Auteur Topic: F1 topic  (gelezen 287468 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1380 Gepost op: 7-05-2021, 21:34:44 »
En we zijn weer een week verder en in Barcelona. Meestal 1 van de saaiste races vh seizoen.
Mercedes lijkt voorlopig het sterkst, maar Red Bull is niet ver weg. Ook Leclerc en Alpine oogden scherp vandaag.

Mogelijk verdwijnt Turkije net zo hard weer van de kalender zoals ie erop kwam, omdat de reismaatregelen vanuit de UK naar Turkije worden aangescherpt. (Dezelfde reden waarom Man City en Chelsea de CL finale naar Engeland willen laten verplaatsen.) 7 vd 10 F1 teams hebben hun thuisbasis in Engeland.
Dus wellicht toch nog de Nürburgring op de kalender?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1381 Gepost op: 8-05-2021, 13:01:28 »
En in derde vrije training is Max er ineens wel

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1382 Gepost op: 8-05-2021, 13:06:04 »
Goed rondje van Max. Kan nog close worden. Ferrari zit er over één rondje ook goed bij. ::jaja::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: F1 topic
« Reactie #1383 Gepost op: 9-05-2021, 16:10:46 »
Bottas heeft een aanhangwagentje, genaamd Hamilton......

Dat wordt nog spannend.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1384 Gepost op: 9-05-2021, 16:42:14 »
Sorry maar dan heb ik andere race gezien . Na de tweede wissel van Lewis was de race gelopen.  Gigantische pace in de gele band voor Mercedes.
Wel een mooie race in het stuk momde 8-10e plek

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1385 Gepost op: 9-05-2021, 17:55:29 »
Ik ben inmiddels wakker geworden. Twee leuke rondes gezien, en daarmee bedoel ik dat gevecht om plek 10 op het eind tussen Alonso/Raikkonen/Stroll/Gasly.

Barcelona is gewoon geen race baan. Je kunt daar alleen inhalen als je echt een seconde of meer sneller bent dan je voorganger (zoals Hamilton op het einde) of diegene voor je maakt een fout. Bottas kon Leclerc niet voorbij, Sainz kon Ricciardo niet voorbij, Norris kon in het begin Ocon niet voorbij, terwijl ze allemaal betere pace hadden, maar niet genoeg om er met DRS voorbij te komen.

Nu krijgen we over 2 weken Monaco, dat wordt nog erger. Maar wie weet kan Mazespin voor wat actie zorgen. ::jaja::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1386 Gepost op: 9-05-2021, 17:59:25 »
Waarom rijdt hij eigenlijk mee, zit steeds zo’n 50 seconden achter de nummer voorlaatst :-)

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: F1 topic
« Reactie #1387 Gepost op: 9-05-2021, 18:13:22 »
In een woord: Geld
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: F1 topic
« Reactie #1388 Gepost op: 9-05-2021, 19:01:00 »
Red Bull heeft tactisch gefaald...
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: F1 topic
« Reactie #1389 Gepost op: 9-05-2021, 19:30:33 »
Red Bull heeft tactisch gefaald...

Wat hadden ze moeten doen dan? Volgens mij wint Hamilton in elk scenario. Hij was gewoon sneller.

Perez had in de buurt moeten zitten om tactisch wat anders te kunnen
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1390 Gepost op: 9-05-2021, 19:43:21 »
Red Bull kon gewoon het tempo van met name Hamilton op gele band niet kopiëren.
Had Verstappen mee gegaan met de tweede pitstop van Lewis , dan moest Max te vroeg naar rood en had hij kans de race niet uit te rijden ( in 2 stops).

Ik denk niet dat de race is gewonnen door een tactische slimme truc of strategische misser. Maar gewoon omdat Hamilton sneller was dan Max. ( zoals Max het al aangaf op de boardradio! Het leek wel of de Mercedes meer grip had )

Maar de pitstop van Max in 4,2 geloof ik werkte natuurlijk ook in het nadeel.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: F1 topic
« Reactie #1391 Gepost op: 9-05-2021, 19:49:18 »
Over Max zijn langzame pitstop las ik dat hij zonder communiceren opeens binnenkwam voor een pitstop.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: F1 topic
« Reactie #1392 Gepost op: 9-05-2021, 19:58:11 »
Hamilton was op geel inderdaad sneller dan Verstappen op geel.

