Auteur Topic: [MO21] Opdracht 5.4 – Het Middeleeuwse festival - [Piata Cetatii -Sighişoara]  (gelezen 1451 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Vergeet niet jullie formulieren in te sturen!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Opdracht 5.4.1 zwaardvechters

Het is prachtig weer in Sighisoara. Hoewel het lijkt alsof de hele stad is uitgelopen, staat het publiek netjes op afstand en geheel coronaproof aan de kant. Ze zijn klaar voor een middag vol middeleeuws vermaak.
Als eerste is het de beurt aan belg en D*N, zij mogen laten zien wat ze tijdens de workshop vechten met zwaard en schild hebben geleerd.

========== Flashback ==========

Beste belg, beste D*N,

Jullie outfit voor vandaag is deze. MollenvangR wijst naar een zwaar gietijzeren middeleeuws ridderpak, met bijbehorend zwaard en schild. Jullie gaan vandaag een workshop middeleeuws vechten met zwaard en schild volgen. Het doel is dat jullie met achttien andere vechters later vandaag een demonstratie geven op het plein. Vanaf het erebalkon zal een expert, meneer Razvan Golescu, meekijken en een poging doen om aan te wijzen wie de twee onervaren vechters zijn. Ieder van jullie die erin slaagt om niet aangewezen te worden door Razvan, verdient 300 euro voor de pot. Goed, het is tijd om jullie kostuums aan te trekken. Ik zie jullie later!

Tijdens het passen van de kostuums heeft D*N heeft nu al spijt van zijn keuze. Hij klaagt: “Dit pak is zoooo zwaar, ik voel me net een stuk ingeblikt voedsel. Dit wordt niks voor mij.” Belg reageert nukkig en stelt dat D*N zich niet zo moet aanstellen: “ze hadden je ook in een trouwjurk op rolschaatsen kunnen laten happen naar een Berliner Bol”. Nadat de twee volledig in hun kostuum zijn gehesen vraagt belg ineens aan D*N waar hij de pot eigenlijk heeft bewaard. D*N lijkt een beetje overvallen door de vraag en reageert cynisch: “Die heb ik aan Roomey gegeven toen ze het spel verliet, nou goed?” belg pakt zijn zwaard en zegt grijnzend: “oké heel grappig, maar nu de waarheid graag en ik wil het geld natellen”. D*N zegt enigszins geïrriteerd dat het geld veilig in zijn boxershort zit. “En we zijn al een uur bezig dit blik sardientjes aan te trekken, dat ga ik niet uittrekken en weer aandoen omdat jij me niet vertrouwt oké?” Belg trekt een beetje een vies gezicht en vraagt: hoeveel zit er in de pot dan? 18.750 euro antwoord D*N en als je me niet gelooft, dan tellen we het na de opdracht na. Belg: “Dat is goed, ik wil zien hoe je het natelt, maar die briefjes raak ik niet meer aan hoor…” Na dit gekibbel lopen de twee diva’s met hun helm en zwaard in hun handen naar de workshopruimte.

D*N en belg lopen de ruimte binnen waar hun cursusleider Andrei hen staat op te wachten. In de ruimte die verder nog leeg is, stellen de twee zich voor. Niet lang daarna geeft Andrei een schreeuw. Door twee openslaande zijdeuren komen 9 mannen gehuld in dezelfde outfits als D*N en belg synchroon marcherend de ruimte binnen. D*N fluistert tegen belg: “kijk al die brede stoere mannen eens”, maar belg heeft andere zorgen. Hij bestudeert nauwkeurig de manier waarop de mannen lopen omdat je nooit weet waar dat goed voor kan zijn. Na deze overweldigende entree neemt Andrei het woord: “beste D*N en belg, welkom. Wij gaan jullie vandaag precies leren hoe ze in de Middeleeuwen vochten met schild en zwaard. Let heel goed op, want we leggen het maar één keer uit.”
Andrei geeft een van de binnengelopen soldaten een opdracht tegenover hem te staan. “Let op, het is tijd voor de eerste stappen in het gevecht”. Als eerste loop je 3 stappen naar voren en buig je uit respect voor je tegenstander en tikken jullie met je zwaard tegen elkaar aan. “Moet daar ook geluid bij te horen zijn”, vraagt D*N.
Andrei: nee dat is niet nod… (er ontstaat een ongemakkelijke conversatie)

D*N: “En die buiging moet dat nog tegelijkertijd gebeuren of om en om?”
Andrei: “Daar zijn geen specifeke regels voor, maar goed, daarna ga je staan rechterbeen naar achteren, linkerbeen naar voren in…
D*N: “kan het ook andersom?”
Andrei: “Dat kan, maar je moet zelf het zwaartepunt weten te vinden”, “doe je linkerbeen naar voren in een” een actieve stoere mannelijke houding die is heel erg belangrijk.
D*N: “zwaartepunt en mannelijke houding?”
Belg: “doeme, zwijg nu toch eens”
“D*N, ik wil dit goed doen ja, zo mannelijk ben ik ook weer niet, dat jij nou niet op de details let”
Belg: “ik let zeker wel op de details, maar dat lukt niet als jij Andrei constant onderbreekt. Als we straks klaar zijn zal ik zo goed als mogelijk alles nog even noteren.”
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:16:38 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
--- vervolg ---

