Auteur Topic: [MO23] Feedbacktopic  (gelezen 840 keer)

Online Whatthefrank

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO22 & winnaar RSC 26 + Z4P
[MO23] Feedbacktopic
« Gepost op: 30-04-2023, 21:44:48 »
Lieve mensen,

Vandaag was een bijzondere dag. Het spel wat maanden heeft geduurd voor ons (zelf, maar ook inclusief voorbereiding) is tot een einde gekomen. Alles is bekend en we zijn nog altijd bezig met dingen openbaren, ook de biechten zijn on it's way. We willen jullie sowieso bedanken voor jullie aanwezigheid, steun en support gedurende het seizoen. Daar hebben we veel energie uit gehaald!  ::bravo::

Tijdens ons seizoen is echt niet alles goed gelopen en daar zijn we ons van bewust. Omdat we graag jullie ervaringen horen, openen we dit feedbacktopic. Hierin kunnen jullie zonder filter met ons delen wat goed of minder goed is gegaan. Het was voor ons allebei ons eerste forumspel om te hosten, dus we voelden nogal wat druk. Is het ook onze laatste? Geen idee, maar feedback komt altijd te pas!

Voel je dus vooral vrij om dit te delen. Wat mij betreft: even goede vrienden!  ::bravo::
Er is geen Mol meer...

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [MO23] Feedbacktopic
« Reactie #1 Gepost op: 7-05-2023, 14:33:29 »
Ondertussen is het alweer een week geleden dat de Mol, de winnares en de verliezend finalist openbaar werden gemaakt. Ik gebruik dan ook dit bericht om onze hosts, Whatthefrank en GerritDeBloempot, nogmaals extra te bedanken voor de voorbereidingen, het vele werk en de enorme inzet de voorbije weken. Ik kijk er algemeen met een fijn gevoel op terug en heb niet het gevoel dat er veel zware of moeilijke momenten waren tijdens het spel. Doorheen het spel heb ik hier en daar wat dingetjes proberen neer te pennen op een soort van feedbacklijstje. Sommige punten zijn doorheen het spel van het lijstje geschrapt en sommige dingen zijn er pas later bijgekomen. Dus ik ga in onderstaande tekst de gefilterde versie van die puntjes proberen te overlopen. Ik zou zeggen, doe er wat mee, want ik weet niet of er nog iemand anders feedback gaat geven!

Laat ik beginnen over de aankleding, de kadering en de lay-out van de opdracht. Daarover wil ik meegeven dat de titels van de opdrachten leuk en origineel bedacht waren. Vaak in de typische WidM-stijl en vaak ook creatief toegepast met de opdrachten. Niet te onderschatten, dus dat hebben jullie goed gedaan! Daarnaast miste ik soms wel wat meer aankleding toen ik het topic openklikte. Ik miste vaak toch wel wat eigen gemaakte plaatjes of zelfs wat eigen gemaakte filmpjes om de opdrachten meer kleur te geven. Vaak werd er ergens een (vrij willekeurige) afbeelding geplaatst van het land of de stad in kwestie, en dat was het een beetje. Enkel bij spelborden (Ingetuind, Inschatten, etc.) was er een soort van zelfgemaakt spelbord. Maar dit was alsnog vrij miniem. Nog miniemer was het spelbord in Zeeslag, ik mis daar dan toch wat creativiteit in. Wat ik ook jammer vond is dat de intro, op één keer na, niet meer up-to-date werd gebracht. En groepsfoto's? Nooit van gehoord. Daar hebben jullie in mijn ogen echt wel wat kansen laten liggen die ik persoonlijk wel belangrijk vind.

Ik had opgeschreven dat ik de vraagtekenjoker veel te lang een mysterie vond zijn. Ik blijf het nog steeds op één of andere manier merkwaardig vinden dat dat er geen soort van twist aan deze vraagtekenjokers was gekoppeld. Daarmee bedoel ik een twist na Opdracht 9.2 Blij Dat Ik Glij. Er werd doorheen het spel ook weinig subtiel naar gehint om ze bij te houden en te koesteren. Dat vond ik achteraf ook wel een klein beetje jammer. Ik had ook de vraag opgeschreven waar de opdrachten bleven met de actieve kijkers en de afvallers. Uiteindelijk vonden er wel een paar opdrachten plaats met actieve kijkers, maar dat voelde vaak wel een soort van "vrijblijvend" aan waar de interactie ook relatief beperkt was. Afvallers hebben zelf ook geen rolletje meer gekregen in een opdracht gekregen. Ze kwamen nog eens aan bod in de laatste aflevering met die quotes en stellingen, maar ik vind het ook altijd nog eens fijn als ze nog eens prominent in de kijker gezet worden. Nu ik dit schrijf herinner ik me dat ze wel een rolletje hadden in Opdracht 8.1 Escape Through The Internet, maar ik had vernomen dat niet iedereen daar even goed en/of tijdig van op de hoogte was? En natuurlijk was die interactie er enkel op Discord en enkel met Sydney en mijzelf. Uiteraard is dit geen dealbreaker ofzo, maar ik geef het alsnog graag mee.

