Auteur Topic: Eredivisie  (gelezen 979653 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #440 Gepost op: 22-12-2011, 19:56:21 »
Heb juist het fragment op het Belgische nieuws gezien...


Ben ik de enige die het logisch vindt dat Esteban rood kreeg en die het apart vond dat AZ zomaar het veld afliep? (en daarmee indirect zorgde voor de rellen na afloop...)


Nee er is een grens tussen zelfverdediging en hierbij zelf over de schreef gaan.

Ok de supporter hoorde niet thuis op het veld, maar natrappen op de grond met voetbalschoenen is gewoonweg crapuleus en laf. --> het is trouwens met reden dat voetballers scheenbescherming dragen...  Wat als hij deze man vol in het gezicht had geraakt? De man was ook dronken dus ook een easy target om op de grond te werken...

Jammer dat zijn rode kaart werd ingetrokken... Ik had eerder zijn voetballicentie afgepakt.

ff een kort door de bocht opmerking: (top)voetbal is een sport met overbetaalde verwende agressieve blaaskaken die met blijkbaar meer mogen als de rest...

 

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Eredivisie
« Reactie #441 Gepost op: 22-12-2011, 20:02:05 »
ff een kort door de bocht opmerking: (top)voetbal is een sport met overbetaalde verwende agressieve blaaskaken die met blijkbaar meer mogen als de rest...

 
dit is iets wat ik al jaren loop te roepen ;)
met nadruk over dat "overbetaald"
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #442 Gepost op: 22-12-2011, 22:44:23 »
Klopt hoor

alhoewel ik tennis ook aardig overbetaald vind ::) maar daar is t alleen in de top. Bij voetbal is t breder
You'll never walk alone

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Eredivisie
« Reactie #443 Gepost op: 22-12-2011, 22:47:15 »
Klopt hoor

alhoewel ik tennis ook aardig overbetaald vind ::) maar daar is t alleen in de top. Bij voetbal is t breder
tennis is idd alleen in de top ;)
bovendien kost het reizen bij tennis ook ongelofelijk veel, bij voetbal wordt dat meestal betaald door de club ;)
(en bij tennis is dat weer sponsor afhankelijk)
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Eredivisie
« Reactie #444 Gepost op: 22-12-2011, 22:59:57 »
10.Dale Earnhardt – $34 miljoen  (auto)
9.Valentino Rossi – $35 miljoen   (motor)
8.Manny Pacquiao – $40 miljoen   (boksen)
7.Phil Mickelson – $40 miljoen   (golf)
6.LeBron James – $40 miljoen   (basketbal)
5.David Beckham – $42 miljoen   (voetbal)
4.Kimi Raikkonen – $45 miljoen   (auto)
3.Michael Jordan – $45 miljoen   (basketbal)
2.Kobe Bryant – $45 miljoen     (basketbal)
1.Tiger Woods – $110 miljoen   (golf)

het lijstje van 2010.... niet zo veel voetballers hoor.

Maar inderdaad toch wel overbetaald, maar ja ze hebben een talent en mensen zijn het bereid om te betalen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #445 Gepost op: 22-12-2011, 23:36:44 »
Ik weet niet wat het gemiddelde (Bruto)loon in Nederland is maar voor België was dat in 2011 rond de 36000/jaar (wat ik eigenlijk al absurd veel vind) 
Elke sport waar men dit bedrag kan verdienen overbetaald imo...

Als argument op de superslonen voor de topsport hoor ik vaak dat de meeste hun carrière afgelopen is tussen de 30 en 40
--> Dat ze daarna dan gewoon gaan werken of voelen zich daar ook al te goed voor misschien?


Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #446 Gepost op: 23-12-2011, 06:54:37 »
Ik heb daar geen enkel probleem mee.
Als je van je hobby je beroep kan maken en er ook nog eens een aardige duit aan verdient,nou da's dan mooi.
En even terug naar de kern van de zaak,die pipo had al stadionverbod en nu gaat ie ook nog eens het veld opstormen en de keeper een dreun geven......Esteban had die debiel beter nog enkele trappen verkocht.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Eredivisie
« Reactie #447 Gepost op: 23-12-2011, 14:10:46 »
Ja ben ik met Koekoe eens.
Rode kaart geseponeerd is al goed. Ik zou zeggen ook gelijk erelid maken van de KNVB
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #448 Gepost op: 24-12-2011, 11:05:00 »
Dat de rode kaart is geseponeerd, kan ik nog wel begrijpen, maar om meteen een held van Esteban te maken, gaat me echt veel te ver. Hoe zou jij het vinden als ineens alle kindertjes die op zaterdagmorgen voetballen ook tegen ouders of andere 'gekken' die het veld inrennen (want dat gebeurt op dat niveau ook) gaan inschoppen? Een speler als Esteban heeft toch een voorbeeldfunctie, en door hem als held neer te zetten geef je aan dat datgene wat hij deed gewoon goed is...