Belg: en wat zijn de meest gemaakte fouten? Andrei: “dat zijn voornamelijk inschattingsfouten. Verkeerde stappen zetten, het schild op de verkeerde plek houden, dekkingsfouten en zelfoverschatting. Je hebt nooit gewonnen tot je tegenstander of omvalt van vermoeidheid of voordat je 10 punten hebt. Nu gaan wij het straks niet in wedstrijdverband tegen elkaar opnemen, maar je moet wel laten zien aan de expert dat je weet waar je punten kunt scoren of hoe je je tegenstander kunt uitputten. Punten scoren doe je door je tegenstander op zijn helm, buik of benen te raken. Uitputten doe je door elkaar constant uit te dagen tot het zetten van een extra stap en het laten klinken van de zwaarden. Daar zijn ook een aantal handige tricks voor”. Andrei laat zien wat je allemaal met het zwaard kunt doen en Belg en D*N nemen alle informatie in zich op. Daarna is het voor hen eindelijk tijd om te beginnen met de training. 

Na een nogal onwennig begin van beide heren, waarbij ze beiden minimaal 10 keer naar de grond zijn gewerkt, krijgen ze langzaam de juiste vibe te pakken. Ze sparren met de andere ridders en lijken de verschillende technieken steeds beter onder de knie te krijgen. Na ruim twee uur trainen komt MollenvangR de ruimte binnen. D*N en belg doen hun helmen af. Als hij de zwaar bezwete gezichten van D*N en belg ziet zegt hij: “zo te zien zijn jullie goed voorbereid op de demonstratie”. Belg, die nog steeds buiten adem is reageert: “dit was intens, ik hoop dat ik straks nog voldoende energie heb voor de demonstratie.” Ook D*N blijkt aardig vermoeid: “ik denk wel dat we er klaar voor zijn, we zijn een goed team!”. MollenvangR geeft aan dat ze nog een uurtje hebben om te rusten en zich voor te bereiden op hun moment of glory. Belg: gelukkig heb ik de andere vechters overtuigd om iets minder hun best te doen, misschien hebben we dan meer kans op geld. Dennis heeft heel andere gedachten bij die medevechters: “ze zijn wel knap he die brede mannen in hun pakken”. De vraagtekens zijn van het hoofd van belg af te lezen en overloopt de workshop instructies nog eens voor zichzelf.

========== Einde flashback =========

Het grote moment daar. Trompetgeschal klinkt en D*N en belg komen geheel gemaskerd het plein op. Belg heeft heel strategisch een plekje relatief uit het zicht van de expert gekozen, in de hoop dat hij minder opvalt. D*N daarentegen komt nonchalant en zwaaiend met zijn zwaard opgelopen, want het blijft D*N. Die houdt ervan in het middelpunt van de belangstelling te staan en een showtje weg te geven voor het toegestroomde publiek. D*N neemt plaats op een prominente plek op het plein. De demonstratie vangt aan en zowel belg als D*N voeren alles wat ze geleerd hebben nagenoeg perfect uit. Belg krijgt zoveel zelfvertrouwen dat hij zelfs een beetje uit zijn anonieme plek durft te stappen om zijn kunsten te vertonen. “Dit maak je maar één keer in je leven mee”, denkt hij. Ook Dennis geniet, terwijl hij flamboyant met zijn zwaard een ridder vol op zijn harnas raakt. Na zo’n  tien minuten is de demonstratie ten einde en de ridders krijgen een oorverdovend applaus.

Het is nu aan kenner Razvan Golescu om twee ridders aan te wijzen die dit voor het eerst in hun leven hebben gedaan. De spanning stijgt en MollenvangR komt het plein op gelopen. Hij bedankt de expert en zegt dat het tijd is om de maskers af te doen. De eerste ridder doet zijn masker af en… het blijkt niet D*N of belg te zijn. Volgens de Golescu maakte deze ridder veel te veel dekkingsfouten. Achteraf gezien kwam dit door toedoen van belg, die de tricks van Andrei geweldig toegepast heeft. Dit levert in ieder geval 300 euro voor de pot op.

Dan is het tijd voor de tweede onthulling. Volgens de expert was de techniek van deze ridder zeer professioneel. De uitvoering van aanval en verdediging klopte volledig, ook het hanteren van het zwaard ging goed, maar wat hem opviel was de flamboyante en totaal niet stoere mannelijke houding van deze ridder. Het masker gaat af... en het zwaar teleurgestelde gezicht van D*N komt tevoorschijn. “Pfff, ben ik nou echt ontdekt door mijn gayheid? Wat stom zeg.”. Mollenvanger: dit is zuur, bijna het volle pond verdiend, maar jullie mogen alsnog 300 euro bijschrijven.

