Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3437865 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26580 Gepost op: 4-09-2015, 10:30:08 »
tja dan willen we nu natuurlijk weten hoe de brandoefening was en de eerste lessen :D

Brandoefening was gelukkig niet tijdens mijn lessen ;D
2 klasjes gingen supergoed en vond ik ooo echt leuk, kon ik helemaal mijn ei kwijt en daar was t fijn een eigen klasje te hebben.
3e klas ging iets minder. Daar ff wat harderaan trekkrn de volgende keer.
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26581 Gepost op: 8-09-2015, 17:55:48 »
Waarom knijpen mensen hun ogen samen, wanneer ze iets net niet goed kunnen zien?
Wat voor mechaniek zit daar achter? ???
Ik wil me bij deze distantiėren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dśh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26582 Gepost op: 8-09-2015, 18:19:43 »
Waarom knijpen mensen hun ogen samen, wanneer ze iets net niet goed kunnen zien?
Wat voor mechaniek zit daar achter? ???
Focussen op het punt dat ze niet kunnen zien misschien?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26583 Gepost op: 8-09-2015, 18:30:36 »
Geen idee wat voor mechaniek erachter zit maar als ik m'n ogen samenknijp kan ik wel degelijk iets van ver weg makkelijker lezen :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26584 Gepost op: 8-09-2015, 18:33:22 »
Focussen op het punt dat ze niet kunnen zien misschien?

Okay, sure, maar hoe werkt het?

Is het dat je spieren rond je ogen aanspant, daarmee de vorm van de oogbol iiiiets veranderd, daarmee de lens, en zodoende de range van afstanden waarin we scherp zien?
Lijkt aanvankelijk logisch, maar dat zou dan 1 kant op werken. Het zou zorgen dat je of dichtbij, of veraf iets beter ziet, niet beide mogelijk. Behalve als je op meerdere manieren je oogbol kunt vervormen met externe spieren, which I doubt. Maar nu ik er over denk, misschien gebruiken mensen alleen de techniek voor veraf? Nee, wacht, vermoedelijk ook voor een iets te klein etiket.
Tevens, zou het zoveel uitmaken? De range waarin we scherp kunnen zien is toch al uitgebreid, dus zou dit zoveel helpen?

Offff is het dat je, door het samenknijpen van je ogen, je totale gezichtsveld verkleind, misschien de grenzen waziger maakt, en daarmee minder visuele input hebt zodat je je beter kunt focussen op hetgeen dat je wel ziet - hetgeen wederom winst zou opleveren.
Denk alleen niet dat het een aandachtsgerelateerd ding is echter. Dan zou je ook scherper kunnen zien door 1 oog af te schermen, en het andere oog deels te bedekken. Ofzo. Hetgeen niet werkt. Dus dat is hem niet.
Ik wil me bij deze distantiėren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26585 Gepost op: 8-09-2015, 20:14:13 »
Waarom vraag je je dat in vredesnaam af xD
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26586 Gepost op: 8-09-2015, 20:20:55 »
Omdat hij HDD is?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26587 Gepost op: 8-09-2015, 20:52:49 »
Ik vroeg het me nu ook af, dus ben ik maar gaan googelen en blijkbaar zijn er meer mensen die het zich afvragen (en ook mensen die een antwoord hebben):
http://www.kijkmagazine.nl/artikel/waarom-zie-je-beter-als-je-je-ogen-samenknijpt/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26588 Gepost op: 9-09-2015, 16:46:51 »
Kan je tegenwoordig nog post voor een oudbewoner gratis doorsturen naar zijn/haar adres door op de envelop te schrijven dat die verhuist is + nieuwe adres?

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26589 Gepost op: 9-09-2015, 19:22:02 »
Kan je tegenwoordig nog post voor een oudbewoner gratis doorsturen naar zijn/haar adres door op de envelop te schrijven dat die verhuist is + nieuwe adres?

ja hoor ik doe dat nog regelmatig met de post van de oude bewoners van ons huis...en zij zijn pas 6 jaar geleden verhuisd ::)
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26590 Gepost op: 9-09-2015, 21:03:49 »
Ik moet dat ook weer eens doen  ::)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26591 Gepost op: 9-09-2015, 21:16:04 »
waar is de twitterbalk ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26592 Gepost op: 9-09-2015, 21:30:26 »
waar is de twitterbalk ?
Bij mij aan de rechterkant nu 😉

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26593 Gepost op: 9-09-2015, 21:47:57 »
bij mij verdwenen :(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26594 Gepost op: 9-09-2015, 21:56:48 »
Waarom vraag je je dat in vredesnaam af xD
Omdat hij HDD is?

Werkelijk?

