Auteur Topic: De Zwakste Schakel! Seizoen 6!  (gelezen 1204376 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7580 Gepost op: 9-11-2011, 14:24:46 »
8 klopt niet denk ik ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7581 Gepost op: 9-11-2011, 14:26:15 »
8 klopt niet denk ik ::)

8 klopt als een bus

D*N wordt een beetje opstandig  ;D
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7582 Gepost op: 9-11-2011, 14:27:18 »
8 klopt niet denk ik ::)
::rofl:: en weer door ;D

Ik doe deze crypto's later vandaag ;)

ow ja en ik mag nu juichen :)

::cheerleader:: ::dans:: ::cheerleader:: ::dans:: ::cheerleader:: ::dans::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7583 Gepost op: 9-11-2011, 14:27:31 »
Dus als we het simpeler maken en 3 leerlingen pakken, zouden er volgens jouw manier 3^3 = 27 mogelijkheden moeten zijn, en volgens mij heb ik net vrij snel bewezen dat er maar 6 mogelijkheden zijn namelijk:

ABC
ABC
BAC
BCA
CAB
CBA

Dus: Protest afgewezen  ::zwaai::
De knop nCr gebruik je als je wilt berekenen hoeveel verschillende combinaties je kunt maken als je r objecten kiest uit een verzameling van n objecten, maar hierbij speelt de volgorde van de keuze geen rol.
Concreet: als je uit 12 voorwerpen er 5 mag kiezen, dan kun je 12 nCr 5 verschillende vijftallen kiezen. Het gaat er nu niet om of je bijvoorbeeld de volgorde A,B,C,D,E of E,A,C,B,D enz. enz. kiest. Elk van dit rijtje van 5 letters komt neer op het zelfde gekozen vijftal.

Wanneer je echter 5 objecten uit een verzameling van 12 stuks moet kiezen waarbij de volgorde wél van belang is, dán kom je met de knop nPr in aanraking. De 5 letters A,B,C,D en E kun je nu in totaal op 5! = 120 manieren permuteren (door elkaar haspelen) en elk van deze 120 manieren wordt nu als een andere keuze gezien.

Wanneer je welke knop moet gebruiken, hangt van de vraag af.
Als een leraar 5 leerlingen uit een groep van 12 moet kiezen om ze wat stapels boeken te laten versjouwen, dan maakt het niets uit in welke volgorde hij ze kiest. Dat is dan 12 nCr 5 keuzemogelijkheden.
Maar als hij er 5 moet kiezen die in volgorde van de keuze een bepaalde taak krijgen toegewezen, dán maakt de volgorde wel uit. Een andere keuzevolgorde leidt tot een andere taakverdeling.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7584 Gepost op: 9-11-2011, 14:29:28 »
8 klopt als een bus
hmm een cryptogram van één letter? ::oink:: moet ik eens heel hard nadenken hoe ik dat ga doen :o.
D*N wordt een beetje opstandig  ;D
;D ;D ;D ben ik de hele serie rustig geweest, moet nu nog even alles in de strijd gooien ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7585 Gepost op: 9-11-2011, 14:31:00 »
De knop nCr gebruik je als je wilt berekenen hoeveel verschillende combinaties je kunt maken als je r objecten kiest uit een verzameling van n objecten, maar hierbij speelt de volgorde van de keuze geen rol.
Concreet: als je uit 12 voorwerpen er 5 mag kiezen, dan kun je 12 nCr 5 verschillende vijftallen kiezen. Het gaat er nu niet om of je bijvoorbeeld de volgorde A,B,C,D,E of E,A,C,B,D enz. enz. kiest. Elk van dit rijtje van 5 letters komt neer op het zelfde gekozen vijftal.

Wanneer je echter 5 objecten uit een verzameling van 12 stuks moet kiezen waarbij de volgorde wél van belang is, dán kom je met de knop nPr in aanraking. De 5 letters A,B,C,D en E kun je nu in totaal op 5! = 120 manieren permuteren (door elkaar haspelen) en elk van deze 120 manieren wordt nu als een andere keuze gezien.