Niet veel later kleden D*N en belg zich samen om. D*N haalt de pot uit zijn boxershort. “Kijk, de pot zit nog steeds veilig in mijn boxer”. Belg fronst zijn wenkbrauwen en zegt: “ga je het ook nog voor me natellen?” Dennis begint te tellen onder toeziend oog van notaris-in-opleiding belg. “18.000, 18.250, 18,500, 18.750 en dan heb ik hier nog die 300 die wij verdiend hebben, alles klopt”. Belg: oke, ja inderdaad, maar ik hou je in de gaten…
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:17:14 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Opdracht 5.4.2 Boogschutters

Nadat de arena van de zwaardvechters was opgeruimd werd het plein omgebouwd tot boogschietbaan. Nadat dat gebeurd is komen KingLennart en Aurynn zenuwachtig tussen de andere boogschieters de baan op. Gelukkig wisten ze dat het raken van het doel al voldoende was...

=======Flashback=======

Beste KingLennart en Aurynn,

SpacyColours heeft KingLennart en Aurynn meegenomen naar een bijveldje van het stadion van de plaatselijke voetbalclub. Hier zien de heren in de verte al een paar doelen staan, terwijl ze ook al een paar ouderwetse bogen zien liggen. "Beste heren, mag ik jullie verzoeken als eerste je om te kleden in de kleding die we voor jullie in de kleedkamer hebben klaargelegd? Als jullie dat hebben gedaan mogen jullie hier weer terug komen, en dan leg ik jullie de opdracht uit." Tien minuten later komen KingLennart en Aurynn nogal weifelend het veld op lopen.

Aurynn: "Man, SapcyColours, moest dat nu? Moeten wij werkelijk voor paal gaan lopen in die groene Robin-Hood-maillot? En met dat stomme Robin(dtc)-Hood-mutsje op? Als onze medekandidaten ons zo zien zullen we de rest van de reis het lachertje zijn." KingLennart voegde er nog aan toe: "en daarbij jeuken die maillot en trui verschrikkelijk!" Als SpacyColours de heren zo ziet kan hij een lach moeilijk onderdrukken, en begint dan ook snel met zijn uitleg van de opdracht. "KingLennart en Aurynn, jullie gaan pijl en boog-schieten voor geld. Vanmiddag op het grote middeleeuwse feest hier in Sighisoara wordt er ook een boogschietwedstrijd gehouden. Degene die dan de meeste punten bij elkaar weet te schieten krijgt de eeuwige roem. Nu hoeven jullie van mij echt niet te winnen; zo gemeen ben ik echt niet... Maar, om geld te verdienen moeten jullie pijlen in het doel belanden. Jullie zullen elk 6 pijlen mogen schieten, en iedere pijl die in het doel beland levert 50 Euro op. Oh ja, het doel is natuurlijk om binnen de buitenste cirkel te schieten. Zit je erbuiten is het pech. Natuurlijk hebben we wel enige hulp voor jullie geregeld voor het oefenen. Ik zie jullie wel weer over 2 uur."

Vanuit de kleedkamer komt een jonge vrouw aangelopen en loopt op KingLennart en Aurynn toe. "Welkom in Sighisoara, KingLennart en Aurynn. Ik ben Aurelia Milosivici, en ik ben regerend jeugdkampioen bij het boogschieten en ik zal jullie proberen de basisbeginselen van het boogschieten bij te brengen. Heeft een van jullie weleens booggeschoten?" KingLennart en Aurynn kijken elkaar aan. "Nee, ik niet," zei Aurynn, "en ik ook niet," reageerde KingLennart snel. "Dat is mooi meegenomen," reageerde Aurelia, "het pijl-en-boog-schieten dat jullie vandaag gaan doen is namelijk net wat anders dan het boogschieten dat jullie weleens op de Olympische Spelen hebben kunnen zien. Jullie gaan namelijk niet met een recurve- of compoundboog schieten maar met een echte longbow, oftewel de bogen waarmee Robin Hood ook mee heeft geschoten."

KingLennart en Aurynn luisteren heel stilletjes en proberen alles goed te onthouden wat Aurelia vertelde. Dat ze erachter moesten komen wat hun dominante oog was, zodat ze de boog goed konden vasthouden. Hoe ze de pees naar zich toe moesten trekken, hoe ze juist konden richten met hun boog en natuurlijk ook hoe zede juiste boog voor hun pijl konden berekenen zodat de pijlen goed in het doel terecht zouden komen.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:16:00 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
---vervolg---

Aurynn: "Oei, dit wordt leuk. Ik denk dat mijn rechteroog dominant is, dus als ik Aurelia goed begrijp moet ik de boog dus links houden." KingLennart: "Dat zei Aurelia inderdaad. En ja, dit is echt heel tof om te doen."
Na een paar oefeningen vond Aurelia het tijd om te gaan schieten op het doel. "Tijdens de wedstrijd zullen de doelen op 50 meter staan, maar we zullen met kortere afstanden beginnen en ze dan opvoeren." Beide heren begonnen onwennig te oefenen. Het eerste schot van Aurynn kwam na 10 meter al in de grond terecht. KingLennert verging het al niet veel beter...

