Auteur Topic: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]  (gelezen 753 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021

Opdracht 4.3.3 Fijnproevers  (Bega Rivier - Timișoara) [Max € 1.500]

Fijnproevers, (D*N, KingLennart, Luchtmaniak)

De Bega rivier heeft een belangrijke historische functie in de geschiedenis van de stad. Jullie stappen straks in een boot en gaan vanaf het water culinair genieten van de Roemeense keuken. Of nou ja Roemeens…

Het belangrijkste kenmerk van de Roemeense keuken is de grote diversiteit aan invloeden vanuit de oude Grieken, de Romeinen, de Saksen, Turken, Hongaren, Oostenrijkers en Slavische volkeren. Bovendien is Timisoara de grootste Roemeense stad, gelegen in wat ook wel een Banat genoemd wordt: een geografische historische regio op Roemeens, Hongaars of Servisch grondgebied. 

In feite heeft deze opdracht alle ingrediënten (no pun intended) die je verwacht van de Europese culturele hoofdstad van 2023. En nu is het aan jullie om die mix van culturen te gaan proeven.

Op de afbeelding hierboven staan 30 gerechten die veel gegeten worden in deze regio. Daarbij krijgen jullie 20 beschrijvingen van het gerecht, met eventueel daarbij ingrediënten of het land van herkomst. Het is aan jullie de taak om de omschrijvingen te koppelen aan het juiste gerecht op de foto. Let op: met 30 foto’s en 20 beschrijvingen zitten er dus ook 10 foto’s bij die er totaal niet bij horen. Het geld dat jullie verdienen is afhankelijk van het aantal juiste koppelingen. Zie daarvoor onderstaande verdientabel:

Verdientabel
0 - 2 goede gerechten: 0 euro
3 - 5 goede gerechten: 250 euro
6 - 8 goede gerechten: 500 euro
9 - 11 goede antwoorden: 750 euro
12 - 14 goede antwoorden: 1000 euro
15 - 17 goede antwoorden: 1250 euro
18 - 20 goede gerechten: 1.500 euro

Jullie mogen overleggen in dit topic en ik wil voor woensdagavond 28 april - 19.00 uur van één van jullie een dikgedrukt lijstje hebben van de juiste naam van het gerecht i.c.m het juiste nummer van de foto waarop dat gerecht te zien is. Opzoeken is verboden.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2021, 17:15:34 »
Hoofdgerechten

Sarmale
Sarmale is een traditioneel Roemeens gerecht dat vooral op bruiloften en feestdagen wordt gegeten. Het bestaat uit gevulde kool- of druivenbladeren met gehakt, ander soort vlees of rijst. Daarnaa   st zit in dit gerecht onder andere ui, paprika, peterselie, dille en tijm.

Varza Calita
Varza Calita kun je eigenlijk het beste omschrijven als een Roemeense variant van Zuurkool. Let op: het is niet te vergelijken met de zuurkoolstamppot die wij kennen in Nederland. Dit gerecht bestaat uit gesneden witte kool, paprika, ui, tomatenpuree of gepelde tomaten en vlees: worst, bacon en spekblokjes,

Mămăligă
Mămăligă is een oud gerecht dat vroeger vooral in de armste/boerenregio’s werd gegeten als gezonde vervanger van brood. Het is een soort maisbrei die wordt bereid door water, zout en maismeel in een speciaal gevormde gietijzeren pan (genaamd tuci) te koken. Mămăligă vertoont veel overeenkomsten met de Italiaanse Polenta en wordt ook vaak geserveerd in combinatie met andere gerechten die eieren, vlees, spek, champignons, of vis bevatten.

Saramură
Saramură is een traditioneel gerecht dat van origine gemaakt werd door vissers langs de Donau. Saramura wordt voornamelijk bereid met vis (en dan vooral karper), maar kan ook bereid worden met kip. Het gerecht wordt begeleid door knoflook, verschillende soorten kruiden, gebakken tomaten en gebakken paprika’s.

Musaca
Musaca is een traditionele schotel bestaande uit gekruid varkens-of rundergehakt, aubergines, tomaten, kaas, uien, en melk of yoghurt gemengd met rauwe eieren. In oosterse landen speelt aubergine een belangrijke rol. In tegenstelling tot die versies, wordt in Roemenië en omringende landen de laag van aubergine vaak vervangen door aardappelen, kool, wortel of courgettes. 

Frigărui
Frigărui is een Roemeens gerecht dat bestaat uit kleine stukken gegrilde vlees. Het vlees dat gebruikt wordt,  loopt uiteen tussen varken rund, lam of kip. De stukken vlees worden afgewisseld met uien, tomaten, paprika en champignons. Het vlees zelf wordt op smaak gebracht met peper, knoflook rozemarijn of laurier.