Wanneer je welke knop moet gebruiken, hangt van de vraag af.
Als een leraar 5 leerlingen uit een groep van 12 moet kiezen om ze wat stapels boeken te laten versjouwen, dan maakt het niets uit in welke volgorde hij ze kiest. Dat is dan 12 nCr 5 keuzemogelijkheden.
Maar als hij er 5 moet kiezen die in volgorde van de keuze een bepaalde taak krijgen toegewezen, dán maakt de volgorde wel uit. Een andere keuzevolgorde leidt tot een andere taakverdeling.


En wat wil je hiermee zeggen D*N ? Volgens mijn klopt Lukies ( en mijn ) redenering nog steeds, maar als jij wilt wachten we wel even op bijvoorbeeld Hulpdakdekker , ik weet bijna zeker dat hij het zeker met mij eens is  ::trots::
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7586 Gepost op: 9-11-2011, 14:39:59 »
Lukie is het ook altijd met hdd eens.

@d*n kijk eens goed voor die T
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7587 Gepost op: 9-11-2011, 14:40:54 »
Wat een verhaal d*n - je bent inderdaad scenario-schrijver geworden  ;)
Ik zal zometeen even gaan lezen hoor - maar mijn idee gister was ook meteen 30!. Maar het kan natuurlijk zijn dat we het fout hadden - dus zal zometeen even je argument lezen.

-

Overigens voor vraag 3 moet je 2 aannames doen, namelijk ook dat de hoogste fout van ofwel het hoogste, dan wel het laagste getal is. Anders zouden er 4 mogelijkheden zijn bij fout-marges 1/2/8/9 bijvoorbeeld  ;) Terwijl natuurlijk alleen de 9 van de hoogste/laagste kan zijn. Verder had ik hetzelfde idee als beredenering bedacht.
Ik probeerde gister nog iets met de sum-of-squares te doen - maar daar ging ik wat snel overheen zodat ik niet doorhad dat ik tussentijds aannam dat (x +/- a) ^ b hetzelfde is als x^b + a^b. Dat klopt natuurlijk van geen kant. (4+3)^2 = 49 en niet gelijk aan 16+9=25. Had alleen niet door dat ik deze fout er in had verwerkt [had de haakjes-wegwerk stap overgeslagen..]
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7588 Gepost op: 9-11-2011, 14:41:29 »
Er zijn twee mogelijke antwoorden, afhankelijk van de regels op die school.

Voor beide geldt:
De eerste leerling komt de klas binnen. Hij heeft keuze uit 30 stoelen. Er zijn dus 30 mogelijkheden.
Vervolgens komt leerling 2 binnen. En dan zijn er 2 mogelijkheden:
Ten eerste, hij heeft keuze uit 29 stoelen, want stoel 30 is immers al bezet door de eerste leerling. Aantal mogelijkheden wordt nu 30x29.
Maar stel nu dat de leerlingen van de meester bij elkaar op schoot mogen zitten. In dat geval heeft de tweede leerling keuze uit 30 plekjes.
Doorredenerend wordt bij de regel dat iedereen op z'n eigen stoel moet zitten: 30x29x28x...x1 =30!
En als men bij elkaar op schoot mag zitten: 30x30x30... =30^30

En ik neem aan dat dit een klas is waar iedereen op zijn eigen stoel moet zitten, dus 30! is het juiste antwoord.


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7589 Gepost op: 9-11-2011, 14:42:21 »
En wat wil je hiermee zeggen D*N ? Volgens mijn klopt Lukies ( en mijn ) redenering nog steeds, maar als jij wilt wachten we wel even op bijvoorbeeld Hulpdakdekker , ik weet bijna zeker dat hij het zeker met mij eens is  ::trots::
is goed :P, dan wachten we op HDD ofso :P.
Lukie is het ook altijd met hdd eens.

@d*n kijk eens goed voor die T
ik heb hem al ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7590 Gepost op: 9-11-2011, 14:44:26 »
Er zijn twee mogelijke antwoorden, afhankelijk van de regels op die school.

