Auteur Topic: Bestaat toeval of gebeurt alles met een reden?  (gelezen 4127 keer)

Offline Nelisje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Guaranteed to blow your mind
Bestaat toeval of gebeurt alles met een reden?
« Gepost op: 6-11-2004, 10:53:28 »
Om het even over een hele andere boeg te gooien: Bestaat toeval of gebeurt alles met een reden?

De reden van mijn vraagstelling:

Een tijdje geleden moest ik naar het ziekenhuis voor een moedervlek die onrustig was. Ik dacht toendertijd dat ze hem meteen gingen weghalen, maar dat was niet zo, er moest een nieuwe afspraak gemaakt worden. Ivm tentamens en een reis naar Berlijn en nog meer tentamens, was de datum die uiteindelijk geprikt zou worden gisteren, maar ook dat kwam niet zo goed uit, aangezien die avond het afscheidsconcert was van Van Dik Hout. Nu moet ik erbij zeggen dat ik een periode gehad heb waarin die band heel erg belangrijk voor me was, alsmede eigenlijk alles wat daar omheen gebeurde, vrienden, nieuwe contacten etc. En dit is voorlopig het laatste concert, dus echt niet iets om te missen. Nou goed. Ik vertrok dus gistermiddag na mijn werk RUIM op tijd om naar het ziekenhuis in Schiedam te komen. een uur en een kwartier op een treinritje van een half uur, dat moet toch te doen zijn. Ware het niet dat er wat treinen vertraagd stonden en ik dus aan de conducteur vroeg welke trein het snelste in Schiedam was. Hij raadde me aan om met de stoptrein mee te gaan en dan over te stappen in Den Haag. Alwaar ik de aansluiting mis omdat hij later weg ging dan gepland. Ik bel mijn moeder om te zeggen dat ik iets later op het station aankom, nou ja om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk moest ik ook het ziekenhuis bellen dat ik iets verlaat was. Ik kreeg te horen dat dat ECHT niet kon, en dat er een nieuwe afspraak gemaakt moest worden, er was geen mouw aan te passen. Ik kon mijn oren niet geloven, en besloot toch maar gewoon te haasten en te gaan. Ik heb altijd zo´n idee dat alles wel op zijn pootjes terecht komt. Ik kwam om precies te zijn 2,5 minuut te laat binnen stormen, maar de deur was dicht en er was niemand te bekennen. Moest ik dus toch nog een nieuwe afspraak maken, de eerstvolgende gelegenheid is over 3 weken (en dat met een spoedverwijzing) en daar heb ik al voor moeten lullen als Brugman. Het idee dat alles op zijn pootjes terecht komt, had nu dus even een flinke deuk opgelopen.

Ik ben weer naar huis gegaan en ging me klaarmaken voor het concert. Om een lang verhaal wederom kort te maken, het concert was GE-WEL-DIG!!! We hadden een heeeel goede plek, we zijn helemaal los gegaan en ik heb het idee dat ze nog nooit zo goed gespeeld hebben, wat natuurlijk voor een groot deel aan je eigen beleving ligt.

Als ik wél op tijd was geweest voor die ziekenhuisafspraak, dan had ik (anderhalve week) niet mogen sporten, zwemmen, DOUCHEN, drinken (overigens heb ik maar 1 wijntje gedronken, dus daar lag het niet aan) en was die moedervlek, aangezien hij nogal op een cruciale plek zit, waarschijnlijk pijnlijk geweest. Dan had ik aan de rand van de zaal of achterin of boven gestaan of op een stoel gezeten. Dat is niet mijn manier van concertbeleving, en dan had ik waarschijnlijk voor mezelf niet het gevoel dat ik deze periode van 10 jaar goed had afgesloten.

Mijn moraal aan dit verhaal: alles komt tóch altijd op zijn pootjes terecht, weliswaar soms anders dan je gepland had. (Had ik het al gehad over het stress-level wat hiermee gepaard ging en de voorbereidingstijd?) Sommige belangrijke dingen gebeuren voor een reden en toeval bestaat niet.