Ciulama
Ciulama is een gerecht dat wordt bereid met vlees, voornamelijk gevogelte. Dit vlees wordt bereid met champignons, wortelen en peterselie in een witte saus. Deze saus wordt gemaakt van bloem met in vet gebakken uien.

Tochitură
Tochitură is een traditioneel Moldavisch gerecht dat zijn roots kent in Roemenië. Het gerecht wordt gemaakt van varkens- of rundvlees dat in kleine blokjes is gesneden. Tochitură komt van het Roemeense werkwoord a toca, dat hakken betekent. Tochitură wordt gekookt op laag vuur in eigen vet en sappen kan worden geserveerd met groente, ei of Mămăligă. Tochitură wordt ook vaak bereid in een versie met tomatensaus.
 
Bălmuş 
Bălmuş is een Roemeens-Oekraïens gerecht uit de Karpaten dat net als de Mămăligă wordt bereid met maismeel. Daarnaast is een belangrijk bestanddeel van dit gerecht Smietana, een soort crème fraiche, gemaakt van verzuurde zware room. Andere onmisbare ingrediënten zijn varkensreuzel, champignons en verkruimelde schapenkaas.

Gălușcă (Urechiuşe)
Gălușcă is zo’n gerecht dat over de hele Oost-Europese regio in een steeds iets andere vorm is terug te vinden. In Roemenië worden ze ook wel Urechiuşe genoemd, dat in het Nederlands vertaald kleine oortjes betekent. Gălușcă dankt deze bijnaam aan het feit dat het een soort ravioli achtige deegpakketjes (knoedels) zijn die gekookt of gefrituurd worden en bijvoorbeeld zijn gevuld met champignons. 

« Laatst bewerkt op: 25-04-2021, 17:24:06 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2021, 17:24:16 »
Desserts in aparte post, want 5.000 tekens  :-\\

Koliva
Koliva is een dessert dat in Roemenië en omringende landen wordt gegeten ter herdenking van de doden. Hoewel de recepten van Koliva vaak verschillen per land, zijn (gekookte) tarwekorrels het belangrijkste ingrediënt. Deze korrels worden gezoet met honing en suiker. Daarnaast bevat Koliva onder andere amandelen, gemalen walnoten, granaatappelpitjes, kaneel, rozijnen, anijs, peterselie (poeder)suiker en sesamzaadjes.

Papanași
Papanași is één van de meest populaire desserts en een echte klassieker uit de Roemeense keuken. Papanași is een gebak van (gefrituurd) deeg dat bestaat uit kaas (van koemelk), deeg, suiker en wordt gevuld met jam van kersen of blauwe bessen. Je zou ze een beetje kunnen vergelijken met donuts, maar Papanași worden ook knoedels genoemd omdat het deeg wordt gebakken in een klein laagje hete olie.

Lapte de pasăre
Lapte de pasăre is een simpel dessert dat bestaat uit een vanillecrème die wordt verkregen door het koken van eigeel met het toevoegen van suiker, melk vanille en kleine hoeveelheden eiwit. Door het koken komt het schuim van het eiwit vanzelf bovendrijven. 
 
Colțunași
Colțunași is een dessert van deeg gevuld met jam, zure kersen of kwark. Er bestaat ook een hartige variant met dille, gekruide kaas, aardappelpuree of gehakt vlees. Het deeg wordt een paar minuten in water gekookt en daarna gebakken in de over. Na het bakken worden deze deeghapjes geserveerd met zure room, appelmoes, of bestrooid met gebakken uitjes en bacon. 

Mucenici
Mucenici, dat martelaren betekent zijn in Roemenië en andere omringende landen onlosmakelijk verbonden met 9 maart. Het is de datum van de start van het landbouwjaar en ook het feest ter nagedachtenis aan de Veertig Martelaren van Sebaste die in 320 na Christus stierven voor hun geloof. Het deeg van de gebakjes heeft de vorm van het cijfer 8 omdat dat de martelaren zou belichamen en het water waarin ze gekookt worden, het water waarin ze zijn verdronken. De gebakjes worden geglazuurd met siroop en honing en ondergedompeld in een mix van gemalen walnoten en kaneel.

Gogoși
Gogoși is de Roemeense variant op een donut. Het deeg van Gogoși is op smaak gebracht met vanille en geraspte sinaasappel- of citroenschil. Het deegmengsel wordt met een lepel in de hete frituurolie gedaan, waardoor de Gogoși de onregelmatige vorm krijgen die ze hebben. Gogoși worden vaak geserveerd met een flinke hoeveelheid poedersuiker erop en gevuld met jam of chocolade.