Langzamerhand begon Aurynn het schieten daadwerkelijk onder de knie te krijgen. Regelmatig belandden er pijlen netjes in het doel! KingLennart had heel wat meer moeite. Niet alleen begon zijn hooikoorts op te spelen, ook kreeg hij de pijl maar niet goed gericht. Na een kwartier geklungeld te hebben met rechts besloot hij toch om het met zijn andere hand te proberen. En daadwerkelijk, het leek wat beter te gaan! Voor ze het wisten stond ineens SpacyColours voor hun neus.

=========Einde flashback========

Opnieuw klonk er trompetgeschal. Nu kwamen er ruim 20 mannen en vrouwen, allemaal ik middeleeuwse bekleding, het veld op. Ze gingen allemaal klaarstaan bij de baan die hen toegeloot was. KingLennart en Aurynn hadden gelukkig banen naast elkaar gekregen. Banen waar niet zou opvallen hoe slecht ze eigenlijk waren ten opzichte van de anderen. Na het voorstellen van de deelnemers werden de regels uitgelegd. Om de beurt zouden de deelnemers 3 pijlen schieten op hun doel. Als iedereen aan de beurt was geweest zouden de punten van de deelnemers worden opgeteld. Vervolgens zou iedereen nog een tweede serie van 3 pijlen krijgen. Hierna zou het knock-out verder gaan met de beste 16 deelnemers.

Nadat de eerste kandidaten de meeste pijlen in of in de buurt van de roos wisten te krijgen was het de beurt aan KingLennart. Zenuwachtig en met betraande ogen keek hij eerst naar Aurynn en vervolgens naar het publiek. Nadat hij wat tot rust was gekomen liet hij zijn eerste pijl los. Tot zijn verrassing kwam hij zowaar op het hooi terecht, vlakbij de buitenste ring. Of hij erbinnen zat of niet was niet te zien. De tweede pijl was een stuk minder en kwam een paar meter voor het doel in de grond terecht. De derde pijl was weer wat beter, maar belandde links onderin; ook weer net binnen of buiten de buitenste ring. Aurynn deed het een stuk beter. De eerste pijl belandde heel mooi in het doel. De tweede kwam zelfs nog dichterbij de roos. De derde kreeg net een windvlaag en vloog helaas net rechts voorbij aan het doel.

Nadat iedereen zijn eerste pijlen had geschoten werden de punten geteld, en begon men aan de tweede ronde. KingLennart leek dankzij een hooikoortspilletje wat beter te zien. Helaas kwam de vierde pijl weer een paar meter voor het doel in de grond. De vijfde bleek eindelijk een goed schot te zijn. Met een mooie boog belandde de pijl duidelijk binnen de ringen. De zesde pijl kwam ook in het hooi terecht... Net... Aurynn kon zijn lach nauwelijks inhouden voor de dramatische pogingen van KingLennart. Gelukkig kwam hij snel weer tot zich en schoot alle drie de pijlen heel mooi in het doel. Trots keek hij om zich heen.

Na afloop van de tweede ronde nam SpacyColours KingLennart en Aurynn mee. "Zo, dat was me het dagje wel voor jullie? In ieder geval is er geld verdiend. Laten we eerst kijken naar KingLennart. Bij jou zaten er wel een paar pijlen net buiten de buitenste rand, maar je had slechts 1 pijl goed in het doel. Dan deed Aurynn het een heel stuk beter. Jij wist maar liefst vijfmaal raak te schieten! Dat zijn dus 50 Euro voor KingLennart en 250 Euro voor Aurynn. Samen dus 300 Euro! Gefeliciteerd! Oh ja, jullie staan ook in de ranglijst opgenomen. Er waren 26 deelnemers, en Aurynn deed het niet slecht. Zeg maar gerust goed met 33 punten eindigde hij zomaar op plaats 19! Was die zesde pijl niet voorbij gevlogen maar eren stukje naar links beland, had je je zomaar geplaatst voor de knock-out fase... KingLennart... jij bent met maar liefst 3 hele punten geëindigd.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:18:26 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Opdracht 5.4.3 Ringsteken

KingLennart en Aurynn stonden verbaasd te kijken bij de prijsuitreiking van het boogschieten. Bovenop de hoogste trede stond... jawel, hun lerares van vandaag, Aurelia! Ze moesten haar natuurlijk wel feliciteren. Ondertussen werd het plein veranderd in een paardenbaan. Met aan de rand van de baan op regelmatige afstand 15 palen met een ring eraan. Larikoek en LuchtManiak zaten zenuwachtig op een bankje in hun ridderpak. Klaar (voor zover je klaar kon zijn) voor de wedstrijd.