Voor beide geldt:
De eerste leerling komt de klas binnen. Hij heeft keuze uit 30 stoelen. Er zijn dus 30 mogelijkheden.
Vervolgens komt leerling 2 binnen. En dan zijn er 2 mogelijkheden:
Ten eerste, hij heeft keuze uit 29 stoelen, want stoel 30 is immers al bezet door de eerste leerling. Aantal mogelijkheden wordt nu 30x29.
Maar stel nu dat de leerlingen van de meester bij elkaar op schoot mogen zitten. In dat geval heeft de tweede leerling keuze uit 30 plekjes.
Doorredenerend wordt bij de regel dat iedereen op z'n eigen stoel moet zitten: 30x29x28x...x1 =30!
En als men bij elkaar op schoot mag zitten: 30x30x30... =30^30

En ik neem aan dat dit een klas is waar iedereen op zijn eigen stoel moet zitten, dus 30! is het juiste antwoord.



kijk ik ben er niet vanuit gegaan dat ze vast plaatsen ofso hebben dus stel je doet een stoelendans achtig iets hea. Leerling 1 zit op stoel 1 en 2 op 2 etc. je schuift ze een keer door 1 zit op stoel 2 en 2 op stoel 3 etc. Dat kan je 30 keer doen. Dan heb je nog als je persoon 1 en 2 omwisseld dan heb je een gehele nieuwe volgorde en kan je nog een rondje doen!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7591 Gepost op: 9-11-2011, 14:46:21 »
Ze zullen tijdens de les niet meer van plaats gaan verwisselen lijkt me. Anders wordt het wel heel onrustig in de klas...
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7592 Gepost op: 9-11-2011, 14:47:59 »
Ze zullen tijdens de les niet meer van plaats gaan verwisselen lijkt me. Anders wordt het wel heel onrustig in de klas...
nee maar ARRGGGH ze verplaatsen niet tijdens de les. Maar dit zijn toch wel allemaal verschillende mogelijkheden!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7593 Gepost op: 9-11-2011, 14:56:35 »
cryptogrammen zijn opgelost en opgestuurd ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7594 Gepost op: 9-11-2011, 15:09:03 »
Vooropgestelt: ik ben het met Niuno [en Nieky en Lukie] eens. De kinderen mogen niet bij elkaar op schoot en ze moeten allemaal tegelijk zitten. Zodoende heeft persoon-1 30 mogelijke stoelen, persoon 2 nog 29 - et cetera. Oftewel 30x29x28.. = 30!.

Ik weet alleen nog even niet hoe ik dit duidelijker/beter/anders kan gaan uitleggen. [ziehier de reden waarom ik nooit docent wilde worden: heb niet altijd de creativiteit om iets duidelijker/beter/anders uit te leggen]
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7595 Gepost op: 9-11-2011, 15:12:19 »
nee maar ik heb niet gekeken van leerling 1 komt als eerste binnen en heeft 30 mogelijkheden en daarna komt persoon 2 binnen dus heeft diegene nog maar 29 mogelijkheden. Wat als persoon 2 eerder binnen komt dan persoon 1?

edit: Niemand heeft namelijk gezegt dat het in een vaste volgorde is want dan gebruik je niet 30 Ncr 30 maar 30 Npr 30!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7596 Gepost op: 9-11-2011, 15:13:49 »
Dan heeft persoon 2 30 mogelijkheden en persoon 1 29...
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7597 Gepost op: 9-11-2011, 15:14:57 »
nee maar ik heb niet gekeken van leerling 1 komt als eerste binnen en heeft 30 mogelijkheden en daarna komt persoon 2 binnen dus heeft diegene nog maar 29 mogelijkheden. Wat als persoon 2 eerder binnen komt dan persoon 1?

edit: Niemand heeft namelijk gezegt dat het in een vaste volgorde is want dan gebruik je niet 30 Ncr 30 maar 30 Npr 30!

Ik snap het nog steeds niet D*N, als persoon 2 eerder binnenkomt dan persoon 1 dan heeft persoon 2 toch 30 mogelijkheden en persoon 1 nog maar 29 ?

Edit : precies Niuno
You'll never walk alone

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7598 Gepost op: 9-11-2011, 15:16:21 »
maar je weet toch niet van tevoren of persoon 1 of 2 als eerste binnenkomt?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: De Zwakste Schakel! Seizoen 4!
« Reactie #7599 Gepost op: 9-11-2011, 15:22:11 »
maar je weet toch niet van tevoren of persoon 1 of 2 als eerste binnenkomt?

Dat maakt voor het aantal mogelijkheden om te gaan zitten toch helemaal niks uit  ;)
You'll never walk alone