Plăcintă
Plăcintă is een traditioneel Roemeens gebakje dat onder andere voorkomt in de vorm van een kleine, dunne, ronde of vierkante koek. Plăcintă kan zowel hartig als zoet worden gevuld met bijvoorbeeld kaas en kip, of noten, appel en chocolade.

Pelincile Domnului
Pelincile Domnului is een traditioneel dessert dat rond de kerstdagen wordt gereserveerd in onder andere Roemenië, Servië en Moldavië. Pelincile Domnului bestaat uit laagjes dun platbrood, gemaakt van bloem, zout, water en plantaardige olie. Het platbrood wordt eerst ondergedompeld in een mengsel van honing, water en citroenschil en krijgt daarna een vulling van gemalen walnoten en suiker.

Amandine
Amandine is zoals de naam al doet vermoeden een cake die gevuld is met amandelen/amandelcrème. Daarnaast is chocolade een zeer essentieel onderdeel van de Amandine. Verder bestaat deze cake uit vier componenten: biscuit (cacao is een belangrijk onderdeel hierin), siroop, glazuur (chocolade en slagroom) en de vulling (chocolade crème).

Cataif
Cataif is een gebakje dat door heel Oost-Europa en tot aan Turkije en landen in het Midden-Oosten wordt gegeten. Cataif is vooral verwant aan het Turkse Baklava en wordt vertaald in het Nederlands ook wel engelenhaar genoemd. Dit komt omdat Cataif wordt bereid met een soort dunne noedels, gedrenkt in suikersiroop. De vulling bestaat uit een mix van van amandelen en (wal)noten. De vulling is op smaak gebracht met kaneel en kruidnagel. In sommige recepten van Cataif wordt ook room of kaas toegevoegd.

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2021, 18:09:58 »
Ik ga eerst zelf even eten om inspiratie op te doen, en dan ga ik hier eens naar kijken.

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2021, 13:58:11 »
Ik heb een begin gemaakt met de toetjes.

Gerechten

1.
2. Placinta misschien? Of Pelincile Domnului?
3.
4.
5.
6. Koliva misschien? Of Lapte de pasare?
7.
8. Papanasi misschien? Of Mucenici? Misschien Gogosi.
9. Lapte de pasare misschien?
10. Mucenici misschien?
11.
12. Coltunasi misschien? Of Pelincile Domnului?
13.
14. Koliva misschien?
15. Papanasi misschien?
16. Placinta misschien?
17.
18. Placinta misschien? Alternatieve mogelijkheid voor Amandine.
19.
20. Papanasi misschien? Of Coltunasi? Gogosi kan ook.
21.
22. Lapte de pasare misschien?
23.
24. Amandine is dit lijkt me?
25.
26. Cataif deze?
27.
28. Coltunasi misschien?
29.
30. Mucenici misschien? Misschien Gogosi.

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2021, 15:01:11 »
Ik zet mijn ideeën er bij in blauw... ga af op mijn eerste indruk.

Gerechten

1.
2. Placinta misschien? Of Pelincile Domnului?
3.
4.
5.
6. Koliva misschien? Of Lapte de pasare? Ik denk Mucenici. Let maar eens op die 8, staat ook in de omschrijving!
7.
8. Papanasi misschien? Of Mucenici? Misschien Gogosi.
9. Lapte de pasare misschien?
10. Mucenici misschien?
11. Coltunasi
12. Coltunasi misschien? Of Pelincile Domnului?
13.
14. Koliva misschien? Let maar eens op die granaatappelpitjes
15. Papanasi misschien?
16. Placinta misschien?
17. Placinta. Ziet het meeste er uit als een platte gevulde koek
18. Placinta misschien? Alternatieve mogelijkheid voor Amandine.
19.
20. Papanasi misschien? Of Coltunasi? Gogosi kan ook.
21.
22. Lapte de pasare misschien? Helemaal mee eens!
23.
24. Amandine is dit lijkt me? De meest op een cake lijkende van allemaal!
25.
26. Cataif deze? Kijk maar naar dat engelenhaar bovenop...
27.
28. Coltunasi misschien? Ik denk Papanasi. Garnering is altijd wat er in zit...
29.
30. Mucenici misschien? Misschien Gogosi. Lijkt meest op een gevulde donut

Wat vinden jullie? Een paar zekerheidjes lijkt me? 12, 14, 22, 24, 26 en 30?
« Laatst bewerkt op: 26-04-2021, 15:04:26 door KingLennart »

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2021, 20:57:45 »
Hebben jullie geen honger heren? We hebben nog maar 24 uur he...

Wat vinden jullie van de desserts? Zijn die oke en kunnen we de hoofdgerechten bekijken?

