Auteur Topic: Sterrenjacht  (gelezen 1396 keer)

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Sterrenjacht
« Gepost op: 5-11-2004, 16:08:05 »
Vanavond begint de zoveelste talentenjacht:

AVRO Sterrenjacht op zoek naar nieuw multi-talent

Winston Gerschtanowitz gaat vanaf 5 november negen weken lang in het gloednieuwe programma AVRO Sterrenjacht op zoek naar aanstormend multi-talent op het gebied van zang en dans in Nederland en Vlaanderen. De winnaar krijgt een bijzondere hoofdprijs: een hoofdrol in een theater- of musicalproductie van Joop van den Ende Theaterproducties, inclusief een volledig jaarcontract.

Jury
In AVRO Sterrenjacht buigt een vakkundige jury zich over de prestaties van honderden deelnemers, die zich door middel van verschillende auditieronden moeten zien te plaatsen voor de kwartfinale, de halve finale en tenslotte de finale.

Opleiding
De talenten volgen allemaal een dans-, theater-, of zangopleiding, of hebben inmiddels ervaring opgedaan in het entertainmentvak. Zij tonen hun talent aan de jury:  choreograaf en musicalster Stanley Burleson, zangeres Mathilde Santing, componist/producer Tjeerd Oosterhuis, dansdocent/choreograaf Lucia Marthas en vocal coach Jimmy Hutchinson.
Het juryoverleg over de prestaties van de kandidaten staat centraal in de eerste zes afleveringen. De jury is kritisch, maar geeft opbouwend commentaar.

Finale
Na de eerste zes afleveringen blijven er in totaal 24 kandidaten over, die naar de kwartfinale gaan. De talenten moeten zich dan in groepen presenteren aan het publiek. Zes van hen zullen een plek in de halve finale bemachtigen en tenslotte zullen drie talenten tegen elkaar strijden in de finale.

Wie wordt het nieuwe multi-talent van AVRO Sterrenjacht?

De eerste aflevering van AVRO Sterrenjacht wordt op vrijdag 5 november om 19.55 uur uitgezonden door de AVRO op Nederland 2.

(Bron: AVRO)

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sterrenjacht
« Reactie #1 Gepost op: 5-11-2004, 16:08:20 »
Volgens de juryleden lijkt 't geheel niet op Idols:  ::) 

Sterrenjacht wordt tegenhanger van Idols   

Medialog.blogspot.com, 5 november 2004

Vanavond begint bij de AVRO de zoektocht naar zang- en danstalent in Sterrenjacht. In tegenstelling tot programma’s als Idols en Popstars doet Sterrenjacht niet mee aan het afzeiken of te kijkzetten van kandidaten. Juryvoorzitter Stanley Burleson in het AD: Hun afgang uitzenden is niet goed voor het vak en niet goed voor die jongens en meisjes. Ze zijn al zo kwetsbaar. Je kunt ze er helemaal mee kapot maken. Is dat leuk?
Jurylid Tjeerd Oosterhuis vult aan: Wij gaan niet alleen voor de kijkcijfers, wij hebben ook een artistiek doel. Wij willen met Sterrenjacht de schoonheidsprijs winnen. Dat wil ik ook als ik muziek schrijf. Ik heb niets tegen snelle no. 1-hits, maar ik maak liever nummers die blijven. Ik ga voor de evergreens.
En ook presentator Winston beaamt dat zijn programma anders is dan Idols. Voor Sterrenjacht moet je veel meer in huis hebben dan voor Idols. Wij maken een ander programma.

Het verschil met Idols komt volgens Oosterhuis vooral door Burleson. Hij geeft aan wat ze niet goed doen en hoe ze dat kunnen verbeteren. Dus niet zoals Henkjan Smits in Idols, die eerst je foto opzij schuift en dan een sneer geeft. Idols is de American dream: snel beroemd worden maar net zo snel weer afgebroken worden. Kijk wat ze gedaan hebben met Jim en Jamai. Jamai is van alles beloofd. Drie albums mocht hij maken. Maar dat kunnen ze nooit waarmaken. Dat is helemaal afhankelijk van hoe de markt is. En voor je het weet staat de volgende alweer klaar: Boris, die inmiddels ook wordt afgekraakt. Het is niet mis wat die jongen over zich heen krijgt, maar niemand die hem beschermt.
Een ander verschil met Idols is dat de kandidaten niet de stip op hoeven te staan en a cappella moeten zingen, met de originele muziek eronder. Dat is gewoon een truc om mensen onderuit te halen, want zo zing je bijna per definitie vals. Tenzij je een absoluut gehoor hebt, zegt Burleson.

Het derde jurylid, Mathilde Santing ziet duidelijk verschillen met de talentenjachten van RTL4. Idols is een vast concept met een jury van mensen uit de platenbusiness, een keiharde industrie die niet meer grote namen als Madonna en Michael Jackson weet te produceren. Stanley, Tjeerd en ik vormen een vakjury, wij hebben niks met de industrie te maken. Wij benaderen het vak als kunst en laten mensen dus niet afgaan. Iedere kandidaat krijgt ondersteuning van een pianist. Teamwork en toveren, dáár zijn wij mee bezig. Niet met verkoopcijfers.
Santing is blij dat ze niet in de jury van Idols zit, waar ze mensen moet afzeiken. Ik ben blij dat ik in déze jury zit. Het is overal hè, dat afzeiken. Je hoort wel zeggen: het komt door Paul de Leeuw. Niks daarvan, het is gewoon een teken van de tijd. Gisteren bladerde ik Starstyle door, een tijdschrift. Zie ik daar 26 foto's van grote sterren met de lelijkste transpiratievlekken. Dan denk ik: de tijden zijn veranderd. Eerst die sterren omhoog schrijven en ze dan afbreken. Waarom in vredesnaam? Waar is dat goed voor? 

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sterrenjacht
« Reactie #2 Gepost op: 5-11-2004, 22:56:19 »
Niemand gekeken?  ???

Ik vond 't igg erg leuk! Nu heb ik zowiezo wel 'n voorliefde voor talentenjachten  ::tandpastasmiley:: , maar deze is weer bijzonder door 't hoge musical-gehalte. Ik ben echt gek van musicals en droomde als kind al van zo'n carriere (maar is nooit realiseerbaar, omdat ik absoluut niet kan zingen  ;D ), dus vind ik 't mooi om te zien dat deze kandidaten die droom misschien wel waar kunnen maken.  :)

Zit ook echt veel talent tussen zeg! Hele goede zangers en dansers! Ik ben nu al fan van Noortje, dat meisje met de hele korte blonde haren. Danst geweldig en zingt bovendien ook prachtig. Die gaat 't wel maken denk ik!  ::ok::

Dus weer 'n programma om te gaan volgen. Je zou toch onderhand denken dat ik nu wel klaar ben met al die talentenjachten, maar ik ben toch weer bezweken.  ::tandpastasmiley::