Het pas naar rood gaan als je al bent ingehaald lijkt me niet de beste keuze...
Toen Hamilton voor zijn tweede stop naar binnen kwam waren er nog ongeveer evenveel ronden te rijden als ze op de eerste set rode banden hadden gereden. Dat had dus misschien gekund.
Of misschien een rondje of 8 later waarna je met je nieuwe rode banden een achterstand van 5 tot 10 seconden kunt dichtrijden?
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: F1 topic
« Reactie #1393 Gepost op: 9-05-2021, 20:08:48 »
Hamilton was op geel inderdaad sneller dan Verstappen op geel.

Het pas naar rood gaan als je al bent ingehaald lijkt me niet de beste keuze...
Toen Hamilton voor zijn tweede stop naar binnen kwam waren er nog ongeveer evenveel ronden te rijden als ze op de eerste set rode banden hadden gereden. Dat had dus misschien gekund.
Of misschien een rondje of 8 later waarna je met je nieuwe rode banden een achterstand van 5 tot 10 seconden kunt dichtrijden?

Meteen een rondje later erachteraan klappen was misschien het beste geweest maar vergeet niet dat Bottas er dan ook nog voor had gereden. Dan had je 2 man in moeten halen op een baan waar het eigenlijk niet kan op rubber dat aan het eind minder is dan de gele banden van Mercedes
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1394 Gepost op: 9-05-2021, 20:38:47 »
De enige manier waarop Max wellicht had kunnen winnen is als hij een 2e stop had gemaakt voor Hamilton. Ja dan was ie achter Bottas gekomen, maar dan had hij enorme overspeed gehad (kijk maar naar hoe makkelijk Bottas na zijn 2e stop Leclerc in kon halen, terwijl hij net na de start er niet voorbij kwam). Hamilton had nu al geen banden meer over dus die had het nooit op 1 stop gehaald. Maar Hamilton kwam relatief vroeg binnen voor zijn 2e stop, daarmee hebben ze Red Bull verrast. Gewoon goed gedaan van Mercedes.

Red Bull moet gewoon zorgen dat ze met 2 auto's kunnen vechten voor podia, dan kunnen ze ook zulke strategische zetten doen. Riccardo is ooit vertrokken omdat alle aandacht naar Max ging. Logisch dat hij de 1e coureur is want hij is een uitzonderlijk talent. Ze passen de Ferrari strategie toe ten tijde van Schumacher, alles op 1 coureur. Dat werkt, als je de beste auto hebt. Maar dat hebben ze niet. Gasly en Albon zagen er af en toe uit als amateurs, terwijl ze dat echt niet zijn. Hopelijk slaat Perez terug na dit weekend (want hij was niet helemaal fit las ik).

Ik denk trouwens dat ik weet waarom Bottas 't Hamilton lastig maakte om hem in te halen. Ik heb het idee dat Bottas vond dat Hamilton hem na de 1e bocht blokte, waardoor Leclerc buitenom kon naar plaats 3.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1395 Gepost op: 10-05-2021, 12:26:45 »
Ik vraag me af als Max voor de tweede stop van Lewis naar binnen was gegaan en hij naar new rood was gegaan of hij het einde zou hebben gehaald.

De grote vraag voor Red Bull is en blijft waarom is er bij de gele band zo’n giga verschil in speed tussen de mercedes en de Red Bull.

Op sommige banen is het nog binnen de perken te houden, maar op de meesten weet je dat je op zijn best eigenlijk voor plek 2 rijdt. En dat siert Max dat hij dat eigenlijk te weinig vindt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: F1 topic
« Reactie #1396 Gepost op: 10-05-2021, 13:16:39 »
Ik blijf het gewoon jammer vinden dat Max niet heeft gewonnen. Uiteraard worden de punten pas NA de finish verdeeld, en ja: Lewis rook als eerste aan de finishvlag.