Inhoudelijk over de opdrachten miste ik soms wel wat gelaagdheid en mysterie in de uitwerking van de opdrachten. Maar al te vaak werden dingen helemaal openbaar gemaakt en ik vind WidM toch wel een spel waar hunkeren naar kennis inherent een onderdeel uitmaakt van de spelervaring. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld meteen bij Opdracht 1.0 Ik ga op reis en ik neem mee… Bij die opdracht werden achteraf de groepjes meteen openbaar gemaakt en ik vond dat wel bijzonder. Misschien is dit vrij persoonlijk, maar ik vind dat een online editie ook wat moet weghebben van een echte editie. Mede omdat het daarop gebaseerd is uiteraard. En dan vind ik het raar dat iedereen zomaar alles kan zien en alle informatie krijgt. Ik vind dat je als deelnemer zelf ook op zoek moet gaan naar die informatie. Het spel is een beetje geven en nemen en het is ook goed voor de dynamiek in de groep. Die was nu vaak een beetje zoek omdat iedereen gewoon op eigen houtje 95% van de informatie kon verzamelen. Ik vond de meeste opdrachten ook eigenlijk te rechtlijnig en te eenduidig. Ik miste een heleboel zijweggetjes en onverwachte twists om het spel wat nodige spanning te geven.

Verder ben ik diep teleurgesteld in de rol en taak van de penningmeester. Waarom neem je een penningmeester aan als je die toch geen enkele rol laat spelen in het spel? Ik ben zo'n 80% van het spel penningmeester geweest, maar ik heb er niks mee moeten doen. Sterker, ik heb grondig de pot bijgehouden en ik heb een overzicht gemaakt van wat er in de pot zit. Zie ook helemaal onderaan deze post. Dat verschilt met wat jullie in Ontknoping hebben gepost (28.105 euro) en dat heb ik ook gepost in het WidM-kanaal op Discord. Geen reactie op gekregen, en dat doet dan toch wel mijn wenkbrauwen fronsen. Voor hetzelfde geld heb ik zelf een foutje gemaakt, maar ik had dat dan toch wel graag uitgeklaard gezien. Waar ik het meest in teleurgesteld was, waren eigenlijk de testen. Nu ga ik brutaal een oude wonde openrijten, maar ik denk dat ik in totaal minstens 5 fouten heb gezien bij de antwoorden bij bepaalde testvragen. Dit is niet acceptabel. Zeker als je al eens eerder een foutje hebt gemaakt dat reeds aangekaart werd én als je de luxe hebt om met twee hosts te zijn, dan ga je toch maniakaal je volgende test nakijken? Misschien ben ik extreem analytisch op dat vlak, maar dat heeft er hoe dan ook voor gezorgd dat ik mensen verder ben kunnen afschrijven. Fijn was het echter niet, al kan ik me voorstellen dat het voor jullie zelf nog minder fijn was.

Wat ik erg goed vond is dat er geen (?) opdrachten waren waar er zo'n stomme regel was waardoor je niet mocht gaan opzoeken. Ik vind dat jullie dat erg goed hebben aangepakt, zoals het moet eigenlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat er individueel weinig mogelijkheden waren tot valsspelen, dus hulde daarvoor! Verder ben ik ook onder de indruk dat jullie vaak snel konden reageren op posts, vragen of bij bepaalde opdrachten. Ik heb nooit lang moeten wachten op antwoorden op mijn vragen en in het spel merkte ik wel dat jullie twee als een geoliede machine te werk gingen. Dat moet niet makkelijk geweest zijn, maar ik merkte wel dat dat goed verliep. Achter de schermen waren jullie er steeds om, vanuit mijn ervaring, kandidaten op te vangen en een luisterend oor te bieden. En alhoewel het lijkt alsof ik hierboven een paar knelpunten naar boven heb gebracht kijk ik met een positieve blik terug op dit spel. Ik zou deze editie vooral beschrijven als een gemoedelijke en zachte editie. Nog niet vaak meegemaakt als ik zelf in een spel zit, maar ik heb er wel van genoten.

Spoiler: "Geldschema" (klik om te tonen/verbergen)
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Online Whatthefrank

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO22 & winnaar RSC 26 + Z4P
Re: [MO23] Feedbacktopic
« Reactie #2 Gepost op: 7-05-2023, 18:15:31 »
Hartelijk bedankt voor je feedback!  ::bravo::

De punten die je benoemd zijn voor ons grotendeels wel herkenbaar. Sommige dingen merkten we tijdens het spel al wel op (de vraagtekenjokers, de test) maar om er dan dieper op in te gaan is op zulke momenten lastig en kan na het spel wat beter, omdat er dan meer ruimte voor is. Wat de pot betreft; je hebt gelijk, jouw stand klopt! Er zat bij ons ergens een foutje in de Excel waardoor de eindstand niet klopte. GerritDeBloempot heeft in het andere topic dit bevestigd. Nogmaals bedankt voor jouw feedback want er zitten zeker dingen tussen waar we wat mee kunnen!  ::jaja::
Er is geen Mol meer...