Graag visies van anderen hier op!

Overigens heb ik nu wel "ruzie" met mijn moeder, omdat ze het een stomme actie VAN MIJ vond nota bene, dus ik ben kwaad weggegaan. Ik had geen zin om ja en amen te zeggen, wat ik normaal wel doe. Ik denk dat dit op zich wel los gaat lopen, maar het is wel een vervelend bijverschijnsel.
Angel of the first degree

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
Re: Het topic waar het nergens over gaat en toch weer wel (of zoiets)
« Reactie #1 Gepost op: 6-11-2004, 10:59:32 »
mijn mening...
dingen lopen zoals ze moeten lopen en naar mijn ervaring moeten eerst de dingen in je hoofd en dat wat je gevoelsmatig (dat wat in je zit. wat je bent) bezig houdt opgelost/ uitgesproken/ verwerkt worden voor je aan andere dingen kan beginnen. dus bv een lichamelijk genezingsproces of wat dan ook ;)

Kortom ik begrijp je helemaal ;D
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Nelisje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 6-11-2004, 11:07:56 »
 ::bravo::

fijn! T was echt iets, ene inzicht wat halverwege het concert in mijn hoofd schoot. Maar ik denk dan ook altijd: nèèèh... dat is toeval...

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #3 Gepost op: 6-11-2004, 11:11:45 »
nah.. toeval bestaat niet  ;)

things happen for a reason

Offline cadfael

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 6-11-2004, 12:07:56 »
Om het even over een hele andere boeg te gooien: Bestaat toeval of gebeurt alles met een reden?

De reden van mijn vraagstelling:

Een tijdje geleden moest ik naar het ziekenhuis voor een moedervlek die onrustig was. Ik dacht toendertijd dat ze hem meteen gingen weghalen, maar dat was niet zo, er moest een nieuwe afspraak gemaakt worden. Ivm tentamens en een reis naar Berlijn en nog meer tentamens, was de datum die uiteindelijk geprikt zou worden gisteren, maar ook dat kwam niet zo goed uit, aangezien die avond het afscheidsconcert was van Van Dik Hout. Nu moet ik erbij zeggen dat ik een periode gehad heb waarin die band heel erg belangrijk voor me was, alsmede eigenlijk alles wat daar omheen gebeurde, vrienden, nieuwe contacten etc. En dit is voorlopig het laatste concert, dus echt niet iets om te missen. 

Ik ben weer naar huis gegaan en ging me klaarmaken voor het concert. Om een lang verhaal wederom kort te maken, het concert was GE-WEL-DIG!!! We hadden een heeeel goede plek, we zijn helemaal los gegaan en ik heb het idee dat ze nog nooit zo goed gespeeld hebben, wat natuurlijk voor een groot deel aan je eigen beleving ligt.

Mijn moraal aan dit verhaal: alles komt tóch altijd op zijn pootjes terecht, weliswaar soms anders dan je gepland had. (Had ik het al gehad over het stress-level wat hiermee gepaard ging en de voorbereidingstijd?) Sommige belangrijke dingen gebeuren voor een reden en toeval bestaat niet.

Graag visies van anderen hier op!

Overigens heb ik nu wel "ruzie" met mijn moeder, omdat ze het een stomme actie VAN MIJ vond nota bene, dus ik ben kwaad weggegaan. Ik had geen zin om ja en amen te zeggen, wat ik normaal wel doe. Ik denk dat dit op zich wel los gaat lopen, maar het is wel een vervelend bijverschijnsel.

