Dit spel is gebaseerd op
Evolution: The Beginning en jullie gaan hierin dinosaurussen kweken en loslaten in hun biotoop samen met de dinosaurussen van de andere spelers. Uiteraard moeten ze allemaal kunnen eten, maar is er genoeg eten voor iedereen? En kijk uit voor de carnivoren die andere soorten opeten!
Zoals we van Darwin weten is het survival of the fittest. Maak zo sterk mogelijke dinosoorten zodat jouw dino's overeind blijven en punten opleveren.
DOELMaak sterke dinosoorten en pas ze aan aan de veranderende omgeving rond hen. Win punten door voedsel te eten en zoveel mogelijk dino's en populatie voor je te hebben liggen.
HOE SPELENDe startspeler begint en we spelen met de klok rond.
Bjorn heeft deze speelvolgorde bepaald:
Bjorn - Mitch - Brent - Frank
Elke beurt bestaat uit de volgende 4 stappen:
STAP 1 - Verzamelen
STAP 2- Aanpassen
STAP 3 - Eten
STAP 4 - Scoren
In het midden ligt de Watering Hole, een grote vijver waar het leven tiert met planten en water en dat daarom hongerige en dorstige herbivoren aantrekt. Maar dat lokt op zijn beurt uiteraard ook de carnivoren!
STAP 1 - Verzamelen1. Twee voedsel van de voorraad wordt in de Watering Hole gelegd.
2. Een kaart wordt met de rug naar boven voor je neer gelegd. Dit representeert een nieuwe soort met een populatie van 1. Je krijgt aan het begin van je beurt telkens een nieuwe soort op deze manier.
3. Je krijgt 3 kaarten van de stapel in je hand.
STAP 2 - AanpassenMet de kaarten in je hand kan je 4 dingen doen in eender welke volgorde.
1. Nieuwe soort maken: Leg een kaart met de rug naar boven voor je neer. Dit is een nieuwe soort met een populatie van 1. Je mag zo veel nieuwe soorten maken als je wil.
2. Populatie toevoegen: Leg een kaart met de rug naar boven bovenop een andere kaart die er al ligt. Hiermee voeg je 1 populatie toe aan die soort. Je mag zoveel populatie toevoegen als je wil, maar je zal ze op het einde van je beurt wel eten moeten geven! (Een stapel van 3 kaarten is dus bvb één soort met een populatie van 3)
3. Eigenschappen toevoegen: Leg een kaart open boven een soort. Daardoor ken je de eigenschap van de kaart toe aan die soort. Door de eigenschappen verandert jouw soort. Een soort mag niet meer dan 3 eigenschappen hebben en geen dubbele eigenschappen. Zie verderop voor uitleg van de verschillende eigenschappen.
4. Kaarten bijhouden: Je mag zoveel kaarten bijhouden voor een volgende beurt als je wil.
Je mag in deze stap ook reeds gelegde eigenschapskaart(en) verwijderen als ze bvb geen dienst meer doen of je wil er een andere leggen maar je zit al aan de limiet van 3.
STAP 3 - EtenElke populatie van jouw soorten moet nu 1 voedsel eten, of ze sterft op het einde van je beurt. Elke voedsel is 1 punt waard op het einde van het spel! Je wil dus eigenlijk goede soorten aanmaken die overleven en die eten.
Een soort zit vol als elke populatie ervan één voedsel gegeten heeft. Een soort kan niet meer eten als het vol zit.
Een soort moet blijven eten tot ie vol zit, zolang er nog voedsel beschikbaar is.
Er zijn twee manieren om te eten: uit de Watering Hole of andere soorten opeten (als carnivoor).
- Eten uit de Watering HoleNeem eten uit de Watering Hole en leg het op de soorten en populatie die jij eten wil geven.
In dit voorbeeld lag er 2 voedsel in de Watering Hole. Je hebt 2 dinosoorten: eentje met hoorns die kan vliegen, waarvan de populatie 2 is (i.e. er zijn 2 dino's van deze soort) en eentje zonder eigenschappen met een populatie van 1. Je besluit om de 2 dino's van jouw vliegende soort met hoorns elk één voedsel te laten eten. De andere soort sterft uit.