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2021, 21:54:10 »
Oh ja deze opdracht ook nog. Blijkbaar heeft onze penningmeester geen honger. Ik vertrouw jou maar even gezien de tijd, dus dan hebben we dit voor de toetjes. Twijfelen we dus alleen nog over de peniciline?

Gerechten

1.
2. Pelincile Domnului?
3.
4.
5.
6. Mucenici
7.
8.
9.
10.
11. Coltunasi
12. Pelincile Domnului?
13.
14. Koliva
15.
16.
17. Placinta
18.
19.
20.
21.
22. Lapte de pasare
23.
24. Amandine
25.
26. Cataif
27.
28. Papanasi
29.
30. Gogosi

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #8 Gepost op: 28-04-2021, 13:09:30 »
Dit is mijn voorstel... we moeten voor vanavond 7 uur alles inleveren en ik heb de rest van de dag weinig tijd meer...
Heb met de desserts iets gewijzigd omdat ik anders niet uitkwam met de hoofdgerechten... (Coltunasi)

Gerechten

1. Balmus
2.
3. Mamaliga
4.
5. Sarmale
6. Mucenici
7. Tochitura
8. Coltunasi
9.
10.
11. Galusca
12. Pelincile Domnului
13.
14. Koliva
15. Frigarui
16.
17. Placinta
18.
19. Varza Calita
20.
21. Ciulama
22. Lapte de pasare
23.
24. Amandine
25. Musaca
26. Cataif
27.
28. Papanasi
29. Saramura
30. Gogosi

Wat vinden jullie? LM? D'N?
« Laatst bewerkt op: 28-04-2021, 13:14:36 door KingLennart »

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #9 Gepost op: 28-04-2021, 13:25:51 »
Lijkt mij prima, D*N?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #10 Gepost op: 28-04-2021, 16:32:45 »
Sorry voor mijn tijdgebrek hierbij. Ik ben even aan het checken. De desserts lijken wel te kloppen so far
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #11 Gepost op: 28-04-2021, 16:36:54 »
Bij Balmus denk ik wel eerder aan 3 eigenlijk
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #12 Gepost op: 28-04-2021, 16:38:31 »
Verder redelijk eens met wat jullie hebben ingevuld ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #13 Gepost op: 28-04-2021, 17:13:48 »
Bij Balmus denk ik wel eerder aan 3 eigenlijk
Die Balmus vond ik het lastigste. Juist omdat 3 voor mij bij Mamaliga hoort, daar wordt gesproken over een "brij" en dat klopt wel...

Enig idee waar die dan bij moet?

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #14 Gepost op: 28-04-2021, 17:17:22 »
Ik vind het qua omschrijvingen heel moeilijk om ze uit elkaar te houden.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #15 Gepost op: 28-04-2021, 17:19:01 »
Ja oké ik zie inderdaad niet echt iets met maisbrij waar die mamaliga dan heen kan hmmm....

Amadine lijkt mij eigenlijk ook niet goed. Dat is gewoon een normale cake met chocoladeswirl in het midden. Terwijl die Roemeense variant iets grover klinkt. Ik denk eerder dat het 20 is eigenlijk

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #16 Gepost op: 28-04-2021, 17:27:28 »
Oké, zal ik hem op 20 zetten en dan vetdrukken?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #17 Gepost op: 28-04-2021, 17:28:48 »
Ja is prima!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #18 Gepost op: 28-04-2021, 17:42:24 »
Ja oké ik zie inderdaad niet echt iets met maisbrij waar die mamaliga dan heen kan hmmm....

Amadine lijkt mij eigenlijk ook niet goed. Dat is gewoon een normale cake met chocoladeswirl in het midden. Terwijl die Roemeense variant iets grover klinkt. Ik denk eerder dat het 20 is eigenlijk
Ik zag 20 als een brouwsel type "Apfelstrudel", iets met bladerdeeg. Maar ff uitvergroten op de gsm helpt. Nummer 20 past misschien wel beter...

Hoop op een hoge score! Kan één van jullie hem dikdrukken? Sta weer in de Appie... en nee schijt geen 7 kleuren deze keer  ::rofl::

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO21] Opdracht 4.3.3 Fijnproevers [Bega Rivier - Timișoara]
« Reactie #19 Gepost op: 28-04-2021, 17:43:40 »
Gerechten

1.
2.
3. Mamaliga
4.
5. Sarmale
6. Mucenici
7. Tochitura
8. Coltunasi
9.
10.
11. Galusca
12. Pelincile Domnului
13.
14. Koliva
15. Frigarui
16.
17. Placinta
18.
19. Varza Calita
20. Balmus
21. Ciulama
22. Lapte de pasare
23.
24. Amandine
25. Musaca
26. Cataif
27.
28. Papanasi
29. Saramura
30. Gogosi