:-\\ Zou het niet zo kunnen zijn dat je moeder gewoon bezorgd om je gezondheid is??
Een onrustige moedervlek is niet echt iets om lichtzinnig mee om te gaan.
De eerste de beste kans om die weg te laten halen had ik met beide handen aangegrepen en daar alles voor opzij gezet!!
Ik vind het niet verstandig van je dat je eerst allerlei andere zaken voor laat gaan op je gezondheid  :o

Ben ook van mening dat dingen idd met een bepaalde reden gebeuren, ik hoop voor je dat alles goed gaat lopen  ::ok::
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Nelisje

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 6-11-2004, 18:07:29 »
Je hebt gelijk dat je met zo iets niet lichtzinnig om moet gaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet alles aan gedaan heb om daar op tijd te komen! Op de één of andere manier wilde het gewoon niet. Als ik het ziekenhuis NIET had gebeld hadden ze waarschijnlijk die 2,5 minuut nog gewacht, maar ja... Dan had ik waarschijnlijk ook te horen gekregen dat ik even had moeten bellen...  :-\\

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #6 Gepost op: 7-11-2004, 19:53:42 »
nah.. toeval bestaat niet  ;)

things happen for a reason
::jaja:: *zwaar mee eens*
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Bestaat toeval of gebeurt alles met een reden?
« Reactie #7 Gepost op: 8-11-2004, 18:02:17 »
Naar mijn mening bestaat toeval zeker.

Want als toeval niet zou bestaan,
zou alles voorbestemd zijn.

Dan is er geen vrije keuze
en ook geen vrije wil
en eigen verantwoordelijkheid.

Dan is niemand meer aansprakelijk voor
wat hij doet.

De prijs van vrije wil is dat we toeval accepteren
en zelf verantwoordelijk zijn voor onze keuzes.

P.s. Ik denk dat het met die moedervlek wel zal loslopen, dat soort dingen hangt over het algemeen niet op een paar weken. Maar je kan je beter wel aan dat soort afspraken houden.

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 11-11-2004, 23:23:26 »
Hoe langer ik er over nadenk, hoe moeilijker ik het vind te antwoorden.
Ongetwijfeld zijn er dingen die met een reden gebeuren. Omdat er aan bepaalde voorwaarden voldaan moet worden voordat iets gebeurt. En je kunt een verklaring geven waarom het gebeurt.
Bv. onweer. Dat ontstaat alleen als er in de atmosfeer een bepaalde situatie gecreëerd is waarin onweer kan ontstaan. Zelfs de plek waar het kan inslaan is over het algemeen bekend. Hoog, eenzaam.. we weten dat allemaal.
Zo zijn er heel veel voorbeelden te bedenken.
Maar heel heel veel andere dingen zijn toeval. bv. je denkt aan iemand en die persoon belt je op hetzelfde moment op. We zijn geneigd te denken dat zoiets geen toeval kan zijn. Vinden het zelfs plezierig om te denken dat het geen toeval is. Maar waar zijn de voorwaarden? Waar blijft de verklaring? Die is er niet. En zodra die verklaring er niet is, is het voor mij toeval. Plezierig toeval? Soms zeker.
Maar het blijft toeval.
er was eens......

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #9 Gepost op: 11-11-2004, 23:24:29 »

Offline Dorine

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2004, 00:31:03 »
Ik ben daar nog helemaal niet uit :-[ *meningloos*
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #11 Gepost op: 12-11-2004, 10:08:32 »
Dat toeval niet bestaat betekend niet dat we geen keuzes kunnen maken, alle wegen leiden naar Rome... ;)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #12 Gepost op: 12-11-2004, 10:22:47 »
Je kan onderscheid maken tussen een aantal mogelijkheden.

1- De oorzaak-gevolg verbanden (causale verbanden) als gevolg van de
   natuurwetten.
  (zoals bijv. bij onweer)
2- De oorzaak-gevolg verbanden als gevolg van logische consequenties van
   bepaalde gebeurtenissen of gedrag. (bijv. Er breekt brand uit,
   waarschijnlijk zal iemand de brandweer gaan bellen)

Deze oorzaak-gevolg verbanden zal niemand als toeval zien.