Ik vraag me overigens ook af wat er met Ajax-AZ gaat gebeuren... Het is een moeilijke situatie; persoonlijk neig ik naar uitsluiting van AZ of de wedstrijd gewoon als 1-0 gaan neerzetten. Het is immers uiteindelijk door AZ gebeurd dat de wedstrijd gestaakt werd, wat m.i. totaal nog niet nodig was. Van dreiging was op dat moment, nadat die gek van het veld was gehaald geen sprake meer, dus had er na een kwartiertje gewoon weer verder gespeeld kunnen worden. Mijn eerste idee was ook dat AZ de spelers eerder uit protest tegen de rode kaart van het veld haalde...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Eredivisie
« Reactie #449 Gepost op: 24-12-2011, 11:09:12 »
Oké stel je voor. Je staat onder druk en je ziet in een ooghoek een één of andere gek op je afrennen (remember Monica Seles....). Je verdedigt je zelf en je wilt zo'n tegenstander uitschakelen. Volgens mij gebeurde alles in een adrealinerush/zelfbeschermingsrush dan denk je niet echt na over het goede voorbeeld horo.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eredivisie
« Reactie #450 Gepost op: 24-12-2011, 11:15:29 »
Oké stel je voor. Je staat onder druk en je ziet in een ooghoek een één of andere gek op je afrennen (remember Monica Seles....). Je verdedigt je zelf en je wilt zo'n tegenstander uitschakelen. Volgens mij gebeurde alles in een adrealinerush/zelfbeschermingsrush dan denk je niet echt na over het goede voorbeeld horo.

Exactly my thoughts. ::ok:: Als keeper ben je zo gecontroleerd, door de adrenaline sta je niet voor jezelf in lijkt me.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #451 Gepost op: 24-12-2011, 11:28:44 »
Exactly my thoughts. ::ok:: Als keeper ben je zo gecontroleerd, door de adrenaline sta je niet voor jezelf in lijkt me.
Daarom zeg ik ook dat het goed is dat de rode kaart is geseponeerd. Ik kijk er alleen van op dat men hem (en niet alleen hier) tot held bombardeerd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #452 Gepost op: 24-12-2011, 11:34:23 »
Oké stel je voor. Je staat onder druk en je ziet in een ooghoek een één of andere gek op je afrennen (remember Monica Seles....). Je verdedigt je zelf en je wilt zo'n tegenstander uitschakelen. Volgens mij gebeurde alles in een adrealinerush/zelfbeschermingsrush dan denk je niet echt na over het goede voorbeeld horo.
Volledig mee eens  ::jaja:: Maar ook met LdH  ::jaja:: Om hem nu meteen een erelid ofzo te maken.....
En in de eerste plaats moet men de KNVB met de vinger wijzen.
(verbeter mij als ik het mis heb)maar ik heb gelezen dat een abonnee het ticket voor die snul gekocht heeft?
Ik was enkele jaren abonnee,zowel in België als Frankrijk(KV Kortrijk en RC Lens)Als abonnee kon ik ook extra kaartjes bijkopen voor vrienden,maar per kaartje moest ik een kopie van hun paspoort tonen(ter controle dus)zoniet was het njet.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #453 Gepost op: 24-12-2011, 11:39:08 »
Er is een tijd dat je een clubcard moest hebben om kaartjes te kunnen kopen... (hoewel ik het een stomme club vind, had ik in een grijs verleden een clubcard van FC Twente) Maar dat is een paar jaar geleden weer afgeschaft.
Ich bin ein Bärliner!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #454 Gepost op: 24-12-2011, 14:29:32 »
Oké stel je voor. Je staat onder druk en je ziet in een ooghoek een één of andere gek op je afrennen (remember Monica Seles....). Je verdedigt je zelf en je wilt zo'n tegenstander uitschakelen. Volgens mij gebeurde alles in een adrealinerush/zelfbeschermingsrush dan denk je niet echt na over het goede voorbeeld horo.

Daarom dat ik een onderscheid maak tussen zelfverdediging en hierbij zelf over de schreef gaan. 

Ik spreek absoluut de actie van de supporter niet goed, maar gezien de situatie was de reactie van de keeper was er gewoonweg over.