- Andere dino's etenEen soort met de Carnivoor eigenschap eet niet van de Watering Hole en moet eten door anderen aan te vallen. Dit gaat als volgt:
1. Kies een soort om aan te vallen (mag ook een soort van jezelf zijn). Een Carnivoor kan elke andere soort aanvallen, zolang het dezelfde defensieve eigenschappen heeft als z'n prooi (uit deze 4: nachtdier/hol graven/vliegen/snelheid). Bvb: Een Carnivoor moet nachtdier zijn om een andere soort met de nachtdier eigenschap aan te vallen. Of een Carnivoor moet de Nachtdier én Hol Graven eigenschappen hebben om een soort aan te vallen die ook die beide eigenschappen heeft. Je Carnivoor mag meer eigenschappen hebben dan z'n prooi, zolang het ook alle zelfde eigenschappen als z'n prooi heeft.
2. De populatie van de aangevallen soort wordt met 1 verminderd. Die kaart wordt dus afgelegd. Als dit de laatste populatie van zijn soort was, is deze soort uitgestorven. (zie Uitsterving verderop)
3. Voed de Carnivoor door 2 voedsel uit de voorraad te nemen en eentje op de 2 bovenste populaties van de carnivoor te leggen. Elke aanval levert dus 2 voedsel op. Maar op elke populatie (kaart) kan maar één voedsel liggen, dus overschot wordt terug in de voorraad gelegd.
Herhaal die stappen tot elke populatie van de Carnivoor gevoed is. Een Carnivoor moet blijven aanvallen tot hij volledig gevoed is. Dit betekent dat je soms je eigen soorten misschien moet aanvallen als er geen andere mogelijkheden meer zijn!
In dit voorbeeld valt de carnivoor een soort van een tegenstander aan. Die soort had nog geen eigenschappen, dus de carnivoor had geen speciale eigenschappen nodig om hem aan te kunnen vallen. De soort had een populatie van 1. Elke populatie levert 2 voedsel op, dus komt er een voedselfiche op 2 populatie van de carnivoor te liggen. Hiermee zit de carnivoor vol, want er zijn maar 2 dino's (populatie) van zijn soort.
VERHONGERINGElke populatie (kaart) die op het einde van deze ronde geen voedsel heeft, verhongert! Die kaarten worden afgelegd. Als alle kaarten van een soort zijn afgelegd, sterft de soort uit.
Op bovenstaande populatie werd geen voedselfiche gelegd tijdens het eten. Deze verhongert dus en wordt afgelegd.
UITSTERVINGAls alle populatiekaarten van een soort op zijn, sterft de soort uit. Alle eigenschapskaarten die aan deze soort waren toegekend worden afgelegd en de eigenaar van de soort trekt zoveel nieuwe kaarten van de stapel als hij moest afleggen. Deze kunnen gespeeld worden in hun volgende beurt. Voor afgelegde populatiekaarten worden géén vervangkaarten getrokken.
STAP 4 - ScorenElk voedseltoken dat je gekregen hebt gaat in je voedselzak en wordt op het einde van het spel geteld.
Voedsel dat nog in de Watering Hole ligt, blijft liggen en de beurt gaat naar de volgende speler die weer bij stap 1 begint.
EINDEAls de kaarten op zijn of als de deadline van zaterdag 2 april 20u is gepaseerd, stopt het spel. Iedereen mag wel evenveel beurten spelen, dus spelers die nog aan de beurt zouden zijn, mogen hun beurten nog afmaken (in geval de kaartenstapel leeg was, wordt die opnieuw geschud). En tijd rekken door niets meer te doen is frowned upon.
Vervolgens krijgt iedereen punten voor:
1. Elk voedseltoken in je voedselzakje en op populatiekaarten.
2. Elke kaart die je voor je hebt liggen (Populatiekaarten én Eigenschapskaarten)
3. Elke kaart die hij/zij nog in handen heeft.
Degene met de hoogste score wint 4ZP, de volgende 3, de volgende 2 en de laatste 1.