. Dat is overigens wel irritant, want ze gaan er altijd vanuit dat het komt omdat ik bang ben. Nee, m'n bloedvolume is laag dus als je daar dan een paar buisjes vanaf haalt gaat er letterlijk te weinig bloed naar mijn hoofd ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #26 Gepost op: 13-09-2022, 23:20:21 »

Dat zit me trouwens ook meteen een beetje dwars aan de anekdote van Bodejos. Die vrouw kan best kei onredelijk zijn geweest (gehandicapte mensen zijn ook mensen, je hebt leuke en minder leuke), maar voorrang krijgen omdat je slecht ter been bent is vaak wel degelijk een redelijke accommodatie en geen voorkeursbehandeling.

Ho, dan heb je mijn opmerking niet goed begrepen. Ik gaf aan dat die vrouw daar binnen kwam met een air van "hier ben ik, ik gebruik een scootmobiel, en dús heb ik recht op een voorkeursbehandeling".

Met alle respect, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Ik snap echt wel dat toegankelijkheid vaak een probleem is,  en als ik zie dat iemand bijvoorbeeld niet bij een  schap kan in een supermarkt, dan vraag ik eerst of ik kan helpen door iets te pakken waar ze niet bij kunnen. Vaak zie ik dat iemand met enige moeite tóch bij het product kan, en dat vind ik juist góed. Als ze aangeven dat hulp op prijs wordt gesteld, is het voor mij geen punt om te helpen.

Komt bij dat het niet de enige plek was waar een incident was met die vrouw. Bij een braderie, een aantal jaar geleden, kwam ze aanrijden tot vlak bij een afzetting rondom een draaimolen. Ze wilde perse rechtsom passeren, wat niet ging omdat er dranghekken stonden voor de veiligheid, er lagen ook flinke elektriciteitskabels.

"Mevrouw, als u linksom gaat, heeft u alle ruimte", werd haar geadviseerd. Nee, ze moest en zou réchts-om passeren, die draaimolen stond te dicht op de stoep.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #27 Gepost op: 14-09-2022, 09:56:34 »
Daarom zei ik ook, deze vrouw zal best heel onredelijk zijn geweest. Dat weet ik niet, ik was er niet bij, dus dat neem ik zo van je aan ;) Het was vooral bedoeld als toevoeging, omdat mensen vaak ook zo naar gehandicapte mensen kijken die gewoon gelijke rechten eisen. Ze zien accommodaties al snel als voorkeursbehandeling, of vinden dat iemand onredelijk is omdat ze zich niet neerleggen bij discriminatie en dan niet meer in het beeld van "de zielige gehandicapte" passen. Ik vond de opmerking van Miek icm jouw anekdote een goede aanleiding om dat te benoemen en het onderwerp iets breder te trekken :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #28 Gepost op: 14-09-2022, 17:13:35 »
Ah, op díe fiets.....ik wilde eigenlijk ook aangeven dat het allemaal niet zo zwartwit is.

Soms is iemand gewoon vervélend, en dan mag daar wat mij betreft best iets van worden gezegd.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #29 Gepost op: 14-09-2022, 23:36:40 »
Ah, op díe fiets.....ik wilde eigenlijk ook aangeven dat het allemaal niet zo zwartwit is.

Soms is iemand gewoon vervélend, en dan mag daar wat mij betreft best iets van worden gezegd.
Ja, maar dat heeft weinig met handicaps en toegankelijkheid te maken toch? Zoals ik al zei, gehandicapte mensen zijn ook gewoon mensen. Je hebt leuke en minder leuke.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #30 Gepost op: 15-09-2022, 09:45:15 »
Andersóm wél.


Wat ik bedoel, is: zou je iemand die vervelend doet naar zijn of haar omgeving, moeten sparen (ontzien), omdát die persoon in een rolstoel zit?

We zijn het wat dat betreft eigenlijk gewoon met elkaar eens. Ik stuur je overigens nu wel een PM, omdat ik een voorbeeld heb van een incident van enkele jaren terug. Het wordt te breedvoerig om dat hier in het topic te zetten. Je zult na het lezen ervan, begrijpen waarom ik dat per PM deed.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #31 Gepost op: 15-09-2022, 12:09:44 »
Zeker niet, maar ik snap gewoon de relevantie niet met het onderwerp validisme en toegankelijkheid. Om het even heel cru te zeggen: door bewoordingen als "het kan ook een andere kant opgaan" en "het is niet zo zwartwit", komt het over alsof je validisme en ontoegankelijkheid wilt nuanceren, omdat er ook vervelende gehandicapte mensen bestaan. En dat bedoel je ongetwijfeld niet zo, maar vandaar dat ik toch besloot om er op in te gaan - juist omdat veel mensen het wél zo zien, en dit topic toch ook bedoeld is om mensen bewust te maken van hun eigen vooroordelen en biases. Want iedereen heeft die in een samenleving waarin validisme zo genormaliseerd is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #32 Gepost op: 15-09-2022, 13:16:15 »
Wat ik in een eerdere reactie aangaf: het is juist omdat ik van mening ben dat ieder mens een plekje in de samenleving verdient, dat ik zeg dat je iemand niet zou moeten ontzien, juist omdát die persoon een (zichtbare) handicap heeft. Iedereen kan een rotdag hebben, iedereen kan een rot-karakter hebben.
Waar mogelijk en nodig, zal ik er rekening mee houden.