Zelfverdediging is zorgen dat een persoon je niet kan kwetsen, maar zelf in de aanval gaan terwijl de persoon weerloos is vind ik de lafheid zelve.  Ook al is dit door een rush, als je je zelfbeheersing niet kan controleren tegenover een persoon ben je een gevaar voor de maatschappij...  het ging niet om een levensbedreigende situatie, indien er een wapen of het in een andere situatie was is een andere zaak geweest, maar de keeper was gezien de situatie al in het voordeel (beweeglijkheid op gras via zijn schoenen) en door zijn reactievermogen was de supporter al reeds geïmmobiliseerd dus hij kon hier makkelijk afstand van doen en het aan de stewards overlaten.

Door dit gedrag te tolereren enkel en alleen omdat het op een event is waar veel centen mee gemoeid zijn geeft imo een verkeerd signaal.

Mensen die vinden dat de supporter nog meer trappen verdiende in deze weerloze situatie vind ik ergens verontrustend.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eredivisie
« Reactie #455 Gepost op: 24-12-2011, 14:45:57 »
En zelfs Esteban heeft z'n excuses er al over aangeboden. Hij vind ook zelf dat ie over de schreef gegaan is. Feit blijft gewoon dat je niet kan voorspellen wat je doet als je, terwijl je in volle concentratie je doel verdedigt en er opeens een gek op je afkomt. Ik zou het ook niet weten.

Sowieso kan je moeilijk voorspellen wat je in onverwachte situaties doet. Adrenaline neemt toch altijd de overhand. Een paar jaar geleden kwam ik ook plots in een situatie terecht waar ik dingen deed waarvan ik vooraf had gedacht dat ik die nooit zou doen (totaal de omgekeerde situatie overigens, was juist iets goeds). Achteraf kijk je erop terug en denk ik; zo dat heb ik goed gedaan. Een soort flow neemt de overhand.

But I think we have to agree to disagree. ;)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Eredivisie
« Reactie #456 Gepost op: 24-12-2011, 15:05:24 »
@reaver, kennen jullie de term ''noodweer-exces'' niet, in juridische termen?

Dat is wat hier is gebeurd. Die keeper reageerde naar omstandigheden te fel. Maar je kan nooit weten wat die gek nog van plan is. Je gaat hem in de gegeven situatie echt niet vragen: ''he, idioot, heb je wel of niet een wapen bij je?''

Je doet gewoon wat je op dat moment het beste kunt doen. Of zijn reactie nu buitenproportioneel was, doet er voor mij niet toe.

Op een moment dat je niet weet of je echt gevaar loopt of niet, moet je aan jezelf denken. Die gek hoorde niet op het veld, niet in het stadion te zijn, en heeft doelbewust een moment afgewacht dat ie op het veld kon komen.

Hij had kunnen afzien van zijn voornemen, maar heeft het niet gedaan.

De advocaat probeert het nog door te zeggen dat de jongen zwakbegaafd is en teveel drinkt. Domme argumenten. Alsof je in die gevallen alles mag doen dat eigenlijk verboden is.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #457 Gepost op: 25-12-2011, 13:35:04 »


Mensen die vinden dat de supporter nog meer trappen verdiende in deze weerloze situatie vind ik ergens verontrustend.
"Supporter"..."weerloos"....  ??? ??? ??? Dat kereltje blijkt amper 19 jaar te zijn en is niet aan zijn proefstuk toe. .....die rent als een gek het veld op,geeft de keeper een trap...en blijkbaar vind jij die gek dan ook nog het slachtoffer?  ::oink:: ::oink:: ::oink::
HALLOOOOO  ::vergroot:: ::vergroot:: ....Ach,het is de mening van iemand uit een bepaalde stad in Vlaanderen he....
Ga naar het voetbal kijken,schreeuw je favo ploeg naar de overwinning,maar doe normaal en hang de idioot niet uit  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 25-12-2011, 13:36:46 door koekoe »

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #458 Gepost op: 25-12-2011, 15:09:58 »
"Supporter"..."weerloos"....  ??? ??? ??? Dat kereltje blijkt amper 19 jaar te zijn en is niet aan zijn proefstuk toe. .....die rent als een gek het veld op,geeft de keeper een trap...en blijkbaar vind jij die gek dan ook nog het slachtoffer?  ::oink:: ::oink:: ::oink::
HALLOOOOO  ::vergroot:: ::vergroot:: ....Ach,het is de mening van iemand uit een bepaalde stad in Vlaanderen he....

