In dit spel krijg je 4 viltjes. 3 met Saul erop, de advocaat die je overal uit redt. En 1 met DEA-agent Hank erop, die wil je liever niet tegenkomen.
In je beurt heb je twee keuzes.
Een viltje spelenDeze leg je gesloten voor je neer, je PMt je gekozen viltje naar de hosts. Daarna is met de klok mee de volgende speler.
Een bieding startenWanneer iedereen minstens 1 viltje heeft neergelegd kan er door elke speler die aan de beurt is een bieding gestart worden. Je biedt hoeveel risico je durft te nemen om Saul te benaderen (hoeveel Saul-viltjes kun je omdraaien) zonder dat je gepakt wordt door de DEA (een Hank-viltje omdraaien). Wanneer je geen viltjes meer over hebt,
moet je een bieding starten.
Vanaf dit moment wordt er met de klok mee geboden totdat iedereen na het laatste bod gepast heeft. Je bod moet hoger zijn dan het bod dat er al ligt. Wanneer je 1 keer gepast hebt, mag je niet later alsnog meebieden.
Degene die het hoogst heeft geboden, gaat op zoek naar Saul. Eerst worden alle eigen viltjes omgedraaid. Als daar een Hank bij zit (dat kan wanneer je gebluft hebt) is de speler direct af. Zo niet, dan moet er daarna bij andere spelers telkens het bovenste niet-omgedraaide viltje omgedraaid worden, totdat het aantal geboden Sauls is bereikt, of er een Hank wordt omgedraaid.
De hoogste bieder draait een Hank om Als dit gebeurt, dan verliest de hoogste bieder random 1 van zijn/haar viltjes. De startspeler wordt de speler bij wie de Hank is omgedraaid. Als de hoogste bieder zélf een Hank omdraait, dan wordt de speler links van de hoogste bieder de startspeler.
De hoogste bieder draait genoeg Sauls om zonder een Hank om te draaienAls dit gebeurt dan krijgt de hoogste bieder 1 punt en wordt startspeler.
Einde van het spelWanneer een speler 2 punten heeft gescoord, stapt de speler als winnaar uit het spel. De eerste die dat lukt krijgt 2ZP, de tweede en derde 1ZP.
Wanneer een speler geen viltjes meer heeft, stapt de speler als verliezer uit het spel. De eerste die dat overkomt krijgt 0ZP, de tweede en derde 1ZP.
Het spel eindigt wanneer er nog 1 speler over is, óf wanneer 1 speler gewonnen en 1 speler verloren heeft (dan blijft er twee keer 1ZP over).
VoorbeeldRobbie White, JW White, Robbie Ross en JW Ross spelen een potje.
JW Ross was startspeler en legde een viltje neer. Achtereenvolgens deden Robbie Ross, Robbie White, JW White dat ook, verplicht. Nu kon JW Ross een bieding starten, maar hij koos ervoor nog een viltje neer te leggen. Ook Robbie Ross deed dat, maar daarna wilde Robbie White een bieding starten. Hij bood 1. JW White paste, JW Ross bood 2 en Robbie Ross 3. Dat werd rondgepast, dus Robbie Ross won de bieding.
Hij moest als eerste zijn eigen twee kaarten omdraaien. Twee Sauls! Wanneer hij daarbij een Hank had neergelegd, was hij direct af geweest. Maar nu hoefde hij er nog maar 1 en koos ervoor om Robbie White z'n viltje om te draaien. Dat was ook een Saul. Robbie Ross krijgt dus 1 punt en is al halverwege de overwinning. En hij wordt de nieuwe startspeler.
Maar stel dat Robbie White dacht het nog beter te kunnen. Dus Robbie White bood na de vorige bieding nog 4 en daarmee eindigde deze bieding. Nu moest Robbie White eerst z'n eigen viltje omdraaien. Daarna koos hij er, waarschijnlijk vanwege het betrouwbare voorkomen, voor om beide Robbie Ross viltjes om te draaien. Ook twee Sauls! Deze moesten trouwens van boven naar beneden worden omgedraaid.
Daarna moest hij toch iets met die JWs en hij koos ervoor om bij JW White 1 schijf om te draaien. Helaas, gesnapt, een Hank! Robbie White verliest nu random 1 van zijn viltjes en JW White is aan de beurt.
SpelverloopOm dit spel sneller te laten lopen, gaan we dezelfde truuk toepassen als bij No Thanks. Je geeft direct al door aan ons welke viltjes je neerlegt en wanneer je eventueel een bieding wilt starten (na je eerste, tweede, derde of vierde viltje). Ik ga ook standaard uit van een bieding van 1, maar je mag hoger beginnen als je dat aangeeft.
Wanneer ik dat van alle vier heb, dan post ik de situatie in jullie groepstopic.
De groepjes, ingedeeld door Niels, zijn:
Groep 1:
Frank - Arno - Niels - Bjorn
Groep 2:
Brent - Mitch - Swifty - Lucy