========= Flashback =========

Beste Larikoek en LuchtManiak,

MollenvangR heeft Larikoek en LuchtManiak meegenomen naar een speciaal daarvoor afgezet terrein bij een van de vier stadtorens. Larikoek en LuchtManiak kijken met grote ogen om zich heen. Ze zien een lange rechte weg met om de paar meter een paal met een ring eraan. MollenvangR neemt de beide heren lachend mee naar de toren: "Zo Larikoek en LuchtManiak, hier in de toren ligt speciale kleding voor jullie klaar. Die mogen jullie aantrekken met wat hulp..." Hij kon zijn lachen bijna niet meer inhouden... "als jullie hier dan weer terug zijn zal ik jullie opdracht verder uitleggen."

Na een kwartier komen Larikoek en LuchtManiak weer naar buiten. Strompelend...
LuchtManiak: "Hmm, ik begrijp nu waarom MollenvangR zijn lach niet kon inhouden. We zien er inderdaad ook wel een beetje apart uit in onze ridderkleding." Larikoek: "Inderdaad. Gelukkig hadden ze voor ons een wat lichtere versie van zo'n oud ridderpak. Ik moet er niet aan denken als we echt zo'n middeleeuws pak aan hadden moeten trekken."
"Daar zijn jullie dan eindelijk, haha," begon MollenvangR, "jullie zijn strakjes als laatste aan de beurt voor jullie opdracht. Eentje die ik eigenlijk best wel zelf had willen doen. Jullie zien hier een weg met een aantal palen met ringen eraan. Jullie mogen strakjes meedoen aan de ringsteekwedstrijd! Leuk, nietwaar? Succes, ik zie jullie over 2 uur. Oh ja, jullie krijgen natuurlijk wel een instructeur voor dit alles. Geef maar alvast een applaus voor Ivan!" En weg was MollenvangR.

Ivan komt aangelopen met achter hem 2 hulpjes die elk een mooi paard aan de hand mee laten lopen. "Larikoek en LuchtManiak, welkom hier op het trainingsterrein voor de grote ringsteekwedstrijden in Sighisoara. Misschien wel de populairste wedstrijd van de middeleeuwse feesten. Ik zal jullie zo goed en zo kwaad mogelijk de basisprincipes van het ringsteken bijbrengen. Maar dat kan ik natuurlijk niet alleen. Ik heb mijn 2 hulpjes Alina en Lavinia meegenomen. En, natuurlijk het allerbelangrijkste: twee van de mooiste paarden uit mijn stal. De mooie donkerbruine ruin bij Alina heet Mister Sighisoara en de zwarte ruin bij Lavinia heet Best of Romania. Mooie namen, nietwaar? En zeer toepasselijk, want het zijn twee toppaarden. Heeft een van jullie al eens paardgereden?" LuchtManiak knikte meteen nee. Larikoek echter: "Ik heb als kind ooit weleens pony gereden tijdens een zomerkamp. Telt dat ook mee?"

"Het is in ieder geval een basis. Eerst mogen jullie proberen de paarden onder controle te houden. Beide paarden zijn heel rustige ruinen die door iedereen vrij makkelijk bereden kunnen worden. Larikoek, als jij nou eens Mister Sighisoara neemt, en jij, LuchtManiak Best of Romania. Alina en Lavinia zullen jullie helpen met opstappen en met de eerste grondbeginselen van het paardrijden met een ridderpak aan." In de drie kwartier daarna krijgen Larikoek en LuchtManiak allebei apart instructies van Alina en Lavinia. Over hoe ze het beste het paard kunnen opstappen, over hoe ze op een paard moeten zitten en hoe ze vervolgens het paard in beweging kunnen krijgen. Vervolgens komen ook de verschillende commando's aan bod, en ook de verschillende zithoudingen en bewegingen met de armen en benen. Het gaat in het begin allemaal bij zowel Larikoek als LuchtManiak nogal stijf en moeilijk, maar vooral LuchtManiak lijkt alles redelijk onder de knie te krijgen. Ivan loopt tussen beide ridders heen en weer om nog extra aanwijzingen en tips te geven.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:21:49 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
--- vervolg ---

Onder een glaasje limonade kunnen Larikoek en LuchtManiak eventjes tot rust komen. LuchtManiak: "Het loopt denk ik best wel aardig. En het is nog leuk ook! Best of Romania is inderdaad zoals Ivan zei een heel lief paard!" Larikoek: "Mister Sighisoara is ook al zo rustig! Ik heb totaal geen angsten." LuchtManiak: "Nee, ik ook niet. En als kind was ik zelfs bang voor die grote paarden. Maar dat is helemaal weg!"