Daarnaast zijn er zaken (zoals in gegeven voorbeeld waar geen oorzaak of logische
verklaring voor gevonden kan worden.
Er zijn dan ook weer 2 mogelijkheden :

1- Bepaalde zaken komen (vaak) in verband met elkaar voor. Mensen hebben dan
   de neiging een oorzaak-gevolg verband te vermoeden/bedenken. Het kan zijn
   dat er een causaal verband is maar dat dit nog niet bekend is, het kan
   ook zijn dat hier toch sprake is van toeval.
2- Bepaalde zaken gebeuren zonder enig causaal verband of verklaring, maar
   zijn ingrijpend of belangrijk.

In de laatste twee gevallen hebben mensen de neiging te denken dat er toch
een reden moet zijn. (predestinatie, goddelijk ingrijpen etc).
(Op dit laaste sloeg uiteraard mijn eerdere reactie)

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 12-11-2004, 10:47:43 »
In de laatste twee gevallen hebben mensen de neiging te denken dat er toch
een reden moet zijn. (predestinatie, goddelijk ingrijpen etc).
(Op dit laaste sloeg uiteraard mijn eerdere reactie)

Ik denk dat mensen het plezierig vinden om iets als voorbestemd te omschrijven. Het geeft iets extra's aan bepaalde gebeurtenissen.

er was eens......

Offline Nelisje

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 12-11-2004, 11:34:12 »
Ja, of een soort zekerheid

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #15 Gepost op: 12-11-2004, 22:55:10 »
eerder een bevestiging van een gevoel

Offline Petrick

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Butters is dé man!
« Reactie #16 Gepost op: 22-11-2004, 18:36:03 »
Volgens mij bestaat toeval ook wel, maar soms denk ik aan iets, en dan weet ik veel wanneer, gebeurd dat ook daadwerkelijk. Of bijvoorbeeld je hebt net iets gehoord over het één of het ander, en dan ff later wordt er op TV iets over gezegd. Het is nogal onverklaarbaar, maar het gebeurd.
Run, run, as fast as you can... shotgun in the hand... it's the Gingerbread Man!

Offline Nelisje

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 24-11-2004, 12:04:30 »
Ik zat net naar zo´n stom belspelletje te kijken, waarbij een kandidaat 3 cijfers moest raden om 5000 euro te winnen. Geloof het of niet, maar ik WIST gewoon dat hij 7 - 5 - 3 ging zeggen. Hij won er alleen geen 5000 euro mee, nog even oefenen dus voordat ik daadwerkelijk ga bellen!  :P

Toeval lijkt het, maar op zich is er voor MIJN gedachten ook wel een verklaring, het zijn de eerste 3 cijfers van de beveiligingscode van mijn telefoon. Gek was alleen wel dat ik nu heel sterk dacht (en ja, van te voren, niet dat ik het na afloop dacht ofzo) dat hij die 3 cijfers ging noemen.

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #18 Gepost op: 24-11-2004, 13:27:47 »
Ik zat net naar zo´n stom belspelletje te kijken, waarbij een kandidaat 3 cijfers moest raden om 5000 euro te winnen. Geloof het of niet, maar ik WIST gewoon dat hij 7 - 5 - 3 ging zeggen. Hij won er alleen geen 5000 euro mee, nog even oefenen dus voordat ik daadwerkelijk ga bellen!  :P

Toeval lijkt het, maar op zich is er voor MIJN gedachten ook wel een verklaring, het zijn de eerste 3 cijfers van de beveiligingscode van mijn telefoon. Gek was alleen wel dat ik nu heel sterk dacht (en ja, van te voren, niet dat ik het na afloop dacht ofzo) dat hij die 3 cijfers ging noemen.

t zal wel aan mij liggen, maar ik werkelijk geen idee waar je t over hebt ;D

Offline Nelisje

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 24-11-2004, 15:11:09 »
geeft niet, is ook eigenlijk totaal niet belangrijk!