Nu zat ik eens te denken: er zijn takken van sport, waarbij je tussentijds punten kunt verdienen. In dat geval zou Max, op basis van de race gisteren, een vette overwinning hebben geboekt. Ik denk dat het een gigantisch rekenwerk wordt als je die punten per voltooide ronde zou toekennen. Maar bijvoorbeeld bij baanwielrennen, de massastart bij het schaatsen, etc. is er al een dergelijk systeem.

Maar moeten ''we'' dat willen? Is de F1 een sport waarbij dat voor extra spanning ''overall'' kan zorgen? Ik verlies daarbij niet uit het oog, dat een dergelijk systeem ook in het voordeel van Lewis kan werken.

Schiet  het idee niet zonder meer af, maar geef daarbij dan wel aan waarom dit volgens jou niet werkbaar is.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1397 Gepost op: 10-05-2021, 17:22:57 »
Nu zat ik eens te denken: er zijn takken van sport, waarbij je tussentijds punten kunt verdienen. In dat geval zou Max, op basis van de race gisteren, een vette overwinning hebben geboekt. Ik denk dat het een gigantisch rekenwerk wordt als je die punten per voltooide ronde zou toekennen. Maar bijvoorbeeld bij baanwielrennen, de massastart bij het schaatsen, etc. is er al een dergelijk systeem.

Maar moeten ''we'' dat willen? Is de F1 een sport waarbij dat voor extra spanning ''overall'' kan zorgen? Ik verlies daarbij niet uit het oog, dat een dergelijk systeem ook in het voordeel van Lewis kan werken.

Schiet  het idee niet zonder meer af, maar geef daarbij dan wel aan waarom dit volgens jou niet werkbaar is.

Ik denk niet dat dat in de F1 werkt. Als je bijv halverwege de race extra punten kan scoren, dan zorg je dat je bijv net daarna je pitstop gaat maken en niet ervoor. Dat doet dus aan de kop iedereen. Als iedereen op dezelfde strategie gaat rijden, worden de races niet beter op. Als we dat gisteren hadden gehad, was iedereen op het circuit ook in slaap gevallen.

In bijv Indycar en Nascar heb je ook wel topteams, maar de verschillen zijn veel kleiner (doordat het materiaal veel gelijker is). Doordat de tegenstand groter is, werkt het daar wel. Daar kunnen wel 10/15 coureurs winnen, in de F1 in de basis (tenzij er gekke dingen ala Monza gebeuren) op dit moment maar 3/4.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: F1 topic
« Reactie #1398 Gepost op: 10-05-2021, 17:28:34 »
Wat ze in lagere klassen van de autosport deden, geen idee of het nog gebeurt, is bij winst krijg je voor de  volgende  race een handicap, in de vorm van extra gewicht .

Ik vind dat in de formule 1 door regulering de laatste jaren de verschillen al wat terug gedrongen zijn, maar ze zijn er natuurlijk nog wel

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: F1 topic
« Reactie #1399 Gepost op: 10-05-2021, 17:36:14 »
Strafgewichten ben ik geen voorstander van, dat vind ik nepracen.

Ben al wel blij met de budgetcap, waarmee de teams maar een max bedrag mogen spenderen. Dat voorkomt sommige teams maar onbeperkt kunnen doorontwikkelen, en dat de kleine teams ook kans maken op succes.
Daar loopt Mercedes nu bijv tegenaan, het chassis van Bottas van Imola konden ze afschrijven, normaal bouwen ze zo een nieuwe, maar dat valt nu binnen de budgetcap, waardoor ze nu dat geld wat ze voor het chassis gebruiken niet ergens anders aan kunnen besteden.

Volgend seizoen hele nieuwe wagen ontwerpen. Hopelijk kunnen de wagens elkaar dan eindelijk beter volgen (dat heeft Ross Brawn beloofd, we houden hem eraan :P. Dan kunnen we op termijn hopelijk ook afscheid nemen van DRS (dit is allemaal in het positiefste scenario, ik moet het allemaal nog maar zien ...)

Kans dat de gaten weer groter worden is er natuurlijk, nu wordt er doorontwikkeld en sommige teams zitten dichter tegen het maximale aan (Mercedes, Red Bull) dan anderen (Williams, Haas). Vanaf volgen jaar is dat teniet gedaan, want iedereen begint weer met een hele nieuwe auto die aan andere regels moeten voldoen.