Of nouja, er zijn misschien 2 delen, het realiseren van de vraagstelling, en het denken er over.
Waarom ik het mij afvroeg, als in: hoe ik er op kwam: Ik was aan het koken, en keek even naar het wekkertje dat aan de andere kant van de keuken stond te tikken voor wanneer de pasta gaar was. Daarbij merkte ik dat ik mijn ogen samenkneep, waarna ik dacht "Waarom doe ik dit? Waarom werkt dit"

De tweede versie van afvragen, het proberen te vinden van een sluitende verklaring.. Hmm.. Zouden jullie dat niet doen?

Ik kan mij echt nauwelijks voorstellen, en dan druk ik mij nog zwak uit.. hmm.. ja ik kan mij eigenlijk geen voorstelling maken.. nee: het idee om bij zo'n vraag meteen voor een achterliggend principe te zoeken, zit zo ingebakken bij me, dat ik wereldvreemd zou zijn zonder. Als je je puur toevallig zou bemerken 'Huh, ik knijp met mijn ogen om beter te zien', en vervolgens zou verder gaan met "Het is een mysterie waarom ik dat doe" om verder gedachteloos verder te gaan met het koken van pasta.. ik kan mij letterlijk geen voorstelling maken van zo'n.. gedachteprogressie.
Maar misschien bedoelden jullie dat niet.

Anyway.

Ik vroeg het me nu ook af, dus ben ik maar gaan googelen en blijkbaar zijn er meer mensen die het zich afvragen (en ook mensen die een antwoord hebben):
http://www.kijkmagazine.nl/artikel/waarom-zie-je-beter-als-je-je-ogen-samenknijpt/

Yes!

Ik had gisteravond ook nog even gezocht. Kwam een uitstekend artikeltje van Wired tegen, dat ik gedeeltelijk integraal zal liften.

Your lens changes shape in order to focus on things both near and far. However, there are limits to its flexibility. When something is blurry, it usually means the light being focused by your lens is either under- or overshooting the focal point at the back of your retina (though blurriness can also be caused by physical damage to your eyeball).

The light from the thing you are trying to look at is also competing with light from everything else in your field of view. All this extra light is basically noise, and like static it obscures your desired signal. When you squint, you are reducing the amount of light coming from other sources—stripping some of the noise away.

(...)

Your eye lens reflexively changes shape when you squint (Your eyelid doesn’t actually do any work). But, the shape change has little effect on the lens, and has little impact on vision compared to the light-reducing effect of a smaller aperture.


Bron: http://www.wired.com/2015/01/whats-squinting-helps-see-better/




Dus dat is interessant!
Beide suggesties die ik deed, zijn verwerkt in beide mechaismen - alleen trok ik de verkeerde conclusies ;D
Vermoedde al enigszins dat het vervormen van de oogbol slechts weinig effect zou hebben.
Maarrr ik dacht dat het verminderen van visuele input te maken zou hebben met aandacht, en dit zit eerder in het visuele systeem.
En als je bv anderhalf oog zou afdichten dan houd je nog te veel bronnen rondon over qua noise, dus dan is het veel beter om een klein gaatje te maken bv met je vingers, en daar doorheen te kijken - zoals ze in het artikel suggereren.

Goed om te weten :D

Heh, vermoedelijk door mn psychologieachtergrond neig ik meteen naar een cognitieve kant met aandacht enzo - en minder voor fysiologische benaderingen :P
Ik wil me bij deze distantiėren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26595 Gepost op: 9-09-2015, 21:58:45 »
bij mij verdwenen :(
Strange. Zit nu via de pc maar ook daar heb ik de twitterbalk gewoon

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26596 Gepost op: 9-09-2015, 22:51:10 »
Strange. Zit nu via de pc maar ook daar heb ik de twitterbalk gewoon


volgens mij kun je die twitterbalk ergens in je profiel aan en uitzetten.

zo dus:
Citaat
Dit Twitterblokje kan je ook uitzetten. Dan heb je weer de volle breedte van het forum. Ga naar je profiel, RealityNet voorkeuren, vink het hokje "Zet Twitter blokje uit" aan en sla je profiel op.
« Laatst bewerkt op: 9-09-2015, 22:54:19 door Stormpie »
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26597 Gepost op: 11-09-2015, 22:45:54 »
Wat ga ik morgen eens allemaal doen? ???


Wanttt dan is het Open Monumentendag. Ennn ik heb nog een ov-dagkaart, dus ik heb ineens de keuze uit... 5439 mogelijkheden (combineren is mogelijk).



Dus ik ben compleet shellshocked door de hoeveelheid keuzemogelijkheden :-X
Ik wil me bij deze distantiėren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26598 Gepost op: 12-09-2015, 10:36:35 »
Tip van mij: theater de Schelleboom in Oosterhout, en dan mijn groetjes overbrengen ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #26599 Gepost op: 13-09-2015, 17:37:08 »
Ga ik me opgeven voor het RN-songfestival of kijk en en geniet ik weer vanaf de zijlijn??
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!