Na de limonade gaat het weer gezamenlijk verder. Ivan neemt weer het woord: "Ik zie dat jullie beiden al aardig de beginselen onder de knie hebben. Maar jullie zijn er nog niet. Nu moeten jullie ook leren om te gaan met de lans en hoe met de lans zo veel mogelijk ringen te steken. En dat is ook nog niet zo makkelijk. Het belangrijkste is te letten op het zwaartepunt van de lans. Ook moet je precies en goed kunnen inschatten wanneer je je lans omhoog moet brengen om precies door het gaatje van de ring te steken. Maar laten we eerst gaan oefenen met de lans zelf." Ivan had een paar mooie oefeningen bedacht, en na zeer korte tijd hadden Larikoek en LuchtManiak de lans onder controle.

Vervolgens gingen ze droog oefenen met de lans te steken door ringen. Eerst stilstaand, en vervolgens lopend. Toen beiden dat redelijk onder de knie hadden klommen ze weer op kun paarden om dezelfde oefeningen als kort daarvoor te doen. Alleen nu op de rug van Best of Romania en Mister Sighisoara. Beiden merkten dat dit wel een stuk lastiger was. Maar toch lukte het als eerste LuchtManiak om al rijdend op het paard de lans door meerdere ringen te steken. Hij keek erg trots. Maar na verloop van tijd kreeg ook Larikoek het voor elkaar. Moe maar tevreden werden ze vervolgens door MollenvangR opgehaald en weer terug gebracht naar het plein waar op dat moment het boogschieten bezig was.

======== Einde flashback =========

Ondertussen hadden zich 22 ridders en jonkvrouwen te paard zich bij elkaar verzameld. Ondertussen legde MollenvangR de spelregels uit: "Larikoek en LuchtManiak, jullie zijn ingeschreven voor de echte ringsteekwedstrijd van vandaag. En jullie mogen het opnemen tegen 20 andere gerenommeerde ridders en jonkvrouwen. Als je goed je best doet kan je misschien wel de tweede ronde halen. Maar goed. Jullie gaat het denk ik eerder om de poen. Jullie kunnen door gewoon het gene dat jullie vanmiddag hebben geleerd in praktijk te brengen zomaar 300 Euro per persoon verdienen. Langs het parcours staan 15 palen met ringen. Voor iedere ring die jullie weten te steken verdienen jullie zomaar 20 Euro voor de groepspot. Succes." MollenvangR liep weer weg.

Nadat de loting was verricht begon het spel.Onder luid applaus kwam de een na de andere topscore binnen. De ene jonkvrouw nog beter dan de andere ridder. Toen was het de beurt aan LuchtManiak. "Dames en heren, speciaal uit Nederland is hier voor u LuchManiak, rijdens op Best of Romania! Geef een extra applaus voor deze speciale gast!" LuchtManiak werd zeer enthousiast aangekondigd door de omroeper. LuchtManiak gaat nog eenmaal snel de uitleg van Ivan door en begint aan zijn run. Hij weet Best of Romania perfect uit de startblokken te krijgen, en buigt iets naar voren. Op de een of andere manier gaat Best of Romania echter sneller dan tijdens het oefenen. De eerste ring weet hij nog net te steken, maar vervolgens mist hij er meerdere achter elkaar. Als hij dat ziet gaat hij toch iets rechter zitten waardoor Best of Romania iets rustiger begint te rennen. Daardoor weet LuchtManiak in ieder geval nog de laatste 3 ringen te steken. Na het afstappen van het paard loopt LuchtManiak al hoofdschuddend weg.

Larikoek had geluk (of pech) door als allerlaatste van de eerste ronde te loten. Ook hij gaat nog in gedachten de aanwijzingen van Ivan en Alina door terwijl ook nu de omroeper omroept: "Als laatste deelnemer van de eerste ronde opnieuw een speciale gast uit Nederland. Ditmaal hebben we Larikoek met Mister Sighisoara. Met een paard met zo'n fantastische naam moet er toch een superscore komen? Graag een hartverwarmend applaus voor de laatste deelnemer!" Larikoek gaat rustig van start en steekt zonder moeite de eerste ringen. Pas halverwege gaat het even mis, maar hij herstelt zich snel. Zo weet hij op 2 na alle ringen te steken!

MollenvangR komt naar Larikoek en LuchtManiak. Goed gedaan heren! Absoluut! Ik had het niet beter gedaan! En een mooie score. LuchtManiak wist zomaar 4 ringen te steken wat goed is voor 80 Euro. Larikoek stak zomaar 13 ringen, wat goed is voor 260 Euro. Samen dus een mooie 340 Euro. Oh ja, Larikoek, jij mag helaas nog niet je ridderpak uittrekken, want met 13 ringen heb je je zomaar geplaatst voor de eerste barrage! Larikoeks mond viel open van verbazing, terwijl LuchtManiak hem begon te omhelzen en feliciteren. Helaas verliep de tweede ronde net iets minder voor Larikoek om door te dringen tot de beslissende barrage ook op tijd. Maar met ditmaal 11 ringen was hij toch zeer tevreden.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:23:03 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Opdracht 5.4.4 Dubbelrol