Om terug te komen op de eerdere opmerking over de Efteling (speciale toegang zonder grote wachttijd), daar zou ik als het mij aanging wellicht hebben gezegd: ik zou juist wíllen dat ik een uur in die rij mócht staan.

Wat betreft de omschrijving "anekdote", in deze context is die niet op zijn plaats. Een anekdote betreft meer een grappig voorval, een grappige herinnering. En dat is dit dus niet.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #33 Gepost op: 15-09-2022, 14:03:24 »
Zoals ik in de PM ook al aangaf, is een anekdote voor mij een kort waargebeurd verhaal dat bedoeld is om een bepaald punt te illustreren. Ik zie dat veel online definities hier inderdaad aan toevoegen dat het grappig of amusant moet zijn, maar in mijn hoofd is dat zeker niet zo en ik zie ook definities die dat deel weglaten. Denk ook aan het concept van "anekdotisch bewijs" - dat gaat zeker niet specifiek om "grappige" voorvallen.

En ik snap verder je punt inmiddels wel hoor, Jos, ik snapte alleen de relevantie met het onderwerp en de bewoording niet zo. Maar zoals ik ook in de PM zei, misschien ligt het aan mij en zitten we gewoon langs elkaar heen te praten, dus laten we het hier maar bij laten :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #34 Gepost op: 18-09-2022, 13:47:13 »
Wat betreft institutioneel validisme zijn er twee dingen die ik nu kan bedenken. Allereerst: ik was laatst eens in de stad en het viel me op hoe ontzettend weinig bankjes daar waren, waardoor ik veel te lang moest blijven lopen. Dat herinnerde me eraan dat bankjes ook een toegankelijkheidsissue zijn. Als op een openbare plek zoals een winkelstraat, museum of concertzaal geen zitplekken zijn, is deze plek voor mij eigenlijk ontoegankelijk zonder andere hulpmiddelen.
Mooie insight, Starlight! Goed voor iedereen om te lezen!
Over het punt van bankjes dan: ik ben het helemaal met je eens. Er zijn gewoon veel te weinig bankjes in onze steden. Niet alleen voor mensen met een beperking, maar bijvoorbeeld ook voor ouderen die graag af en toe willen zitten of zwangere vrouwen. En als er bankjes zijn (althans, zo merk ik het in Hengelo) zitten er vaak hangjongeren e.d....
Overigens: dat er steeds minder bankjes komen is deels ook aan 'ons zelf' te danken... Ik heb het ooit eens gelezen van een gemeenteambtenaar van een gemeente hier in de buurt, dat bankjes constant werden vernield/besmeurd, en dat de maat gewoon vol was. Hij/zij had het erover dat bankjes die vernield waren gewoon niet meer werden vervangen (zoals ook bij bushokjes is gebeurd) Dat is dus ook een rede waarom er steeds minder bankjes komen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #35 Gepost op: 20-09-2022, 16:00:37 »
ik heb de discussie tot nu toe met veel belangstelling mee gelezen. Ik heb 2 jaar geleden chemotherapie gehad en daar helaas polineuropathie aan over gehouden: beschadigingen van de zenuwbanen in mijn onderbenen en voeten. Ik kan een tijdje lopen en/of staan maar krijg dan al gauw pijn in mijn benen/voeten.
Ik ben me er inmiddels ook zeer bewust van het gebrek aan bankjes in de openbare ruimtes. Even een tijdje kunnen zitten zou het voor mij veel makkelijker maken om zelfstandig te blijven (een bankje in de supermarkt bijvoorbeeld).

Een tijdje geleden was ik met een paar vrienden naar Ikea, en voor de 2e helft heb ik gebruik gemaakt van een leenrolstoel. Mijn vrienden vonden het geen probleem om me te duwen. Maar ik merkte wel dat ze de neiging hadden om mij net voorbij het gene wat ze wilden bekijken te duwen en dat dan achter mijn rug te bespreken en zo. Ik heb me een paar keer los moeten rukken uit hun greep op de handvatten om me om te draaien en ik ben ook een paar keer opgestaan om te kijken. Ik vond het lastig om er wat van te zeggen, ook omdat ik ze dankbaar was dat ze me überhaupt wilden duwen. Maar ik vond het wel vervelend. Het leven met een beperking is nog vrij nieuw voor mij, ik moet er mijn weg nog in vinden. Ik vind dit dan ook een heel interessant onderwerp
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #36 Gepost op: 20-09-2022, 16:21:44 »
Maike!! Wat leuk dat je er weer eens bent! ::bravo:: En ook heel fijn dat je dit wil delen! Ik hoop dat je steeds beter leert leven met je beperking ::hug::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #37 Gepost op: 20-09-2022, 16:25:57 »
Ik heb de afgelopen tijd hier en daar wat mee gelezen. En dit onderwerp was hét moment om weer mee te gaan doen.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #38 Gepost op: 20-09-2022, 17:14:40 »
Leuk dat je meeleest en fijn dat je dit deelt, Maike!  ::bravo::