Offline Aurynn

  • Forumlid
  • Leer lezen!
Re: [MO23] Feedbacktopic
« Reactie #3 Gepost op: 8-05-2023, 19:54:46 »
Het heeft even geduurd om het e.e.a. op papier te zetten maar wil zeker ook m'n feedback delen. Fijn dat jullie hier ook voor open staan.

Ten eerste complimenten voor het spel. Voor allebei is het het eerste grote forumspel en dat is al een prestatie opzich. Vaak zie je dat mensen toch afhaken halverwege, maar jullie is het gelukt de energie erin te houden tot het volle einde. Super!

De locatie vond ik erg leuk bedacht met een eilandtour. Wel merk je dat door deze vluchtigheid je een plek net niet goed genoeg leert kennen. Op een gegeven moment wist ik ook niet meer waar we waren. Het had kunnen schelen nét wat meer in de afleveringsintroductie te stoppen om het land te leren kennen. Desalniettemin, erg leuk.

Als Mol heb ik het spel natuurlijk toch anders beleefd dan de meeste kandidaten. Ik had het geluk van tevoren alle voorbereiding mogen in te zien en wat waren er toffe plannen. Ik snap best dat sommige van deze plannen niet gelukt zijn gezien de ambitie, maar jullie hebben groot gedacht en dat is fijn.
Wat ik jammer vond is dat de voorbereiding die in de docs stonden niet altijd rijmden met de werkelijke opdrachten in de topics. Vaak veranderden jullie toch nog zaken waardoor ik als Mol een beetje verkeerd ingelicht was  ::rofl:: Ik denk dat de woordzoeker een goed voorbeeld is, maar helaas kwam dit wel vaker voor. Of vaak was de opdracht nog niet uitgewerkt en moest ik er wel even achteraan om achter de eventuele voorkennis te komen (bijv. wat het Galgjewoord moest zijn, oplossing van raadsels) om effectief te saboteren.
De opdrachten zelf leenden zich ook niet altijd even goed om überhaupt te kunnen saboteren. Juist omdat sommige opdrachten wat simpeler waren (echt categorie galgje zegmaar) is het ook ingewikkeld om vernuftigde sabotages uit te halen zonder dat ik gelijk vol in de spotlight zou staan. Dat is wel oprecht heel jammer.
Een aantal opdrachten hadden wel de extra lagen en dat maakte het allemaal dan nét even wat leuker. Het eiland was bijvoorbeeld qua insteek supergoed en je merkt ook dat de kandidaten dan wat meer tot leven komen en er een spel ontstaat.

De kandidatengroep was dit jaar best stil en dat vond ik jammer. Vaak kon ik niets doen om de opdracht te laten mislukken, maar dat is ook niet leuk. Activiteit bevorderen blijft lastig. Misschien konden jullie nét wat meer de hype levendig houden: een nieuwe intro, wat Jamaicaanse jingles in de Discord, wat mysterie... Denk dat het bij de kandidaten net wat had gescheeld.

Jullie bereikbaarheid was echt top en ook voor vragen reageerden jullie altijd geduldig en met liefde. Iets wat niet vanzelfsprekend is. Echt fijn!
De hoeveelheid troeven in het spel viel opzich mee. Aan het begin was het wel wat veel en dat werd later minder, dat had misschien beter verdeeld kunnen worden.

Verder heeft Brent al heel veel gezegd. Ik wil jullie ook nogmaals bedanken voor dit spel. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar wát een enorm werk is het om dit op te zetten. Je bent gewoon als host 10 weken keihard aan het werk, elke dag weer, om dit voor anderen neer te zetten. Ik heb genoten wederom Mol te zijn en ondanks dat ik af en toe best op jullie geklaagd heb, waren jullie een topduo en  hoop ik dat jullie nog zeker vaker samen spellen gaan organiseren!  ::bravo::
Ten eerste is het Alberto!
En ten tweede: We're gonna start a fire!

Online Whatthefrank

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO22 & winnaar RSC 26 + Z4P
Re: [MO23] Feedbacktopic
« Reactie #4 Gepost op: 9-05-2023, 11:01:56 »
Bedankt voor de feedback heren! Grotendeels inderdaad herkenbare punten voor ons. Fijn dat jullie met een flink verhaal komen. Mochten mensen nog feedback willen geven; het hoeft echt niet zo lang te zijn hoor, mag wel, maar alle vormen zijn prima  ::jaja::
Er is geen Mol meer...

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO23] Feedbacktopic
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2023, 13:22:39 »
Ik moet alles nog bijlezen enzo, maar een paar dingen die ik al had.

a) jullie beschikbaardheid was top, als er problemen/vragen waren kregen we snel een antwoord.

b) de dag (of beter nacht) na de bekendmaking zijn er heel veel berichten (meer dan 300 dacht ik) gepost in de discordgroep met achter de schermen enzo. Maar dat zou ook hier moeten gepost worden vind ik. Misschien ben ik wat ouderwets maar aangezien dit een forumspel is, vind ik dat deze zeker hier moet gepost worden. Dat is ook leuk om achteraf te lezen.

klaar voor de strijd