Larikoek en LuchtManiak voegen zich bij D*N, belg, KingLennart en Aurynn. Onder het genot van middeleeuwse hapjes en drankje bespreken ze het verloop van de dag. De een maakt wat aantekeningen in zijn molboekje, de ander denkt het allemaal wel te kunnen onthouden. Na dit gezellige samenzijn worden ze opgehaald door MollenvangR en SpacyColours. MollenvangR neemt het woord: "Zoals jullie gemerkt hebben zijn JaccoS en Convans er niet bij. Zij gaan strakjes ook nog de mogelijkheid krijgen om elk 300 Euro voor de groepspot te verdienen. Hoe? Dat zien jullie straks wel na het avondeten. Als we gezellig naar de middeleeuwse optocht met Vlad Dracula gaan kijken. Tot dan."

MollenvangR en SpacyColours lopen het middeleeuwse restaurantje uit en gaan richting de kleedkamers van de optocht. Tussen de andere deelnemers zitten JaccoS en Convans in een hoekje aan een glas cola en een bierworst. Zo te zien op van de zenuwen...

========= Flashback =========

JaccoS en Convans worden in het geblindeerde busje gedropt bij een gezellig buurthuis. Het is er al een drukte van belang van mensen die hun pakken aan het passen zijn en gezellig met elkaar praten over van alles en nog wat. In de verte zien ze SpacyColours  al staan en lopen op hem af. "Welkom JaccoS en Convans. Jullie zien al dat het hier een gezellige drukte is. Vanavond na het middeleeuwse festival zal de dag hier in Sighisoara worden afgesloten met de traditionele optocht met allerlei middeleeuwse figuren. En met maar liefst 10 verschillende Vlads Dracula." JaccoS en Convans luisterden geïnteresseerd en noteerden ook het nodige in hun boekjes.

"Gefeliciteerd, JaccoS en Convans!" ging SpacyColours verder, "jullie zijn twee van de deelnemers! Jullie mogen dit jaar voor Vlad Dracula spelen. Doe dit zo goed mogelijk. Hoe? Jullie zullen hulp krijgen van Victor, de winnaar van de Vladwedstrijd van vorig jaar! Hij zal jullie de belangrijkste ins en outs vertellen van Vlad Dracula. Verder mogen jullie de komende twee uur iedereen hier bevragen over de bekendste burger van Sighisoara. Oh ja, nog een tip: ga ook eens het terrein af en ga de oude stad in... Tot over twee uur!"

JaccoS en Convans stelden zich voor aan Victor en luisterden zeer geïnteresseerd naar de verhalen van Victor. Dat Vlad bekend stond als Vlad de Spietser. Dat hij zich met hand en tand verzette tegen de Turkse bezetter. Dat hij een ridder in de Orde van de Draak was. Dat hij zijn bijnaam kreeg door het spietsen van tegenstanders. Dat hij een militaire legende was vanwege zijn gevechten tegen de Ottomanen. Dat eigenlijk niet bekend is hoe hij aan zijn einde is gekomen. Dat Vlad Dracula ondanks zijn grote wreedheden een nationale held is. Dat hij waarschijnlijk model stond voor Bram Stokers Dracula, maar dat hij niet uit Transsylvanië kwam zoals Dracula maar uit Walachije.

Nadat Victor hen ook van alles had uitgelegd over het dagelijkse leven van Vlad Dracula werden ze losgelaten. "Oh ja," riep Victor hen nog na, "het is de bedoeling dat jullie grotendeels zelf de grime doen. Al zal een van onze grimeurs hier jullie helpen. En jullie kleding mogen jullie zelf samenstellen uit hetgeen hier beschikbaar is. Succes!"
Convans: "JaccoS, zullen we samen op onderzoek gaan? Twee kunnen meer dan een!" JaccoS: "Ik denk dat het juist verstandig is om elk apart op onderzoek te gaan. Des te meer kunnen we te weten komen. We kunnen hier over een uur afspreken om onze bevindingen te delen." Convans: "Dat is misschien niet eens zo'n slecht idee! Tot straks."
« Laatst bewerkt op: 6-05-2021, 22:25:44 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
--- vervolg ---

Beiden gaan direct hun eigen kant op. Convans loopt als eerste naar de eerste de beste grimeuse die hij kan vinden. "Kunt u mij uitleggen hoe Vlad Dracula er precies uitleggen, en hoe wij dit het beste kunnen vormgeven?" De grimeuse legt meteen haar spullen mee en neemt Convans mee naar een kleine tentoonstelling over Vlad Dracula. Aan de hand van verschillende tekeningen en schetsen legt ze hem tot in detail uit hoe Vlad Dracula eruit zag. Dat hij bijvoorbeeld een fantastisch snor had, dat hij bijna altijd bij officiële gelegenheden een zeer karakteristieke muts droeg van rood fluweel, met een mooie zilveren band, een gouden ster en vijf bolletjes boven die ster. Na die uitleg bedankte hij de grimeuse en ging verder.