Citaat
Maar ik merkte wel dat ze de neiging hadden om mij net voorbij het gene wat ze wilden bekijken te duwen en dat dan achter mijn rug te bespreken en zo. Ik heb me een paar keer los moeten rukken uit hun greep op de handvatten om me om te draaien en ik ben ook een paar keer opgestaan om te kijken. Ik vond het lastig om er wat van te zeggen, ook omdat ik ze dankbaar was dat ze me überhaupt wilden duwen. Maar ik vond het wel vervelend. Het leven met een beperking is nog vrij nieuw voor mij, ik moet er mijn weg nog in vinden. Ik vind dit dan ook een heel interessant onderwerp

Ah ja, ik snap heel goed dat je dat lastig vind! Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe sterk de vriendschap met die vrienden is en of ze zich aangevallen zouden voelen als je er iets van zegt, maar het is misschien juist wel goed om dat soort dingen met hen te bespreken. Ikzelf heb natuurlijk al vanaf mijn geboorte een beperking en het komt in nieuwe vriendschappen al gauw ter sprake omdat het nu eenmaal bij me hoort (en ik er zelf ook geen moeite mee heb om erover te praten). Ik probeer het ook altijd duidelijk aan te geven als ik ergens hulp bij nodig heb maar ik zeg het ook als mijn vrienden hulp aanbieden wanneer ik het niet nodig heb (op een luchtige manier), waardoor het bij mijn langlopende vriendschappen nu pretty much 'vanzelf' gaat, als in dat mijn vrienden vaak goed zelf kunnen inschatten of ze me ergens bij moeten helpen. Even een suf voorbeeld: bij een (hoog) op-/afstapje of een trap zonder leuning hoef ik nooit Hadewychisdemol om hulp te vragen want dat gebeurt automatisch ;D. Misschien is het ook juist voor je vrienden wel fijn als je dat soort dingen aangeeft zodat zij er ook van kunnen leren en je daarin beter begrijpen. Dus als het mensen zijn waar je goed bevriend mee bent moet je denk ik vooral niet te bang zijn om het bespreekbaar te maken!
I will follow my inner gold

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Handicap, beperking en validisme
« Reactie #39 Gepost op: 20-09-2022, 17:50:19 »
Maike! Leuk je weer eens te zien!
Kan me goed voorstellen dat dat lastig is! En ook dat het lastig is te bespreken als het zo een enkele keer is. Als het vaker nodig is zou ik het toch proberen te bespreken als ik jou was. Want ze doen het vast niet expres. Maar zulke dingen komen wel vervelend over, en na een tijdje wordt dat echt naar.

Ik had toen ik net een rolstoel gebruikte flink ruzie met een familielid. Elke keer als we de straat over staken ging ze me super erg helpen. Ookal was dat niet nodig. En het voelde zo vervelend. Maar ze snapte niet dat dat vervelend kon zijn. Het moest echt even flink klappen tussen ons voordat we rustig aan elkaar konden uitleggen dat intentie en uitwerking niet hetzelfde zijn. En dat dat oke is.

Heb duidelijk gezegd dat ik snap dat ze me wilde helpen. Maar dat ik geen hulp nodig had. Ik kan nog steeds net zo goed inschatten wanneer ik de straat over kan als toen ik de week ervoor dat nog lopend deed. En dat ik het heel lief vond dat ze me wilde helpen maar dat dat niet nodig was.



Ook is het vaak vervelend dat als je zegt "nee, bedankt het lukt wel" mensen toch door gaan met helpen. Het voelt dan erg alsof het niet gaat over jou helpen, maar meer dat ze zichzelf goed voelen doordat ze een zielig iemand geven geholpen. En dat voelt zo naar.

Mensen hebben soms een bepaald onbewust beeld van beperkingen en hulpmiddelen die ze even actief moeten challangen voordat ze écht kunnen helpen :)

Mensen hebben vaak geen ervaring met mensen met een beperking. En zelfs dan is elke beperking en elk persoon anders. Dus is goed om even een lesje etiquette te geven ;)
Zeker vrienden die je met liefde willen helpen staan er voor open om te weten wat helpt en wat niet :) 

Hopelijk vind je een manier met je beperking die voor jou werkt  ::hug::
I won't worry my life away. I choose to be happy!