Nogmaals ik keur zijn actie tegen de keeper niet goed.  Hij wilde hem tenslotte ook in de rug verrassen maar die kerel was zo onder invloed dat indien er geen contact had geweest hij ook op de grond was gevallen  ::vergroot::

Ik reageer hier zo hevig op omdat recent enkele mensen die ik ken op deze manier in het hospitaal verrot zijn getrapt...  Niet onder dezelfde omstandigheden maar het gaat em om de handeling:  met name het natrappen op de grond, in die situatie ben je weerloos... en als je dat wil tegenspreken ga dan maar eens lekker op de grond liggen en laat je eens afsjotten door iemand die goed kan trappen met voetbalschoenen aan, eens kijken of je op dat moment je zo 'onkwetsbaar' voelt.  Als de keeper hem KO had geslagen/getrapt toen die knul nog recht stond was het voor mij eerder aanvaardbaar geweest.

Als krijgskunst-beoefenaar/instructeur bekijk ik dit vanuit een heel ander oogpunt en dat heeft niets te maken met de streek waar ik ben opgegroeid. 

@reaver, kennen jullie de term ''noodweer-exces'' niet, in juridische termen?

Dat is wat hier is gebeurd. Die keeper reageerde naar omstandigheden te fel. Maar je kan nooit weten wat die gek nog van plan is. Je gaat hem in de gegeven situatie echt niet vragen: ''he, idioot, heb je wel of niet een wapen bij je?''

Je doet gewoon wat je op dat moment het beste kunt doen. Of zijn reactie nu buitenproportioneel was, doet er voor mij niet toe.

Op een moment dat je niet weet of je echt gevaar loopt of niet, moet je aan jezelf denken. Die gek hoorde niet op het veld, niet in het stadion te zijn, en heeft doelbewust een moment afgewacht dat ie op het veld kon komen.

Hij had kunnen afzien van zijn voornemen, maar heeft het niet gedaan.

De advocaat probeert het nog door te zeggen dat de jongen zwakbegaafd is en teveel drinkt. Domme argumenten. Alsof je in die gevallen alles mag doen dat eigenlijk verboden is.

Bodejos ik ben niet vertrouwd met deze term.

Ik gebruik eerder de wettelijke bepalingen aangaande zelfverdediging in België: die voorschrijft dat je jezelf mag verdedigen maar er toch enkele voorwaarden aan verbonden zijn. Ik neem aan dat dit in nederland ook zo is maar waarschijnlijk met andere termen en misschien iets andere bepalingen.

hier een link voor de verduidelijkende uiteenzetting

De zaken die imo hier van toepassing zijn dat dat men zich kan beroepen op het recht van zelfverdediging indien:

Citaat
-De verdediging moet ogenblikkelijk zijn
-De verdediging moet in verhouding zijn met het gepleegde geweld.
-De aangewende middelen moeten noodzakelijk zijn.

De noodzaak verdwijnt zodra het gevaar ophoudt of de daad voltrokken is.


er zijn paar uitzondering die pas via een rechtbank uitgesproken moeten worden:

Citaat
"Het recht tot wettige verdediging kan op twee manieren teniet gedaan worden:

1) De aangevallene kan voortgaan met zich te verdedigen, ook als het gevaar al geweken is.

2) De aangevallene kan tot zijn verweer een middel gebruiken dat in de gegeven omstandigheden niet noodzakelijk is.

In beide gevallen kan de aangevallen persoon art. 71 SWB te zijnen voordele inroepen, nl. ‘een drang waaraan hij niet kon weerstaan’.  Als zulks aanvaard wordt door de rechtbank dan gaat betrokkene vrijuit."

In sommige gevallen is de grens heel vaag. Maar als iemand op het grasveld staat met duizenden supporters zou moeten weten dat ze niet niet allemaal fan zijn van die ene persoon zijn en dat is het een klein risico van dat beroep dat er eens een idioot op het veld terechtkomt... het is aan de crew van de thuisploeg om de veiligheid te garanderen, maar de eindverantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de spelers, met name op de manier hoe men op een situatie als deze moet reageren.
« Laatst bewerkt op: 26-12-2011, 13:09:57 door reaver »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Eredivisie
« Reactie #459 Gepost op: 27-12-2011, 20:43:05 »
Reaver is duidelijk weer zo'n persoon die van daders slachtoffers maakt en van slachtoffers daders. ::niet-ok::

Esteban heeft die vent gewoon een paar trappen verkocht. Ik had niet anders gedaan. Hij heeft gewoon zijn verdiende loon gekregen. Dan moeten niet allerlei advocaten en andere mensen gaan zeuren over een buitensporige reactie van het slachtoffer (Esteban welteverstaan). Als die vent niks had gedaan was er uberhaupt niks gebeurd. Daarbij heeft Esteban hem nauwelijks kunnen raken omdat die vent op de grond zich verdedigde met zijn benen. Meer dan een paar blauwe plekkn kan ie er niet aan over gehouden hebben.
Geniet nooit met mate...