Jacco S was ondertussen naar een van de gezellige oude straatjes gegaan en had een klein winkeltje gevonden met werkelijk alles van Vlad Dracula wat je kon bedenken. Van spaarpotten tot pins; van knuffelvlads tot kerstballen. Maar ook serieuzere zaken als oude boeken en interessante tijdschriften. JaccoS liep naar binnen en besloot de eigenaar eens te ondervragen waarop hij moest letten bij het spelen van Vlad Dracula. De man was zeer verrast door de vraag, maar sprak vervolgens honderduit over Vlad Dracula. Over de manier waarop hij liep, over de manier waarop hij zijn hoofd hield. Over zijn handbewegingen. Na het gezellige gesprek bedankt hij de man en wilde net naar buiten gaan toen hij een setje heel mooie Vlad Dracula-tanden zag. Tot zijn verrassing mocht hij ze zomaar gratis meenemen.

Zoals afgesproken kwamen ze weer bij elkaar en deelden alles wat ze te horen hadden gekregen. Toen zagen ze ineens SpacyColours weer bij hun tafeltje staan.

========= Einde flashback =========

Terwijl JaccoS en Convans met hulp van een van de grimeuses klaar werden gestoomd tot Vlad Dracula namen D*N, belg, KingLennart, Aurynn, Larikoek en LuchtManiak plaats op de tribune. MollenvangR kwam bij hun staan en legde de zes de regels uit. Ondertussen deed SpacyColours precies hetzelfde bij JaccoS en Convans. "Beste JaccoS en Convans: jullie zien er heel mooi uit! Nu maar hopen dat jullie verder al jullie bevindingen hebben onthouden. Dit is namelijk een belangrijke wedstrijd. Het publiek mag stemmen op hun favoriete Vlad Dracula. Mocht het jullie lukken om bij de eerste drie te eindigen verdienen jullie 300 Euro! Dus ga ervoor!"

JaccoS en Convans deden echt perfect hun best. Convans die als een ware heerser door de straten heenloopt. JaccoS die zo eng mogelijk kijkt met zijn Vlad Dracula-tanden. Het loopt allemaal perfect. Na afloop van de optocht gaat SpacyColours bij de toeschouwers kijken om hun meningen te peilen. Het was duidelijk dat beide heren heel goed in de smaak vielen. JaccoS bleek het goed te doen bij de plaatselijke omaatjes, Convans bij de plaatselijke jongere schonen. Maar toch, er waren wel een paar aanmerkinkjes. Zo zag een aantal toeschouwers dat Convans blijkbaar maar vier bollen op zijn muts had gestoken. En dat er een klein bandje met 1413 uitstak uit zijn broek. Waar Vlad Dracula eigenlijk in 1431 geboren was. Van JaccoS vonden sommigen dat zijn tanden misschien iets te scherp waren.

Nadat de stemmen geteld waren werd de winnaar bekend gemaakt. Helaas wisten Convans en JaccoS niet genoeg stemmen te halen voor de winst. Die ging naar ene Vlad jr... Maar MollenvangR kwam toch met een stapeltje geld in zijn handen naar de molkandidaten toe. "Zo JaccoS, dat heb jij goed gedaan. Ondanks misschien niet de helemaal juiste tanden viel je duidelijk in de smaak. Je kreeg zelfs zoveel stemmen dat je tweede bent geworden, dat is goed voor 300 euro! En Convans? Zonde van je kleine foutjes. Jouw snor vond men namelijk de mooiste. Maar toch... Je kreeg heel wat stemmen. Genoeg voor brons? Ja en nee... Er bleek namelijk nog iemand te zijn met exact evenveel stemmen. Na overleg hebben SpacyColours en ik besloten je toch wat geld te geven... Niet de 300 Euro, want of je als derde of vierde bent geklasseerd weten wij niet. Toch krijg je van ons wel 150 Euro. Daarmee hebben jullie in het totaal vandaag 1390 van de mogelijke 2.400 Euro gewonnen!

Maak jullie klaar voor test en executie.
« Laatst bewerkt op: 7-05-2021, 00:08:19 door MollenvangR »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
In totaal met deze opdracht dus 1.390 euro verdiend. We hopen dat jullie en de kijkers de verhalen die we hebben geschreven met veel plezier zullen lezen. Daarmee sluiten we denk ik ook een tijdperk van actie opdrachten af, maar toch leuk om dit concept nog 1 keer in deze jubileumreeks te hebben.

En tot slot even een shout-out en heel veel dank aan LDHMolletje voor het meeschrijven van de verhalen  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Hoe leuk is dit geschreven! ::love::

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Super leuk om te lezen  ::bravo:: Tof LdH, MV en SpacyKleurtjes!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Ik vond het leuk om weer te doen! ::bravo::
Ich bin ein Bärliner!